Jump to content
PyroForum.nl

mengen van compo's


stijnsuy

Recommended Posts

Hey,

Na een tijdje stil te hebben gezeten en met nieuwjaar in het vooruitzicht begon het alweer te kriebellen :)

Ik hou me vooral bezig met knallers van buskruit, kclo4 buskruit, flash en whistle mix.
Nu had ik een zeer kleine hoeveelheid kclo4 buskruit gemengd met gewone kno3 buskruit in de verhouding 1/1 .
dit leverde een zeer snel buskruit op met veel minder kclo4 in.
ik heb dit ook geprobeerd met weer kleine verhoudingen whistle en buskruit.
ook dit poeder ging zeeeer snel en zou ook perfect zijn voor knallers maar is het mengen van compo's wel veilig?

Ik denk van niet dus ik heb het nog niet in de praktijk uitgeprobeerd enkel zeer kleine testjes.

Heeft iemand anders dit al geprobeerd of kan iemand me zeggen of dit wel/niet veilig is?

dank bij voorbaat!

Link to comment

...Ik snap eigenlijk vrij weinig van je post en je acties!

Je weet niet of het veilig is en maakt er wel knallers mee, of je maakt iig knallers zonder de nodige basiskennis. Dus waar ben je in godsnaam mee bezig?!

Pak eens een PDFje van het forum van onze vriend Takeo, je zal er genoeg van leren om maar eens te beginnen met BP en meal. Je bedoelt met kaliumperchloraatbuskruit KP?

Edited by lennard
Link to comment

Het mengen van 2 verschillende compo's kan je inderdaad niet zomaar doen. Er kunnen instabiele mengsels ontstaan die makkelijk af kunnen gaan door frictie.
Je bereikt er eigenlijk ook niks mee. Er zijn genoeg mensen die mengsels hebben getest in de historie van de pyrotechniek. Eén van zo'n mengsel is de 75/15/10 buskruit.
Voor knallers ben je beter af met de KClO4/German dark alu flash in 7/3 verhouding.

Wat lennard bedoelt met Takeo is Takeo Shimizu, die een uitgebreid boek heeft geschreven over de pyrotechniek met veel basisprincipes en handelingen. Dat boek staat ergens in een sectie op het forum.

Link to comment

Even voor de duidelijkheid: een compo van KClO4 en houtskool is géén buskruit. Het mengsel wordt inderdaat KP genoemt.

Echt buskruit is een mengsel van kaliumnitraat, houtskool en een paar procenten zwavel, zeer innig vermengt en geperst onder een paar ton druk.

Maar KClO4 en zwavel gaan wel samen, echter waarom zou je KP en PB met elkaar mengen?

Link to comment

Voor de duidelijkheid, Ik weet wel waar ik mee bezig ben.
ik heb het afgelopen jaar al vele uren leesplezier gehad op sit forum en al menig rookbommen, greenpowder, meal flash ed gemaakt.
Met de gemengde compo's heb ik ook nog geen knallers gemaakt, enkel kleine testjes.

De whistle die ik gebruikt heb, is zelfgemaakt met kclo4 dus dat is wel veilig met buskruit.

(Gewone) buskruit is mij iets te traag om knallers mee te maken, maar buskruit van kclo4 of whistle is mij te duur en de knallen zijn te scherp kwa geluid.

Dus had ik het idee om de kclo4 buskruit en gewone buskruit te mengen.

ps: met kclo4 buskruit bedoek ik geen KP maar buskruit gemaakt met kclo4 ipv kno3.


Grtz Stijn

Link to comment
Voor de duidelijkheid, Ik weet wel waar ik mee bezig ben.

Dat denk ik niet want dan zou je deze vraag niet hoeven te stellen. Welke stoffen met andere stoffen gemengt mogen worden is namelijk basiskennis.

KClO4-buskruit bestaat niet. Als je een mengsel hebt gemaakt van KClO4, houtskool en zwavel (deze compositie ken ik niet maar goed) dan kan je dat beter gewoon zeggen. Heb je de verhoudingen naar zuurstofbalans aangepast?

Ik neem aan dat je de composities niet in een kogelmolen mengt?! Dat moet je zoiezo niet doen want daar zijn mixen met KClO4 te gevoelig voor. Voor de rest kan je mixen met:

KClO4
KNO3
Houtskool
Zwavel
Natriumbenzoaat

zonder veel gevaar met elkaar mengen, doe dit dan wel met een methode met zo weinig mogelijk frictie, dus zeven(screenen) of nog veiliger diaperen.
Link to comment

(Gewone) buskruit is mij iets te traag om knallers mee te maken,

Is toch wel heel vreemd dan dat er 10.000 bedrijven zijn die het wel zo doen.?
Dat alle landen daar al duizend jaar mee knallen ( wapens, vuurwerk)
Als dat traag zou zijn , waarom worden er kogels mee gemaakt ??


Leer eerst eens echt buskruit maken dan, en er zijn al honderden recepten van verbeterd buskruit te vinden op internet voor de diverse toepassingen.

Tot slot op dit forum krijg je alleen handvaten uit gereikt en tips .. als je het echt wil leren moet je verder kijken.

M.V.G. Jason

Link to comment
×
×
  • Create New...