Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumchloraat


pyromania

Recommended Posts

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Perchloraten werken als het goed is gewoon prima samen met zwavel (en sulfides).

Perchloraten ontleden wat minder heftig dan chloraten en zijn over het algemeen wat stabieler. Voordeel van perchloraten in composities is dat je geen rekening hoeft te houden met ammoniumzouten of zwavel/sulfides als je bijvoorbeeld nog sterren moet coaten.

Mijn KClO3 was 16 euro de kilo. Ik denk niet dat je het veel goedkoper kunt krijgen.


Dit verschilt gewoon ontzettend per bron, voor 10€ per kg moet het ook te krijgen zijn.
Link to comment

Anders maken we gewoon even een ander forum
speciaal om bronnen op uit te wisselen. Ik weet zeker
dat we hier veel van elkaar kunnen leren (qua bronnen) want
het lijkt niet alsof er een centrale bron is waar iedereen koopt.

Op die manier bllijft dit forum schoon, en des noods sluiten we het forum
zodat er geen last is van nieuwe mensen/k3wls/terroristen in opleiding.

EDIT: Oeps sorry, ik was mijn post hiervoor vergeten, ik had het
gewoon kunnen in-editen. Sorry voor offtopicness.

EDIT @ NG: Ja dat bedoelde ik, gewoon mensen van hier toelaten die
er interesse in hebben. Ik zal wel ff een nieuw topic openen.

EDIT @ Warcore: Dit is ongeveer mijn 4e post met betrekking
tot bronnen, ik heb het antwoord op mijn vraag al zelf kunnen ontdekken.
Vandaar deze offtopic post. Spam niet :evil:. Ja Warcore, posten
met enkel het doel om iemand te beledigen is beiden spammen en flamen.

Link to comment

Kaliumchloraat is nou eenmaal slecht met zwavel, en perchloraat niet. Verder maak je dan toch gewoon je eigen forum op invisionfree? Alleen dank ik dat als het fout gaat, het wel goed zout gaat. Mensen melden zich aan, je accepteert ze hebben alle bronnen voor een pijpbom oid. Of je moet alleen maar een selecte groep van GK Pyro forum toelaten. Verder wordt er inderdaad veel bij dezelfde bron gekocht, een voorbeeld is glaswerk bij labstuff. En 16 euro per kg moet wel zeker goedkoper kunnen.

Link to comment
Mijn KClO3 was 16 euro de kilo. Ik denk niet dat je het veel goedkoper kunt krijgen.
Ik zou trouwens proberen KClO4 te regelen als ik jou was, als je het kunt ten minste, daar heb je veel meer aan.

Groetje, Yellowcard :wink:

wat bedoel je met daar heb je veel meer aan?
Kg/prijs of is KClO4 beter te gebruiken in mengsels?
Link to comment

Ik heb een electrolyse gedaan op keuken zout een daarna gemenkt met een KNO3 oplossing maar kreeg geen neerslag...
Kan dit liggen aan de electrolyse? ik heb een 9 v. blokje en ongeveer 3 g. zout in 25 ml water opgelost en en met grafiet anode en katode gemaakt. dit ongeveer een half uur laten staan en het rook ook naar chloor.
Maar geen neerslag.

Link to comment

Het maken van (per)chloraten per electrolyse vergt wel iets meer dan even een grafiet-electrode in een zout-oplossing hangen en er een stroom doorheen gooien.
Wouter Visser vertelt er het een en ander over, maar op cape canaveral staat naar mijn mening de meeste informatie: Klik hier.

Link to comment

Als je een perchloraat wilt maken ben je toch zeker wel een klein weekje zoet hoor..

Dus:
Als je een NaCl oplossing maakt, en ik elektrolyseer dit (5 dagen op 12V, Grafiet elektrodes) dan onstaat er NaClO4.
Dit omzetten naar KClO4 m.b.v. KCl (neerslagreactie?)..
Dit klopt?

Duvel.. :)

Link to comment
Dus:
Als je een NaCl oplossing maakt, en ik elektrolyseer dit (5 dagen op 12V, Grafiet elektrodes) dan onstaat er NaClO4.



Voor zover ik weet krijg je Na en Cl2 wanneer je NaCl elektrolseert. Bovendien elektrolyseer je dan ook het water waardoor je O2 en H2 krijgt.
Link to comment

Zoals ik al zei, vergt het meer dan dat. Het is ook niet alleen je cel een week lang aanzetten. Enkele punten waar je op moet letten:
- het juiste electrodemateriaal (met name de anode), grafiet is voor chloraten enigszins te doen, voor perchloraten wordt het weggevroten.
- het juiste voltage, dit verschilt voor chloraten en perchloraten.
- de juiste pH, o.a. belangrijk om je anode mee te beschermen.
- de juiste temperatuur.
- eventuele toevoegingen van stoffen om de efficïentie van je cel te verhogen.
- de juiste concentratie opgeloste stoffen (te weinig en je anode is in no-time verdwenen).

Zoals ik al zei, lees de site. Het is een lap tekst, maar het maken van (per)chloraten is dan ook niet iets wat je in 5 minuten voor elkaar krijgt.

Link to comment
  • 2 years later...

Wat je zegt klopt niet helemaal , ten eerste er vormt geen NaCl omdat het zich in de oplossing bevind in de vorm van ionen. Dus K+ ionen en Cl- ionen.
Kaliumchoraat is slecht oplosbaar en zal uit de oplossing kristalliseren.
Kortom men voegt KCl toe en het slecht oplosbare zout zal verschijnen.
Ik wil het graag uitleggen maar als je jezelf een klein beetje in scheikunde verdiept is dit gesneden koek.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...