Jump to content
PyroForum.nl

pyro-maniac

Recommended Posts

Posted

Naja ik zeg het in me vorige post wel een beetje verkeerd.
Er zit aan de zijkant een fan die de lucht in de kast blaast, ten midden van de computer.
Dus zet ik mijn stars boven op de computer waar de temperatuur het warmste is.
Ik heb afgelopen nacht 2 batches stars laten drogen D1 stars tot 12mm en Tigertail tot 12mm en ze zijn nu al niet meer in te knijpen.

Morge maar even een brand testje doen, om te kijken of de kern al goed droog is.

• 4 weeks later...
  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Ik wil een aandachtspunt aan de orde brengen, aangezien dit zorgwekkend gevaarlijk kan zijn voor droogkasten die een lamp gebruiken voor warmte.

Laatst toen ik mijn slaapkamer lamp aandeed, ging deze kapot en kwamen er vonken uit de fitting: dus zeer gevaarlijk als dit in je droogkast gebeurt!
Daarom kan ik iedereen aanraden om iets van hittebestendig materiaal om je lamp heen te doen, zo kunnen deze ongelukken nooit gebeuren.

• 3 years later...
Posted

Na een paar dagen knutselen is niet alleen mijn ballmill bijna af maar ook mijn droogkast begint aardig vorm te krijgen. Hij mist nog een deur en de lades met gaas.
Het blijkt dat de verwarming ventilator zelf al een ingebouwde termostaat heeft, dus het gebruik van een microcontroller met temp sensor is niet noodzakelijk.

Ik zit zelf nog te twijfelen over het gaas dat ik zal zal gebruiken.
Horgaas is lekker goedkoop maar natuurlijk minder degelijk, iemand nog een ander idee dat niet meteen in de papieren schiet?

Wederom alle tips welkom.

Posted

Hoe werkt die verwarmer? Als het zo'n gloeidraad is zou ik dit zeker niet aanraden, als er wat sas op valt is je droogkast weg. Misschien beter dat deze niet in hetzelfde volume staat van de sterren, maar ernaast ofzo.

Posted

Horgaas is denk ik niet rvs. Datbheb je echt wel nodig, of plastic of zo want gewoon staal/ijzer roest als een gek met pyro chems on top.

Posted

@bonkers: Dit is inderdaad iets waar ik wel dacht rekening mee te hebben gehouden door de twee planken onder, elkaar te laten overlappen en zo dus een directe weg naar de ventilator te blokkeren.
Dit zelfde principe wordt geloof ik ook door meerdere mensen gebruikt i.c.m. bijvoorbeeld een gloeilamp en deze worden natuurlijk ook behoorlijk heet.

@pdfbq: Horgaas is meestal van kunststof gemaakt ik dacht nylon of polyester. Dus roest zal geen probleem zijn, maar ik maak mij eerder zorgen om de bestendigheid van de chemicaliën in de sterren.

Posted

Als je je kast ondersteboven neer zet heb je er geen last meer van, dan worden eventuele fijne deeltjes gewoon de kast uitgeblazen.
Het principe van een gloeilamp onderin is dat de warme lucht opstijgt waarschijnlijk.
met een fannetje maakt het niet uit of hij nu naar boven blaast of naar beneden.
Die van mij zit ook bovenin.
Ik droog gewoon op horrengaas, is geen enkel probleem, behalve dat mijn rekjes kleiner zijn, bij jou zullen deze flink gaan doorzakken denk ik.
Tenzij je in de midden ondersteund oid.

• 1 year later...
Posted

Hallo peepz,

Eventjes een vergeten topic bumpen.

Ik afgelopen weekend stars gedraaid die voor een groot deel uit natrium nitraat bestaan en dit spul is belachelijk hygroscopisch. zelf in mijn kamer bij de verwarming trekken ze nog meer vocht aan dan dat er kan verdampen, kortom het is dus niet te doen dit te drogen zonder droogkast. Dus heb ik het idee om eens een simpele droogkast te gaan bouwen. niet alleen voor deze stars natuurlijk, het is handig voor vanalles.

Na dit topic een beetje door gebladerd te hebben zag ik het geniale ontwerp van meneer Stijn en dacht dat dit nog best makkelijk na te bouwen valt.

Alleen ik vraag me af tot hoever het gebruik van gloeilampen nu veilig te noemen is aangezien je wel een gloeidraad en buskruit dicht bij elkaar brengt.

Nu zie ik wel dat Stijn tussen de gloeilampen en het droog gedeelte een plank heeft maar hier kan naar mijn idee nog wel steeds stof van de stars doorheen dwarrelen.

Hebben er mensen ervaring met zo'n soort ontwerp en kunnen die gene me misschien van dat idee af helpen?

Mijn dank zal groot zijn :)

• Topics

• Hey Boem, Goed weer wat van je te lezen. Wat ik nog doe zie je hierboven. Maar het stelt weinig meer voor. Achja, binnenkort mag er helemaal niks meer. We gaan het wel meemaken. Blijf rustig je ding doen, een leuke fontijn zonder strafblad is veel beter dan een dikke shell met.
    • Wat Tyneman zegt: zo klein mogelijk maken met een hamer. Ik zou een hand-moker-tje gebruiken vanwege het gewicht en het relatieve grote slagoppervlak. Daarna door de zeef, z.n. nogmaals 'hameren', weer door de zeef, en dat herhalen zo vaak als nodig, voor je eigen gevoel. Dan drogen, dan in de ballmill. Het zal overbodig zijn te zeggen dat je het spul niet binnenshuis in een oven wil drogen die je ook voor maaltijdbereiding gebruikt, hoewel dat een persoonlijke keuze kan zijn. Ik denk dat (als het probleem niet al is opgelost) wanneer het spul mechanisch tot (zo klein mogelijke) 'deeltjes' is gereduceerd, een dag in de brandende zon, komend voorjaar, uitgespreid in een dunne laag, het nu en dan omscheppend, voldoende is alvorens het de mill in gaat. Het is overigens niet zo dat barium nitraat erg hygroscopisch is (waarmee ik niet zeg dat het niet vochtig kan zijn, wanneer niet goed opgeslagen). De hoofdreden dat het spul 'klontert' is door agglomeratie. Het spul zakt onder zijn eigen gewicht in elkaar. Om een analogie te gebruiken: doe je ogen dicht, ga terug naar je kindertijd en voel het 'zachte zand' van het strand onder je voeten. Graaf je kuil: de dichtheid van het zand wordt 20-30cm dieper al snel groter; uiteindelijk wordt 'zacht zand' (zand)steen. Het feit dat de ball mill 'kleine harde balletjes' produceert kan ook te maken hebben met hoe die geladen is (zowel met de hoeveelheid media, als de hoeveelheid 'spul', als de mill-tijd, als de rotatiesnelheid). Een goed functioneerde ball mill zou geen probleem moeten hebben deze 'kleine harde balletjes' weer tot stof te reduceren.
    • Ehm, ... de beste wensen, alsnog, mede liefhebbers (in deze bizarre tijden)! Lang geleden dat ik hier geweest ben. Ben hier eigenlijk al met al niet lang geweest, destijds; ik kwam te laat, met alle restricties m.b.t. chemicaliën die toen al hun intrede hadden gedaan. Ben (een beetje) met de hobby opgehouden. Het een 'misdadiger' zijn gaf me (uiteindelijk) alleen maar stress, wat niet de bedoeling kan zijn van een hobby. Opgehouden trouwens in die zin dat ik niets meer 'in de lucht' doe, of dingen die geluid maken: geen vuurpijlen met header, geen 2 en 3" ball shells, geen mines meer; 'knallers' om de knallers heb ik nooit gemaakt, hebben/hadden niet mijn interesse. Geen zin meer om als een dief in de nacht naar het natte bos te gaan. Heb 'alles' de deur uit gedaan; alles in die zin de dingen die je niet in bezit mag hebben, ik slaap er beter om. Heb nog wel KNO3 en S bewaard en wat metaal 'poeder' om een paar keer per jaar een fontein en sterretjes te kunnen maken; houtskool komt uit de houtkachel, zolang je die 'in dit land' nog mag gebruiken, maar dat terzijde. Blablabla. Voor wie dit leest, en nog wat 'erover' wil babbelen: wat doe jij nog?
    • Duvel! Goed te zien dat je nog leeft man!
  • Who's Online (See full list)

• There are no registered users currently online
  • Create New...