Jump to content
PyroForum.nl

Stars


Moloch

Recommended Posts

Zou je even op www.pyrodb.org moeten kijken, dan bij compo's, en daar je gewensde chem in vullen... krijg je alle compo's die een bepaald chem bevatten. :)

-B.

EDIT: Sorry, in jouw geval van kaliumsulfaat, hij staat er niet tussen dus ik denk dat er weinig tot geen compo's zullen zijn met kaliumsulfaat...


Volgens mij toch Strobo stars, weet iemand daar de compo van?
Link to comment
  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Klik

Sorry, ik wil niet flauw doen, maar zoek eerst gewoon even iets verder dan je neus lang is voordat je vragen gaat stellen. Als er al aangegeven wordt dat er geen compositie met kaliumsulfaat gevonden is, lijkt het me onwaarschijnlijk dat die er is. In strobe stars wordt sowieso alleen sulfaat met een kation van een zwaarder metaal (barium, calcium, strontium) gebruikt, omdat je anders astronomisch hete mengsels moet maken voor je sulfaat effect heeft.
Link to comment

Ammonium perchlorate 60
Magnesium, atomized, -100 + 200 mesh, coated with potassium dichromate 30
Potassium sulfate 10
Potassium dichromate, milled dust additional 2-3%

Dit is wat ik heb gevonden voor Strobe...Weet iemand wat Potassium dichromate is? Ik heb gezocht via wikipedia kon niks vinden.

Edit: Mischien ook leuk

Turquoise Strobe Pyrotechnic Formula
(Clive Jennings-White, Pyrotechnica XIV)
Ammonium perchlorate 25
Barium nitrate 25
Guanidine nitrate 25
Magnalium, 100-200 mesh 20
Copper, atomized, -100 mesh 5

Edited by mushroom
Link to comment
Ammonium perchlorate 60
Magnesium, atomized, -100 + 200 mesh, coated with potassium dichromate 30
Potassium sulfate 10
Potassium dichromate, milled dust additional 2-3%
Mag ik je er op wijzen dat deze compositie instabiel wordt als er een greintje vocht bij komt? De ammoniumperchloraat lost dan op, en het (zure) ammoniumion valt dan de magnesium aan. Dit kan spontane ontsteking tot gevolg hebben. De kaliumdichromaat heeft als een van zijn functies het voorkomen van deze reactie, maar er hoeft maar een klein stukje te zijn waar het net niet aanwezig is en de kans dat het fout gaat is groot.
Link to comment

Ik weet niet zo goed waar ik deze post precies moet plaatsen. Of hier of in het stinkbom topic maar aangezien het om stars gaat post ik het hier.

Een week terug heb ik een aantal Shimizu Red Microstars gemaakt (MgAl/Sr(NO3)2/S, 40/30/30) en tijdens het bevochtigen kwam hier dus een rotte eierenlucht vanaf. H2S dus. Nu vraag ik mij af hoe dit kan? Ik meen me te herrineren (en werd bevestigd a.d.h.v het Stinkbom-topic) dat dit enkel kon ontstaan na vorming van Al3S2... Hoe kan het dat in mijn geval toch H2S bij vrijkwam?

Heb gelijk het raam opengedaan, gasmasker op en aangezien ik al bijna klaar was even afgemaakt (nog geen 2 minuten) en daarna de kamer uit. Na een kort middagje was de geur helemaal verdwenen en roken de stars ook niet meer...

Welke reactie heeft hier plaatsgevonden? Zit er nu al een tijd aan te denken maar kan echt niks bedenken... :)

Link to comment
Een week terug heb ik een aantal Shimizu Red Microstars gemaakt (MgAl/Sr(NO3)2/S, 40/30/30) en tijdens het bevochtigen kwam hier dus een rotte eierenlucht vanaf. H2S dus. Nu vraag ik mij af hoe dit kan? Ik meen me te herrineren (en werd bevestigd a.d.h.v het Stinkbom-topic) dat dit enkel kon ontstaan na vorming van Al3S2... Hoe kan het dat in mijn geval toch H2S bij vrijkwam?

(...)

Welke reactie heeft hier plaatsgevonden? Zit er nu al een tijd aan te denken maar kan echt niks bedenken... :)
Dat is de reactie tussen de zwavel en aluminium uit de magnalium. Er zijn altijd wel aluminiumatomen aanwezig aan de oppervlakte van de magnalium, waardoor er (onder invloed van vocht) H2S ontstaat. Gezien de lage geurdrempel (<1ppm) heb je maar heel erg weinig H2S nodig voor je het gaat ruiken.

Het zelfde verschijnsel heb ik ook waargenomen bij diverse andere sterren, waaronder D1 glitter, magnalium streamers op houtskoolbasis, pearl stars en KNO3 White. Bij bepaalde soorten photoflash heb je het ook.

Een snufje boorzuur voorkomt deze stank vaak. Wat er dan gebeurt weet ik zo uit m'n hoofd niet, maar het werkt in ieder geval wel.
Link to comment

Danku Miech voor je antwoord. Heb het vanmiddag nog even nagevraagd bij mijn scheikunde leraar en hij gaf vrijwel hetzelfde antwoord als jou :P Ofwel er is ALTIJD nog een toekomst als leraar :)

Om deze post toch maar niet geheel saai te houden. Bij deze het resultaat van vanmiddag :)

Edited by Brakkie
Link to comment
  • 3 weeks later...

Pure bakpoeder; nee. In de keuken waar ik werk, gebruiken ze bakpoeder in grote pakjes, met als opschrift(samengevat):

Natriumbicarbonaat/natriumwaterstofcarbonaat 99,8%
Bakpoeder/Poeder tegen maagklachten
Oplossen in water alvorens in te nemen
Geschikt voor bakken van bijv. brood

Dit lijkt me toch echt behoorlijk bakpoeder/natriumbicarbonaat-ish...

Edited by Underlord
Link to comment

Nee, dit betekent alleen dat het overgrote percentage natriumcarbonaat zal zijn. Wat Tyneman al aangaf is dat er in soda heel veel kristalwater zit. Je moet dit zien als allemaal watermoleculen die rond de natriumcarbonaat-moleculen zit. Dit kristalwater zorgt zoals je nu denk ik zelf ook wel kan bedenken voor veel vocht in je compositie. Wat dit als gevolg heeft hoef ik denk ik niet verder uit te leggen :)

Link to comment

Vergeet niet dat Natriumcarbonaat een ionaire stof is heh :) we spreken dus niet over natriucarbonaat "moleculen" maar natrium-ionen en carbonaat-ionen, bij soda is het zo dat er binnen het kristalrooster 6 moleculen kristalwater ze zitten per 2 natrium-ionen en per enkel carbonaat-ion.

Het kristalwater is inderdaat wel makkelijk te verwijderen. Je verhit de soda in een pannetje, deze zal door het verhitten oplossen in zijn eigen kristalwater, als het zaakje weer netjes is ingedampt is het watervrij. Het enige nadeel is dat het redelijk hygroscopisch is.

Ik heb laatst cut-stars gemaakt, KNO3/S/meal, 59/30/11 ik heb de chemicaliën netjes gemilled, ze zijn gebind met NC-laquer, alleen wouden ze voor geen meter branden zelfs niet met een Al/KNO3/S-flasch priming. wat kan ik fout gedaan hebben?

Link to comment

Bakpoeder is een mengsel van Natriumbicarbonaat en Tartaarzuur (of een ander zuur) dit zuur zorgt er voor dat zodra het met water in aanraking komt het langzaam (zeer zwak zuur) CO2 los laat, waarbij je dus je brood kunt laten rijzen op iedere temperatuur, waar gist het af laat zien of waar geen gist gebruikt dient of mag worden.

Kees.

Link to comment
Bakpoeder is een mengsel van Natriumbicarbonaat en Tartaarzuur (of een ander zuur) dit zuur zorgt er voor dat zodra het met water in aanraking komt het langzaam (zeer zwak zuur) CO2 los laat, waarbij je dus je brood kunt laten rijzen op iedere temperatuur, waar gist het af laat zien of waar geen gist gebruikt dient of mag worden.

Kees.


Dus niet mengen met KCLO3? Of is het te zwak zuur.
Link to comment
Mischien is dit een domme vraag maar kun je bijv. in D1 Natriumbicarbonaat vervangen voor gewoon Natriumcarbonaat, krijg je dan nog steeds het zelfde effect? :)
Toen ik dat deed was het glittereffect weg, en kreeg ik iets wat meer iets weg heeft van een strobestar. Ook een leuk effect, maar niet geschikt als je echt een glitter wilt maken.
Link to comment

@kees.

Hoe kom erbij dat bakpoeder een mensel is.
Ik heb hier bakpoeder staan en dat is 99+ Nabicarbonaat.
En zeker weten basisch.

Ik denk dat je verhaal niet helemaal klopt, dat zou namelijk beteken dat als je een afgesloten fles met bakpoeder zou maken met een paar druppels water je een crofty hebt :)
Het zuur zal toch echt van buiten af moeten komen.
Jij neutraliseerd toch ook je HE stuff ermee.



Maar misschien heeft het te maken met het type bakpoeder.?

Link to comment

Ik geloof ook niet dat er bij standaart bakpoeder een zuur doorheen zit. Overigens is dat vrij eenvoudig te testen door het op te lossen in water. Bruistabletten voor in bad etc werken ook dmv -bicarbonaat en citroenzuur, dus je kunt je wel voorstellen hoe zoiets er uit moet zien. :)

Link to comment

Gisteren kwam ik in de kast een zakje bakpoeder tegen van een welbekendmerk, hier stond op: "bevat rijstmiddelen: E450i, E500ii maïszetmeel".

E450i=dinatriumdifosfaat
E500ii=natriumwaterstofcarbonaat.

Volgens mij verschilt de samenstelling van bakpoeder nogal, er is blijkbaar geen vaste samenstelling, zo hoor je ook best vaak dat er kaliumcarbonaat inzit.

Edited by pyrobass
Link to comment
@kees.

Hoe kom erbij dat bakpoeder een mensel is.
Ik heb hier bakpoeder staan en dat is 99+ Nabicarbonaat.
En zeker weten basisch.

Ik denk dat je verhaal niet helemaal klopt, dat zou namelijk beteken dat als je een afgesloten fles met bakpoeder zou maken met een paar druppels water je een crofty hebt :)
Het zuur zal toch echt van buiten af moeten komen.
Jij neutraliseerd toch ook je HE stuff ermee.
Maar misschien heeft het te maken met het type bakpoeder.?


Neutraliseer jij je HE's met iets dat gemaakt is voor voedsel ?

Ik niet, let op je veiligheid, wil je.

Kees.
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...