Jump to content
PyroForum.nl

Veiligheid


Doen jullie aan veiligheid?  

69 members have voted

  1. 1.

    • nee, helemaal niet
      0
    • nee, maar een héél klein beetje
      1
    • ja, een beetje
      15
    • ja, best veel
      44
    • ja, héél veel!
      9


Recommended Posts

Ik werk, namelijk als ik met zuren, basen, bijtende stoffen werk, met handschoenen aan.


Het valt nog te bezien of dit veiliger is... Toen ik aan de Universiteit Twente studeerde moest alles (gec zuren en basen) met handschoenen aan omdat er dan niets op je hand drupt etc. Nu volg ik op een andere universiteit een chemische opleiding, en hier doen ze dit juist niet omdat het je handigheid negatief beinvloed. Je wordt er een beetje klunzig van omdat het meest gevoelige van je hand onder een dikke laag rubber verstopt zit. Verder denk je dat het wel goed zit met je handen, waardoor je ook nog eens onvoorzichter zou kunnen gaan doen, en andere ongelukken gebeuren.
Persoonlijk gebruik ik handschoenen alleen voor kristallijne stoffen als Ba(NO3)2 en KMnO4 etc. Niet voor gec zuren etc.
Link to comment

1 keer een druppel geconcentreerd H2SO4 in je handschoen en je bent voorgoed genezen. Het spoelt namelijk erg lastig als je eerst een latex handschoen moet uitdoen.
Ja, ik heb ervaring met deze truuc. Gelukkig niet persoonlijk, maar wel twee ex-klasgenoten van me.

Vandaar dat ik dus bij agressieve stoffen bij voorkeur geen handschoenen gebruik.
Gr33tZ

Link to comment

Als ik een nitratie doe dan heb ik liever wel handschoenen aan, puur en alleen omdat ik niet van gele vingers houdt, ik heb lange strakke handschoenen die je zo uit doet, dus dat is geen probleem opzich, en het vullen van vanalles doe ik gewoon met handen maar als ik vlekken kan krijgen heb ik liever handschoenen aan... En bij giftige stoffen heb ik natuurlijk handschoenen aan maar je mist inderdaad wel een stukje gevoel...

Link to comment

Bij nitraties draag ik geen handschoenen, en heb ik altijd een emmer water, en een klein bakje Soaoplossing naast me staan. Mocht is morsen, eventjes de vingers erin en alles is weg. Bij giftige stoffen (NOx, CL-gas,) draag ik vaak wel handschoenen, en een mondkapje.

Misschien kunnen we He's fanaten hier eens wat meer uitleggen hoe ze met de veiligheid voor en tijdens het afzetten van (de wat zwaardere) charges omgaan. Hoeveel afstand neem je, gebruik je lont of electrisch etc.

Ik probeer bijvoorbeeld altijd min. 2 mensen bij me hebben, ik steek alles zwaarder dan een det. liever niet in mn eentje af. Ook zorg ik daarbij altijd voor een telefoon met beltegoed. Ook de opgeving heb ik vaak de dag van tevoren al wat verkent zodat ik de routes ken, en weet of er mensen en of dieren dicht in de buurt zijn. Verder neem ik vaak ook verband mee, hoewel dat weinig zal baten als het 'echt' misgaat, maartoch.

Het liefste gebruik ik zelf lont, hoewel ik een prima werkend electisch ontstekingssysteem heb, maar de kabels en het hoge gewicht vormen toch altijd een factor.

Maar hoe doen jullie dit?

Link to comment

Ik ben nog niet zoveel en lang bezig met pyro dus hoef ik niet veel veiligheidsmaatregelen te nemen. Ik werk soms wel eens met zoutzuur en dan gebruik ik een bril, handschoenen(latex) en doe ik een stoffen overall aan. Als ik klaar ben met het zuur was ik gelijk mijn handen, bril en handschoenen, just to be safe. :mellow:



Greets

Link to comment

@leander

Over het algemeen doe ik het gewoon met een lont, deze steekt daarna een rookbom aan oid, iets vertragends van een halve minuut zodat je kan zien hoe lang je nog ongeveer hebt, de ontsteking zit vast aan die rookbom, de det dus. De det en hoofdlading worden apart vervoert. Dat is het eigenlijk wel, met lont of electrisch maakt niet veel uit, opzich, als je een lange lont hebt die onmogelijk je det aan kan steken dan is het gewoon veilig, en als je valt bij het wegrennen of lopen en je weet dat het bijna af gaat kan je beter blijven liggen...

Link to comment

Het voordeel van electrisch is eigenlijk dat je niet bij een charge met een brandende lont staat, en dat je meer overzicht hebt. Wat ik daarmee bedoel is als je een lont aansteekt, kan de situatie om je heen allang weer heel anders zijn. (Voorbijgangers, dieren) Als je electrisch doet, gaat het meteen af als je de knop omhaalt, dus je kan kijken of het veilig is, als het niet veilig is haal je de knop niet over. Dat vind ik het veilige aan electrische ontsteking.

Wat weer het nadeel is is het gesjouw inderdaad. Maar het kan ook dat het electrische systeem faalt, wat wij al een paar keer hebben meegemaakt. Een charge laat je niet zomaar liggen op of in de grond. Dan zit je dus met een probleem als je het pakketje diep begraven hebt. Weer opgraven is niet fijn, laten liggen vind ik nog erger. Als je goeie lont hebt zit je niet met dit probleem.

@Leander hieronder: Ik deed dat streepje eronder om te benadrukken dat de lont moet werken (denk aan gisteren), niet om een spelfout te laten zien ;)

Link to comment
Guest meatyke
flamekeeper: Ik werk soms wel eens met zoutzuur en dan gebruik ik een bril, handschoenen(latex) en doe ik een stoffen overall aan. Als ik klaar ben met het zuur was ik gelijk mijn handen, bril en handschoenen, just to be safe.



Als je met zoutzuur werkt, kun je dan het beste ook geen mondmasker of dergerlijke opzetten??


...



Meatyke
Link to comment
Guest meatyke

Ja, dat bedoel ik met een mondmasker.
Maar je kan er BV. Deoderant inspuiten en dan ruik je die geuren niet ;)
(dat doe ik niet hoor)


...


Meatyke

Link to comment

Lekker handig deo erin spuiten, dan weet je toch niet of je gevaarlijke gassen inademd, als ik lang boven een nitreerzuur loop te roeren, helpt een natte doek wel iets, maar ik ga binnekort toch maar een goed gasmasker kopen, zijn helaas wel behoorlijk prijzig, vooramelijk de filters bedoel ik...




Lttrrzz

Link to comment

Om maar weer bij de topictitel terug te komen, het enige veiligheidsattribuut wat ik met grote regelmaat gebruik is een labbril, omdat je ogen nogal kwetsbaar zijn. Ik zet zo'n ding op als ik een brander aan heb staan en met sterke zuren/basen en corrosieve stoffen. Handschoenen heb ik nooit aan, behalve als ik zwaarmetaal zouten, KMnO4 of aziden in mijn handen heb. Nitraties enzo doe ik meestal in de tuin als het een beetje waait, zodat alle stikstofoxiden verwaaien. Voor de rest is het bij mij vooral risico inschatten en kijken (op een MSDS) welke gevaren ik loop als ik zus en zo doe.

@Pepcore: Gasmasker kost me maar 15 euro. Patronen iets van 2 euro per stuk ofzo, voor +/- 30 minuten bescherming. PM maar voor meer info.

Link to comment
  • 7 months later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...