Jump to content
PyroForum.nl
-.B.-

Starplates

Recommended Posts

Heeft iemand ervaring met starplates, of weet iemand hoe deze werken?

Foto van een starplate:
http://www.wolterpyrotools.com/pyrotools/pyrotool_0235.html

Ik kan zelf wel een beetje bedenken hoe dit zou werken, maar ik zit eraan te denken om dit te gaan maken omdat het veel sneller schijnt te gaan dan cut stars.

Een tutorial van pyroguide:
http://www.pyroguide.com/index.php?title=Star_plate

Het leek mij wel nuttig om hier een topic over te openen omdat die er nog niet is.

-B.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben er eens aan begonnen om een kleine te bouwen, maar was geen groot succes.
Was een blok PVC met daarin 10 houten pinnen. Daarop weer een zelfde PVC blok met 10 gaten ter grootte van de pinnen. Maar het centreren was niet te doen. Steeds zaten de pinnen Of te vast, Of scheef, zodat het bovenblok niet netjes kon glijden.
Als je eenmaal een werkende hebt dan gaat het maken van je stars idd veel sneller.

Gr33tZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals die gozer van pyroguide het deed, leek het mij niet zo heel lastig. De twee platen op elkaar en dan de pinnen door de 2e plaat heen lijmen. Ik ben alleen bang dat ik dan de platen aan elkaar lijm. :)

-B.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij heeft die gast van pyroguide het zo gedaan dat de lijm aan de onderkant van de pinnen komt zodat er helemaal geen lijm aan de binnenkant kan komen. Als je meer info wil kan ik best een tekeningetje voor je maken in paint.

Dit hele dingetje lijkt mij ook zeer handig. Massa productie! :)



Greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik snap wel hoe hij dat gemaakt heeft, alleen of het handig is was voor mij een beetje de vraag...
Hoe moet je je star mix in die gaatjes krijgen? Het lijkt mij dat je het als het ware er over heen kan 'smeren', laten drogen en met die andere plaat eruit drukken ofzo?

Als dat het is ben je zeer snel klaar, mix maken, erin smeren en klaar. Ik maak nu meestal cut stars maar ik ben toch al snel een half uur bezig met mischien 50 stars.

-B.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, zo'n star plate lijkt me wel handig, maar ik vind dat cut stars ook niet zo gek veel werk zijn. Zo'n star plate zal sneller zijn. Ik vraag me alleen af waarom er niet nog een plaat is voor als je de gaten op aan het vullen bent, ik heb me eigenlijk ook een ander ontwerp in me hoofd:



Ik zie net dat die van pyroguide dezelde is als die van dan wiliams, of omgekeert natuurlijk.


Wat dacht je van deze verklaring:

References

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wolkje

Die platen zoude me een hoop werk besparen, alleen lijken ze niet zo simpel te maken.
Die pinnen horen goed uitgelijnd te zijn met de gaten, mss dat de (male en de female) plate op elkaar kunnen gelegd worden en dan op het zelfde moment in beide gaten boren.

Dan de Male terug op de Female en de pinnen erdoor met een beetje lijm aan de Male kant :P dan is het allemaal mooi uitgelijnd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben gisteren ook begonen met het maken van zo'n starplate en het werd helemaal niks!
Zoals tyneman al zei de pinnen zitten bijna altijd niet goed het is echt een gedoe. Helaas geen starplate voor mij. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Ericz

En je moet eens meteen overstappen met stars , van NC lak naar Dextrine .. dan maar Nc lak stars zonder star plate .. want je krijgt nooit die gaatjes optijd gevuld voordat weer heel je kamer meurt naar die zooi :P

Grtz , Eric .. ik ga toch voor de spuit 10 ml

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan er ook over denken om er een te kopen.
bij supreme pyro hebben ze hele goedkope ***
let wel op met de verzendkosten :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is verboden bronnen te geven, daarvoor wordt een warning gegeven en de bron blijft lekker staan :D

Maar ik vond het niet erg, want nu heb ik een starplate :P

Om de buren een plezier te doen zijn we met een 5ton persje bezig, dus kan de starplate ook in gebruik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er een mooie starplate uit, heb je hem zelf gemaakt of gekocht?
Ik ga er na de examens wel eentje proberen te maken, ik heb al enkele ideetjes.

Gr33tzz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ziet er een mooie starplate uit, heb je hem zelf gemaakt of gekocht?
Ik ga er na de examens wel eentje proberen te maken, ik heb al enkele ideetjes.

Gr33tzz


Ik heb zo een vermoeden dat hij hem gekocht heeft.. anders zei hij niet "Het is verboden bronnen te geven, daarvoor wordt een warning gegeven en de bron blijft lekker staan
Maar ik vond het niet erg, want nu heb ik een starplate ""

Ziet er overigens meer uit als een zelf gefabriceerd iets.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een vraag over starplates wie kan mij helpen wil zelf ook een starplate maken heb beschikking over een gieterij die van staal tot pvc kunnen gieten nu was mijn vraag wat zijn de maten van een goede plaat voor ongeveer gemiddelde shell? en zijn er nog tips die jullie hebben. als ik mijn tekening af heb zal ik kijken hoeveel het kost om er nog een te maken dus voor wie nog interesse heeft. janick

Share this post


Link to post
Share on other sites

De maat van je stars hangt af van de grootte van je shell, dit staat al meerdere malen op het forum.

Ook op skylighter staat een tabel, google deze eens ("skylighter star dimensions chart").

Pumped stars zoals in een starplate zijn meestal even hoog als hun diameter, of iets hoger.

Verdere tips: gebruik interpunctie, nu heb ik de zin in 1x gelezen zoals jij hem typt en ben ik buiten adem.

En ja, gebruik google.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou in ieder geval geen staal of pvc gebruiken ;) Ook denk ik niet dat gieten de beste oplossing is. Een werkplaats met een frees zul je meer aan hebben.
Zoals je ook ziet bij professionele tools, zijn de meest gebruikte materialen in pyro vooral rvs, aluminium en messing.
Succes en houdt ons op de hoogte van je tools.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, maar als je ook maar iets scheef geboord hebt krijg je ze niet meer van elkaar...

Als je echter een kolomboor hebt is dit wel haalbaar denk ik, moet ik eens voor kijken.

Mooi bedacht wel :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voorwaarde is idd dat de gaten loodrecht geboord worden. :wacko: Kun je het beste laten doen bij een kleinmetaal bedrijf in de buurt. Daar hebben ze vast ook e.e.a. aan plaatmateriaal en staven in de juiste dikte naar behoefte. Zo heb ik ook een persstand laten maken voor nog geen 60,- euro ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine starplates (5x2 ofzo) kunnen ook nog van hout gemaakt worden, op voorwaarde dat je alles goed vernist om opzwellen te voorkomen, denk ik ?

Metaal is voor mij stukken moeilijker aan te komen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals u het op de tekening dacht ik het ook ongeveer te maken alleen kan je dan beter door de 2 platen boren en dan boven vast lassen staan de altijd netjes uit gelijnd zeg maar maar dat is mijn idee. En aan gezien mijn stars niet al te groot moeten zijn voor 25 mm shel 1 inche dacht ik meer voor pijlen. Wordt er ook gezecht een molen temaken maar het lijkt mij leuker en sneller ze te persen. Janick

  • Downvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×