Jump to content
PyroForum.nl

KNO[sub]3[/sub] en poedersuiker: eindstop eruit


Amsoz

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Op de volgende manier heb ik geprobeerd een knaller te maken:

  • Een kartonnen rol van aluminumfolie in drie stukken gezaagd, en vervolgens het eind van één van de buisjes gevuld met pleistergips.
  • Laten drogen, rond kartonnetje in de diameter van het buisje bovenop het gips gelegd, en vervolgens gevuld met een KNO3- en suikermengsel.
  • Wederom een kartonnetje erop, een beetje kaarsvet daar weer boven om vocht van de eindstop tegen te houden.
  • Gaatje in de zijkant met priem en daar visco lont doorheen.
  • Eindstop wederom van pleistergips.
Plaatje ter verduidelijking zit in de attachment.

Bij het afsteken plofte alleen de dunste stop eruit. Kan ik met een KNO3- en poedersuikermengsel überhaupt een knaller maken? Is er een manier om de stoppen steviger te maken? Na zoeken op het forum lijkt het dat mensen veel dunnere stoppen van gips of cement gebruiken zonder dat die eruit knallen.

De informatie over composities op de wiki is erg netjes, maar het is mij niet geheel duidelijk in welke toepassingen wat gebruikt wordt.

Verder: is er een nadeel aan het gebruik van een lont vanaf de zijkant zoals ik heb gedaan? Ik zie mensen namelijk moeilijk doen om de lont vanaf de bovenkant door het gips te krijgen.

Excuses voor deze beginnersvragen, maar alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

Link to comment
Lijkt mij een beetje onmogelijk om met deze Compo een knaller te maken. Zelfs met KNO3 AL en S moet je knaller al goed in elkaar zitten om een klap te krijgen.
Hoe kom je bij deze compo eigenlijk?

Mmm daar was ik al bang voor. Had ooit gelezen dat kaliumnitraat en poedersuiker toch wel redelijk heftig verbrandt, maar in vergelijking met buskruit en een heleboel andere composities zal het wel niet veel voorstellen.

De reden dat ik het toch probeerde is omdat dit het enige is dat ik tot mijn beschikking heb.
Link to comment
Mmm daar was ik al bang voor. Had ooit gelezen dat kaliumnitraat en poedersuiker toch wel redelijk heftig verbrandt, maar in vergelijking met buskruit en een heleboel andere composities zal het wel niet veel voorstellen.

De reden dat ik het toch probeerde is omdat dit het enige is dat ik tot mijn beschikking heb.


Mooi toch van dit soort dingen leer wel een hoop. Alles op zn tijd :blush:
Link to comment

Ik heb enige ervaring met de KNO3 suiker mengsels ook als gebruikt in knallers,

Deze vorm van knaller heeft echter speciale behandeling nodig namelijk,

Een zeer sterkte bijna hermetisch afgesloten huls met eindstoppen,
Een fijn gepoederde mix van 65/35 KNO3 Suiker (Evt. 10% zwavel toevoegen),
een pasting over de huls (niet zoals bij een Shell),

Ik heb er ooit een paar gemaakt met deze mix en ik moet zeggen deze gaan zeer hard net zo hard al commerciële nitraten. Er zit wel een boel werk aan vast.

enkele verbeteringen zouden zijn om 10% zwavel toe te voegen aan de mix en betoniet eindstoppen gebruiken van bijna 1,5 cm dik dit is een enorme dikke huls. Je hebt ook minimaal 30 gram 65/35 nodig voor een echt goede knal.

De mix heeft geen enkel nut vergeleken met Flash of Bp alleen dat het heel goedkoop/makkelijk te maken is.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

Hans,

Je kunt me altijd PM’en.

Link to comment

Ik heb een paar keer een knaller geprobeerd te maken met dit spul, mede omdat het zo goedkoop is. Echter al mijn pogingen eindigde als een soort van grond-raketje. Het probleem is de lage brandsnelheid en reactietemperatuur. Het voordeel is wel dat je een grote gasontwikkeling hebt waardoor je in theorie er zeker wel een goede knaller van zou kunnen maken mits je een zeer goede opsluiting hebt. Verder denk ik dat je de mix goed droog moet houden en de chemicaliën moeten zeer fijn zijn en zeer innig vermengt. Dus even in de kogelmolen kan geen kwaad, en misschien drogen in de oven bij een graad of 40-50 is denk ik ook geen gek idee.

Maar ik vond het altijd makkelijker om even wat meal of flasch of whistle te maken en dat in knallertjes te verwerken aangezien dit naar mijn mening nog minder moeite kost. Met kaliumchloraat en suiker kan je overgens wel makkelijk zéér goede knallers maken ben ik achter gekomen, knalt net zo hard als een nitraat in een goede dikke huls.

Succes.

Link to comment
Probeer je pleistergips eindstoppen te versterken d.m.v touw door de huls te reigen, en daar je gips in te gieten. Hetzelfde idee als gewapend beton.


Je kan beter gewoon 2 spijkertjes door de huls heen slaan, veel gemakkelijker en veel sterker. Het is een feit dat gips niet goed hecht aan karton en plastic maar het is wel erg sterk.
Link to comment
×
×
  • Create New...