Jump to content
PyroForum.nl

KClO4/Mg flash


Atmosphere1

Recommended Posts

Eigenlijk snap ik even niet waarom je magnesium zou willen gebruiken in Flash. Aluminium brandt toch veel sneller? Daarbij komt nog dat Al-flash een stuk stabieler is én aluminium niet zo irritant oxideerd. Zoals Atmosphere1 en Nitroglycerin al zeiden, krijg je bij Al-flash een echte knal en met Al-Mg-flash alleen een doffe 'whomp'. Of heeft dat een andere reden?

Overigens: Wat maakt dark pyro aluminium nu 'dark pyro'? wat is het verschil tussen dark pyro Al en de gewone 'bright' aluminium? Is dat de grootte van de deeltjes ofzo?

Link to comment
  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eigenlijk snap ik even niet waarom je magnesium zou willen gebruiken in Flash. Aluminium brandt toch veel sneller? Daarbij komt nog dat Al-flash een stuk stabieler is én aluminium niet zo irritant oxideerd. Zoals Atmosphere1 en Nitroglycerin al zeiden, krijg je bij Al-flash een echte knal en met Al-Mg-flash alleen een doffe 'whomp'. Of heeft dat een andere reden?


Magensium is reactiever, wat betekend dat het gemakkelijker reageert met je oxidator. Het voordeel hiervan is dat het sneller brand, en gemakkelijker ontsteekt. Nadeel is de hogere slag- en frictiegevoeligheid, lagere stabiliteit, en het feit dat het niet heel fijn te krijgen is, omdat je anders meer oxide dan magnesium overhoud. Voordeel van aluminium is dat er meer energie bij de verbranding vrijkomt, en dat het fijner te krijgen is waarbij het oxidegehalte nog makkelijk onder de 10% te houden is.

Het feit dat magnesium niet in commercieel vuurwerk word gebruikt heeft alles te maken met de eerder genoemde nadelen, niet met het feit dat magnesiumpoeder minder krachtig zou zijn. Magnesiumflashes branden naar mijn ervaring net zo snel of niet sneller als flashes met eckhart 3 micron aluminiumpoeder. Het grote verschil zit 'em niet in de brandsnelheid, maar in de totale hoeveelheid vrijgekomen energie. Omdat flash berust op de uitzetting van de omringende lucht is dit een erg belangrijk criterium. Dit verklaart ook het verschil in geluid wat je al aangeeft.

Als je echt wilt vergelijken moet je eens gelijke groftes magnesium en aluminiumflash proberen. Reken maar dat je dat verschil merkt. Dit omdat bij relatief hoge groftes magnesium superieur is.

Voor mijzelf vind ik als 'allround flash' metaalpoeder 350# MgAl erg mooi spul. Met KClO4 en zwavel zijn hiermee gigantische dreunen te maken, en ook als burst werkt dit mooi. Voordeel is dat het veel goedkoper is als GD. Voor kleine hulsjes en weinig tegendruk is fijn aluminiumpoeder superieur.

Overigens: Wat maakt dark pyro aluminium nu 'dark pyro'? wat is het verschil tussen dark pyro Al en de gewone 'bright' aluminium? Is dat de grootte van de deeltjes ofzo?


'Dark pyro' is niet echt een sluitende naam. De kleur is inderdaad altijd donker, maar 'hoe donkerder hoe beter' gaat zerker niet op. Denk maar eens aan goedkope Indian Blackhead met soms 15-20% houtskool erdoor. Op dit forum word met German Dark vaak aluminiumpoeder bedoelt is in een kogelmolen bereid is. Dit product is vaak iets gecoat en bevat dus weinig oxides, en heeft op microscopisch niveau een platgeslagen en zeer onregelmatig oppervlake, wat resulteert in een groot reactieoppervlak.

Dit laatste is erg belangrijk, omdat dit erg van invloed is op de reactiviteit. Sferische deeltjes aluminium van dezelfde meshwaarde zijn veel minder reactief dan flake. De eerste word soms gemaakt door gesmolten aluminium te verstuiven in een inerte atmosfeer. Hierbij vormen zich mooie rode bolletjes. Loden hagel word op dezelfde manier gemaakt. Flake aluminium word, zoals eerder vermeld vaak mbv een kogelmolen of een wals gemaakt.
Link to comment

Ah, dat was nog eens een verhelderend verhaal, Leander!

Vandaar dat in dat Chinese flash zwavel zit. Zwavel + cloraten = erg reactief. Logisch, maar gevaarlijk. Ik concludeer uit je verhaal dat je dus in principe helemaal top aluminium zou kunnen fabriceren door > 325 # Aluminium een dagje in de kogel molen te stoppen, al was het maar om eventuele sferische deetljes plat geslagen te krijgen? Want ik zag al in de verschillende webshops dat lang niet alle hoge mesh # 'atomized' metaal poeders per sé flakes hoeven te zijn.

Wat ik me later ook bedacht, van wege die schokgolf die flash veroorzaakt: Het heeft dus eigenlijk helemaal geen zin om flash heel erg in te pakken d.m.v. een dikke huls o.i.d., tenzij je de flash heel losjes (met veel expandeerbare lucht ertussen) in de huls/shell doet. Want een schokgolf heeft juist 'open' lucht nodig om tot ontwikkeling te komen? (theoretisch gezien natuurlijk, ik heb geen dubieuze plannen hoor ^_- ).

Overigens, dat valt toch wel mee, met die prijs voor GD? Ik dacht juist dat Mg een prijzig stofje was in het algemeen? Na ja, gewoon 400# Al halen bij onze cheap-ass Oostblok vrienden, dagje tussen het lood laten draaien... mwaa, eens kijken wat het resultaat geeft met ervoor en erna!

Link to comment

Met dezelfde opsluiting klapt een huls met geperste flash (commerciele knallers als sommige nitraten en strijkers) vaak net zo hard als een goed losse halfvolle huls. Sommige mensen voegen zelf stoffen toe die de dichtheid van hun flash heel erg omlaag halen om het luchtig te houden. Opsluiting is wel degelijk nodig, omdat je de lucht ook een kort moment 'vast moet houden' om het te kunnen verhitten.

Daarnaast is opsluiting nodig om de brandsnelheid enigzins op gang te helpen bij minder reactieve flashes. De MgAl flash waar ik over sprak brand nauwelijks van zichzelf in de openlucht! Soms met slechts eindstoppen of hele uitgebrande lontgaten willen zulk soort knallers nog wel eens als een fontijntje uitbranden, terwijl een (heel) iets stevigere een gigantische dreun geeft.Fijner aluminium heeft hier veel minder last van. Vandaar dat goede KClO4/GD ook al knalt met een enkel laagje alu-folie of papier als opsluiting.

German Dark maken met een kogelmolen duurt wel wat langer dan 1 dag. Vanaf aluminiumpoeder met stalen media duurt dit ongeveer 1 week. Met knikkers, loden ballen of keramische media lukt dit waarschijnlijk niet eens. Maar dit is een beetje een offtopic onderwerp voor dit topic, waar ook genoeg over geschreven staat op andere plekken op dit forum. Hint... :lol:

Link to comment

Jup, nu begint t redelijk off-topic te worden. Ach, ik zal eens kijken of ik daadwerkelijk voor de GD ga, of toch voor de 400# Al of misschien wel de 325# Al-Mg. Ik vind het over het algemeen redelijk balen dat die Mg zo reactief blijft maar daarmee ook snel reageerd met zuurstof uit de lucht (en wellicht met andere stoffen in verschillende composities). Zelf GD maken was ik sowiezo niet van plan, ik heb loden media en daar überhaupt geen zin in. Wat ik eerder bedoelde was om aangeschafte Al sowiezo in de kogelmolen te stoppen, om op die manier de sherische deeltjes plat te krijgen. Voor mij hoeven die deeltjes niet zozeer kleiner, alswel dat ze gewoon platter worden!

Wel een leuk idee, met het 'Flash-heeft-lucht-nodig-feitje' is om flash nóg beter (sneller, heter) te maken door het op ricehulls te coaten :lol:. Die actie is redelijk over de top, maar daarom misschien niet minder leuk, haha. Anyway, ik zal even een Al-topicje opzoeken.

Link to comment

In de openlucht brandde het gigantisch sloom (vele malen langzamer dan meal coated ricehull's). Het was een beetje vergelijkbaar met greenpowder.

Ik heb het ook nog een keer geprobeerd in een casing, om te zien of de druk dan zijn werk zou doen en het verbrandingsproces zou versnellen. Er zat zelfs iets van 10 gram KClO3/Al -325# omheen.. Het knalde wel, maar dat kwam door de flash. Er vlogen namelijk overal stukjes brandend graanvlies. Leek een beetje op een knaller met wat grof metaal erin :lol:.

Ik denk dat die chinezen het niet echt binden met water om de hull's, maar het gewoon een lichte dusting geven over de hull's (eroverheen strooien dus).

Link to comment

×
×
  • Create New...