Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

Een topic over een whistle rocket bestond nog niet, dus ziehier.
Ik heb gister een mooie raket gemaakt, maar aangezien ik twijfelde of mijn poeder fijn genoeg was had ik een kleine core + nozzle gemaakt. Mijn twijfel was overbodig, met genoegen kan ik meedelen dat het een oorverdovende cato werd. Leuk effect maar niet de bedoeling. En wat hebben we geleerd? Nooit een core/nozzle bij redelijke whistle mix :)
Zijn er meer di ervaring hebben met whistle rockets? Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Hellbound>LordOfDark

Link to comment
Mijn ervaring met dat witte whistle kruit is, dat het echt super snel ontbrand. Waar je het ok instopt ( vuurpijlen, knallers, fonteinen ) het knalt bija altijd. Ook al is je nozzle heel groot, dan nog.


Ja maar Yellowcard jij haalt je Whistle mix uit ander vuurwerk, ik maak het zelf, en aangezien ik nog geen kogelmolen heb moest het met een vijzel, en had ik geen idee hoe snel het zou ontbranden, maar aangezien in mijn eigen poeder niet van superieue kwaliteit vond heb ik toen maar een core en een nozzle gemaakt. Ik zal binnenkort nog een paar pogingen doen.

Nu er toch een topic over Whistle mix is, hoeveel betalen jullie voor je Na benoaat? ik heb het voor 3.20 en dan 100 gram, al behoorlijk fijn poeder...
Link to comment
  • 3 months later...

@ Mr Stijntje, die site waar jij over spreekt, daarvan krijg ik morgen 500 gram. Natriumbenzoaat dus. Ik heb samen met iemand een kilo gekocht, dan hebben we beide 500 gram, en da's wel genoeg :wink:

Is lees net dat iemand hier KClO3:Natriumbenzoaat = 10:2 had gebruikt, en dat dat goed werkt, maar ik ben van plan om KClO3:Natriumbenzoaat = 7:3 te gaan gebruiken. Ik ga verschillende tests doen met deze 2 compositie's, en beide ball-millen aangezien ik een kogelmolen heb.

Als het goed is krijg ik het Natriumbenzoaat Dindag, dus dan kunnen de tests beginnen :wink:

Ik ben trouwens nog erg benieuwt hoe het nu zit met die nozzle's en cores bij whistle vuurpijlen. Heeft iemand hier ervaringen mee ? Ook hoe lang je huls moet zijn, ID, enzovoorts, wat het beste werkt.

Link to comment

vuurpijlen :( geen knallers, van knallers en zo ken ik niet veel, moet daar nog (ooit eens) aan beginnen.

Voor vuurpijlen: hulsje met eindstop en daarin uw whistle-mix, ZEKER niet slaan met een hamer, maar een stok die er juist inpast ertegen zetten en hard duwen. das meestal genoeg, dan gewoon uw lontje eraan plakken ofzo en aansteken, zeker geen 2de eindstop eropsteken want dan ontploft hij zeker.

Link to comment

Yellow, ik heb inmiddels wat Na-benzoaat van Warcore geleend, en ook net een nieuwe lading besteld bij die shop. Verder al prachtige 9 grams knallers gemaakt. Ook een vuurpijl, maar die vloog niet en floot maar heel zacht.

Die whistle is veel beter dan wat er in fluitpijlen uit de winkel zit trouwens.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Heej

ik heb ook natriumbenzonaat en binnekort mijn KClO3. Dan ga ik ook effe wat whistel maken. maar nouw vroeg ik mij af kan je van dat smelt lijm (dat spul wat je in zo'n pistol doet) gebruiken bij stops maken als je whistel gebruikt ? of gaat dit te heet worden en ontbrand je whistel.
En hoe gevoelig is die whistel precies kan je er zeg maar een slag test mee doen of gaat het dan niet af ?

gr33tz

[edit] minimaal 12 schrijffouten in bovenstaand stukje. Gebruik SVP Nederlands en pas deze post aan. Tyneman
[/edit]

Link to comment
Heej

Ik heb ook natriumbenzonaat en binnekort mijn KClO3. Dan ga ik ook effe wat whistle maken. Maar nou vroeg ik mij af kan je van dat smelt lijm (dat spul wat je in zo'n pistol doet) gebruiken bij stops als je whistle gebruikt ? of gaat dit te heet worden en ontbrand je whistle. En hoe gevoelig is die whistle precies kan je er zeg maar een slag test mee doen of gaat het dan niet af ?
gr33tz



Mooie bump, ik raad je aan voor met een bepaalde sas te beginnen
op z'n minst eerst de naam te weten. En onderzoek te doen alvorens
te vragen. Whistle is naar mijn weten redelijk gevoelig (flash stijl) door
het (per)chloraat. Ik zal niet oordelen over of je er wel klaar voor bent
maar eh....



Ontopic: Ik kan nergens echt vinden of whistle legaal in (commerciele) raketten mag worden gebruikt? Een vriend van mij heeft heel veel vuurwerk nog over (zijn pa had een winkel) en we hebben maar een paar
van die dingen open gesneden. De meeste pijlen gingen op lifting powder maar er waren
ook een paar die gingen op een wit poeder, die floten echter niet.
Link to comment
Ik kan nergens echt vinden of whistle legaal in (commerciele) raketten mag worden gebruikt?

Jawel, er zijn toch ook 'Babypijltjes'? :wink:
En bij m'n vuurwerk pakket (vorig jaar) zaten een stuk of 8 grotere fluitpijlen (ID was ongeveer 1cm).

maar er waren
ook een paar die gingen op een wit poeder, die floten echter niet.

Heb je dat 'witte poeder' gewoon los aangestoken?
Want dan fluit de Whistle niet echt nee.. :roll:

Kevin
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Vandaag nog maar even 2 vuurpijlen gemaakt.
1e is Bp vuurpijl, nozzle is 1/3, Id = 18mm Nozzle = 6mm. Zal spoedig afgestoken worden.

2e is natuurlijk een kleine Whistle rocket. En lange, kleine ID, dik wandige huls met eindstopje en Whistle mix er in geduwt, tot ong. 3 cm van het eind. Lontje dubbelgevouwen en er in gedaan, propje wc papier er op klaar. Zal ook vanavond afgestoken worden waarschijnlijk.

Mijn ervaring met Whistle Rocket's is altijd dat je een kleine ID moet hebben, dikke huls, en dan je altijdhard hard aan moet duwen. Dit is omdat natuurlijk rammen gevaarlijk is, en als je duwt zit er nog net wel een beetje lucht tussen waardoor het iets sneller brand, iets meer gassen, waardoor hij toch beter van de grond komt. Brandsnelheid gaat gewoon omhoog.

Komt er eigelijk opneer dat ik even een foto wou posten :) .

Groetjes, Yellowcard ;)

ps. Grappig om zo mijn oude post's te lezen, in al die tijd ben ik behoorlijk vooruit gegaan :D ! .

Link to comment
  • 2 weeks later...
Als de oxidator kclo4 (in combinatie met natriumbenzoaat) zou zijn zou je enigzins kunnen persen, gebruik je kclo3 zou ik het afraden, deze mix is bijzonder gevoelig voor slag of frictie.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn whistle heb ik gemaakt met KClO3 maar dit is bij mij niet gevoelig voor frictie of slag. Ik heb er tests mee gedaan, maar ik kon rammen wat ik wilde. Nou zal dit ook wel subjectief zijn net zoals in het AP topic waar de ervaringen erg uiteenlopen, maar bij mij kan ik mn whistle gewoon persen.
Link to comment

Whistle en AP zijn, zoals men zegt, beide erg gevoelig. Nu, als je een tikje met een hamer op je AP geeft gaat het wel af. Bij Whistle is dit bij mij verre weg het geval. Ik kan rammen en slaan wat ik wil, maar het gaat echt niet af.
Wil niet zeggen dat je er niet mee moet oppassen.
Rustig slaan kun je dus wel om je Whistle rocket te maken, ahoewel persen met een beetje spiritus natuurlijk beter is.

Filmpje van mijn Rocket is trouwens een beetje mislukt, dus die post ik niet. Hij ging wel lekker :angry: .

Link to comment
×
×
  • Create New...