Jump to content
PyroForum.nl

Verfijnen Van Rookbom-technieken


N1els

Recommended Posts

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Het is uiteindelijk toch gelukt om een rookbom te maken :lol:

Volgens mij lag het probleem niet eens bij de paraffine maar bij de casing waar ik het mengsel instopte, ik heb steeds een al folie casing gebruikt door het folie rond een tennisbal te vouwen en daar de knsu in te doen met een prime goed dicht vouwen en een spuitgaatje maken en dan nog dicht tapen. ik dacht eigenlijk dat dat niet uitmaakte maar kennelijk wel heel veel.
Nu heb ik de hele zooi in een buisje gegooid met een steen erop en alles ging aan :D

Ik heb maar niet weer 100g batches gemaakt omdat dat nogal zonde is als het weer fout gaat dus de rookbom was niks bijzonders, komende week gaat mijn laatste 200g in rook op dat word wel fun.

Ik keek het teveel af van DEZE gozer hij maakt altijd van die mooie pakketjes van zijn rookbommen (dit is echt de meest zieke rookbom ooit!)

Edited by Pyromaniak
Link to comment

Volgend probleem :lol:
Vandaag een 300g rookbom afgestoken maar dit keer sloeg de vlam in de pot en dus zielig weinig rook.
Smokeeeeeyyy
Ik gebruikte een glazen pot als casing met een steen erop maar zoals ik al vreesde barstte de rand eraf zodat er geen druk kon worden opgebouwd, ik dacht slim te zijn door de pot in te graven maar de rand bleef boven de grond en brak eraf :D
Wat ik vreemd vind is dat mijn vorige poging (de kleine 30g roker) juist heel goed ging terwijl die helemaal geen druk op kon bouwen omdat het buisje met de steen was omgevallen, mooie rook en geen vlam gezien. Maakt de hoeveelheid lucht tussen de compo en eindstop een verschil? want ik had nog de helft aan buis over bij die kleine.

Link to comment

Glazen pot en slim in 1 zin? Niet bij mij :lol:.

Er is geen drukopbouw nodig maar hitte opbouw. Te veel hitte zorgt er echter voor dat de rook ontsnapt met een temperatuur boven het ontbrandingspunt van de rook. Een langere weg van de verbrandingsplaats naar de ontsnappingsplaats zou de rook de gelegenheid kunnen geven af te koelen tot onder het zelfontbrandingspunt voordat het met zuurstof in contact komt. Zorg er bovendien voor dat je casing niet kan branden want die zal makkelijk aangaan en vervolgens de rook weer ontsteken. Maar gebruik alsjeblieft geen glazen pot meer.

Link to comment
Guest Goner

Bij enig logisch nadenken moet je er ook wel achter kunnen komen dat het gebruik van glas op 2 manieren problematisch kan verlopen (ik ga er vanuit dat je geen lab glaswerk hebt gebruikt):

1- Een te hoge druk die het glas kan doen knappen, met wellicht enige niet-gunstige gevolgen.
2- Onbehandeld glas barst en knapt vervolgens bij een snelle verhitting of simpelweg een te hoge temperatuur, bijvoorbeeld wanneer je een glazen pot heel slim even op het gasfornuis kwijt denkt te kunnen. :lol:

Link to comment

Ik snap dat glas niet ideaal is maar ik had niks anders alles is weggegooid of nog in gebruik. Daarom heb ik hem ook ingegraven zodat niet het hele potje bij het begin al door de hoge temperatuur uit elkaar barst.
Ik ga wel opzoek naar een leeg blik.

En nee geen labglas, gewoon een penoty pot.

Link to comment
  • 1 month later...

Intussen heb ik weer 2 pogingen gedaan voor een werkende rookbom maar beide mislukt :lol:
Ik begrijp het niet meer. ik gebruik tegenwoordig lege soepblikken daar doe ik de blokjes knsu/paraffine in met nog wat schepjes poeder knsu als prime en dan de deksel er weer op lijmen en 5 gaten erin boren. Maar de blokjes willen niet ontsteken, als de prime ontsteekt is het gelijk klaar en hou ik gesmolten blokjes over.

Waarom deed de rookbom in de glazen pot dan wel?

Link to comment

×
×
  • Create New...