Jump to content
PyroForum.nl

Stinkbom


pj_muller00

Recommended Posts

Ik ben nu ook bezig met het kweken/maken van boterzuur.
k'heb al 8 potjes en 1 mondwater flesje (lijkt me niet meer geschikt voor mondwater).
Over een paar weken gaan ze allemaal in één dag kapot in de school en zo....

Ik heb bij 1 pot de aardappelen en de schillen heel fijn gemaakt met een blender, voor een betere verdelingsgraad.
Zou dit veel uitmaken?

Greetz,
W1ll1am

Link to comment
  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mocht het bij mij op school (rond kolderdag ofzo) opeens vreselijk gaan stinken weet ik je te vinden. >;)

Over een paar weken gaan ze allemaal in één dag kapot in de school en zo....


Stinkbommen op plaatsen waar mensen of dieren komen zijn namelijk niet erg sociaal. En daarbij kan het zelfs gevaarlijk zijn. Probeer er eerst eens eentje uit bij je moeder in de keuken ofzo.

Gr33tZ
Link to comment
Mocht het bij mij op school (rond kolderdag ofzo) opeens vreselijk gaan stinken weet ik je te vinden. >;)
Stinkbommen op plaatsen waar mensen of dieren komen zijn namelijk niet erg sociaal. En daarbij kan het zelfs gevaarlijk zijn. Probeer er eerst eens eentje uit bij je moeder in de keuken ofzo.

Gr33tZ


Al gedaan. :P
Link to comment
Pas wel op met dat spul, het is niet echt fijn en er ontstaat ook druk in het flesje waardoor die rottingsgassen naar buiten komen. Tenzij je een perfect luchtdichte fles hebt.



Greets


Ik heb die flesjes wat dichtgeknepen voor de speling en een laagje olie erop gedaan (Tyfus is een longziekte en heeft hier niets van doen.)(perfect tot de rand). Ik ga er van uit dat hij zo niet ontploft net als die crofty-zooi.

Is dat boterzuur eigenlijk zo bijtend dat het door plastic fles gaat? En dat mijn schuur dan een beetje een geur krijgt?

En waarom dubbelposten? Lees de regels nog eens voordat je een warning oploopt. T.
Link to comment
  • 2 months later...

Ik denk dat ik lijd aan waan ideeen geheugenverlies en aan chronische moeheid...
Want ik weet echt zeker dat ik hier heb gepost, maar het is nergens terug te vinden :):P

Hoe dan ook, ik vroeg me af zou het iets zijn om de vieze slurrie uit mijn fles te filteren en te destileren, Ik weet het het ruikt niet lekker maar met een ijzersterke maag, mondkapje, handschoenen ,buiten met windkracht 10 moet het wel te doen zijn .. Nu snap ik de vraag ookwel : waarom zouje dat willen? Het lijkt me wel gaaf als je echt me luttele druppels zoveel geur kunt verspreiden.

En ik vroeg me af of er iemand anders al zogek is geweest hier.


greetz proxx (en als ik idd aangeheugen verlies lijd dan weet ik toch achteraf niet meer hoe erg ik moest kotsenvan de geur :P )

(wat een tijdstip om daar aan te denken heh ;) )

Link to comment

Ik dacht je post ook al eens gelezen te hebben :) ?

Om maar weer on topic te gaan: nee, heb ik nog nooit geprobeerd... maar ik denk dat de stank te erg word, als het verdund al zó erg stinkt... en vormt het geen azeotroop of gaat het ontleden?

grtz

EDIT: Wikipedia engels: It is easily soluble in water, ethanol and ether, and is thrown out of its aqueous solution by the addition of calcium chloride.

Voor wie het dus wil proberen, zo kan het ook...

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Ik was me vandaag aan het vervelen en was in de pdf "spelen met vuur aan het zoeken naar inspiratie.
Er stond een stuk in over aluminiumsulfide...

Waarom heeft niemand het in de stinkbom topic over aluminiumsulfide?
Het stinkt erg en het is nog leuk om het te maken en zo klaar...

Gr33ts

Ps: ik ga het morgen eens maken, heeft iemand er ervaring mee?

Link to comment

Ik ken de verhalen maar ik weet niet hoe je het moet maken. Het eigenlijke stinkende gas is waterstofsulfide (H2S). Je kunt dit ook maken door pyriet (FeS2) met een zuur te laten reageren. Dit geeft een vreselijke stank die weken blijft hangen. Ik heb het ook gelezen in spelen met vuur, daar hadden ze aluminiumsulfide in de grond van een droge kamerplant gedaan. Toen er water bij gevoegd werd kwam er stank vanaf.

Link to comment

Vergeet niet dat het ook reageert met vocht in de lucht. Ondanks het afsluiten in een dubbel potje met twee plastic zakken er omheen is het nog te ruiken. Het werkt goed, maar verbloemen voor je slachtoffer het ontdekt is erg moeilijk, zo niet onmogelijk. Desondanks leuk voor in de natte sneeuw op een deurmat. :P

Link to comment

Waterstofsulfide heeft inderdaad een bepaalde MAC waarde. Als je daarmee gaat stinkbombarderen dan moet je even rekening houden met de grootte van de ruimte. Van onze scheikundeleraar hebben wij eens een opdracht gekregen. Berekenen hoeveel mol van beide stoffen je nodig hebt om net niet boven de MAC-waarde te komen.

Dus als je een stinkbom binnenshuis wil laten afgaan, dan zou ik er eerst even BiNaS op naslaan. Maar, de hoeveelheid die je nodig hebt om flink stank te maken is flink minder dan de MAC waarde.

Link to comment
  • 6 months later...

Ik heb zelf vandaag 2 nieuwe stinkbommen gemaakt..

-Een pot met eieren en vieze vijver water.

-Een pot met boterzuur.(2de keer dat ik boterzuur heb gemaakt)

Eerste stinkbom die ik had gemaakt zat een heel jaar in de schuur, boven op een kast.
Toen we gingen verhuizen, was onze buurman zo aardig om al de overbodige spullen weg te gooien,
en zonder dat ik het wist zat mijn pot boterzuur erbij.... ;)

Ik heb de pot met eieren luchtdicht gemaakt, en daar na heb ik de opening dicht gemaakt met tape.
Ik heb hem begraven in de tuin, lekker warm tussen de maden en de stro.
Boterzuur staat lekker in het zonnetje.
Ik heb trouwens ook wat aarde in de pot boterzuur gedaan, als vervanging van Pokon. :P

Link to comment
  • 1 month later...

Ik ben vandaag begonnen aan de boterzuur stinkbom, ik heb er ook wat vast kunstmest bij gedaan. Ik las op Wiki dat boterzuur C bijtend is, dus ik kan het niet in een flesje overgieten zodat het niet opvalt wanneer ik door school loop, zo'n Mayo-pot valt namelijk nogal op.
Ik ben van plan om samen met een vriend, die ook een paar potten aan het maken is, het stinkende goedje in o.a. het trappengat te dumpen.. :)
Maar weet iemand of het boterzuur, gemaakt van aardappel e.d. dus niet puur, door zo'n plastic cola flesje heen zal bijten wanneer ik het er in giet?

Link to comment

Boterzuur is een zwak zuur, ik denk niet dat het zomaar door elk materiaal heen bijt, 30% zoutzuur zit ook niet in een speciale fles, maar gewoon in zo'n jerican van PP.

Ik denk (als je een hoge concentratie haalt) dat je wel op moet passen met metalen als Mg of Al deze zullen wel snel een reactie aan gaan met het zuur, maar ik denk niet dat de concentratie die je haalt genoeg is om een hevige reactie aan te gaan met onedele metalen. Conclusie: gewoon in een plastic fles gieten, het enige probleem zal de stank zijn. :)

Ik ga denk ik een keer experimenteren met aluminiumsulfide, ik wil een systeem verzinnen met een capsule waarin water zit, deze moet makkelijk kapot te breken zijn.

Is er btw geen makkelijkere directe synthese voor butaanzuur?

Edited by pyrobass
Link to comment

Ik denk dat het wel meevalt het is geen sterk zuur. Schoonmaakazijn word ook in een plastic fles bewaard.

Ik heb ook wel is pentaanzuur geroken dat is ook verschrikkelijk smerig. Eigenlijk de organische zuren met 4, 5 of 6 koolstofatomen zijn niet te harden.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...