Jump to content
PyroForum.nl

Stars


Moloch

Recommended Posts

  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik net slowgold stars gerold.... wat een ramp zeg, de bijna alle titanium bleef onder de sterren liggen, dus elke keer als ik de stars nat maakte mikte ik die titanium er weer bij, nou dat werkte wel ongeveer, mar nog niet goed. En de 80 mesh C rolde er ook niet echt goed omheen.

Link to comment
  • 1 month later...

Ik ben ook aan het modificeren gegaan met bestaande composities
Ik vond dat de chrysanthemum 6 en 8 te snel opbranden en de TT stars te lang bleven hangen, dat was ook geen mooi effect.
Dus vandaag een nieuwe compo gemaakt:
KNO3 : 49
C: 39
Zwavel: 6
Dextrine: 6


Ze liggen nu te drogen, als ze droog zijn maar ik er een filmpje+ 3 inch shell van en zal het hier posten :).

Groetjes

Link to comment
  • 2 months later...

Dag allemaal.
Toen ik afgelopen zondag mijn eerste stars handmatig wilde rollen kwam ik op een idee.
Waarom niet rollen in een plastic keukenzeef?
Zoiets :


Als core gebruikte ik peperkorrels. Even nat maken met water/alcohol 75/25 vanuit een glassex fles.
Doe er dan een schepje sas bij wat boven een opvangbak gebeurd.
Maak dan bewegingen met de zeef, zodat de peperkorrels beginnen te rollen. (Dus gewoon zoals je in een kom zou rollen)
Zo nemen de korrels de sas op en valt het overige sas door de zeef in de opvangbak.
Herhaal het toevoegen van de sas 2 a 3 keer zodat de stars weer redelijk droog zijn.
Vervolgens herhaal je dit hele proces weer.

Ik heb op deze manier ongeveer 50 stars in een uur gerold van allemaal ongeveer een cm groot.
Plaatjes volgen aangezien ik momenteel op me kamertje zit en alles thuis ligt.

Groet Kauyon

Edit: Wat verduidelijkt.

Edited by Kauyon
Link to comment

Ik rolde ze ook altijd in een kom en ik was iets van 1.5 uur bezig voor ongeveer 150 stars(1 batch) van redelijke grote(1/1.5 cm) ik deed er wel lang over omdat de sas nooit bleef plakken.

Maar je hebt toch juist een klein laagje sas nodig in je kom zodat dat aan je stars blijft plakken als ze erover heen rollen? dat kan niet bij een zeef.

Link to comment

Je gooit er niet teveel op.
Het zijn meerdere lagen stars dus als je gaat rollen gaat de sas alle lagen af.
Ik vond het best wel effectief werken .
Maarja 10 kg in een middag ga ik er nooit mee redden :lol:.
Achja nooit geschoten is altijd mis.

Link to comment

Ik rol tot maximaal 600 gram compositie per uur weg in een beslagkom van grofweg 30 cm diameter. Dat zijn dan twee batches van grofweg 150 tot 200 sterren (telweegschaal ftw!) van ergens tussen de 10 en 15 mm. Het kost je gewoon wat oefening voor je het onder de knie hebt, maar naar mate je het vaker doet gaat het steeds sneller en beter.

Link to comment

Nu ik thuis ben zag ik dat mijn schatting wel heel verkeerd was.
Het zijn er 350 ipv 50 xD.
Hierbij even een fototje:


Allemaal zo'n 10 mm groot.
Vandaag Granite stars op de normale manier gerold, en dat gaat idd wel een stukje sneller.

Groet

Link to comment
  • 1 month later...

Zo, ik ben enorm chagrijnig. Ik heb namelijk vandaag alweer voor de zoveelste keer
sterren proberen te rollen, maar het wil niet lukken.
Elke keer blijft er maar een klein laagje om me cores (witte peperkorrels) zitten en de rest
blijft aan de bodem van de pan (metalen wok pan) kleven.
In het boek "round star en shells" staat dat dit gebeurt als je teveel compositie in een keer doet,
maar dit gebeurt ook als ik minder doe.
Ik had ook wel te weinig sas (50gram willow), en het is niet echt een fijne pan (moet nog een 'cake bak kom' kopen).

Iemand enig idee hoe dit beter kan?

Nog een paar foto's:

Edited by loveforpyro
Link to comment

Draai de pan 90 graden en spray een klein beetje water op de cores/stars wanneer ze op een rand van de pan liggen. Leg nu een eetlepel compositie bij het (droge) midden van je pan en rol de stars er (door)heen. Rol ze net zo lang tot vrijwel al het poeder weg is. (Er blijft waarschijnlijk wel wat compositie aan de pan geplakt op de plaats waar je de cores nat gemaakt hebt, maar dat is niet erg) Zorg er voor dat je de stars iedere keer op dezelfde plaats licht nat maakt en dat ze van de natte plek meteen op een laagje poeder terecht komen. Als je het goed doet zou er (vrijwel?) geen compositie aan de bodem van je pan moeten blijven plakken. Voor het bevochtigen van de stars kun je het beste een water verstuiver gebruiken.

Overigens verkopen ze bij een Zweedse meubelzaak halve - holle - bollen van metaal, die meer dan perfect zijn voor het rollen van lichtkogels.



I felt like being useful.

Link to comment
  • 11 months later...
Wat gebruiken jullie om je stars hard te maken?
Ik gebruik soms piepschuim en aceton.
Of dextrine met water maar dat droogt minder snel.


Gewoon dextrine door je compo gooien.. Misschien eerst even inlezen, had je zo'n beginners vraag niet hoeven stellen ;)
Link to comment

SGRS, rode gom of shellac worden ook nog wel eens aanbevolen. SGRS is altijd wel 1 op 1 te vervangen met dextrine naar mijn weten en rode gom gebruik ik nagenoeg nooit, ik heb wel het iedee dat het meer bind dus heb je er minder van nodig en "vervuil" je je compositie niet zo veel. En shellac is *** spul, die schilfers krijg je nooit tot poeder dus dat moet opgelost worden waar ik al geen fan van ben maar het plakt overal aan als stroop.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...