Jump to content
PyroForum.nl

Flash composities


Tyneman

Recommended Posts

Deze week wat verschillende, minder gebruikte, Flash composities getest.

Als eerste BaSO4 : Al - 1 : 1
Een erg mooie flash mag ik zeggen. Gevoeliger dan ik verwacht had.

Als tweede Ba(NO3)2 : Al : S - 4 : 2 : 1
Een heel felle flash, maar met een langzame ontbranding.Het begon met wat vlammetjes en rook. Toen opeens...FLITS!

Derde is NaNO3 : Mg - 6 : 1
'Yellow flash' Met een erg gele kleur flash. Mijn NaNO3 was alleen niet droog genoeg. Brandde dus langzaam, maar wel duidelijk een gele kleur.

Als laatste KClO3 : Al : S - 3 : 3 :1
Een soort wat Yellowcard nu geloof ik mee aan het experimenteren is. Het originele recept gebruikt KClO4, maar dat had ik niet. Ook niet het snelste Flash. Maar weer een heel mooie blauwachtige kleur.

Veel plezier met het filmpje:
http://members.pyroforum.nl/Tyneman/...ash-4compos.wmv

Gr33tZ

Link to comment

Wat is het toch geweldig spul he...dat Flash.... :wink:

Het zijn inderdaad de wat minder vaak gebruikte compositie's, ik heb ze zelf nog nooit gezien omdat ik ook ( nog ) niet met vele van die stoffen werk.
Die 1e, met Bariumsulfaat, gaat erg mooi inderdaad. Wel weinig vonken, maar dat heeft ook wel wat :wink: .
Die 2e, met Bariumnitraat, vond ik de mooiste van allemaal ! Dit is een erg mooie flash, alleen is het jammer en raar dat het zo lang duurt
voordat de flits komt. Hier kun je vast wel wat aan doen, denk je niet Tyneman ? Misschien beter mengen/drogen enzo. Trouwens wel leuk om af te steken bij mensen die niet weten wat het is, krijg je zo klein pokke vlammetje, en dan opeens '' WHOOOSH '' :D
Die 3e geeft een erg kleine vlam, alleen hoeveel licht zou'ie geven in het donker denk je ?
Die 4e, daar zie je aardig wat vonken. Hoeveel mesh wat je Al poeder ? Dit maakt erg veel uit bij flashes met KClO3 heb ik begrepen. Verder is ie erg mooi :(

De 2e flash met Bariumnitraat zou ik zelf ook erg graag maken. Moet ik alleen even deze chem ergens zien te regelen....maar dat moet mogelijk zijn hoop ik.

Mooie filmpjes Tyneman :D !

Groetjes, Yellow :wink:

ps. Wie weet post ik hier ook nog een filmpje. Zou wel eens wat te maken kunnen hebben met KMnO4 :wink:

Link to comment

Ik denk niet, dat als je het poeder los de lucht in schiet, en met zo'n lage brandsnelheid, dat het allenmaal aan gaat. Ik ken ook geen vuurpijlen die los poeder de lucht in schieten :roll: dit is denk ik puur alleen omdat het gewoon niet werkt, athans, met dit spul dan denk ik.
Of heb je weleens zoiets geprobeert BOOM ? Zo ja, met welk spul ?

Link to comment

hu? ik bedoel de payload op de pijl natuurlijk. Pijl zelf gevuld met buskruit (of andere compositie) en daarbovenop een beetje van die flash. (met payloads op vuurpijlen kan je eeeeiinnndeeeloooos veel samenstellingen doen.)

Link to comment
  • Root Admin

Door yellowcard:

Hier even 2 filmpjes.  
De 1e is 3 gram volgens de volgende compositie:
KClO3:Mg:S:C = 40:32:16:12 . Het zit in een klein hulsje met aluminiumfolie pucks als eindstoppen, die er gewoon in zijn geduwt en niet gelijmt ofzo.

Film:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...KClO3_flash.mpg
http://rapidshare.de/files/22086972/KnalMg..._flash.mpg.html

Er is een beetje lawaai op de achtergrond, we hadden een feestje  :wink:  .

2e filmpje is 2 gram KMnO4:Al:S = 5:4:1 flash. Zit ook in een hulsje, met ook 2 aluminiumflie pucks als eindstop, zonder lijm of iets.  

Film:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...KMnO4_flash.mpg
http://rapidshare.de/files/22087243/KMnO4_..._flash.mpg.html
Nou dat was het wel. Maar dat eerste filmpje, die met die knal, de compositie die daar in zat had eigelijk voor een star moeten zijn...Alleen ik had het te goed gemengt dus brandde het te snel, maar wel goed voor knaller kwam ik net achter ! Ik kan er hier alleen niet veel meer van maken, want mijn Mg poeder is zo goed als op.

Groetjes, Yellow  :wink:

:arrow:  EDIT:
Volgens mij deden de filmpjes het niet goed, dus ik heb ze ook nog even gehost bij rapidshare.

Graag dit soort filmpjes in een bestaande topic plaatsen.
Link to comment

Je moet eigenlijk nooit chloraten met zwavel mengen. Zwavel vormt met het aanwezige vocht in de compositie (wat er altijd is!) zwavel- en/of zwavelig zuur. In een zuur millieu wordt KCLO3 een instabiele oxidator en dan wordt je composiete dus veel gevoeliger. Perchloraten zijn wel uitstekend te gebruiken in composities met zwavel.

Ik neem aan dat je met zoveel posts op de hoogte bent van dit risico, en er mee kunt leven. Voor de minder ervaren mensen wilde ik dit toch wel even melden :!:

Link to comment

Sorry, die post was eigenlijk ook meer @Tyneman bedoeld.

Trouwens ballmillen van Al alleen is geen goed idee, laat staan met KNO3 erbij (dit las ik in een van jouw topics) :roll:

Laten we verder maar on-topic blijven nu :wink:

Link to comment
  • 8 months later...
  • 3 months later...
Guest Rico

Oii,

Ik heb ook mijn BACO3 binnen gekregen en dus meteen BA(NO3)2 gemaakt.
En aangezien ik toch wel nieuwsgierig was of ik zo snel kon krijgen als op jou filmpje, meteen mijn Bariumnitraat tot erg fijn poeder gemaakt, en toen in de verhouding 4 : 2 : 1 gemixt. Mijn al is enorm fijn, het is volgens mij voor in verf :) En ja hoor, toen er een vuurtje bij kwam(0.5g mix) meteen een hele felle flits en erg mooie vonken ;)

Link to comment
  • 5 months later...

Hier een bumpje mijnerzijds, maar ik vond het onnodig om nog een topic te openen. Aangezien het onderwerp precies hetzelfde is.
Deze keer 3 varianten KMnO4 flash.
De KMnO4 is van te voren gemilled. Al is 200 Mesh. Zwavel is ook pre-milled. Alle componenten in batches van 10g gediaperd.
Voor composities, zie filmpje. Welke variant is volgens jullie het snelste / meest bruikbaar?

Flashes2.wmv
Gr33tZ

Link to comment

Als je die laatste nou met dark aluminium maakt, heb je een kritische massa van minder dan een halve gram. Gezien de snelheid is het dan een ideale flash voor het kleine werk en zwakke hulzen. (Of de open dag :rolleyes: )
De andere twee zijn waarschijnlijk geschikter voor gebruik met meer opsluiting, en branden waarschijnlijk ook wat minder snel vanwege de grotere hoeveelheid zwavel.

Wel mooi altijd, vergelijkende tests. Daar leer je tenminste nog eens iets van.

Link to comment

Ja verhouding heb ik (een beetje op de gok ) zelf verzonnen.
Bij bijde filmpjes is het 0,3 gram. De eerste keer schrok ik er gewoon van, want je voelt de druk gewoon in je gezicht al sta je er 1,5 meter van af.

Edited by ener
Link to comment
×
×
  • Create New...