Jump to content
PyroForum.nl

Huis Tuin En Keuken Trucjes


User1

Recommended Posts

Aangezien we niet allemaal een volledig uitgerust laboratorium hebben moet men imporviseren.
Oftwel geimproviseerde labo technieken.
Nu ben ik weleens benieuwd naar de alternatieven die mijn forum genoten bedacht hebben.
Dit omdat er vast wel dingen zijn waar ik en jullie nog nooit aan gedacht hebben.

Zelf gebruik ik bijvoorbeeld:
- een vijverpomp voor het koelen van reflux/destilaties.
- Mijn condensdroger voorziet mij elke keer weer van gedestileerd water.
- Vochtvreter voor de exicator ( een ingevet tupperware bakje ).
- Een oude combimagnetron voor het drogen/verwarmen van stoffen.
- Oude vaas van 8 liter als bekerglas voor upscale dingen.
- Koffiefilter + houder voor upscale filtraties of een oude katoenen lap in een vergiet.
- Ijs uit de achtertuin of water uit de vijver als koelstof.
- Vacuum pomp voor wijnflessen bijv voor het vacuuum trekken van filtraties.
- Grote rvs snelkookpan.
En de andere dingen waar ik nu niet opkom.

Ook ben ik nog vanplan een wateraspirator in elkaar te zetten.

Leander vertelde mij weleens over zijn geimproviseerde methode om WFNA te maken.
Oftewel de woestijn methode :P

Hoe zit dit bij jullie.

Grtz user1 ;)

Edited by User1
Link to comment

Hehe, tof onderwerp ;).

-Ik gebruik een pomp uit een wasmachine als pomp voor koelwater:



(als bescherming zit er wel een 5-liter-HDPE-bidon-zonder-bodem over)

-Mijn elektrische kookplaat is geen labomateriaal, maar gewoon ergens in een doe-het-zelf-winkel gekocht.

-Uiteraard ook gewoon vochtvreter als dessicator (in 'n grote plastic verfemmer).

-Een afgedankte oven waarin ik grotere hoeveelheden droog (zoals ammoniumnitraat).

-Een 'zachte verwarmingsplaat' -- het geraakt niet veel boven ongeveer 60°C en is geschikt om (kleine) stars of stoffen sneller/beter te drogen, om reactievaten op temperatuur te houden etc. Het bestaat uit een metalen verfemmer, vanbinnen bekleed met aluminiumfolie en met op de bodem een gloeilamp van 100W:



-Op die foto zie je ook m'n (cheapy) magneetroerder, bestaande uit een PC-ventilator met daarop 2 magneten, een oude variabele spanningsbron (0..21V in stappen van 3V denk ik) en eveneens oude regelbare weerstand om de kracht van 't dingetje nauwkeurig te kunnen sturen.

-Ik gebruik meestal regenwater bij het 'drownen' van nitratiereacties.

-Een kleine gasgenerator voor bijv. acetyleen, chloor. Zoals je ziet, is het met een siliconenspuit gemaakt en zijn de verbindingen en de kraan van 'baxtermateriaal' :P.



Dat is het zowat denk ik -- de rest is conventioneel.

Link to comment

Leuk onderwerp is dit:)

-Stoffen drogen doe ik in de gewone oven.
-Indampen gebeurt op een huis-tuin-en-keuken warmteplaatje.
-Snel verhitten doe ik met een soldeerbrander, ik ben wel in het bezit van een echte bunsenbrander maar ik heb nog geen goede gasaansluiting.
-klein filtreren gebeurt vaak met een koffiefilter, voor de iets meer big-scale projektjes gebruik ik gewoon een X aantal gevouwen theedoek die boven een tupperware bak wordt gehangen.
-Net als in elk laboratorium mag een magneetroerder niet ontbreken, deze heb ik zelf gemaakt van een PC-fan, 2 neodyniummagneetjes (uit harde schijf), 1 houten plankje onderop en 1 perspex plaatje erbovenop rustend op een viertal schroeven. De stroom wordt voorzien door een regelbare trafo die van 1,5V tot 12V en max 1000mA kan leveren.
-Titreren doe ik met een injectiespuit op een zelf gemaakt stafief, het probleem is dat het niet echt exact is, ik ga denk ik eens een buret aanschaffen met een echt statief, maar dat staat nog op mijn verlanglijstje.

-Ik ga na O&N een PC voeding ombouwen tot labvoeding, op internet staan genoeg ideën.

Link to comment

-Voor stars drogen: gebeurt in een oude koelkast waar onder de rekken een 3tal gloeilampen de boel verwarmen, voor de luchtcirculatie is een pc fan de boosdoener.
- Bovenste deel van de koelkast ;) (wat eigenlijk de vriezer was) is een upscale exicator.
-Gewoon stoffen drogen: gebeurt in oude combi.

Een carbidvergasser* het idee komt overeen met de vergasser van deze site (lees nagemaakt) (url)http://www.carbidteam.nl/images/vergasser.jpg(/url) word pas intensief gebruikt voor O&N.

Voor de rest zijn de meeste ideen al gezegd door anderen, maar die koffiezet verwarmplaat ga nog wel toegepast worden.

*Missien niet echt labo gerelateerd maar vond het zelf de moeite om even te noemen.

@pyrobass: ik denk dat je al heb overwogen om van de opleiding labo stuff te kopen? Ik wil anders wel even kijken op mijn locatie. Heb zelf een gebruikte (but a good one) buret en magneetroeder kunnen kopen voor 2 tientjes.

Edited by gido
Link to comment

Aah. improvised stuff rules.

Wat dacht je van deze setup van een vissenkom en rvs pan van de schroothoop, woestijn methode rules!!
Die conus is btw een karweilamp van een euro'tje of 8 (gewoon kamertemp water erin), jammer genoeg is deze vissenkom kaput.

Rechtsboven een flesje voor WFNA met een zelfgemaakte WFNA-resistente kurk ;)

Gasdroog-buis van pvc vol calciumchloride/ tupperware dessicator
Weckpot als groot bekerglas.
warme lamp om drogen te versnellen.
Allemaal augurken jampot bekerglazen uiteraard.
Koeling via het cheap zwaartekrachts-systeem (2 emmers).
Ergens nog een zelfgemaakte magneetroerder van een 12 volt motor en treintrafo, magneetjes uit een oude cd speler laser gesloopt.
Uiteraard zo'n koffiewarmhoud plaatje.
Meters aquariumslang.
Cheap 2000 watt kookplaatje.
Koffiefilters.

Een carbidvergasser*
oude fles jenever. Edited by High Density
Link to comment

Mooie opstelling.
Haha ik herken die flessen op de achtergrond :P toevallig waterstofnitraat (PH-)?
Hoe resistent zijn die auqauriumslangen tegen chems ?
En ontstaat er geen overdruk met die WFNA methode en trouwens als je ooit vastzit in de woestijn is het de methode om water terug te winnen.

Leuk topic heh ;)

Edited by User1
Link to comment
Haha ik herken die flessen op de achtergrond toevallig waterstofnitraat (PH-)?
Ja, die dingen zijn makkelijk zonder gezeik op vooraad te nemen :P
Hoe resistent zijn die auqauriumslangen tegen chems ?

Ze kunnen een hoop hebben maar WFNA maakt er gehakt van.
En ontstaat er geen overdruk met die WFNA methode

Nee, bijna niet, de druk die ontstaat kon weg via de toch al imperfecte afsluiting en was niet noemenswaardig,
Zo'n opstelling afbreken is een ander verhaal ;) = rookpluim.
Link to comment

Grappig inderdaad,
Echter ik heb allemaal orgineel lab materiaal van magneet roerder tot pipeteer automaat. Vaccuum pomp electrisch en handpomp incl vaccuum wegwerp filters.
Wat pannen uit de keuken en een magnetron gebruikten we in het lab ook.

Maar ik heb een koffiemolen met instelbare maling van heel fijn tot grof , die is wel handig.
Een slagroom zak spuit, om kruit sporen mee uit te knijpen.
Ik heb een zeeftoren van analyse zeven, die pas ik wel aan voor pyro.
Bijvoorbeeld voor houtskool, fijn gemaakt met de auto. Dan pak ik twee zeven, en drie vuurwerk afval zakken. Dus 1 zak met al het houtskool( bv 10 kilo) en een grove zeef volgende zak eraan met een fijne zeef en daaraan een opvang zak. Dus gesloten systeem en dus drie zeevingen als eindresultaat.
Verder heb ik weleens met een grote destilatie opstelling een bier koeler gebruikt en een schroef machientje als boven roerder.

Tja ik ben al heel lang bezig drie labscholen en gewerkt in een paar laboratorias dus ik heb een wat andere start gemaakt dan gemiddeld hier.En mijn pyromaat is dood en van zijn spullen heb ik het meeste van geerft, dus veel dingen heb ik ook nog dubbel of meervoud. Dingen zoals magneetroerders stabiele voedingen voor electrolyse enz enz Glaswerk (van enkele milliliters tot 10 l.bollen en kolven) was echter zoveel dat we daar nog twee scholen mee blijgemaakt hebben.

Groetjes Jason.

Link to comment

Grappig Onderwerp!

De meeste "trucjes" die ik gebruik zijn al opgenoemd.
Ik weet nog wel één truukje, ik heb hem alleen nog nooit toegepast: een rijstkoker gebruiken om dingen in te dampen.
(in mijn geval R-Candy)

Ijs uit de achtertuin of water uit de vijver als koelstof.
Haha, ik zie iemand al een synthese in zijn vijver uitvoeren. ;) Dat lijkt me een grappig gezicht.
Maar dat bedoelde je waarschijnlijk niet. Edited by Hardcore Bob
Link to comment

Nog een mooie: Een drukfiltratiesysteem uit PVC buis en een fietsventiel. Op deze manier zijn hele fijn verdeelde stoffen zeer snel te filteren die anders echt *minimaal* twee dagen duren op zwaartekracht. Zeker aan te raden als je geen buchnerfilter en/of vacuuminstalatie hebt.

Verder heb ik ooit eens 14 PC voedingen voor 5E van de sloop gehaalt. Inmiddels heb ik twee setups staan, waarvan eentje 5V 30A trekt (dus zonder met twee dagen door te branden) en eentje is regelbaar, maar die is nog under construction. Verder zijn alle condensatoren travo's etc die het spul bevat, los al een vermogen waard.

Verder een draadloos ontstekingssysteem met spullen van de conrad. Werkt tot 150 meter zonder veel storingsgevoeligheid.

Voor warmhouden van reacties gebruik ik inderdaad ook een gesloopt koffiezetapparaat. Gewoon een tijdsschakelaar erop, en ik kan lekker naar bed na afloop van een lange nitratie.

De woestijnmethode wekt trouwens nog veel beter met DCM extractie. Dan distilleer je je DCM extract op ~40oC voor een half uurtje, met rokend helder salpeterzuur als resultaat. Als temperatuursensor voor deze methode is trouwens perfect een weerstation (zender + ontvanger) te gebruiken. Op die manier kun je in bed of achter je boeken zo de temperatuur van je koelwater bijhouden. Ook schakel ik er vaak een tijdsschakelaar aan, zodat ik er helemaal niet meer bij hoef te blijven.

Verder heb ik hier nog een ballmill staan gebouwt van twee oude printers en een verrijdbare BBQ, samen met een werkbankslijpmachine en twee postelastiekjes. Hij kan 200 gram meal per keer malen, en dat practisch oneindig lang zonder warmer te worden. Werkt perfect, kostte mij 0,0.

Link to comment

Leuk om te zien wat jullie allemaal gebruiken.
Zelf bewaar ik mijn stoffen in potjes van labstuff. Glaswerk heb ik ook wel wat van gekocht maar een groot deel zijn "overjarige" spullen van school. Als ze nieuw spul kopen of ze gebruiken dingen niet meer, krijg ik het meestal mee. Kogelmolen is nog steeds van knex maar die werkt nietmeer sinds ik loden media gebruik. Trekt het motortje niet echt meer. Ik ben dus nog op zoek naar een ontwerp die het wel doet.
Oude tefal pan wordt gebruikt voor candy propellant. Ik heb een bunsenbrander op een kleine verwisselbare gasfles. Ik heb ook nog een echte bunsen maar geen gasaansluiting. Drogen, gevaarlijke reacties en compo's testen die ik in mijn "zuurkast". Een houten doos met een industriële verf aan de binnenkant, afzuiging naar buiten d.m.v. 3 flinke computerventilators en een lexaan plaat aan de voorkant die met rails vast zit(traploos verschuifbaar). Verder heb ik geen bijzondere dingen.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Deze wilde ik nog even meegeven.
Stel iemand morst een vloeistof bijv salpeterzuur of andere nare aangelegenheden.
In de industrie gebeurt dat ook weleens en hebben ze speciale absorptie korrels, briljant spul.
Ik heb dat een keertje vast gehad en heeft bijzonder veel gelijkenis met kattergrid.
Toen was de eindconclusie heel simpel, ik heb voortaan een zak met kattegrid binnen hand-bereik staan.
Heeft mij al vele keren uit de brand geholpen, opvegen en klaar :D

Link to comment

Die moet ik onthouden :D. Het zou in het verleden ook van pas gekomen zijn, bijvoorbeeld toen een kwart liter geconcentreerd zwavelzuur over m'n werktafel en vloer is gestroomd (omdat ik het zwavelzuur in een LDPE flesje gestoken had (ipv HDPE), dat 's nachts was gaan lekken).

Link to comment
  • 3 months later...

Jup.

De zogenaamde "vullepel"
Imagine: een lepel waarvan de zijkanten omhoog zijn gevouwen.





Het handige van deze dingen is dat je heel netjes buisjes en dergelijke kunt vullen zonder te knoeien.
Tevens is het mij opgevallen dat airfloat materialen zo veel minder snel stoffen door rustig te tikken tegen de lepel.
Geen idee of ik iets nieuws zeg maar iniedergeval voor de mensen die 'm nog niet kende kan het praktisch zijn.




De verdamper.

Het komt weleens voor dat men ergens een oplosmiddel vanaf wilt dampen.
Ik heb geen rotovap of dergelijke fancy stuff (helaas).
Ook wil men bepaalde stoffen liever niet/teveel verhitten.
Een zeer simpele doch effectieve manier om dit te doen.
Neem een grote beker en vul deze met lauw/warm water.
Neem de beker met de te verdampen vloeistof en plaats deze in de andere beker.
Plaats op de grote beker een kleine pc-fan zodat deze afzuigt.
De dampdruk op de vloeistof word verhoogt en het verdampings proces gaat aanzienlijk sneller.
Opvallend is de rimpeling in de vloeistof waar te nemen.
Men dient wel op te letten met lucht aanvoer ipv met vuil in lucht.
Dit primitieve hulpmiddel heeft mij al heel wat uurtjes zijn dienst gedaan :P

Edited by User1
Link to comment
  • 2 years later...

Hallo,
Zeer interessant topic dit.
1. Jullie hebben vast al wel mijn kolen oventje gezien.

2. Voor het drogen/kristalliseren van stoffen gebruik ik een zip-bag vol met silicium zakjes.

3. Een HNO3 opstelling heb ik wel eens gemaakt van een kapotte TL buis.
Een touwtje om de buis, dopen in de spiritus, aansteken, eventjes laten branden, in een emmer kout water.
Dan zegt i pats en kan je er zo een stukje afhalen.

Wat ik ook nog eens wil maken is een koeler waarvan de binnenkant van aluminium is.
Als het goed is reageert HNO3 niet met aluminium.
Ik heb dit nog niet geprobeerd maar ik ga dit uitproberen als mijn stufie weer binnen is. :P
Zou iemand voor mij eens kunnen uittesten hoelang aluminium folie het volhoud in warm geconsenteerd HNO3?

4. Twee spiritus brandertjes.
De eerste is gewoon een lont door een metalen dopje van een glazen potje.
De 2e is gemaakt van lege blikjes met gaatjes erin. Deze werkt op zijn eigen warmte, daardoor verdamt de alcohol en bouwt er
een druk op. Die druk spuit uit een paar kleine gaatjes, hierdoor krijg je een soort kook pit effect. misschien post ik ooit wel eens
een filmpje.

5. Een magneet roerder wil ik ook nog eens maken, maar dan niet zoon PC fan ding.

Edited by hardbassbv
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...