Jump to content
PyroForum.nl

Natriumbenzoaat


Moloch

Recommended Posts

Ik las wat over het maken van whistle met natriumbenzoat en kalium(per)cloraat. Heeft iemand hier ervaring mee? En weet iemand de verhoudingen (maakt niet uit of het gram of mol is)?

Ik ben vooral benieuwd naar de KClO3, aangezien ik binnenkort KClO3 en natriumbenzoaat binnenkrijg.

Gegroet!

Moloch

Link to comment

Is dat niet gewoon de commerciele whistle? Als dat het geval is, is er niks mee aan de hand wat betreft slag/frictie. Ik heb er met een metalen hamer op staan rammen, en het ging niet af. Het ontbrand wel met de minste of geringste vlam (statische elektriciteit weet ik niet... Zal ik eens uitproberen.)

Ik google wel even wat er in de fluitpijltjes zit.

Link to comment

Wistle kan je goed maken met 70 KCLO3 en 30 natriumbenzoaat. Een

kaliumpercloraat-mix is toch over het algemeen genomen gevoeliger,krachtiger en gevaarlijker dan kaliumcloraat-mix?


Dit is niet waar, KClO3 is juist instabieler. Trouwens, wistle is best een gevoelig zooitje, een harde klap met een hamer deed het bij mij afgaan.
Link to comment
Ohh sorry Moloch  :wink: . Die KCLO3-Nabenzoaat = 7:3 , dat weten we dus niet zeker ? Weet iemand anders dit ?


Dat werkt prima, qua volume zal je zien dat dat ongeveer evenveel is. (Die 7:3 is dan gewicht he :P.)
Als los poeder kan je hier ook behoorlijk pittige knallers van maken. SWIM heeft zelfs met een pringlesbus een lawinepijl overschaduwd met enkel een krantenprop erin en een vastgeplakt dekseltje. Op de bodem lag enkel een restje whistle mix.
Voor een fluit-effect moet je dacht ik met een aardige hoeveelheid druk persen (persen, NIET rammen!).
Link to comment
http://en.wikipedia.org/wiki/Whistle_mix

Dat lijkt me wel wat over de verhoudingen. Dus 70% KClO4 met 30% Na-Benzoaat.

Een kaliumpercloraat-mix is toch over het algemeen genomen gevoeliger,krachtiger en gevaarlijker dan kaliumcloraat-mix?


Nee!

Mixen met Kaliumchloraat zijn gevoeliger en onsteken makkelijker. De krach: Kaliumperchloraat heeft een hoger zuurstof gehalte maar kaliumchloraat laat zijn zuurstof makkelijker los.
Link to comment
Ik ga die van mij denk met Galluszuur maken.. maar dat is wel een tering duur goedje..  :shock:


Wil je natriumbenzoaat maken met galluszuur? Want dat gaat niet lukken, tenzij je een manier hebt om die drie OH-groepen te verwijderen.
Met benzoëzuur kan het wel, met bijvoorbeeld natriumhydroxide.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...