Jump to content
PyroForum.nl

Ufobalonnen


Treelover

Recommended Posts

Ik heb er eerder over gehoord, maar na een topic op AVP ben ik me er toch voor gaan interesseren: Ufoballonnen. ufoballon.nl
Het zijn een soort van langwerpige papieren zakken, met daaronder een ijzerdraad raamwerk met een brandblokje. Hetzelfde principe als de eerste luchtballonnen eigenlijk. En legaal niet te vergeten! B)

Probleem: deze dingen zijn verdomd duur om zo even te kopen.

Nou leek het mij een plan om er zelf eens een te maken. Ik las dat ze uit geïmpregneerd rijstpapier gemaakt worden, rijstpapier is vast wel bij een of andere kantoorwinkel te vinden. Impregneren mbv vuurwerende spray voor tenten ofzo, of een ander brandwerend middel?
Als brandstof is een blokje esbit perfect lijkt me, licht en het brand toch een tijdje.

Deel je gedachten.

Link to comment

Nja, deze dingen zijn zo cool vind ik. Rijstpapier mag inderdaad niet te moeilijk te vinden zijn, hopelijk is het ook niet te duur. Wat dat impregneren betreft, ik zou het niet weten, waarschijnlijk is een of ander brandwerend middel wel het beste. Als het allemaal maar niet te zwaar wordt. Esbit blokjes lijken mij ook perfect. Probeer het eens uit, het zal niet makkelijk zijn om er 1 in de lucht te krijgen.

Link to comment

Mja, daar heb je wel een punt. Een vislijn is geen slecht idee, extra gewicht? Bijna toch niets, dus echt verschil zal het misschien niet maken. Anderzijds kan je ook een soort van kommetje proberen te maken onder je aanmaakblokje, waar het als het ware in ligt. Zo kan het niet naar beneden vallen als het in 2en breekt.

Link to comment

Ik zou wel BBQ-aanmaakblokjes gebruiken ipv Esbit. Voor Esbit zijn veel betere toepassingen B)

Mijn idee was een soort bakje van alu-folie aan de onderkant om te voorkomen dat er brandende stukjes naar beneden vallen. Weegt haast niets. Ook een vislijntje moet gewoon kunnen, stijgkracht is genoeg om het ijzerdraad op te tillen, dan kunnen die paar gram vislijn er ook wel bij.

Gr33tZ

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hangt van de inhoud van de zak, de warmte waarmee het blokje brand, en de weersomstandigheden af.
Je moet gewoon zorgen dat de dichtheid van het geheel kleiner is dan die van de lucht, en door lucht te verwarmen zet het uit, en dan gaat er dus veel lucht uit de zak, maar het volume blijft, en dan daalt dus de dichtheid.

Link to comment

Vandaag even een 'UFO' gemaakt. In totaal zo'n 5 minuten werk.

Twee ijzerdraadjes in een kruisje aan elkaar draaien. Aan 1 pootje een stukje (ong. 7g) BBQ-aanmaakblokje. Een dunne vuilniszak (die hele goedkope dus, geen zware KOMO shit) aan de puntjes prikken. Buiten een semi-windstil hoekje opgezocht. Blokje aansteken en na een minuut ongeveer hoefde ik nog maar 1 hoekje vast te houden. Na een paar minuten steeg hij langzaam en netjes op.

Ik heb hem niet weg laten vliegen, maar met een stukje vislijn na twee meter weer omlaag gehaald.

En legaal niet te vergeten!
Is namelijk niet waar. Zie artikel 59 van de LVR (Google it!)

Ik zal er binnenkort eens een maken van een grote (240L) vuilniszak voor de otto/kliko container. Met langere ijzerdraadjes en een groter brandblokje met dat ook wel lukken. Dat zal een lancering in het donker en met video worden. :)

Gr33tZ
Link to comment

Ik heb er vandaag ook enkele gemaakt;
De eerste ging de lucht niet in; te zwaar,
de tweede ging wel de lucht in maar er zat een soort plastiek rond men ijzerdraadjes die boven de tuin van mijn buren vlam vatte waardoor mijn zak begon te branden en in een boom uitbrande :)
de tweede ging goed maar die ging terug dalen en bleef ook zitten.

geleerd: 1steek ze verdomme af in een veld niemand wil ongewenst een brand veroorzaken.
2gebruik liever vaste brandsof dan vloebare want vloeibare brandstof die naar beneden drupt is ook niet veilig bv boven een tankstation ( bij mij zijn ze wel een 5 tal kilometer uit de buurt maar toch).
3spiritus en een soort brandgel geven niet genoeg warmte.

Ik hoop dat julie veel hebben geleerd uit mijn domme fouten, ik allesinds wel :P

Link to comment

Hmm, van vaste stof i.p.v. vloeistof had je wel moeten weten, waar haal je het in hemelsnaam aan om met een vloeistof te beginnen. Natuurlijk drupt dat en natuurlijk is dat gevaarlijk. :/ In een open veld is misschien al iets beters, maar daar kan je natuurlijk ook een ongewenste brand veroorzaken.

Link to comment
  • 2 years later...

Hallo mensen,

Misschien is dit een beetje een hele erge bump maar ik vond het wat onnodig om een nieuw topic aan te maken. Vorig jaar, gister dus, zag ik een aantal van die Khom loy ballonnen door de lucht vliegen. Eerst zag ik niet wat het was, maar later na een aantal te hebben gezien herkende ik ineens die zak die eraan zat. Toen bedacht ik ineens iets. Wat als je het brandblokje vervangt voor een gemodificeerd brandblokje met een bepaald zout erin, waardoor er een gekleurde vlam ontstaat, dat zou toch helemaal een ufoballon zijn. Zie je ineens een blauwe zak door de lucht heen vliegen.
Wie weet wat ik daarvoor zou kunnen gebruiken? Én of het uberhaupt kan? Door een bariumzout ofzo zal het wel een stuk zwaarder worden. En boorzuur ofzo geeft toch ook een gekleurde vlam? Lijkt me wel gaaf om te maken.

Link to comment

Ik bind er vanalles bij aan,, bv een pakje morning glories van de kids , dat is ook tof.
Maar als je een extra dikke star om een ijzerdraadje giet of doet kleien heb je toch ook de kleur onder aan je ballon of wat je maar wil ( de zakken zelf zijn al in allerlei kleuren ). Streamer stars geeft een flinke staart eronderaan.

M.V.G. Jason

Edited by Jason
Link to comment

Kijk eens in de database bij "Colored Fires", composities die te persen zijn en schellak/chloraat gebaseerd zijn branden langzaam, helder en met een goede kleur. Om een voorbeeld te geven, de volgende compositie:

66 Strontiumnitraat
25 Kaliumchloraat
09 Schellak

Ik denk dat een kleurtje echter al snel te zwaar gaat worden. Methanol met zouten erin lijkt me daarom een betere optie.

Link to comment

Ik weet alleen dat het frame NIET van metaal mag zijn.


EDIT:



Ik ga toch even reageren.

Sinds 2005 verkopen wij de Ufoballon via onze website http://www.ufoballon.nl, na enkele maanden kwam er een gerespecteerde conculega importeur bij onder de naam ufoballoons.nl. Ondertussen zijn er enkele nieuwkomers bijgekomen.

Als zijnde "pioniers" kregen we medio 2007 een uitnodiging van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) waarbij eveneens het ministerie van VROM aanwezig was.

Tijdens deze meeting werd ons o.a. duidelijk gemaakt hoe de regels in grote lijnen in elkaar staken in Nederland! Zo heb je o.a. te maken met het luchtverkeers regelement (Art.1a). Hierin staat bv. dat het grootste vlak niet groter mag zijn dan 75cm Echter nergens staat vermeld hoe dit zit binnen een 3D object (zoals de ufoballon)zit. Als je uitgaat van 75cm, zou dit betekenen dat de ballon niet groter zou mogen zijn dan (LxBxH) 20x20x35!

Het is dus maar hoe men de regels leest, hierop kan je verschillende rekensommetjes op los laten!

Bovendien is ons te kennen gegeven dat er GEEN METALEN draad in de ballon mag zitten. (enkel de dreamflyer voldoet aan die regel)

Verschillende gemeentes geven echter nog steeds een verklaring van geen bezwaar af.

Helaas zijn er importeurs, die U onjuiste informatie verschaffen. Zo wordt er o.a. geclaimd dat er ballonnen zijn die door het ministerie van VROM zijn goedgekeurd. Echter navraag bij deze instantie leert dat dit zeker niet het geval is!

Zover de regels

Van meet af aan zijn wij van mening geweest dat de kleinere typen Thaise ballonnen niet veilig genoeg waren. Deze zijn in tegenstelling tot (enkele) Chinese modellen NIET gemaakt van geimpregneerd papier. Waarbij men bij het minste geringste en/of onjuist gebruik het risico loopt dat deze lantaarns in brand vliegen. Wij hebben er destijds voor gekozen enkel de grotere Thaise ballonnen te verkopen, waarbij het papier dus ook verder van de brander zit. Deze ballon valt dus idd. zeker niet binnen de regelgeving maar is zeker veiliger dan de kleine Thaise, uiteraard ook hierbij geldt enkel bij naleving van de gebruiks aanwijzing!

Voor de kleinere afmetingen kan ik jullie aanbevelen enkel voor ballonnen te gaan die gemaakt zijn van geimpregneerd papier, die dus flink brand vertagend zijn.

Deze zijn en zullen o.a. verkrijgbaar zijn bij diverse vuurwerkwinkels verdeeld over heel Nederland. (o.a. beekhovenbikes.nl, vuurwerkcenter.nl)

Verder zal er op korte termijn ook groter type Chinese Ufoballon leverbaar zijn die eveneens gemaakt is van Geimpregneerd Papier!
Edited by cojonesm
Link to comment

Hoi allemaal,

Ik heb die dingen ook een tijdje gemaakt wel op een iets andere manier.

Je haalt van die super dunne plastic container vuilniszakken bij de supermarkt. (ik haalde ze bij de vomar)
Daar verkopen ze ook bruine aanmaak blokjes (die witte kan ook maar bruine zijn veel beter)

Bij de action verkopen ze groen ijzerdraad daar haal je plastic van af.
Dan kan je bij de model winkel balsa hout halen, een plankje van 10 bij 1meter en 1mm dik kost iets van 1 euro.
Daar snij je dan 10 dunne strokjes uit deze kan je dan nat maken en ze rond vouwen.

In het ronde balsa hout maak je met het ijzerdraad een kruis.
Daar doe je het aanmaak blokje op je kan er iets van 3 op doen.

Dan plak je de containervuilniszak aan de basis.
Omdat de zak van plastic is kan je doormiddel van een strijkbout en wat ovenfolie de zak ook nog in allemaal vormpjes maken.

Vriendelijke groeten,

Boemsel

Link to comment

Ziet er leuk uit boemsel:)

Zelf ben ik al best een tijdje van plan om in een paar verloren uurtjes zoiets te produceren. Weet iemand hier hoe je de liftkracht kan bereken ten opzichte van de verschillende dichtheden van lucht in en buiten de balon? Als je die factor weet kan je namelijk exact berekenen hoe groot de balon moet worden ten opzicht van de massa van het geheel.

Edited by pyrobass
Link to comment

Door de temperatuur van de lucht in en buiten de zak te meten, kun je de dichtheid van de lucht berekenen/uit een tabel aflezen. Als je dan het volume van de lucht in de zak meet/berekent, kun je uitrekenen wat de massa van die lucht is. Als je vervolgens de massa van eenzelfde volume aan lucht buiten de zak berekend, en hier de massa van de lucht in de zak van aftrekt, heb je het draagvermogen van je ballon. Let wel, dit is de massa die de ballon (inclusief zijn eigen gewicht) maximaal kan dragen zonder te dalen. Om je ballon ook nog op te laten stijgen moet je ballon met toebehoren dus minder wegen.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...