Jump to content
PyroForum.nl

Veiligheid


Doen jullie aan veiligheid?  

69 members have voted

  1. 1.

    • nee, helemaal niet
      0
    • nee, maar een héél klein beetje
      1
    • ja, een beetje
      15
    • ja, best veel
      44
    • ja, héél veel!
      9


Recommended Posts

Wat doen jullie aan veiligheid?

dit doe ik:
Voor bijtende stoffen: handschoenen
Voor rook/gassen die je beter niet kan inademen: mondkapje (klasse FFP1)
Voor vallende dingen: helm
En altijd dragen we een veiligheidsbril.
Voor uit elkaar knallende dingen etc. gaan we achter een polycarbonaat scherm staan.

Ik ben benieuwd.

dr B

Link to comment

Bij wat ik doe zijn nog niet zoveel veiligheidsmaatregelen nodig. :(
Van de rest zie ik het nut van die valhelm en het polycarbonaat scherm niet zo in, je kunt beter gewoon afstand nemen.
EDIT:
Pff... wat was ik moe toen ik dit typte.

Link to comment
Bij wat ik nog doe zijn nietzoveel veiligheids maatregelen nodig :(
Van de rest zie ik het nut van die valhelm enm he tpolycarbonaat scherm niet zo in, je kunt beter gewoon afstand nemen.


Wij gebruiken helmen voor onze maffe nutuurkunde-experimenten (kwam vooral van kas toen we gingen showen wat de zwaartekracht-wet van Newton was).
Dat scherm staat ook op een redelijke afstand, maar hoe dichter je erbij bent hoe mooier het geschoten filmpje is :wink: (maar dat miet dan wel veilig zijn).
Link to comment

Ik neem niet heel veel veiligheidsmaatregelen...Binnenkort ga ik met zuren werken, daar heb ik pippetten/pipeteerballon voor (niet zo leuk om dat te gaan slurpen...). Verder hou ik me niet zo bezig met knallers, misschien in de toekomst wel. Maar als ik een knaller maakt, doe ik er eerst was salpeterpapier aan (zie beginners en dan "lonten"). Hetzelfde geldt voor star's en cake's. Veiligheidsbril ben ik niet zo op gebrand eigenlijk, tenzij ik weet dat er een bepaald risico aan zit, dan doe ik het wel. Een beetje goed inschattingsvermogen zullen we maar zeggen :(.

Link to comment

Wat een BS poll is dit zeg.
Iemand die 'nee, ik doe nooit iets aan veiligheid' invuld hoort hier zoiezo niet thuis.
Ik gebruik gewoon standaard veiligheidsdingen. Bril, labjas, zuurkast. Verder bij het afsteken van explosieven (binnen) asbest-handschoenen.

Ik gebruik nooit handschoenen bij het werken met agressieve oplossingen. Ik heb nl ervaring gehad met geconcentreerd zwavelzuur IN een handschoen. Voordat je hem uit hebt en gespoeld is de schade al gedaan. Dan heb ik het liever op mn handen zodat ik Gelijk kan spoelen.

Gr33tZ

Link to comment

Ik ga volledig mee met Tyneman en voor de rest is dit maar een poll om toch maar wat geopent te hebben :?
@ dr. Bunhead: Probeer eens wat nuttige zaken te posten inplaats van steeds reactie uitlokken van de mods :!:

Groeten,

Link to comment
Ik gebruik nooit handschoenen bij het werken met agressieve oplossingen. Ik heb nl ervaring gehad met geconcentreerd zwavelzuur IN een handschoen. Voordat je hem uit hebt en gespoeld is de schade al gedaan. Dan heb ik het liever op mn handen zodat ik Gelijk kan spoelen.

Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik doe het toch altijd met handschoenen, dat is ook wat de msds voorschrijven. (zie hier )

Je kan toch ook gewoon een elastiekje of een touwtje binden aan de opening van de handschoen, dan is dat in ieder geval afgesloten.
Link to comment

De meeste latex handschoenen sluiten gewoon goed af om je hand. En anders doe je er inderdaad gewoon een elastiekje omheen. En je kunt beter gewoon aandoen, Als het op je handschoen valt(druppelt) dan moet het zuur eerst door je handschoen en dat geeft je meer tijd.

groeten Tommy

Link to comment

Ik raad ook iedereen aan WEL handschoenen te dragen bij het werken met sterke zuren e.d.!!
Persoonlijk heb ik meer als 15 jaar ervaring in het werken met deze stoffen. Dan ontwikkel je vanzelf je eigen truucjes.

Bij het gebruiken van handschoenen dient men er wel aan te denken waarvoor je ze gebruikt. Een latex handschoen werkt best bij zuren, maar iets brandbaars afsteken is niet aan te raden aangezien het erg smerige smeltwonden kan geven. Andersom zou ik geen zuren pipetteren met mn brandvaste handschoenen aan.

Er zijn veiligheidsmaatregelen voor elke vorm van handeling die je verricht. Let daar dus op en ga niet onzinnige veiligheidsmaatregelen nemen. (bv. handschoenen aan bij het oplossen van keukenzout)

Veiligheid begint in de eerste plaats altijd met KENNIS!
Kennis van de stoffen en aanverwante gevaren. Pas dan kan je goede maatregelen treffen.

Gr33tZ

Link to comment

Btw Bunhead, jij zit altijd te zeggen dat je uberveel veiligheid regels gebruikt, een scherm enzo, helmen, altijd brillen dragen terwijl ik jullie geen enkele keer zoiets zie doen/dragen op die filmpjes/foto's op jullie site... Waar ben je dan mee bezig vraag ik mij af.

Link to comment
Voor rook/gassen die je beter niet kan inademen: mondkapje (klasse FFP1)


Op de filmpjes op je site dat je rookbommen ging afsteken waarvan het ''recept'' geheim ( :roll: ) heb ik je geen mondkapje zien dragen hoor, wat trouwens ook niet nodig is tenzij je er door heen gaat huppelen.
Link to comment

Volgens mij is Dhr. bunhead nogsteeds niet van zijn tick af om heel veel wijzer en veiliger over te komen dan hij eigenlijk is. (En jah ik weet, er zijn ook mensen die dat van mij denken :roll: ). For once and for all, STOP IT!! Als je nou gewoon toegeeft dat je niet veel veiligheid gebruikt, is dat niet erg. Je bent niet met nitreerzuur aan de gang ofzo! Het zijn dan misschien bariumzouten, maar zolang jij daar niet aan gaat staan snuiven, valt het leven nog best mee! Thermiet geldt hetzelfde voor! We zullen je niet veroordelen op het feit dat je geen helm droeg tijdens het afsteken van 0,5g thermiet, echt niet! Just be honest!

Lol, wat een verhaal. Dit is geen afzeik verhaal, het is gewoon de waarheid, bunhead!

Link to comment

Die helm zal je minder nodig hebben dan een stofjas, bij het ontsteken van Thermiet.Als die vonken op je lichaam komen heb je een aardig groot probleem. Lashandschoenen zijn ook welkom, die kunnen wel tegen wat hitte voor een paar (crusiale) seconden.

Groeten Tommy.

Link to comment

Veiligheid..
Tuurlijk, elke nieuwe stof even MSDS doorlezen, en bij elke reactie even beredeneren wat er vrij kan komen en dat soort dingen.

Verder heb ik nog geen geconcentreerde zuren, die komen over een week of 4.
Dan komen natuurlijk ook dingen als handschoenen en pipetten uit de kast.

Maar idd zoals Tyneman zegt geen overbodige maatregelen nemen.

@ Tommy, je moet gewoon buiten 2m van je thermiet staan, is er ook geen probleem.

Link to comment

@ Thommy

Thermiet geldt hetzelfde voor! We zullen je niet veroordelen op het feit dat je geen helm droeg tijdens het afsteken van 0,5g thermiet, echt niet!


iro·nie (de ~ (v.))
1 spot waarbij men het tegendeel zegt van wat men bedoelt te zeggen

Dat zegt volgens mij alles, of niet?
Link to comment
Voor rook/gassen die je beter niet kan inademen: mondkapje (klasse FFP1)

Volgens mij draag je op die foto een STOFkapje. Dit werkt leuk als je met stuivende poeders bezig bent. Probeer alleen niet in de buurt te komen van enige giftige dampen met dat ding, kan je duur komen te staan.

Een PLASTIC vest aan als je met pyro bezigbent is StUpIdE. Wel eens iemand gezien met brandwonden van gesmolten plastic (Fleecetrui ofzo)??
Een labjas is van Katoen en dik geweven, zodat het dus NIET snel zal branden.

Handschoenen = schoonmaak handschoenen = Latex = Niet smeltvriendelijk.

DENK NA!
Stay safe :(

Gr33tZ
Link to comment

Domino je hebt inderddad gelijk, maar voor dr. Bunhead maakt het echt niet zoveel uit hoor :!: Hoe meer show hij kan verkopen hoe liever ie het heeft :!:
Wel redelijk idioot als julle al dan niet achter het scherm willen gaan voor "weg vliegende fragmenten" moeten jullie op je knieën er gaan achter zitten redelijk belachelijk.
Ooit al gedacht aan gewoon een dikke houten plaat met een kijkgat in en daar Plexiglas voor :roll:

dr. Bunhead: Ik zal het blijven zeggen en herhalen tot het verstand gekomen is bij je :arrow: Eigenlijk ben je te jong/onbewust om met pyro veilig bezig te zijn.

Groeten,

Ps: die fotos zijn waarschijnlijk zeer recent gemaakt.

Link to comment

Die doorzichtige schuilplaat zlijkt verdomt veel op een ruit die ergens is uitgesloopt. Geen plexiglas/polycarbonaat, maarja, dat is niet heel erg duidelij te zien op deze pic. Komt er een fragment tegen glas--->meer scherven

Het is ook wel dom om met je gezicht/ogen op een foto te gaan, en dat neer te zetten op een forum dat illigale dingen betreft(die je zelf ook nog bekent). De eerste die wordt opgepakt door de AIVD of de politie ben jij, er staat hier wel ergens op welke school je zit, waar je woont, foto's, voornaam...Appeltje eitje voor de autoriteiten.

Mijn emotie bij deze post---> :roll: x :evil:

Link to comment

Om maar weer een beetje on-topic te gaan,

Ik neem zelf niet veel veiligheidsmaatregelen omdat ik dat simpelweg (nog) niet nodig heb met de dingen die ik doe aan pyro.
Kijk, als ik met flash werk natuurlijk wel handschoenen.(KMnO4 he :wink: )
Als ik iets ga afsteken let ik eerlijk gezegd meer op de veiligheid of ik snel kan wegkomen en of geen mensen in de buurt zijn die moeilijk kunnen gaan doen.

Cold As Ice

Link to comment

Ik werk met standaard labojas, zuurkast, handschoenen en het belangrijkste een hele grote dosis gezond verstand.

Ik wil verder aan iedereen vragen om geen members overbodig te beginnen uitmaken op dit forum, het komt niet net over ook al zijn de pics van dr.Bunhead overbodig en gevaarlijk, iedereen is hier om te leren en niet om afgekraakt te worden.

Aan dr.Bunhead;
dit is geen reden om zo'n gedrag te aanhouden maar eerder als waarschuwing dat je nog moet verbeteren en beter je gedrag aanpast en stopt met de allerbeste en veiligste pyro uit te hangen.

Link to comment
  • 9 months later...
Guest meatyke

Ik werk, namelijk als ik met zuren, basen, bijtende stoffen werk, met handschoenen aan.
Voor schadelijke stoffen een mondmasker. Labjas had ik, maar daar waren een beetje te veel gaten in.
Voor stoffen die rook produceren gebruik ik een dampkap.

Let nou eens op je spelling. Dit leest als basisschool niveau. T.

Link to comment

@Tyneman: Volgens zijn voorstel-topic is hij 12, dus het kan goed zijn dat hij ook nog daadwerkelijk op de basisschool zit.

@Meatyke: Download de nieuwste Firefox. Daar zit een spellingscontrole bij. Het is namelijk behoorlijk irritant. Wat je ook kan doen is moeite doen om je post er een beetje fatsoenlijk uit te laten zien.

Verder wat veiligheid betreft. Daar hoor je gewoon zoveel als kan aan te doen.

[edit] @Meatyke: Als je een post maakt, lees hem dan gewoon even door als je gepost hebt. Hierdoor heb ik er net ook een klein foutje uitgehaald.

Link to comment
Guest meatyke

Ik zit namelijk op de Middelbare school, en ik ben goed in Nederlands.
Maar ik ben nieuw, en ik moet nog een beetje aanpassen aan de spelling.
Want bij het chatten gebruik ik altijd "Chattaal"

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...