Jump to content
PyroForum.nl

Witte Rookcompositie


OXYGEN

Recommended Posts

Hallo ik wilde deze militaire rookcompositie eens testen. Ik heb hem van Wouter vissers site.

zinkoxide.....................45%
hexachloroethane.........45%
aluminium....................10%

Nu wilde ik de hexachloroethane vervangen door PVC-lijm.

Ik heb genoeg zinkoxide liggen dus tijd om het ergens voor te gebruiken.
Het zou zeer moeilijk te ontsteken zijn vooral met PVC, dus primen met thermiet?

Heeft er iemand ervaring met deze compositie, en dan met name met PVC-lijm?
Als het amerikaanse leger het gebruikt moet het toch wel goed werken...

Link to comment

Toch verschilt pvc wel behoorlijk van hexachloroethaan , gezien er veel minder gebonden Cl atomen zijn.
Om welke reden denk je dat dit te vervangen is , hoe zou het dan werken ?

Link to comment

2 stoffen die zo hard verschillen in chemische entiteit en fysisch voorkomen kan je niet zomaar wisselen in een compo en dezelfde prestaties verwachten.
Hexachloorethaan is geen niet-aan-te-geraken stof en is ook niet onmenselijk duur.

De compo zinkoxide/hexachloorethaan is een superieure compo t.o.v. de gangbare KNO3/Suiker of NH4NO3/Suiker compo's, enige nadeel is misschien het al dan niet exotische karakter en de prijs...

Link to comment

Ik zag op wouters site dit:Hexachloroethane is poisonous, and can be replaced by 72 parts PVC. This, however, makes the mixture yet harder to ignite.
Ze gebruiken dus gewoon meer PVC om het tekort aan chlooratomen aan te vullen?

En ik heb toch vaak gelezen dat mensen PVC-lijm als chloordonor in hun kleurencomposities gebruiken omdat het een hoge concentratie PVC bevat, ook op wouters site.
Dan zal dit voor rook toch zeker moeten werken niet? Of zal die lijm net de nekslag zijn? (niet meer te ontsteken)

Edited by OXYGEN
Link to comment

Dan kun je beter die lijm indampen en vermalen. Dan kun je tenminste exact de hoeveelheid afmeten die je nodig hebt. Een ander alternatief is om Fimo klei te gebruiken, dit is voor pak 'em beet 80% PVC met weekmakers en dergelijke troep. Overigens werkt deze compositie prima met PVC poeder van -80#, alleen je krijgt hem met geen mogelijkheid ontstoken met visco. De overbekende KNO3 flash zou het wel moeten doen over het algemeen.

Link to comment

De meeste koolwaterstoffen die gechloreerd zijn zijn niet echt goed voor de mens. Zo veroorzaakt chloroform en tetra Longontsteking. (sterretjes in pvc is bijvoorbeeld erg ongezond en kewl) Bij deze rookbom word waarschijnlijk een nevel zinkchloride gevormd wat zeer hygroscopisch is en zodoende water uit de lucht ontrekt en een mooie witte rookwalm laat zien. Bovendien is zinkchloride ook niet echt goed voor de omgeving. zie hier de msds sheet van zinkchloride: MSDS ZinkChloride

Link to comment

Je zou er pellets van moeten persen, en dan de HCB of wat je als vervanging gebruikt als binder gebruiken. In militaire rookgranaten zitten ook cilindrische pellets met een gat in het midden, maar als je je 10 mm starplate gebruikt en gewoon een buisje volgooit moet het ook wel werken. Enige mate van opsluiting is aan te bevelen. Mocht je het nou echt niet ontstoken krijgen, dan kun je eventueel de aluminium vervangen door magnalium (naar zuurstofbalans). Gebruik in ieder geval geen magnesium, dit is instabiel met gechloreerde koolwaterstoffen.

Link to comment

Quote van APC:

Using uncoated Mg in a parlon-bound star comp shouldn't be a problem. As you say, the dissolved parlon will protect the Mg from unwanted reactions with a physical barrier. Stars made in this way should store very well.


En jij zegt exact het tegenovergesteld Miech? Welke van de twee is het nu ;) ?
Link to comment

Parlon is niet sterk genoeg gechloreerd om problemen te veroorzaken, en de ontleding daarvan is nogal endotherm. Magnesium met HCB brandt echter al vrij heftig op zich, en gezien de sterke reactiviteit van magnesium is zo'n mengsel niet stabiel. Magnesium wil namelijk heel erg graag in de 2+ oxidatietoestand komen, en onttrekt daarom chlooratomen van de HCB in een nogal exotherme reactie.

Vergelijkbare reacties treden op met teflon, PVB en veel brandblusmiddelen.

Link to comment

Krijg je dan niet een gigantisch woeste, hete thermietreactie? Alhoewel ik wel lees dat het gehalte hexachloorethaan gigantisch hoog is wat de reactie heel erg zou moeten afremmen.

Ik snap dat de Al ook met de ZnO reageert volgens hetzelfde priciepe maar in omvang wat snelheid betreft lijkt me toch een stuk minder.

Link to comment
  • 4 months later...

Yup oud topic.
Ik was bezig met TCCA (Trichloorisocyanuurzuur) en toen dacht ik .. Chloordonor, en op de een of andere manier aan dit topic.
Aangezien TCCA een sterke chloordonor is en tevens een redelijk krachtige oxidator zou het bestweleens een mooie vervanger kunnnen zijn voor de hexachloorethaan die bovenaan het topic genoemd werd.
Eventjes een heel klein testje gedaan met zink en TCCA , dit geeft geen effect onder zwakke verhitting.
Toch zou het wel potentie kunnen hebben.

Overigens weet ik dat het geen lief stofje is en ergens niet geschikt voor rook compo's maar het is wel interessant.
Btw choordonors zijn zoiezo mooie stoffen, en kijkend naar de structuur zet het me aan het denken.
Er zijn misschien wel wat leuke dingen mee te doen



Exotisch ??
Hint: denk aan zwembad :D

Edited by Guest
Link to comment
  • 5 months later...

Ik heb wat testjes gedaan met hexachloorethaan rookcomposities:
De tests zijn uitgevoerd in kartonnen buisjes met een ID van 2 cm en een lengte van een inch. De rookcompositie werd elke keer ontstoken met KClO4-MgAl-Red gum 70-20-10

1.
Shimizu white smoke
Hexachloroethane……………52
Zinc……………………………………21
Zinc Oxide…………………………27
Ontsteekt moeilijk, geeft een volle pluim rook maar brand erg langzaam waardoor de eerste rook al in amerika is voordat de compositie is opgebrand (vooral met dit weer)

2.
Weingart white #1
Hexachloroethane…………1
Zinc…………………………………2
Idem. 1

3.
Weingart black #2
Hexachloroethane……60
Napthalene………………21
Magnesium………………18
Ontsteekt vrij gemakkelijk, brand heel snel. Geeft vonken en zeer veel rook die in geconcentreerde vorm zwart ziet. Circa 5 gran zette de straat even 'zwart' van de rook.

4.
Smoke composition #2
Zinc oxide…………………………………45
Hexachloroethane……………………45
Aluminum…………………………………10
Brand snel, geeft veel rook (wit) maar minder dan Weingart black #2, geen problemen gehad met ontsteking (ik heb german dark gebruikt).

explomaan

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...