Jump to content
PyroForum.nl

Stars


Moloch

Recommended Posts

  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Goed primen (=Makkelijk ontsteekbaar, met hoge temperatuur brandend en een dunne laag. Vier uur in de kogelmolen gegooide KNO3 flash met 7% C of meal met 10% Al extra werken doorgaans prima) en een testshell zonder flashbooster schieten, dan zouden de stars gewoon vanaf de break moeten branden.

Overigens is het niet zo dat stars in grote shells vanzelf sneller gaan branden, maar dat mensen die met 6" shells en groter werken op APC en dergelijke hun stars voor grote shells wel groter maken, (rond de inch meestal) maar de compositie dan ook langer en beter millen. :)

Link to comment

Welk formaat ? 8 klinkt niet als heel veel, maar wie weet.
Nou en ik heb er vandaag ik weet niet hoeveel gepumped, 150gram Chrysanthemum 8 batch, in een 10ml spuitje. Die houtskool streamers pump ik toch liever, ik vind rollen best kut. Zijn er hier mensen die Chrysanthemum compo's rollen ?

Link to comment

cojonesm: Wat zit er precies in die onbekende mix? Ik heb de volgende compositie nog niet in de lucht geschoten maar op de grond geeft het in ieder geval een prachtige vonkenshower. Als je de chems hebt probeer deze comp dan eens.

Lancaster Chlorate Silver Pumped
56.00% PotassiumChlorate
38.00% Aluminium
6.00% Dextrin

p.s. 3+2+2+2 = 9? Geen 8 sterren dus maar 9 :)

Edited by Brakkie
Link to comment
cojonesm: Wat zit er precies in die onbekende mix? Ik heb de volgende compositie nog niet in de lucht geschoten maar op de grond geeft het in ieder geval een prachtige vonkenshower. Als je de chems hebt probeer deze comp dan eens.

Lancaster Chlorate Silver Pumped
56.00% PotassiumChlorate
38.00% Aluminium
6.00% Dextrin

p.s. 3+2+2+2 = 9? Geen 8 sterren dus maar 9 :)


Ik was aant slapen toen ik dat schreef. :)

Onbekende mix is denk ik meal met overdosis 250 mesh aluminium en zwavel.

16mm pvc dacht ik, die standaart maar electriciteit buizen volgensmij.

Zijn er inderdaad niet zo veel, we moesten na 20 minuten ofzo al gaan. Edited by cojonesm
Link to comment
Welk formaat ? 8 klinkt niet als heel veel, maar wie weet.
Nou en ik heb er vandaag ik weet niet hoeveel gepumped, 150gram Chrysanthemum 8 batch, in een 10ml spuitje. Die houtskool streamers pump ik toch liever, ik vind rollen best kut. Zijn er hier mensen die Chrysanthemum compo's rollen ?


Ik mijn TT compo's en snap eigenlijk niet precies waarom men hier zoveel problemen mee heeft, want bij mij gaat het gewoon mooi. Tot nu toe heb ik ze gerold voor 2, 3 en 4 inch shells (varierend van 4 tot 14 mm doorsnee)

Link to comment

Ziet er best netjes uit ThaYankee :) , waar heb je omheen gerolt ? Zoiets van peper korrels of iets dergelijk of om cut stars, wat niet niet lijkt vanwege het formaat.
Chryanthemum compo rollen over andere stars heen, better peal of d1 enzo, dat lukt makkelijk want dan kan het al ergens goed aan plakken, aan iets zwaars, maar als je met die superlichte peperkorrels begint... :) .

Link to comment
Ik zit met een nogal fundamentele vraag, maar ik weet er het antwoord echt niet op. Zou het goed lukken om de colored stars van shimizu te maken door ze te rollen? Ik vraag dit omdat als je ze rolt de shellac of acroide gom niet word opgelost in een solvent en dus gewoon fijngepoederd is. Zouden de prestaties van mijn stars veel achteruit gaan?


Deze vraag is hier wat over het hoofd gezien dus stel ik hem opnieuw. Als je pumped stars gebruikt dan krijg je toch een minder regelmatige brandtijd als je er nog een andere compo over rolt, kan iemand mij een idee geven hoe de pro's dit aanpakken in proffesionele ronde shells?
Link to comment
Ziet er best netjes uit ThaYankee :) , waar heb je omheen gerolt ? Zoiets van peper korrels of iets dergelijk of om cut stars, wat niet niet lijkt vanwege het formaat.
Chryanthemum compo rollen over andere stars heen, better peal of d1 enzo, dat lukt makkelijk want dan kan het al ergens goed aan plakken, aan iets zwaars, maar als je met die superlichte peperkorrels begint... :) .


Ik begin met mosterdzaadjes, dus dat is nog erger dan peperkorrels:P
Het is inderdaad wel lastig om te beginnen, maar zeker niet onmogelijk. Het vergt alleen ff wat geduld, omdat je heel voorzichtig moet zijn met de hoeveelheid water die je eroverheen sprayt.
Verder merk ik eigenlijk weinig verschil tussen het rollen met D1 of met TT, behalve dat D1 stars heeeel ietsjes sneller groeien, omdat een TT compositie een hoger volume heeft tov het gewicht dan een D1 compositie (door al dat houtskool).
En dat rollen om cut stars wil ik eigenlijk ook nog wel een keer gaan proberen. Ik zag laatst pas voor het eerst dat ze het ook wel eens op die manier doen.
Link to comment

Heb er zelf geen ervaring mee maar heb dit even voor je opgezocht.

Potassium Sulfate (formula = K2SO4)
High temperature oxidizer in some white strobe compositions.
Bron

Blue fire composition #6
Source: rec.pyrotechnics. Composition from "Magic With Chemistry"[7], chapter "colored fires"
Comments: Dangerous mixture, since it contains both sulfur and a chlorate.
Preparation:

Potassium nitrate.................................7.5
Potassium chlorate................................14
Potassium sulfate.................................7
Sulfur............................................7
Bron: Compositie Database
Link to comment

Dat denk ik ook ja.
Met kaliumsulfaat kun je toch strobo stars maken? Ik kan alleen geen compo vinden.
De compo die Brakkie heeft gepost ga ik denk ik ook nog wel eens proberen, het is niet moeilijk om die chemi's te krijgen...

Edit: Laat maar zitten Kclo³ en S lijkt me niet zo handig dat had ik niet gezien. :)

Edited by mushroom
Link to comment

Sulfaten worden juist wel gebruikt in strobe composities (hoewel ik er nooit een met K2SO4 heb gezien).
Maar witte strobe kan je beter met een op bariumnitraat gebaseerde compositie maken, namelijk veel makelijker (en goedkoper in mijn geval). :)

Laat maar zitten Kclo³ en S lijkt me niet zo handig dat had ik niet gezien.

Je kan het gerust met elkaar mengen en gebruiken, maar lang opslaan en er onfatsoenlijk mee omgaan is inderdaad niet zo handig. En het is KClO3 i.p.v. Kclo3.
Je gebruikt [ sup ] voor superscript en [ sub ] voor subscript. :) Edited by Duvel
Link to comment

Ik gok het ook op koper(II)sulfaat. Die compositie van Brakkie is echter een zogenaamde 'fire tableau', en brandt dus alleen als los hoopje. Ik heb wel eens de fout gemaakt een dergelijke compositie in een buisje te persen, maar dan brandt bij dus echt niet meer.

Je zou kopertetraminosulfaat kunnen maken, dat wordt vaker gebruikt en geeft veel betere kleuren. Dit spulletje remt de brandsnelheid een beetje, en koelt daarmee de vlam af. Dit zorgt voor een diepere kleur. Je kunt het vrij eenvoudig maken door kopersulfaat op te lossen in ammonia, alleen om het weer uit de oplossing te halen is lastig. Indampen werkt niet geweldig, omdat het ontleedt bij hogere temperatuur.

Link to comment

Je kunt hierbij beter een verzadigde oplossing van 0.1 mol kopersulfaat maken in handwarm water (~30gr/100ml @ 30oC) en hier 0.5 mol NH3 doorheenbubbelen. Dit kun je bijvoorbeeld genereren door NH4NO3 en NaOH te mengen, of door geconcentreert ammonia te verwarmen. Daarna voeg je ethanol of methanol toe, en laat je het afkolen tot ~0oC, en zal het meeste wel uitkristaliseren. De rest is inderdaad te scheiden door indampen op kamertemperatuur.

Link to comment

Zou je even op www.pyrodb.org moeten kijken, dan bij compo's, en daar je gewensde chem in vullen... krijg je alle compo's die een bepaald chem bevatten. :)

-B.

EDIT: Sorry, in jouw geval van kaliumsulfaat, hij staat er niet tussen dus ik denk dat er weinig tot geen compo's zullen zijn met kaliumsulfaat...

Edited by -.B.-
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...