Jump to content
PyroForum.nl

Sterrenmolen


Jaspertjuh

Recommended Posts

Guest Richard

Het is een wasmachinemotor met een toerental van 1380RPM. De overbrenging bestaat uit houten pully's en v-snaren. De kom draait zonder regelaar rond de 46RPM, waarom dat getal? Geen idee, kwam zo uit en rolde prima.

De 46 RPM kun je niet als standaard gebruiken het is afhankelijk van de diameter van je kom. Een grotere diameter betekent automatisch een grotere omtrek. Het gaat niet om het toerental, maar om de afstand die de sterren afleggen. Een kleinere kom zal dus met een hoger toerental moeten draaien wil men de sterren dezelfde afstand laten afleggen.

De snelheid is regelbaar tussen de 15 - 50 RPM. Het is gewoon een flinke regelbare transformator van 0 - 260 Volt. In het begin kan dit gemakkelijk zijn, de glasparels stuiteren als een gek in het begin vanwege de opgeruwde kom.

Link to comment
  • 1 month later...
  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Beste mensen,
Wat doe ik fout als ik te kleine stars krijg (Ø 3-6mm) ?
Teveel bindmiddel? Teveel water?

Ik doe het trouwens op deze methode:
Ik heb het topje van een basketbal afgesneden, recht tegenover de opening een staafje gemonteerd, de bal leg je op de kogelmolen en het staafje doe je in een ringetje, zodat de opening in de bal schuin omhoog ligt, werkt prima.


Floriaan

Link to comment

Langer doorgaan met rollen? Als ik 5 minuten bezig ben met de beslagkom heb ik ook pas net een laagje van een millimeter om m'n cores heen zitten. Naarmate je sterren groter worden kun je je sterren ook sneller laten groeien, omdat het grotere oppervlak dan ook meer sas oppikt.

Sterren rollen is zo'n beetje het enige waar je echt voor moet oefenen bij pyro, zeker als je het met de hand doet.

Link to comment

Dankje voor de tip, maar als ik m'n sas (gewoon mp nu nog) en bindmiddel in de molen doe en het vochtig maak, ontstaan er al snel heel veel kleine balletjes, hoelang ik ook rol.
Zou ik in het begin minder mp moeten toevoegen, zodat er minder bolletjes ontstaan en dan later meer toevoegen in de hoop dat het geen nieuwe bolletjes vormt, maar de oude groter maakt?

Link to comment

Ah, ik snap al wat het probleem is. Sterren rollen moet op een iets andere manier dan sas in een draaiende trommel gooien en hopen dat er sterren ontstaan.

Het idee is dat je begint met een (bij voorkeur) rond klein zwaar object (core), zoals peperkorrels, glasparels, jachthagel, mosterdzaad of een kleine cut star. Deze rol je door de trommel, waarna je met een vernevelaar een kleine hoeveelheid water in de trommel spuit. Nu draai je je inhoud rond tot het aan alle kanten vochtig is. Hierna doe je een klein schepje sas in de trommel, waarna dit al draaiende op de eerder aanwezige cores gecoat wordt. Dit draai je een tijdje door, waarna je weer een klein beetje water in de trommel vernevelt. Dan voeg je weer een beetje sas toe, en herhaalt dit tot je sterren de gewenste grootte hebben.

Link to comment
  • 1 year later...

Zo, ik heb ook even een "project starmill" afgerond :blush: .
Motor is van een ventilator, houten poeli en een simpel postelastiek even.

Mooie stalen plaat voor de stevigheid voor de hier alom vertegenwoordigde blokker afwasteilen:

Meteen even een stuk of 1000 cutted flashcore's voorzien van chance relay:

Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn stars wat beter rollen op die gladde blokker teilen? gewoon even keihard opschuren die handel?
Ik heb het idee dat als ik hem wat achterover zet ze wat beter rollen iig.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Dank U :lol:
Hij draait inderdaad nogal hard maar een vertraging bouwen ben ik bij het bouwen van een kogelmolen ook al op stukgelopen. Hij doet het in ieder geval naar wens dus ik zit er niet meer aan haha. De hoek is trouwens instelbaar met een touw en een rijtje spijkertjes. Er kunnen heel veel sterren in, 1000 zou zeker moeten lukken maar dat hangt natuurlijk ook van de grootte van de sterren...

Edited by explomaan
Link to comment
  • 2 months later...

Hierbij, misschien voor iemand enige inspiratie, mijn sterrenmolen.
Motor, ventilator met zelfgemaakte geforceerde koeling (omdat deze motoren normaal door de ventilatorwind zelf gekoeld worden)
De grote poelie is de spleet tussen de twee afwas teiltjes met daaroverheen ductape. De kleine poelie is de as van de ventilatormotor zelf met een laagje ductape voor de stroefheid. Hele zaakje draait nu +- 40 rpm.
Als snaar Leander's geniale ductape snaar. De motor kan kantelen, zo wordt de snaar op spanning gehouden. Hele molen zelf is ook te kantelen.
Nog te doen: een lampje erbij dat in de trommel schijnt (nice to have) en de trommel lageren (must have).

star_mill.wmv
Kreeg niet gelijk mooie sterren, daar moet je een beetje de slag voor te pakken krijgen, maar nu dus wel! :)

Edited by pdfbq
Link to comment

Dat ziet er goed uit pdfbq :) ! Wat is de diameter van je trommel en kan je er veel sterren in rollen? Kan je misschien een foto maken van de zijkant van de buitenkant van de trommel?
Ik heb wel wat inspiratie nodig want ik wil een nieuwe sterrenmolen gaan bouwen. Mijne draait nu namelijk veel te hard waardoor ik te droog moet rollen bij sommige composities. Anders vormen de sterren een klomp die met de emmer mee gaat draaien :).

Edited by explomaan
Link to comment

Binnendiameter +- 27.5cm (wasteil blokker) Denk dat je er zo'n 400 gram sas in kwijt kunt. Het is wel een compact machientje, dat vind ik persoonlijk erg prettig.

Ik heb nog een klein probleem en dat is dat de hoek tussen de snaar en de kleine poelie te groot is. Hierdoor gaar de snaar op de kleine poelie slippen als je er te veel in doet (meer dan 250 gram).
Dus nog te doen: Een lampje erbij dat in de trommel schijnt (nice to have), een hoekverkleiner maken (nice to have) en de trommel lageren (must have).

Wat wel belangrijk is met zo'n ductape snaar (omdat er nul rek in zit) is iets van een spanner (hier kantelt mijn motor en wordt met een eleastiek naar links getrokken) maar je kunt ook bijvoorbeeld die hoekverkleiner beweegbaar maken en aanspannen met een elastiek of zo.

https://pyroforum.nl/uploads/post-3042-1275821612.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-3042-1275821244.png
https://pyroforum.nl/uploads/post-3042-1275819930.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-3042-1275819944.jpg

Edited by pdfbq
Link to comment

Wat is de buitendiameter van zo'n wasteil?
ik zoek zoiets tussen 35 - 40 cm buitendiameter, zodat ik 50 rpm zou bekomen.
Schuur je die dwars op de draairichting of met de draairichting mee?
Mijn sterren zijn altijd ongelijk in grootte, ik denk dat ik te snel draai (74 rpm met een binnendiameter van 24 cm).

Link to comment
Is een ronde vorm beter dan een emmer vorm?
Ik 'denk' dat de ronde vorm beter is, ook zo aan de voorkant, dan kun je de sterren over de hele breedte laten rollen. Zag foto van profi starmill en die was ook rond vanacheter (altijd beter :))
Wat is de buitendiameter van zo'n wasteil?
ik zoek zoiets tussen 35 - 40 cm buitendiameter, zodat ik 50 rpm zou bekomen.
Schuur je die dwars op de draairichting of met de draairichting mee?
Mijn sterren zijn altijd ongelijk in grootte, ik denk dat ik te snel draai (74 rpm met een binnendiameter van 24 cm).
Buiten diameter is 32 cm.
je kunt de kleine poelie iets groter maken door er iets meer ductape over te plakken, op die manier kun je je rpm regelen.
Ik heb niet geschuurd. Mijn sterren zijn ook ongelijk maar wat ik doe, kleine sterren maken en dan zeven, wat te klein is weer terug enzovoort. Krijg ik super regelmatige sterren mee en is minder werk dan het lijkt.

@pdfbq Hoe ziten die wasteilen aan elkaar, ook aan de binnenkant hoe is dat afgedicht?
Met 2 componenten lijm. Beetje opgeschuurd en met gewichten erop nachtje laten staan. De binnenspleet is gewoon volgelopen met aangekoekte sas. Zou je ook met 2 componenten plamuur kunnen dichtsmeren en dan schuren maar ik was lui. Edited by pdfbq
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...