Jump to content
PyroForum.nl

Dextrine probleempje


Pyrofanatic

Recommended Posts

Hallo
Ik heb vandaag geprobeert om Dextrine te maken. Dit was niet eecht een succes :P
Ik had gelezen op internet dat je het kunt maken, met verschillende zetmeel soorten.
Ik deed dit dus met Maizena ( Mais zetmeel ). Ik had de oven voor verwarmt op 220 graden, en het zetmeel er ingedaan zoals het beschreven stond op internet. Dat was 1 cm dik die laag.
Na ongeveer 10 minuten was er een bergje op komen zwollen wat bruin / zwart was. En alles rookte als een gek.
Nu is mijn vraag, weet iemand wat ik fout deed?
En zijn er andere manieren of materialen om Pulverone mee te maken? Ik las iets van NC Lak maar dit verkopen ze niet bij de plaatselijke kluszaak.
dus ik kan nu niet vereder met hobbiën :D

Link to comment
  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Commerciële NC lak bevat brandvertragers (logisch heah :P ). Dat is alleen geschikt voor het coaten van dextrinestars.

Wat ik denk dat het probleem is, is dat je maizena niet alleen uit zetmeel bestond. Ik neem aan dat je het licht bevochtigd hebt met zoutzuur van te voren? Dat schijnt ook betere resultaten te geven. Mocht het je nou nog niet lukken, dan kun je het ook bij de supermarkt halen ergens in de buurt van de koffie, met 3% aspartaam erdoor (dat is geen bron hoop ik?). Dat gebruik ik ook als een tijdje omdat m'n ouders niet erg blij zijn met mijn hobby.

O ja, NC lak mag tegenwoordig niet meer verkocht worden, omdat het zo verschrikkelijk brandbaar is. Dat neemt niet weg dat ik er nog een half litertje van heb staan voor een zeker houten project.

Link to comment

Ik maak zelf ook mijn dextrine ik deed dit met aardappelzetmeel en dit werkte prima, 2 uur in de oven op 220 graden 1 cm dikke laag. Wat ik denk dat jij fout deed is dat je niet om de 15-30 minuten het zetmeel even omwoelden met een spatel dat moet zekker wel gebeuren heb je dat gedaan of niet?

Link to comment

Koop Maizena bij de Aldi, lekker goedkoop en zeker weten goed. Zet de oven op 200graden en sprijd een laag van 1,5 cm over de bakplaat. Zet de ventilator in de oven aan (mits dat mogelijk is) of verwarm het alleen via de onderkant. Schep het elke 15 minuten even door. Elke 15 minuten even zeven is beter maar dat geeft wel veel stof (buiten doen dus).

De dextrine moet geel/oranje van kleur zijn. Als het een beetje verbrand ruikt is het goed. Het is een heel sterk luchtje. Ik heb gezocht naar een foto van de kleur voor je, maar helaas die heb ik niet meer.

Link to comment

Waarschijnlijk heb je een te kleine oven, of zat het te dicht bij de verwarmings elementen... Ik heb het zelf ook gemaakt met maizena en dat duurde ongeveer 2 uur, het is eerst wit en ineens binnen 2 min word het een beetje geel... Als het zwart word is het dus verbrand lijkt mij...

-B.

Link to comment

Bedankt voor al jullie tips :P
Nu weet ik dnek ik al wat ik fout deed, ik heb nergens gelezen dat ik het iedere 10/15 minuten om moest draaien.
Het begon ook te stollen en roken na 20 minuten. En ik had onder en boven verwarming aanstaan in de oven. Dus dan word het van 2 kanten erg warm.
Van de week nog maar een keertje proberen :D

Link to comment
Bedankt voor al jullie tips :P
Nu weet ik dnek ik al wat ik fout deed, ik heb nergens gelezen dat ik het iedere 10/15 minuten om moest draaien.
Het begon ook te stollen en roken na 20 minuten. En ik had onder en boven verwarming aanstaan in de oven. Dus dan word het van 2 kanten erg warm.
Van de week nog maar een keertje proberen :D

Hmm, ik denk niet dat het daar aan ligt: Toen ik nog dextrine maakte met maizena liet ik het zo'n 1,5 à 2 uur staan onder 220 graden, zonder één keer de boel te draaien of om te schoffelen, en dat heeft nooit problemen opgeleverd, slechts prima dextrine.





@Hieronder: Ik had het over het feit dat je je maizena|dextrine niet omdraait. Overigens zou ik gewoon een pot zoetstof van 97% maltodextrine in de supermarkt kopen zoals IM zegt, het is prima spul en kost overal minder dan een euro per pot.
Link to comment
Hmm, ik denk niet dat het daar aan ligt:

Wat bedoel je ermee? Dat ik het niet omdraai zeker. Als dat niet de reden zou zijn, dan moet het denk ik wel de onder en boven verwarming zijn.

Trouwens nu ik er overna denk, ik had er bak folie onder liggen. Dat is van da bruine papier wat je onder je taart doet, zodat het niet vastbrand aan de oven plaat.
Dit papier was helemaal zwart aan de onderkant. Volgens mij hoort dat niet bij dat spul.
Kun je maismeel gewoon op de ovenplaat leggen zonder dat het aanbrand?

En over dat behangers lijm, heb je er een wat preciesere beschrijving ervan? Ik bedoel dus in wat voor verhouding tot je bp. En moet je er dan gewoon een "papje" van maken en dat persen?

Greets :P
Link to comment

Misschien een late replay, maar als je bakpapier al verbrand, dan heb je zeker iets fout gedaan. Misschien te laag en te heet? Ik heb het in een ovenschotel gemaakt, in het midden van de oven op 200 graden.
Ik had het niet op 220 gedaan omdat volgens mij dat het max is, dus als je er iets onder zit maakt het niet veel verschil, althans bij mij niet, want ik had na 2 uur prima gelig dextrine...

-B.

Link to comment

Oke ik denk dat ik dat dan fout heb gedaan. Ik heb vandaag zoetstof gekocht met 97% maltodextrine.
Alleen ik heb er waarschijnlijk veelste veel door mijn kruit gedaan, want het plakt als een gek.
En ik had het te nat gemaakt met ontsmettings Alcohol.
Morge maar even opnieuw proberen, en met behanglijm proberen.

Link to comment

Ongeveer 5% zoetstof is ideaal. Per 100 gram kruit gebruik je dan 2 eetlepels water, en dan krijg je een plakkerige, consistente zooi, waar nog wel een bal van te draaien is. Dit kun je tot plak persen en verkruimelen, en dan heb je mooie pulverone. Voor sterren gebruik ik dezelfde manier, alleen dan pump of cut ik ze. De normale droogtijd is dan ongeveer een week voor sterren met 1 cm3 inhoud.

Te veel dextrine veroorzaakt een te lage brandsnelheid, want het werkt als brandvertrager. Met een overdosis dextrine krijg je je sassen ook niet geweldig droog meer.

Edit: Je kunt beter 75/25 water/spiritus gebruiken in plaats van alleen alcohol. Je hebt trouwens altijd minder vocht nodig dan je zou denken om je compo te bevochtigen.

Edit@hieronder: Als je het vannacht gemaakt hebt is het waarschijnlijk nog niet helemaal droog, mede vanwege de hoge luchtvochtigheid die het huidige weer met zich meebrengt. Pulverone zou je toch zeker wel 2 dagen moeten laten drogen.

Link to comment

Heb nog fotos gemaakt van me dextrine projectje, kijk wel of ik ze kan vinden, je moet gewoon vaak genoeg
roeren /omgooien, heb er totaal geen probleem mee gehad, heb in een keer 1,5 Kg dextrine gemaakt, gewoon je maizeina 2,5-3 uur in de oven doen.

Eerst een uurtje aan laten staan, daarna gewoon om de 10-15 minuten omscheppen(als het gaat roken eerder natuuurlijk :P ), en als stukkies aan elkaar blijven plakken en heel donker bruin worden, gewoon wegggooien

Na zo een 3 uur heb je een heel mooi wit geel bruinachtige boel maizeine.(dextrine dus nu)

Heb nu nog een kilo van die troep, aangezien het maar een klein deel van de meeste composities opmaakt kan je in een paar uurtjes een life time suply aanmaken.


Lttrrzz

Link to comment

Ja precies, ik heb het daarnet nog gemaakt.

Gewoon op een bakplaat gegooit (hoeveelheid geen flauw idee, was wat er nog in zat), de plaat was niet helemaal bezaait, gewoon een laagje.
In een 'normale' elektrische oven op standje 6 en om de 10 minuutjes omroeren.
Helaas ging het op het einde wat harder, en heb ik een paar aangebakken stukjes en een zeikende ma over de walm die er hing :P

Verder heb ik nu een mooi bakkie vol in minder dan 40 minuten.

Link to comment
  • 1 month later...

Hoi mensen! =]
Gister was mijn ma in utrecht, dus ik gevraagd of ze ff bij de toko wilde kijken voor SGRS.. Dat hadden ze niet, maar wel dit:

Een halve kilo meel, van de soort waarvan ik het zetmeel moet hebben dus. :rolleyes:

Maarr, is dit meel op een of andere manier af te breken tot de oplosbare zetmeelvariant? (Evt ook thermolyse?) Het lijkt mij namelijk hetzelfde soort proces als maizena naar dextrine. Ik heb hier alleen niet genoeg kennis van zaken om het precies te kunnen zeggen.

Link to comment
  • 1 month later...

Sorry voor Topic-Bump maar ik heb een vraagje.

Ik heb namelijk in plaats van dextrine, heb ik Malto-Dextrine of beter Maltose Dextrine.
Zit er veel verschil in Dextrine en Malto-Dextrine?Wat is het verschil van werking

Is deze Matlo-Dextrine ook te grbuiken voor het maken van pulverone of stars?
Zo ja, de hoeveelheden 3% voor pulverone, kan ik deze blijven hanteren of wordt dit meer? :P

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...