Jump to content
PyroForum.nl

Kogel/star-molen


Boemsel

Recommended Posts

Mijn kno3 is in een zak van 25 kg en staat in een vochtige ruimte, als ik het niet droog, vormt zich een buitenwand van meal, en de media rollen er gewoon over. Drogen kan je op veel manieren, ik droog het zoals ik AN droog, dat gaat prima.
Millen met knikkers gaat best goed, duurt gewoon wat langer darn lood, maar ik heb tijd.
Nat millen is IMHO overbodig als je je molen op een veilige plaats kan zetten.
Mijn meal is snel genoeg, 7-8 % lift voor een ronde 4" is voldoende voor mij.

Edit: je hebt gelijk over het toerental denk ik, een 60-80 rpm zou beter zijn denk ik.

PS: ik ben jaloers op je motor, vanwaar komt hij?

Edited by bonkers
Link to comment
  • Replies 216
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik ben jaloers op die zak van 25 Kg Kno3. :P

Srry dat ik er niet heb bij vermeld dat het hier om pre-millen van Kno3 ging. (vandaar mill ik gewoon binnen.)

Ik kan het toerental regelen, dus zal ik hem eens wat lager zetten. ( De kilo knikkers. vallen nu ook gewoon trouwens ik zit nu op 100 rpm per minuut)

De motor komt van een draadgeleidingsrol van een las-apparaat. (Stofdicht en super regelbaar dus.)

P.S: Bedankt voor het meedenken.


@Bonkers. Probleem opgelost,toch het vochtigheids-gehalte. (vochtigheid/luchtvochtigheid)

Heb mijn Kno3 gedroogt in de oven voor een uur,twee uur gemild. (airfloat gemalen)
Dus einde maal tijd is er niet. :(

En erop letten dat je cilinder echt goed horizontaal staat, zodat je media dus over de hele lengte van je cilinder (trommel)
verspreid en dus niet achterin op een kluitje gaat liggen rollen. ^_^

Edited by Lontje
Link to comment

Binnenkort maar een kogelmolen proberen te maken. Mijn broer wil me vast wel helpen. want alleen gaat niet lukken ben ik bang.
Maar ik heb al een plannetje in mijn hoofd.

ik moet ook nog even uitzoeken hoe ik dit ga aanpakken qua motor, ik heb nu een flex.
Maar ik zal die dan moeten koelen met een koeler of zo lijkt me.
en hij moet aardig begrenst worden (er staat 10000/min op, slaat op 10k rpm??)

En dan moet ik nog KNO3 regelen, geen idee hoe ik dat ga aanpakken. Maar waar een wil is, is een weg ^_^
Als ik hem ooit af krijg die kogelmolen dan ga ik haar zeker even showen hier :P

Helderdje

Link to comment
Maar ik heb al een plannetje in mijn hoofd.


Ik wil je niet ontmoedigen,geenzins maar dit zal je niet gaan lukken.

Te hoge rotatiesnelheid terug te brengen,koelen. ^_^ Een flex is ook geen aparaat om lang te laten draaien.
Ik zou eerst eens even rondkijken, hoe en waaruit een kogelmolen is opgebouwd, en hoe het allemaal werkt.

Mocht het je wel lukken, ben ik zeer benieuwd naar de foto`s, van je molen wanneer je hem gereed hebt.

Maar zowieso succes met bouwen.
Link to comment
Ik wil je niet ontmoedigen,geenzins maar dit zal je niet gaan lukken.

Kijk, hier was ik al bang voor. Wij hebben hier een oude ventilator liggen. Nouja, oud. Hij doet het nog.. Maar ze missen hem vast niet want hij ligt al 3 jaar ongebruikt op zolder. Is dat beter? Wat zou een perfecte motor zijn?

En ik heb meer een plannetje in me hoofd over het ontwerp. Niet over het begrensen en koelen en al die zooi. Dus een andere motor kiezen is geen probleem.
Link to comment

Ik denk niet dat een ventilator het gaat redden.

Je zou eens kunnen kijken naar een wasmachine-motor of een ruitenwissermotor. Laatste zijn op de sloop wel goedkoop te verkrijgen. Zou je op 2 standen kunnen laten draaien, 1 voor millen en 1 voor je stars.

succes

Link to comment

Nou jongens, ik heb zelf een grote ventilator motor en dit werkt perfect. Hij koelt met een pc fan via de achterkant en elk uur stopt hij een kwartier om goed te koelen. Dit houd hij achter elkaar vol en ik controleer ook regelmatig, dus een ventilatormotor werkt dus echt wel goed! Mijn ventilator was 40cm doorsnede dacht ik, zo'n grote dus. En het millen werkt perfect, dus...

Link to comment
Nou jongens, ik heb zelf een grote ventilator motor en dit werkt perfect. Hij koelt met een pc fan via de achterkant en elk uur stopt hij een kwartier om goed te koelen. Dit houd hij achter elkaar vol en ik controleer ook regelmatig, dus een ventilatormotor werkt dus echt wel goed! Mijn ventilator was 40cm doorsnede dacht ik, zo'n grote dus. En het millen werkt perfect, dus...


Ehm ja.. Je zegt het zelf al waarom het niet geschikt is ^_^

@iedereen: Beter dat je even naar de kringloop gaat en 5 euro neertelt voor een wasmachine motor. Dan kan je ook meer meal maken per keer.
Link to comment

Oke voor beginnende,kogelmolen,starmill bouwers.

Voor je wat in elkaar gaat zetten,kijk eerst eens even goed rond wat het basis principe achter een molen of starmill is.

Dat bouwt namelijk makkelijker,dan zomaar wat proberen in het rond te krijgen met lego of weet ik veel. :(

De meeste mensen millen,denk ik met 220 volts motoren,wat ik persoonlijk niet slim vind. (zeker als je weinig verstand van electriciteit hebt.) :P 220 is nog steeds dodelijk he. ^_^

Stel je gaat naar een autosloperij, en haalt daar een ruitenwisser motor vandaan. (acculader hebben de meeste mensen toch wel thuis en anders van de buurman.)
Dit zijn prima dingen,ze worden niet (al)warm zijn behoorlijk krachtig (zit namelijk al een vertraging ingebouwd),en werken op 12 volt gelijk-stroom.

Regelbare voeding zou helemaal uniek zijn.

Vanuit deze motor kun je verder gaan bouwen,je kan er direct al een klein trommeltje opzetten en laten malen. Of je gaat voor groter met een aandrijfrol,en een losdraaiende rol.

Echt Super simpel en goedkoop. :P



(persoonlijk zou ik het niet moeilijker maken dan het is,en dat is het niet)

Edited by Lontje
Link to comment
Dat hij elk uur een kwartier stopt is voor mij geen enkel probleem hoor? Daarom is deze dus zeker wel geschikt voor mij ^_^


De motor is dus verre van ideaal aangezien hij zo heet wordt...
Link to comment

Lontje, zo'n motor gebruik ik ook ongeveer. Het komt echter van een electrische raam af van een auto. Je kan daar prima een kogelmolen mee bouwen. Enige nadeel is wel, als je ze op 12 Volt zet draait hij niet snel genoeg. Volgens mij 0.5 rotatie per minuut (misschien iets meer). Maar ik heb hem op 16 volt gezet (Printer adapter) en draait nu perfect .

Nadeel van 16 volt is dat hij warm wordt, maar dat is geen probleem want ik laat hem kwartier draaien en dan weer driekwartier afkoelen.

Edited by Moreno666
Link to comment

Dat is dus ook geen aanrader omdat je er totaal niet efficiënt mee kan werken!

Je moet gewoon een motor hebben die is gebouwd om lange tijden belast te worden, een motor als die van een ventilator of autoraam is dit dus niet en zal heel snel heet worden!

Stel je gaat naar een autosloperij, en haalt daar een ruitenwisser motor vandaan. (acculader hebben de meeste mensen toch wel thuis en anders van de buurman.)
Dit zijn prima dingen,ze worden niet (al)warm zijn behoorlijk krachtig (zit namelijk al een vertraging ingebouwd),en werken op 12 volt gelijk-stroom.


Ga nou eens goed kijken wat er op een acculader staat, ze werken meestal met een stroomsterkte van 2 Ampere, wat in de praktijk net zo link is als 220 volt als ik het goed heb! Edited by lennard
Link to comment
omdat je er totaal niet efficiënt mee kan werken!



Ga nou eens goed kijken wat er op een acculader staat, ze werken meestal met een stroomsterkte van 2 Ampere, wat in de praktijk net zo link is als 220 volt als ik het goed heb!


Misschien kan jij er niet effciënt mee werken, maar ik wel. Ik heb gewoon geduld.

Offtopic:
2 Ampere op 12 Volt is niet dodelijk!
Link to comment

Ik mill ook met een motor die ik na elke 45 minuten een kwartiertje moet uitzetten. En ik moet zeggen.. Ik irriteer me er dood aan. Alleen al de tijd die je het kost om steeds de tijd bij te houden en hem steeds weer aan en uit te zetten. Een keer heb ik hem rond de 1.5 uur aan laten staan (dat kon toen ook wel, het was wel wel erg koud) en dat beviel me wel. Voor dit jaar ga ik sowieso een nieuwe motor halen. Zou je ook eens moeten doen, dan gaat alles waarschijnlijk een stuk sneller of kan je in dezelfde tijd echt supermeal krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat je je er niet aan irriteert, zeker als je na een tijdje steeds meer meal wil gaan produceren. ^_^

Edited by Sharkie
Link to comment

Oh ok, dat is inderdaad al een stuk beter ja. Schrok je je niet dood de eerste keer dat je die schakelaar gebruikte? Valt hij opeens uit... Hehe. ^_^ Als je je mill dan de hele dag 'aan' laat staan en er verder de hele dag niet meer naar om kijkt maakt het niet heel veel uit nee, maar ik (die elke 5 / 10 minuutjes toch wel even gaat kijken hoe het staat met de ballmill) zou het dan wel fijner vinden als alles wat sneller ging, dan hoef ik ook niet de hele dag om de 5 minuten te gaan kijken.

Link to comment

Misschien simpeler om te zeggen dat je geen motor aan moet raden die geen lange tijd achter elkaar door kan draaien, de meeste mensen zullen zich er dood aan gaan irriteren en je kunt een nieuwe mill gaan bouwen als je je productie schaal op wilt voeren!

En inderdaad, 2A op 12 volt is niet dodelijk, mijn fout!

Link to comment

Ik heb hier thuis een motor gevonden die draait aan 2700 toeren (0,5 hp, zeker sterk genoeg, van een industriele ventilator)
met een mechanische vertraging met een riem zal dat zeker lukken ^_^.
Het zal wel wat tijd kosten, maar mijn oude molen is nog niet aan vervanging toe.
Ga eens naar de oudijzerhandelaar, daar kom je altijd wel iets tegen :P

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...