Jump to content
PyroForum.nl

Vragen over 10 ton pers en berekeningen


sjaak

Recommended Posts

Goedemiddag,

Ik ben nu een paar weken bezig met een 1lb universal rocket tool van firesmith tools en heb hierbij een 10 ton raamwerkpers aangeschaft.

( Dit model http://www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/gereedschap/m717453474-actie-hbm-10-ton-hydraulische-werkplaatspers-raamwerkpers.html )

Ik heb al een aantal nozzleless rockets geperst met 500 kg en deze gingen erg goed. Elke keer als ik met meer druk pers dan krijg ik de rammers bijna niet meer uit de kokers (kokers komen van ebay).

Ik weet niet zeker of mijn berekeningen kloppen voor hoeveel kg ik moet gebruiken.

Hier kom ik op uit:

Oppervlakte rammer in inch

0,75 : 2 = 0,375

0,375 x 0,375 = 0,140625

0,140625 x 3,1416 = 0,441

Op de meter van de pers staat ram 45mm dus ik heb deze maat aangehouden.

4.5 cm : 2,54 = 1,77''

1,77 : 2 = 0,885

0,885 x 0,885 = 0,783225

0,783225 x 3,1416 = 2,46

Mijn bp rockets wil ik op 6500 psi persen

0,441 x 6500 = 2866,5

2866,5 : 2,46 = 1165 pounds

Als ik dit omreken naar kg kom ik ongeveer uit op 530 kg

En voor whistle rockets die ik op 9000 psi wil persen

0.441 x 9000 = 3969

3969 : 2,46 = 1613 pounds

Ongeveer 735 kg

Kloppen deze berekeningen ?

Vandaag heb ik geprobeerd om een whistle rocket te persen

Bij de tools zat 1 nept tube omdat deze een stuk steviger voelde dan de kokers van ebay heb ik deze gebruikt.

Ik gebruik als tube support een 32 mm abs leidingbuis met eromheen slangklemmen.

Ik perste met 750 kg maar toen ik bijna moest wisselen naar de tweede rammer hoorde ik een tik en was er een klem gebroken en hier zat meteen een bobbel in de buis.

Ik denk dat er iets niet klopt aan de pers telkens als ik pers naar bvb 500 kg en dan stop met persen zakt de meter weer terug naar 0.

Moet je deze pers nog ijken misschien?

Of kan het zijn dat ik de meter er niet hard genoeg op heb gedraaid waardoor die een beetje lekt?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Mvg Sjaak

Link to comment

Normaal is er intern ergens een terugslagklep. Deze kan stuk zijn. Ik vermoed dat er op je pomp ergens een draaiknop oid. moet zitten om te regelen of de druk weg kan of niet.

Het klinkt alsof je een heel zwakke tube support hebt. Berekeningen lijken logisch.

0,441 x 6500 = 2866,5

2866,5 : 2,46 = 1165 pounds

Als ik dit omreken naar kg kom ik ongeveer uit op 530 kg

Je hebt 2866,5 pond nodig om op 6500 psi te persen. Dat is 1270 kg. Delen door 2,46 geeft je 1165 PSI of pond per vierkante inch met een binnenflens in je piston van 4,5cm, of 80 bar.

De getallen kloppen maar je hebt je eenheden verkeerd. (die 530 kg is wel verkeerd).

Het lijkt me wel sterk dat je binnenflens slechts 45mm zou zijn voor een piston van 10 ton maar dat is niet onmogelijk. Meet eens de buitendiameter (ongeveer) van je piston en een foto van je manometer.

Staat dit in kg? bar? psi? Op 530 kg pers je dus veel te licht, voor 6500 psi op je fuel moet je persen op 80 bar, 1165 PSI of 1270 kg (met binnenflens 45mm). Dus ik vermoed dat je tube support ondermaats is. Vergeet niet dat je voor je eigen veiligheid met een blast screen moet persen wanneer je met whistle werkt. Zelfs los verpakt dient whistle als flash behandeld te worden. 30mm blast screen is geen overbodige luxe, zelfs bij BP gaat persen wel eens mis. Pers zeker nooit metalen op je core.

500 gram whistle test met blast screen:

http://www.wichitabuggywhip.com/fireworks/extra/500gramwhistleselfconfinetest2.wmv

Houdt ermee rekening dat wanneer het fout gaat met whistle:

-Je blastscreen ervoor zorgt dat je pers jouw richting uit gelanceerd wordt, verankeren dus die handel!

-Je blastscreen zeker niet uit plexiglas mag bestaan of deze versplintert. Verschillende lagen polycarbonaat is goed.

-Je sleeve uit mekaar spat, ongeacht de afmetingen. Zorg dus voor een zwak punt. Een sleeve uit 2 stalen stukken die verbonden zijn met lichte bouten is een goed voorbeeld, de bouten zullen breken en de stukken zijdelings wegvliegen

-Je gehoord onherroepelijk beschadigd zal zijn als je geen gehoorbescherming draagt

-Je zicht naar de vaantjes is als je geen oogbescherming draagt.

Link to comment

Bedankt voor je snelle reactie, ik heb wel nog een paar vragen.

Ik denk dat het aan de tube support ligt ik heb net een blok hout er onder gezet en dan klopt de manometer wel gewoon en zakt niet terug.

Ik zal deze week nog even de piston opmeten, hier heb ik wel een foto van de manometer


Je hebt 2866,5 pond nodig om op 6500 psi te persen. Dat is 1270 kg

Hoe heb je dit berekent? Als ik 2866 pound naar kg omreken kom ik uit op 1300 kg. Maar de diameter van de ram van je pers hoef je dus niet mee te nemen in je berekeningen als ik het goed begrijp?

Vergeet niet dat je voor je eigen veiligheid met een blast screen moet persen wanneer je met whistle werkt. Zelfs los verpakt dient whistle als flash behandeld te worden

Ik ben ook uiterst voorzichtig er mee draag altijd beschermende kleding en maak niet al te grote batches in een keer.
Ik heb nog geen echt blastscreen maar binnenkort komt er wel een paar lagen lexan plaat voor.
Ik gebruik nu een zware werkbank die ik op zijn kant heb gezet met nog een laag dik betonplex er voor totaal zoon 7 a 8 cm dik en kijk via een spiegel.
Filmpje ben ik al een paar keer tegen gekomen.

Houdt ermee rekening dat wanneer het fout gaat met whistle:

-Je blastscreen ervoor zorgt dat je pers jouw richting uit gelanceerd wordt, verankeren dus die handel!

Kan dit al gebeuren met een 1 lb rocket ? Ik weet dat whistle mix zeer krachtig is maar ik wist niet dat dit al bij 1 lb kan gebeuren. De pers weegt ook ongeveer 50 kg ik dacht dat deze wel goed zou blijven staan als er iets fout gaat.

-Je gehoord onherroepelijk beschadigd zal zijn als je geen gehoorbescherming draagt

-Je zicht naar de vaantjes is als je geen oogbescherming draagt.

Ik gebruik oorpluggen met daar over heen nog oorkappen en heb altijd oogbescherming op en draag leren handschoenen en een trui met lange mouwen (altijd katoenen kleding).
Hebben jullie nog tips voor een stevige tube support?
Omdat ik veel mensen een pcv buis met slangklemmen zie gebruiken op fora's dacht ik dat deze abs pijp wel stevig genoeg zou zijn in combinatie met slangklemmen.
Mvg Sjaak

Link to comment

Ik pers mijn 22mm id whistle met 900Kg. Gelijk dezelfde pers. Mijn 19.7Bp coreburner op 1200Kg.

De 6500 psi vind ik persoonlijk overdreven. Ik meen mij uit mijn berekening ooit dat ik dan op 2,4 ton zou moeten persen.

Het probleem is dat je dat je spindles bijna niet meer uit je brandstof krijgt.

Een blastscreen..............beetje overdone maar dat is ieder zijn keuze ik gebruik hem niet. Ik denk dat er door onze Yankies erg overdreven wordt gedaan over sommige zaken.

Maar goed eigen keuze.

Wat in ieder geval heel belangrijk is dat je telkens je tools schoon houdt. Telkens na het persen de brandstof uit je rammers schrapen met bijvoorbeeld een lange houtschroef.

Link to comment

Bedankt Rocketier voor de calculator!

Ik ga dan maar eerst proberen om een whistle rocket te persen met 1 ton als ik een sterkere tube support kan vinden/maken.

Een blastscreen..............beetje overdone maar dat is ieder zijn keuze ik gebruik hem niet

Ook niet bij het persen van whistle rockets? Dit risico zou ik niet durven nemen.

Een lange houtschroef is inderdaad een goed idee, ik gebruik nu namelijk een vierkante sate prikker.

Gebruiken jullie trouwens nept tubes voor jullie pijlen?

Mvg Sjaak

Link to comment

Als je schoon werkt en geen metaal mee perst in de fuels die langs je core worden geperst valt het allemaal wel mee.

Heb je ervaring met het maken van whistle fuel eigenlijk?

Ik gebruik voor al mijn whistle motoren hostalite buis. 13mm id, 16mm id, 22mm id en voor de 44mm id een tube die wordt gebruikt voor het maken van rollerbanen.

Verder heb ik nog een shitload aan tubes van wijlen PS.

Link to comment

Hoe heb je dit berekent? Als ik 2866 pound naar kg omreken kom ik uit op 1300 kg. Maar de diameter van de ram van je pers hoef je dus niet mee te nemen in je berekeningen als ik het goed begrijp?

Ik heb hier een tabel een keek voor 0,75" bij 19mm, Dat gaf 1270 kg maar het is inderdaad 1300. Het zal echter op die 30 kg niet komen hoor. :P

Als je manometer afgesteld is op je pers zoals bij jouw dan hoef je met die diameter inderdaad geen rekening te houden.

Omdat ik veel mensen een pcv buis met slangklemmen zie gebruiken op fora's dacht ik dat deze abs pijp wel stevig genoeg zou zijn in combinatie met slangklemmen.

Een goede sleeve is belangrijk. PVC sowieso niet gebruiken natuurlijk en met slangenklemmen kan werken, maar lijkt me toch niet stevig genoeg om te persen.

Die 6500 en 8800 (9000) PSI zijn inderdaad slechts 'richtlijnen'. De ideale druk zal van veel factoren afhangen. Als je raket niet cato'd ben je al goed op weg. Veel ongelukken gebeuren bij het verwijderen van de spindel dus als deze muurvast komt te zitten pers je beter op lagere druk, zolang je brandstof vast genoeg zit natuurlijk. Een constante druk aanhouden is echter wel van belang.

Houd ook rekening dat als je over je spindel perst dat je op een veel kleinere oppervlakte perst. Als de binnendiameter van je pons 70% is van de buitendiameter heb je slechts de helft van de kracht nodig om de fuel op dezelfde druk te persen. Je kan dit ook eenvoudig berekenen. Als je voor elke set een tabel liggen hebt welke kracht op welke rammer moet komen kan je fouten vermijden.

Edited by bonkers
Link to comment

Heb je ervaring met het maken van whistle fuel eigenlijk?

Ik heb alleen kleine hoeveelheden gemaakt om shells mee te boosten.

Ik gebruik kaliumbenzoaat en koperoxychloride in verhouding 64/32/2 + 5 baby olie opgelost in thinner.

Eerst meng ik de benzoaat en de oxy goed in een ziplock zak hierna doe ik de thinner met baby olie erbij en als laatste de perchloraat (alles is zeer fijn poeder).

Na een paar minuten gekneed te hebben leg ik het op een stuk bakpapier en als het de goede structuur heeft haal ik het door een zeef heen en laat ik het uitdampen.

Een goede sleeve is belangrijk. PVC sowieso niet gebruiken natuurlijk en met slangenklemmen kan werken, maar lijkt me toch niet stevig genoeg om te persen.

Ok dan ga ik er denk ik een uit aluminum laten maken dit is wel sterk genoeg toch?

Houd ook rekening dat als je over je spindel perst dat je op een veel kleinere oppervlakte perst. Als de binnendiameter van je pons 70% is van de buitendiameter heb je slechts de helft van de kracht nodig om de fuel op dezelfde druk te persen. Je kan dit ook eenvoudig berekenen

Bedankt voor de tip heb even nieuwe berekeningen gemaakt.

Als ik uit ga van 6500 psi kom ik ongeveer op het volgende:

Rammer 1 830 kg

Rammer 2 1000 kg

Rammer 3 1075 kg

Rammer 4 1300 kg

Mvg Sjaak

Link to comment

Ik heb alleen kleine hoeveelheden gemaakt om shells mee te boosten.

Ik gebruik kaliumbenzoaat en koperoxychloride in verhouding 64/32/2 + 5 baby olie opgelost in thinner.

Eerst meng ik de benzoaat en de oxy goed in een ziplock zak hierna doe ik de thinner met baby olie erbij en als laatste de perchloraat (alles is zeer fijn poeder).

Na een paar minuten gekneed te hebben leg ik het op een stuk bakpapier en als het de goede structuur heeft haal ik het door een zeef heen en laat ik het uitdampen.

Gebruik een andere verhouding Sjaak. Het is 76 23 1 met +2% vaseline. Als je een koffiegrinder koopt kan je een snelle vind ik zelf betere manier gebruiken dat die met de thinner methode.

Maal de benzoaat oxichloride en vaseline samen in de grinder. Daarna als je alles hebt schoongemaakt doe je de perc even appart door de grinder. Daarna spatel je alles door elkaar in een RVS schaal met een siliconen spatel. Daarna is je compo klaar om te persen. Dat scheelt de stank van dampende thinner is sneller. Ik heb zo al heel wat kilo's gemaakt en dat werkt prima.

Belangrijk is wel NIET ALLES GELIJK MALEN. Anders haal je de kabelkrant.

Het met verschillende drukken persen vind ik wat overdone doe alles op een druk. Maar goed dat is persoonlijk.

Link to comment

Een goede sleeve is belangrijk. PVC sowieso niet gebruiken natuurlijk en met slangenklemmen kan werken, maar lijkt me toch niet stevig genoeg om te persen.


Mja, PS leverde bij mij gewoon een pvc buis als sleeve, voor 19,5 whistle, met een berg slangenklemmen er omheen zou ik niet weten wat er verkeerd aan is, tenzij je te hard perst.

Ik perste m,n eerste 19,5 mm whistle's met 2 ton op de rammer, en dan krijg je wel een zwakke plek in je tube :P

Link to comment

Gebruik een andere verhouding Sjaak. Het is 76 23 1 met +2% vaseline

Ok ik had 64/32/2 +5 van de site waar ik de tool had gekocht en gebruikte liever minerale olie omdat je dan de thinner niet hoeft te verwarmen.

Maal de benzoaat oxichloride en vaseline samen in de grinder.

Ik gebruik inderdaad een koffiemolen om alles mooi fijn te krijgen. Wordt het geen zooitje als je dit samen met vaseline gaat malen in de molen? Moet je na het mengen nog door een zeef halen of is dat niet meer nodig omdat je geen thinner gebruikt?

Mja, PS leverde bij mij gewoon een pvc buis als sleeve, voor 19,5 whistle, met een berg slangenklemmen er omheen zou ik niet weten wat er verkeerd aan is, tenzij je te hard perst.

Ik perste m,n eerste 19,5 mm whistle's met 2 ton op de rammer, en dan krijg je wel een zwakke plek in je tube :P

Ik gebruik een abs buis dat is geloof ik nog sterker dan pvc. Ik heb vandaag nog geprobeerd om een whistle rocket te persen op 1 ton en bij de eerste rammer iets minder druk gebruikt, toen in bezig was met de 3de rammer hoorde ik een tik en waren er 2 slangklemmen gebroken en de koker gescheurd.

Dit is nu al de zoveelste die mislukt ik stop er vorlopig maar even mee. Ik heb nieuwe, hopelijk sterkere kokers besteld en een blok aluminium waar ik een tube support tool van wil laten maken.

Blok is 8 x 8 x 19 cm ik wil hier 2 delen van laten maken met in het midden een gat even groot als de koker en aan beiden kanten 2 a 3 gaten om bouten door heen te doen om de blokken mee op elkaar te klemmen. Ik weet niet of het helemaal duidelijk is maar dit moet wel stevig genoeg worden lijkt me. Ik moet hiervoor alleen nog een bedrijf vinden die dit kan doen.

Mvg Sjaak

Link to comment
  • 1 year later...

Mooie pers Tyneman, Goede investering gedaan daarmee;)

Zo eentje staat op mijn verlanglijst.

Ik zou die pomp horizontaal ergens op monteren . Dan kun je makkelijker druk uitoefenen door met je arm naar beneden te drukken. Zoals op de foto nu lijkt het mij althans lastig om goede feeling te krijgen.

Ik heb bij een smederij/ klein metaal bedrijf in de buurt eentje laten maken en zelf een potkrik erop gemonteerd. kosten +/- 60 euro excl. potkrik.

Dus Andres......

 

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nu ben ik toch benieuwd geworden, ik pers alles maar een beetje op het gevoel. Met mijn 10 T pers.

Toen ik begon met whistle -tools ( +/-17 jaar geleden) perste ik totdat je wat stress zag in de pvc. Daarna weer wat minder. Ik heb mijn tools laten maken, ook nog via hier wat later, dus veel mensen hier gebruiken de whistle tool met de dimensies op basis van mijn setje. Maar maken er intussen veel mooiere en betere dingen mee dan ik zelf.

Ikzelf heb nooit cato's gehad in mijn pijlen of drivers enz gelukkig, maar met zoveel mensen nu die hun druk goed kunnen monitoren , zou ik weleens willen weten of en waar het daadwerkelijke verschil zit. Bij whistle.de oude vertrouwde 70/30 versie.

Dus even los van de i.d en het tool setje even twee uitersten vergelijken.

En ik vraag me ook af , of het ooit wel eens fout is gegaan bij iemand met het persen ! Ik ben toen juist gaan persen omdat dat zo veilig zou zijn. Wij waren in het begin nog bezig met hout en spijkers en zelfs met het boormachine.

 

Ik heb met bp mengsels wel gehad dat het te traag werd met te hard persen in combinatie met een bepaalde tool.btw

 

Link to comment

Ik gebruik 76KClO4, 23Kbenz, 1Cat en +2vasiline. Als Cat koperoxichloride of IJzeroxide(rode).

Persen doe ik afhankelijk van de diameter maar niet hoger dan 1200Kg. Uitzondering was de 44mm id.
Ik gebruik perssleeves ter voorkoming van uitzetting van de buizen.
Voor whistle gebruik ik hostalite. Voor Bp kartonnen kokertjes.
Als toolset gebruik ik afhankelijk van het gewenste effect verschillende spindel lengtes.

Zie verder de whistle topics Jason.

Belangrijke aandachtspunten om catoos te voorkomen zijn: Vervorming van je buis tijdens persen. Gelijkmatig persen van de diverse increments (zelfde hoeveelheid en druk). Genoeg  boven je spindel persen (brandstof of bulkhead eventueel met passfire).

Boven de spindel kan je kiezen om door te persen met whistle of andere fuels of direct een bulkhead. Hybride pijlen of pijlen met de kracht van whistle zonder whistle effect.
 

Link to comment
19 hours ago, ExplosiveCoek said:

Kwartiertje ongeveer

dat is wel snel ik doe er namelijk een goed half uur over een 1 lb :lol:

7 hours ago, Rocketier said:

Belangrijke aandachtspunten om catoos te voorkomen zijn: Vervorming van je buis tijdens persen. Gelijkmatig persen van de diverse increments (zelfde hoeveelheid en druk). Genoeg  boven je spindel persen (brandstof of bulkhead eventueel met passfire)

 

Ik gebruik nept tubes voor 19mm pijlen, pers op de eerste rammer 1 ton en op de rest van de rammers 1,3 ton.

is 2,5 a 3 cm whistle mix boven de spindel zonder bulkhead van bentoniet genoeg voor 19mm rocket? Ik heb mijn pijlen niet kunnen testen dus het is een beetje een gok of ze met 2,5 a 3 cm boven de spindel een 400/500 gram shell kunnen liften <_<

 

Edited by sjaak
Link to comment
3 hours ago, sjaak said:

is 2,5 a 3 cm whistle mix boven de spindel zonder bulkhead van bentoniet genoeg voor 19mm rocket? Ik heb mijn pijlen niet kunnen testen dus het is een beetje een gok of ze met 2,5 a 3 cm boven de spindel een 400/500 gram shell kunnen liften <_<

 

Voor een whistlepijl met een flinke report is de 2,5 a 3 cm boven de spindel best leuk. Beetje afhankelijk hoelang je spindel is. Ik denk dat je 400 a 500gram te veel is voor een 19mm. Ik schoot 5 inchers met 22mm best hoog maar die kwamen ook behoorlijk hard weer naar beneden. Ik zou ze in ieder geval niet in een woonwijk afschieten als ik jouw was.........Overigens is 400 a 500gram in een woonwijk zowiezo niet aan te bevelen. Neem aan dat dit ook niet je plan was. Zeker gezien het feit dat je niet hebt getest.

Je persdruk is overigens prima zolang je tubes maar niet vervormen. Als je ze teveel indrukt dan zullen cracks in je fuel voor catoos zorgen.

Link to comment

Mja oké, ben dan wel volledig opgesteld. Dus denk 15-20 min als ik het tempo dr goed in heb zitten.

Voor delay wat Rocketier zegt, heb je overkill motor power en enkel een salute dan kan je delay langer. Heb je gewoon net genoeg power en zwaarder gewicht dan zo'n 1.5x je ID persen als delay. Whistle brandt verrassend traag namelijk als normaal compact goedje. 0.7-0.8 cm/s geloof ik.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...