Jump to content
PyroForum.nl

PyroWiki.nl


Recommended Posts

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik ben vandaag bezig geweest MSDSen bij chemicalien te zetten. De A is klaar inmiddels. Wel een vraagje of mensen die nieuwe chems neerzetten dit er direct zelf bij willen zetten.
Je kan de zin gewoon kopieren, alleen zelf een goed URL invullen. (Google)

Gr33tZ

Link to comment

Ohja, ik wilde eerst ook een msds sjabloon maken, toen dacht ik eraan iets te maken van {MSDS|naam = }, maar toen zag ik dat de bestandsnaam niet altijd de naam van de stof is op die msds sites dus toen had ik het maar laten zitten. Maar jouw manier is idd handiger.

Link to comment
  • Root Admin

Het gaat wel hard met het aantal artikelen. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat PyroForum.nl Wiki een soort (slecht) aftreksel van wikipedia wordt. Al die artikelen zijn natuurlijk wel leuk maar het valt me ondertussen wel op dat Composities en Tutorials relatief leeg blijven.

PyroForum.nl Wiki moet een goede (praktische) handleiding worden, geen encyclopedie.

Link to comment

Ik denk dat dat vanzelf wel zal komen. Mensen zetten nu definities etc. op de site. Als je een tutorial leest staan er vaak dingen in die je niet begrijpt. Dan kun je het even opzoeken op de wiki. En de dingen die je dan eventueel niet begrijpt worden er gewoon sneller opgezet denk ik.

Link to comment

Maar we moeten zien dat we niet te uitgebreid gaan. Dit is een pyrowiki, geen algemene wetenschap- of chemiewiki oid. De meeste dingen moet je maar kort en bondig uitleggen en eventueel een link erbij plaatsen naar wikipedia zelf zodat ze meer kunnen lezen indien ze dat wensen.

Zoals GK zegt moet dit een praktisch gerichte wiki zijn met een theoretische achtergrond. Dat betekend dat je bijvoorbeeld dingen als evenwichtsreacties, kookpunten, concentratie, oplossingen niet gedetailleerd moet gaan uitleggen (wat nu soms wel is). Die dingen dienen gekend te zijn of ze zijn niet echt noodzakelijk om fatsoenlijk aan pyro te kunnen doen. Als ze die dingen niet kennen of ze wensen er dus meer over te weten kunnen ze naar de enige echte wikipedia surfen.

Onderwerpen zoals tutorials, verschillende composities en hoe je die maakt, een algemeen begrip van bepaalde syntheses met de technieken die erbij komen zien (algemeen, niet uitgebreid!) zijn veel belangrijker!

Maar al bij al ziet het er al nice uit hoor, goed werk van iedereen die al geholpen heeft! :) Keep up the good work.

Link to comment

'k Heb (alweer) zitten klooien met Sjablonen, en voila: een "synthese-sjabloon"... :P

Voorbeeld @ MHN

Uiterlijk kan natuurlijk zo worden aangepast, maar hoe vind men het nu? :):P


BTW: ik zie wel al een sterke daling in 't aantal nieuwe posts + edits op een dag... Hopelijk komen er snel meer bij!

Link to comment
  • 3 weeks later...

éhéh ik heb mij er is even mee bezig gehouden met die wiki ik heb 3 syntheses toegevoegd, ze komen recht uit mijn "boek" :)

Die van nitroglyserine, prinicezuur, SA.
Ik heb er nog wel een aantal in mijn boek staan moet ik die ook toevoegen? Kijk anders is eerst of deze syntheses iets waard zijn.

Anders bewerk je ze maar / verwijder je ze.

Link to comment

Euhm... Wat moet ik zeggen... Ik vind ze nogal 'onwetenschappelijk', niet-serieus geschreven, met blijkbaar weinig kennis van zake :) . Soms is de inhoud gewoon totaal verkeerd of irrelevant.

Bv.

Nitroglycerine is een zeer gevaarlijk kleurloze vloeistof, De bereiding is ook zeer gevaarlijk, bij het nitreren van gylserine, moet er met vanalles rekening worden gehouden. Als de temperatuur te hoog word of er is een vonk of slag ontploft heel het boeltje. Het is de eerste Hg door de mensen uitgevonden na buskruit, het knalt 13 keer harder dan buskruit.


Tnp is een He. Het ziet er uit als een gele kristalijne stof. Als het vloeibaar is is het opzich stabiel. Maar wanneer het in poeder vorm veranderd is het een gevoelsexplosief. Als het dus in een pot komt te zitten voor lange tijd & het sublimeerd word er poeder aan het deksel gevormd. Als dit deksel open word gedaan ontploft het goedje. Daarom word het altijd in water bewaard.


Sa is een mooie He om te maken als eerste He. Het behoord tot de veilgste He die zelf te maken valt (in hoeverre een He veilig kan genoemt worden natuurlijk). Het is ook niet zo duur & niet zo moeilijk te maken (dit is echter wel realtief).


Om nog maar van de taalfouten te zwijgen :P ; dt-fouten, hoofdletters, ...
Ik wil je niet afbreken, maar mss is het beter dat je nog wat wacht met je andere "syntheses".
Link to comment
  • 1 year later...
Hennep kool is een soort houtskool die sneller dan gewone houtskool ontbrandt. Dit is de reden dat H3 dit bevat. Deze houtskool wordt gemaakt van de stammetjes van wietplanten. Dit betekent dat je een wietplantage moet beginnen, alles oproken en van de stammetjes H3 maken.


Word het niet eens tijd dat er een moderator komt op Pyrowiki ?
(als ik mij aanstel zeg het dan :D )
Link to comment
  • 4 months later...

Vandaag en gister heel veel "chemicalien " aangepast.
Heel aantal MSDSjes toegevoegt en een poging gedaan tot universele vormgeving.
Een goed voorbeeld daarvan is : kaliumnitraat.

Heb mezelf voorgenomen om dagelijks een paar dinggetjes te verbeteren.
Het zou relaxt zijn als ik het ook voor mezelf als database kan gebruiken voor als ik snel wat info bij de hand wil hebben.
Ook linkjes naar wikipedia en andere websites zouden er goed staan.

Link to comment

Goed idee gamkeeper.
Ik denk dat iedereen wel een mooie kandidaat in zijn favorieten lijst heeft staan, de mijne past niet meer in beeld :P
Als iedereen nu een zo'n link uitzoekt en plaatst, dat zou mooi zijn B)

Overigens staan er 2 dode links bij zo te zien.
Chemixtry en rogue.


*edit*

-Dode links zijn verwijderd.
-Aantal msds'n toegevoegd.
-Hydrazine toegevoegd aan chemicaliën
-Opmaak gedaan.
-spellings fouten aangepast.
-links toegevoegd + nieuwe categorie.

Wat ik nog even kwijt wilde is: dat zinnen beginnen met HOOFDLETTERS en eindigen met een PUNT.
Dus niet alleen maar hoofdletters bijv.

Edited by User1
Link to comment
  • 2 weeks later...

User1 heeft onlangs nog wat links toegevoegd.
De link pagina is wel redelijk uitgebreid, evenals 2 nieuwe categorieën.
Be sure to check :P

Ik moet zeggen ik heb in korte tijd veel geleerd door de links die erin staan.
Het is erg praktisch dat dit soort links samen op een pagina staan ipv "ergens" op mijn pc.

Edited by User1
Link to comment

Ik heb laatst nog wat artikelen over chemicaliën info uitgebreid of gewijzigd, het betreft de artikelen over zwavelzuur, salpeterzuur, kaliumchloraat en ook het artikel over aromatische nitratie. Ik vindt dat veel artikelen wel erg simpel zijn en dat er soms gewoonweg cruciale details ontbreken.. Dus ik zou zeggen, iedereen die een artikel leest en denkt "oke dat kan beter" die dan ook zelf te wijzigen.

Edited by pyrobass
Link to comment
  • 1 month later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...