Jump to content
PyroForum.nl

Lont maken


pyromania

Recommended Posts

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Richard

Jup, dat klopt heb er nog leuke informatie van. Deze informatie heb ik zelf een keer geschreven voor bepaalde doeleinden. Vandaar dat het er misschien een beetje raar staat.

Lont

Siliconen lont
Een flexibel en vocht resistente lont wat gemakkelijk vervaardigd kan worden. Dit lont verbrand dusdanig heet dat het instaat is om Fe2O3 thermiet (250mesh Atomized Al.) rechtstreeks aan te steken. De brandsnelheid is zo'n 2seconde per centimeter.

Compositie:
KClO3 5 gram
Sucrose of Lactose 2 gram
Zuurvrije Siliconenkit* 2,5 gram

*Als men hittebestendige siliconenkit gebruikt, moet de hoeveelheid Siliconen verhoogt worden met 0,5gram.
-100 gram compositie is goed voor zo'n 15meter met een diameter van 2,5mm.

Werkwijze:
Weeg de chemicaliën af en zorg er voor dat er geen voelbare korrels in de KClO3 en Sucrose of Lactose zitten. Nu moeten de chemicaliën tot een deeg gekneed worden. Men kan de chemicaliën het beste voor zich op de tafel leggen en daarop kneden. Dit werkt vele malen beter dan in een bekertje. Als al het losse poeder opgenomen is en goed door elkaar gekneed is, kunnen er slierten van gerold worden of repen van gesneden worden.

Wat echter veel beter werkt is het volgende:
Men pakt een injectiespuitje en snijd hier de tuit vanaf (dit verlaagd de weerstand). Als je nu het spuitje vult met het deeg, kun je mooie gelijkmatige slierten lont maken. De diameter van het lont kun je zelf bepalen. Een diameter van 2,5mm is erg mooi.

Als je van plan bent om de deeg uit een injectiespuit te drukken met de hand, ga dan niet verder dan 6ml inhoud (het is alles behalve prettig om keihard te moeten drukken). Wil je meer en sneller lont maken dan kan er een injectie spuit van 30ml gepakt worden. Ook daar wordt de tuit van afgesneden. Uit een plaat hout wordt nu een ronde schijf met een diameter van 50mm gezaagd. In deze schijf wordt een gat van 24mm in geboord, hier past de spuit precies doorheen. Tenminste dat is bij de mijne zo, maar dat kan bij iedere spuit verschillend zijn. De 50mm is wel een standaard maat. Nu past het geheel goed in een kitspuit (zie de foto's).







Tevens is het ook mogelijk hier verschillende kleuren mee te maken. Dan bedoel ik niet rood of geel verven, maar dat het lont ook brand met een bepaald kleur. De composities kan ik zo direct niet vinden (ik had ze zelf eens uitgevogeld, maar waar ze gebleven zijn...). Het is me gelukt om er rood en blauw brandend lont mee te maken. Chemicaliën voor groen had ik destijds niet.

Het lont is zeer stressbestendig en brandt langzaam. Om de snelheid op te voeren kun je er ook flashlont mee maken, hierdoor brandt hij sneller en geeft zeer fel (licht).

Link to comment
Guest Richard

Dank je! :P

@ KeesTheMad:
Het lont brandt in een plas water gewoon door, of dat het onder water ook doet weet ik niet. Dit heb ik zelf nooit getest. Ook brandt het gewoon door onder een hoop aangedrukt vochtig zand.


@ User 1:
Met stressbestendig bedoel ik dat het niet uit te krijgen is. Ik kan er op stampen, laten vallen op de brandende kant en keihard tegen staan blazen, maar dat alles is tevergeefs. Ik krijg het lont niet uit! De enige reden waarom het lont niet zou kunnen functioneren naar behoren, is het feit dat er eventueel klontjes/korreltjes oxidator/brandstof in zitten. Dit is ook dezelfde reden waarom het lont eventueel zou kunnen breken.

Gebruik zuurvrije siliconen kit en niet azijnzure siliconenkit. Ik weet niet hoevere dit percentage kan reageren met KCLO3, maar ik weet dat zuren en KCLO3 slecht samengaan (lees: spontane zelfontbranding).

Tot slot is het niet mogelijk om het lont met KNO3 te maken!

Link to comment

Mijn gevoel zegt dat het geen geschikte lont is voor quickmatch. Het lijkt mij ook te arbeidsintensief om het te gebruiken voor quickmatch aangezien je daar voor mortieren toch aardig wat meters voor nodig hebt. Het is een dichte substantie en niet poederig, ik denk dat de vlam daar niet doorheen zaL schieten, het zal zich eerder als visco gedragen denk ik.

Edited by ener
Link to comment

Je moet die siliconen lont ook niet gaan vergelijken met quickmatch. :P Het brand zelfs nog een stuk langzamer dan visco. Mijn visco brand denk 1cm/s ofzo? Die siliconen lont brand een paar mm/s. :D

@Richard: Wat een geniaal idee van die siliconen spuit! En ik dacht dat ie onder water ook niet uit ging, weet ik niet meer zeker.

Link to comment

Ik wil niet even een hele vage opmerking maken.

Maar als je zo makkelijk een mooie kleur aan die lont toe kan voegen en het bijna niet uit gaat, sterren iemand ? Lijkt mij een perfecte toepassing om lang brandende sterren te maken...

Maar goed, wie ben ik, ik ben gek ofzo...

Kees.

Link to comment

Juist kees, dan kan je de spuitkop wat afsnijden zodat de opening wat groter wordt (loopt vaak tapsgewijs).
Of een spuit nemen van een hoger cc, of zelf gewoon wat knutselen.

Goed idee

Maar richard.. waarom gebruik je een kitspuit.. je kan toch gewoon de spuit leeg drukken met de hand, of krijg je dan gelijkmatig gevormde slierten van ? (vermoeden)

Edited by Duvel
Link to comment

Nou eh, dat spul wordt anders superstevig hoor... Dus dat vraag ik me nog af.

Je kunt ze als ze net vers zijn door de bp rollen. Dus bijvoorbeeld 10ml "persen" en daar dan wat bp overheen rollen. Je zit dan wel met zwavel aan de buitenkant, maar dat zou wel moeten kunnen denk ik. Dus eerst wat persen, dan in stukjes snijden en door de bp rollen als het bijna droog is ofzo...

Link to comment

@ Richard

Weet jij het specifieke merk/type kit nog? Hetgeen ik gebruik (montagekit voor badkamers) levert een lont op die ongeveer 2,4 mm/sec brand, en zeer breekbaar is. Ik ben nl. niet van plan om 5 van die kittubes te kopen om te zien welke het beste werkt. :P

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...