Jump to content
PyroForum.nl

Rookbom (kaliumnitraat, suiker en maïzena 60:20:20)


Oscar

Recommended Posts

Ik heb een paar problemen met maken van mijn rookbom. Het maken en afsteken gaan niet geweldig. Ik maak de rookbom van Kaliumnitraat, suiker en maïzena 60:20:20 (het is in grammen . Ik doe dat alles in een kom en voeg daar water bij. Maar elke keer gebruik ik te veel water. Ik heb een idee, maar ik weet niet of dit werkt.

Eerst maak ik de mix. 100 gram standaard. Ik schud alles in een bakje. Dan neem ik 10 ml water en doe dit in een bak. Dus 90% mix en 10% water (klopt dit wel?). Dan voeg ik steeds een beetje toe en roer het steeds goed. Zodat dat dit steeds dikker wordt. Zou dit werken?

Om het aan te steken gebruik ik een lont van salpeter papier (lijkt op die, die in spelen met vuur staat). Ik deed een beetje losse mix van kaliumnitraat en suiker (6:4), dat is mijn aansteekmix. Dat doe ik op een stukje papieren zakdoekje stak er een lont in en vouwde het dicht en maakt het vast met schildersplakband (witte plakband). Het werk niet. Ik heb eerst gewoon het lont erin gestoken en aangestoken. Maar het ging uit bij het plakband. Toen heb ik er een beetje aluminium folie omheen gedaan. Het ging weer uit. En als laatste heb ik het in een rietje gedaan. Zou het kunnen liggen aan de lont, dat ik het zakje te strak dicht heb gedaan of dat de lont niet genoeg lucht kreeg?

Ik heb een lont gemaakt door middel van een paar scheppen kaliumnitraat in water op te lossen en stroken kranten er in te dopen. Ik laat het voor ongeveer 10 minuten in zitten zodat het goed er in trekt. Dan hang ik het te drogen boven de verwarming. Tot het hard wordt. Zou het kunnen dat ik er te weinig kaliumnitraat het toegevoegd?

Mijn mix zit in een lucifers doosje. Het is bijna tot aan de rand gevuld. Als ik nou los de aansteek mix er los oplegt en er een lont in steekt. Dan het afdekken met een papier zakdoekje, wc papier of keuken papier en hem vast maken aan de onder kant. zou hij dan wel afgaan? En zou ik hem gewoon mee kunnen nemen zonder dat het kruid er uit valt, maar dat ik hem wel kan aansteken?

Link to comment

Mijn ervaring met salpeterpapier is dat het zo goed als altijd uitgaat in afgesloten ruimtes, maar voor de rest (in open lucht dus) altijd wel betrouwbaar blijft doorbranden. Ik denk niet dat het gaat werken zo als je het papier van lucht afsluit.

En wat bedoel je dat je teveel water in je rookmix gebruikt? Probeer je het meteen af te steken of laat je het eerst drogen?
Als je het meteen afsteekt werkt het nauwelijks/niet vanwege al dat water.
Deze rookbommen moeten volgens mij ook vrij lang drogen eer ze goed droog zijn. Een 50:50 KNO3/Maizena rookbom duurde bij ook wel een tijdje voordat het goed droog was.

Tevens is er al een topic over rookbommen, je had beter daar kunnen posten. :wink:

Link to comment

Ik laat ze eerst altijd een tijdje drogen. Voordat ik ze aansteek. Volgende keer post ik wel ergens anders. Maar in elk geval bedankt

-------------

Ik heb die nieuwe bereidings wijze geprobeerd en met een andere mix. Ik had 100 gram totaal. Ik wou 1/10 deel aan water toevoegen. Ik nam 100ml. Dat was dus teveel.

Ik heb het toen Au bain marie verwarmt. Om het water te verdampen. Na einge tijd begon het dikker te worden. Ik heb toen het vuur uit gedaan. Het werdt nog dikker en begon op majo te lijken.

Ik heb het nog even verwarmt tot al het overige water weg was. Het was nu aardig dik geworden en doorzichtig. Het begon nu op gelei te lijken. Ik heb alles in een ander bakje geschept om te laten drogen. Ik post binnekort wel of het gelukt is.

Link to comment
  • 2 years later...

Hoi,

Ik heb gehoord dat door meel bij kaliumnitraat en suiker toe te voegen het rook effect verbetert.

Weet iemand daar meer vanaf? Ik weet namelijk ook niet wat de verhouding dan zou moeten zijn.

En wanneer ik kaliumnitraat (niet zuiver, maar uit kunstmest) 50/50 meng met suiker brand dit heel erg mooi, maar rookt het niet zo erg. Weet iemand toevallig hoe dit is op te lossen?


Thanks. :huh:

Link to comment

Ook een goed idee is om aan de 50/50 KNO3/Suiker mix(gebruik dan wel poedersuiker..) 33 delen paraffine toe te voegen. Had je ook kunnen vinden, maar is makkelijker omdat je het niet hoeft te smelten. Sterker nog, als je het smelt mengt het niet.
Een week geleden nog getest, het geeft mooi dikke rook, maar zorg er wel voor dat je het onder druk zet, met een sterke maar kleine nozzle. Anders brandt het voor een deel weg met minder rook productie.

[off-topic] Hoe gingen je examens;) [/off-topic]

Edited by Underlord
Link to comment
  • 7 months later...

Het lijkt me dat daar genoeg over te vinden is op het internet.
Maargoed ik denk dat de methode die jij beschrijft wel goed zou kunnen werken.
Het enige waar het allemaal om draait is dat je een mooie emulsie krijgt en dat je de ontbrandings temperatuur niet overschrijdt.

Link to comment
×
×
  • Create New...