Jump to content
PyroForum.nl

Kclo4 + Thunder Dark Flash Comp


Predjee

Recommended Posts

Hoi, in tegenstelling tot vorig jaar waar ik KMnO4 gebruikte, wil ik dit jaar KClO4 flash comps gaan maken.

Echter wil ik toch paar dingen nog even aanhalen.

Kan ik zwavel gebruiken voor een snellere ontbranding ? (veilig?)
Hoe stabiel/onstabiel is deze flash compositie, kan ik het bijv voor langere tijd bewaren (totaan eind december)

Ik gebruik zelf thunder dark Al.. volgens mij is dit net geen german dark correct ?

Kan ik het nog steeds in een 50/50 verhouding mixen, of kan ik beter een andere verhouding nemen.

Groeten

Jan

Link to comment

Nou ik kan uit m'n hoofd jou nu wel vertellen dat in die datadases bij chloraten en zwavel een waarschuwing staat en bij perchloraten niet. En er zijn diverse compo's met perchloraat zwavel en aluminium.
De verhoudingen ken ik niet uit mijn hoofd, dan raadpleeg ik de database even.
Waarom begin je over een 50/50 verhouding als je de database geraadpleegd hebt dan? Komt mij een beetje vreemd over hoor een 50/50 flash compositie, vandaar dus dat ik er van uit ga dat je er niet naar had gekeken. :D

Edited by ener
Link to comment

waarschijnlijk hebben we beide een totaal ander beeld van een "database"

Mischien kan je even de link pm'en waar jij die info vandaan haalt :D

Ik ben ook eigenlijk gewoon meer op zoek naar persoonlijke ervaringen hier :--)

hier in de database op gamekeeper staat bijv een comp van 60 / 40 KClO4 / Al

maar vervolgens staat erbij, voor een sterkere varriant moet je meer Al toevoegen... :P

dan hoop ik dat iemand hier al ervaring ermee heb om met de verhoudingen te spelen, en welke dan het beste uitpakte :P

Edited by gamekeeper
Link to comment

Over het algemeen geeft bij een KClO3/4/Aluminium flash een overfueling van ongeveer 10% een snellere flash dan een stochiometrisch gebalanceerde flash. De kracht (in zin van brisantie) zou echter iets lager moeten worden, maar daar merk je in de praktijk weinig van.

Een KClO3/4/Aluminium/Zwavel flash is sneller dan een KClO3/4/Aluminium flash met gelijke kwaliteit chemicaliën. De zwavel maakt de flash (zeker bij chloraat) wel een stuk gevoeliger voor wrijving en frictie. Bij sommige chloraat flashes zorgt de zwavel er ook voor dat de flash schokgevoelig wordt, en daardoor eigenlijk nergens meer bruikbaar voor is.

Een KClO4/Aluminium/Zwavel flash is onder normale omstandigheden stabiel, wat betekent dat je het vrijwel onbeperkt kunt bewaren. Tot December loop je dus een verwaarloosbaar klein risico op voortijdige ontsteking. Bewaren zou ik je echter wel afraden als je de KClO4 zelf gemaakt hebt, omdat er dan vaak een relatief hoog percentage chloraat in kan zitten.

Een van mijn favoriete perchloraat flashes met zwavel is de volgende:
64 Kaliumperchloraat
23 Aluminium
13 Zwavel

Deze flash knalt al in een slap rolletje papier zonder eindstoppen. Volgens Shimizu is het de krachtigste flash die te maken is met deze drie grondstoffen.

Link to comment

Als je batches van >10gram maakt, heeft zwavel geen effect meer (bij mij German Dark en KClO4 toch).

Ik heb wel de goede German Dark en niet de Indische namaak, wat een redelijk verschil teweeg zou moeten brengen...

Edited by Guest
Link to comment

Geeft snellere flash een garantie op een hardere knal ?

En hoe gevoellig is een kclo4 / Al mix... om eerlijk te zijn doe ik dit niet meer mengen via de diaper methode... gewoon in een stenen kom met een thee lepel schep ik het rustig om en om.

Ongeveer 10 gram per keer. Ik heb met 1 gram in dat kommetje en lepeltje behoorlijk ruw gedaan om te testen... schuren, eropslaan, er hard opdrukken etc, maar er gebeurde niet veel.

Dus diaperen lijkt me iets te veel van het goede.

Edited by Predjee
Link to comment

Flash #1
Source: Lancaster[2], listed as ‘Thunder #1’.
Comments: The sulfur can be replaced by antimony trisulfide and the sound of a salute made with this composition will change very little.
Preparation:

potassium perchlorate.............................50
Aluminum..........................................23
sulfur............................................27

Flash #2
Source: rec.pyrotechnics, Listed as ‘Ellern #121' in Ellern [4].
Comments:
Preparation:

potassium perchlorate.............................70
Aluminum (dark pyro)..............................30

Flash #3
Source: rec.pyrotechnics
Comments: Larger percentage of aluminum results in a stronger flash. This composition is slightly less sensitive than the usual perchlorate mixtures which also contain sulfur.
Preparation:

Potassium perchlorate.............................65...70%
Aluminum powder...................................rest (up to 100%)

In vergelijking met deze compo's vind ik dat je wel wat aan de hoge kant zit met je aluminium, tenzij je er wat zwavel bij zou doen.

Ik vind de knal van 4 gram wat tegenvallen voor zover je een knal kan beoordelen op film.
Wat vond je er zelf van?

Link to comment

mja om eerlijk te zijn heb ik altijd het gevoeldat ik niet het maximale uit me flash haal.

Ik weet niet of dat aan de huls ligt, de einstoppen, of omdat ik me ingredienten nooit van te voren ballmill.

De KClO4 is bijv grote brokken in de zak..

ik pak gewoon zo'n stukje brok, en "prak" dat klein in het bakje, vervolgens Al ermee, en nog meer prakken en omscheppen.

Het kan ook liggen aan het feit dat ik mischien teveel Al gebruik, mischien is 70/30 toch beter ?

Zorgt zwavel ervoor dat de knal harder word ?

Edited by Tyneman
Link to comment

Het ziet er inderdaad naar uit dat zwavel de flash krachtiger maakt. Ik heb zelf vanmiddag de flash gemaakt die miech een paar posts hierboven aangaf, en die ging erg lekker. De formule staat ook in ''the complete book of flashpowders" en word daar ook aangegeven als de snelste mix.

Ik heb even een screenshot gemaakt zie hier:

Link to comment

Als je zo'n brok uit de zak haalt en fijn ''prakt'' dan merk je waarschijnlijk wel dat er hele kleine korreltje overblijven na het fijn ''prakken''. Als dat bij jou ook zo is dan raad ik je aan om het nog fijner te maken want dat geeft bettere resultaten. Ook moet je erg goed mixen dit geeft duidelijk bettere effecten.

Link to comment

Ik snap er echt niks van.

Ik heb net 4 gram in een andere verhouding geprobeerd namenlijk 70/30.

Allereerst een mespuntje bij een vlammetje gehouden, het spul ontbrand gewoon niet, echt pas na 10 seconden ofzo.

Daarna 4 gram in een primitive huls gedaan, en ik kon nou niet echt zeggen dat hij harder ging dan de 4 gram in verhouding van 60/40.

Daarna 10 gram gedaan, zelfde verhaal, heb niet het gevoel dat er echt het maximale uit die 10 gram komt.

Ik vraag me echt af wat het probleem is. Ik heb niet het gevoel dat de KClO4 te klonterig is, of dat de thunder dark Al te dik is.

Het is gewoon goed gemixt.

Kan het zijn omdat de eindstoppen van de huls primitief zijn hij gewoon niet genoeg druk kan opbouwen ?

Mischien toch maar wat zwavel erbij doen ?

Ik vind het zo vreemd omdat ik hier altijd van die "stoere" verhalen hoor, dat mensen met 2 gram toch al gauw een vlinder evenaren. Moet ik die verhalen gewoon maar met een korreltje zout nemen ?

Wat denken jullie dat het grootste probleem is ? KClO4 niet fijn genoeg ? Eindstoppen te primitief ? Of toch het gemis van zwavel ?

Edited by Predjee
Link to comment
Ik snap er echt niks van.

Ik vind het zo vreemd omdat ik hier altijd van die "stoere" verhalen hoor, dat mensen met 2 gram toch al gouw een vlinder evenaren. Moet ik die verhalen gewoon maar met een korreltje zout nemen ?

Wat denken jullie dat het grootste probleem is ? KClO4 niet fijn genoeg ? Eindstoppen te primitief ? Of toch het gemis van zwavel ?



Ik denk dat er op dit forum niemand is die een knal van een vlinder evenaard met 2 gram flash. Met 4 gram kom ik echter wel in de buurt van een vlinder. Hoe het komt dat het niet ontbrand bij jou weet ik ook niet bij mij werkt 70/30 gewoon prima..
Link to comment
Je zou mortier en vijzel kunnen proberen, schijnt ook wel goed te werken (zelf nooit geprobeerd).

En om te mixen heb ik nog wel een manier, pak een boterham zakje en gooi daar je comp. in en blaas er wat lucht bij. Vervolgens rond draaien en beetje schudden.


Als je er dan lucht in blaast ( stuift het dan niet op ?) En komt er geen vocht aan de kanten van het zakje te zitten ... En als je dan tog blaast .. doe het van wat verder , dan is de lucht al wat kouder dus geen vochtige zooi in je zakje.

Ciao , Eric
Link to comment
Probeer eens KClo4/Al/S 3, 3 ,1 als het dan nog niet met een redelijke snelheid wil branden is je Al gewoon niet goed.

Met mij eigen geslepen Al brand deze compo lekker snel en het is echt geen airfloat Al.


Dat is het probleem juist, ik weet zeker dat die Al fijn genoeg is, sommige mensen hier gebruiken namenlijk precies dezelfde Al zonder problemen :D
Link to comment
×
×
  • Create New...