Jump to content
PyroForum.nl

Glittercomposities


mr.stijntje

Recommended Posts

D1 Glitter:



53 KNO3

18 Sulfur

11 Charcoal (airfloat)

07 Aluminium

07 Sodiumbicarbonate


(En dan nog dextrine als binder)


Ik heb deze compositie ook gemaakt en werkte erg goed. Ik ben nu stars aan het maken maar die willen indd niet egt goed drogen misschien gaat het wat beter als je het in een excicator droogt.

Hoeveel binder moet je eigelijk ongeveer toevoegen? voor je stars.

En ik heb het ook met natriumcarbonaat geprobeert maar dit ging bij mij net zo makelijk aan als met natriumbicarbonaat.

Gr33tz carfield
Link to comment

Ik had een kleine fontijn gemaakt, maar deze had ik nat geperst. Dan komt er dus inderdaad niks van terecht.

Verder heb ik vanavond wel een hele mooie fontijn afgestoken, met deze compo erin. Hij brande 10 seconde lang, en ongeveer 2,5-3 meter hoog, met een doorsnee van een meter.

Donderdag maak ik hem nog een keer, dan wil mn vriendin hem graag zien. Waarschijnlijk film ik hem dan ook.

Link to comment
  • 2 months later...

Blij verast door het effect in het filmpje van meneer Stijn heb ik heb de compositie zoals vermeld in de original post ook eens geprobeerd. Eerst heb ik een test batch gemaakt van 20g waar ik een 8 tal sterren van heb gepompt. De sterren hebben een diameter van 15mm en zijn +-10mm dik. Hier een filmpje van een grondtest (te licht buiten voor de stargun) van zo'n ster. Ik denk zelf dat ze (na 60 uur) nog iets of wat vochtig zijn daar de ster maar 1 echte flits produceert. Daarnaast bleef er een grote semivloeibare roodgloeiende bol prut achter die pas na een minuut uitgegloeid was. :lol:

Behoorlijk overbelicht, maargoed...

glitter.MOV

Link to comment

Ik heb zojuist een inmiddels droge ster afgeschoten zoals beschreven in m'n post hierboven. Met 2.5g BP als lift (een beetje overkill voor een ster van 2.5g, maar de ster was eigenlijk te klein voor het mortiertje). Het effect was helaas niet zoals gewenst, van glitter was geen sprake, wel mooie witte vonken die lang brandden, maar daar deed ik het niet voor natuurlijk B) Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Misschien te grof aluminium? (home-made, geen idee welke mesh-range niet zo fijn dat je het kunt smeren)

Het filmpje (niet heel boeiend, in het echt ziet het er gaaf uit, maar ter illustratie):

glitter_002.MOV

Link to comment
Ik vind het erg mooi hoor! Hou houd je die vonken zo lang gloeiend?
Geen glitter nee, da's vreemd.
Wat is de mesh waarde van je Al? Is je natriumbicarbonaat 100% droog?

Ik heb zojuist een inmiddels droge ster afgeschoten zoals beschreven in m'n post hierboven. Met 2.5g BP als lift (een beetje overkill voor een ster van 2.5g, maar de ster was eigenlijk te klein voor het mortiertje). Het effect was helaas niet zoals gewenst, van glitter was geen sprake, wel mooie witte vonken die lang brandden, maar daar deed ik het niet voor natuurlijk B) Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Misschien te grof aluminium? (home-made, geen idee welke mesh-range niet zo fijn dat je het kunt smeren)

Het filmpje (niet heel boeiend, in het echt ziet het er gaaf uit, maar ter illustratie):


Staat in z'n post ;)

Maar 't is inderdaad heel mooi!
Link to comment
Ik vind het erg mooi hoor! Hou houd je die vonken zo lang gloeiend?
Geen glitter nee, da's vreemd.
Wat is de mesh waarde van je Al? Is je natriumbicarbonaat 100% droog?

Ik denk dat die vonken zo lang bleven omdat ik relatief grof aluminium heb gebruikt, ook de koolstof was niet airfloat, dat zal er ook wel aan bijgedragen hebben.

Van de bicar weet ik vrij zeker dat die droog was, labgrade in een speciale luchtdichte pot, maar dat maakt mijns inziens echt geen donder uit, je gebruikt toch water/ethanol als solvent. Als binder gebruikte ik methylcellulose.

Bij de volgende keer dat ik een testbatch van deze compositie maak zal ik airfloat koolstof gebruiken, heel fijn aluminium (moet ik nog een betaalbare bron voor gaan vinden dan), en dextrine als binder, want ik wil ook glitters! B) al waren dit best leuke sterren voor een mine.
Link to comment
"Best leuk voor een mine..."
KOM OP! ;)
Denk is na man! Die stars staan práchtig in shells!
(Ik flip niet, maar het effect van je ster vond ik echt prachtig!)

@RSDZ, Whoops :D

Hahaha, je hebt gelijk, ze zijn waarschijnlijk ook wel mooi in een shell, maar ik wilde zo graag glitters!! :P Ik zal de resterende sterren van de testbatch in een shell stoppen, moet ik wel eerst nieuwe mortieren gaan halen (glassfiber B) ) Zal op zn vroegst volgend weekend worden... jullie zien het filmpje wel verschijnen.
Link to comment
×
×
  • Create New...