Jump to content
PyroForum.nl

Stars


Moloch

Recommended Posts

Dan denk ik dat ik het eerder uitgevonden heb. ;)
In januari heb hetzelfde gedaan met de balletjes uit "crackling balls".
Ik had ze ook in een gel-pot gedaan, nat gesprayed(goed nederlands?) en een TT laag omheen gerold.
Geeft een leuk effect.
Van een 2mm ster naar een 10mm ster gerold.

Bij mij waren ze ook niet perfect rond maar wel goed bruikbaar.
Het is wel handig voor de mensen zonder sterrenmolen :P

Link to comment
  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Weet iemand ook hoe het komt dat stars in "Krachtige" shells zo kort en laat branden?
De stars die ik in een 3 Inch deed waren nog groter dan in een 2 Inch. Maartoch brandde de stars van de 2 Inch veel langer. In de 3 Inch zat een flash booster, en was erg dik gepaste. De 2 inch had geen flash booster en was niet erg gepaste.

De stars uit de 3 Inch brandden ook pas op het laatste moment. Dus na de break vliegen ze eerst en dan pas worden ze duidelijker.
Heeft iemand hier enig idee over?

Link to comment

Ik heb vandaag deze compo getest;

Potassium nitrate.................................35
Sulfur............................................10
Mealpowder........................................40
Barium nitrate....................................50
Charcoal..........................................10

het zou een groene ster moeten zijn, hij brandde ongeveer even groen als jouw en mijn mealpowder.
Zijn sommige dingen in de database uberhaupt wel een keer getest want dit slaat echt alles.

Link to comment

Je bedoeld dat wat rechtstreeks gekopieërd is van Wouter Visser ?

Eh, ja is ooit wel eens getest. Het enige is dat de zuiverheid en de fijnheid van je compositie er toe doet. Met een kaliumnitraat-suiker compositie kun je bijvoorbeeld een prachtig mooie paarse vlam maken...

Kees.

Link to comment

Er wordt hier (op mijn peeceetje) gewerkt aan een printbare database met alleen de beste geteste composities. Het heeft echter niet heel veel prioriteit, dus het gaat nog een aardige tijd duren voor het klaar is. Ook het testen van heel veel nieuwe of ongeteste composities kost aardig wat tijd.

Van bovenstaande compositie verbaast het me niets dat deze niet groen brandt, er kan namelijk onmogelijk BaCl+ gevormd worden als er geen chloor aanwezig is. Waarschijnlijk mist er ergens een chloorhoudend ingrediënt.

Link to comment

Ik heb trouwens vandaag sins maanden weer eens D1 glitter kunnen maken alleen ditmaal niet met 250# Al maar met 400# Al. En ik moet zeggen dit gaat echt heel mooi! Heel veel glitters bovendien is het trouwens een tip om je D1 zo min mogelijk nat te maken, hoe droger ze zijn gemaakt hoe meer glitters je overhoud.

Link to comment

Ik ga dit weekend ook mijn eerste stars maken. Ik wil deze compositie doen:
Gold glitter
bron: Troy Fish
Kaliumnitraat.......... 55
Zwavel.................. 17
Koolstof airfloat...... 11
Natriumbicarbonaat. 7
400mesh aluminium 5
Detrine.................. 5

Deze ster geeft een mooie gouden glitter.

Ik ga waarschijnlijk maltodextrine gebruiken is dit oke? Mijn dextrine die ik gemaakt heb is er waarschijnlijk te vroeg uit gehaald. 2 uur in een oven van 200 graden was toch niet genoeg.

Ik wil ze pumpen met behulp van mijn rocket tools. Ik vul dan een 12mm pvc buisje en dan na het bevochtigen van de compo kan ik er mooie staven uit persen die ik dan in de juiste maat snij.

Ik wil ze ook primen met green powder voor een zekere ontbranding. Hopelijk lukt dit en dan zullen jullie na het weekend een filmpje van mijn pijl in de foto/video gedeelte zien. Ik wil zo'n 8/10 gram kaliumnitraat flash voor de burst gebruiken. Ik plaats wel een cylindrische shell op de pijl dus een erg mooie break verwacht ik niet.

Tot zover mijn plannen voor het weekend!

Link to comment

Heb gister mijn bestelling binnen gekregen met enkele chems en vandaag een aantal stars gemaakt. Ik weet niet of iemand ooit de volgende compositie heeft geprobeerd?

Zinc Spreader Star #2
14% Potassium nitrate
40% Zinc (dust)
7% Charcoal
4% Sulfur

Heb zelf 4% dextrine toegevoegd en vochtig gemaakt met 30/70 spiritus/water. Gepumped in een spuit en vervolgens NC-lak overheen gespoten. Keiharde sterren en al droog na nog geen dag in het zonnetje. :) Net één ster los op de grond getest en produceerd een mooie blauw/groenige vlam. Zonder prime gaan deze sterren makkelijk aan, heel even de vlam van een aansteker bijhouden en hoppa hij brand!

Dit weekend vanuit een starmine een aantal de lucht inschieten en hopelijk filmen. Dit is echt wel een toffe ster om te zien! :)

Edited by Brakkie
Link to comment

Wat zou je zeggen van AMPER gemilld? :) Heb enkel de houtskool, KNO3 zo'n 10 seconden in de koffiemolen gegaan en daarna de zwavel en zink erin gediapeerd/"geschept" (met stukje papier)...

Dusja eigenlijk wel een ERG makkelijke compo voor dit effect. Stond er zelf ook beetje van te kijken :)

Link to comment

Ik zit met een nogal fundamentele vraag, maar ik weet er het antwoord echt niet op. Zou het goed lukken om de colored stars van shimizu te maken door ze te rollen? Ik vraag dit omdat als je ze rolt de shellac of acroide gom niet word opgelost in een solvent en dus gewoon fijngepoederd is. Zouden de prestaties van mijn stars veel achteruit gaan?

Link to comment

Érg mooie effect brakkie,

Zit er een beetje snelheid achter deze verbranding ? Want ik heb wel eens van zink/zwavel raketten gehoord, nooit gemaakt helaas... Maar dit lijkt me ook niet verkeerd om een raket van te maken... Desnoods een mooie streamer aan de zijkant van de raket plakken.

Kees.

Link to comment

de snelheid valt een beetje tegen maar denk dat dat vooral komt omdat de ster maar aan één kant werd ontstoken. Denk dat als ze in een mine/shell zitten ze een stuk sneller gaan omdat een groter oppervlakte van de ster zal worden ontstoken. Dit weekend kan ik hier pas meer over zeggen. Wellicht dat ik straks probeer om wat Al toe te voegen maar vraag me alleen af of ik hiermee niet een groot deel van de kleur inlever. Dit zal een beetje experimenteren zijn :)

Link to comment

Is het ook mogelijk om stars te rollen met NC lak? Dat zou voor mij wat makkelijker zijn ivm met drogen etc, ik heb namelijk geen droogkast.
Heeft er iemand hier wel eens problemen gehad met core's van peper korrels? Ik had namelijk laatst silvertail stars gemaakt. Ze zijn heel hard en amper in te knijpen, maar toch ontbrand de silvertail compo niet, terwijl de mp coating dat wel doet :)

Link to comment

Dat je compo niet ontbrand licht gewoon aan je comp en prime, niet aan waar het omheen gerolt is. Misschien moet je ze ook nog even wat langer laten drogen. En waarschijnlijk is je meal prime niet heet genoeg.

Stars rollen met NC-lak gaat je niet lukken. Persoonlijk rol ik vrij vaak stars om peperkorrels, met de hand. Vaak D1 mix of dat soort compo's. Deze rollen erg makkelijk en blijven goed zitten.

Kleurencompo's zijn voor mij wat duurder, dus vaak cut ik deze eerst en rol ik er vervolgens nog een laag omheen. Als je dit gelijk gaat rollen op je peperkorrels blijft er vaak veel achterzitten op de wand en da's zonde.

Link to comment

Nogmaals mijn vraag omdat ik het erg graag zou willen weten, en ik de vorige keer geen antwoord kreeg :)

Weet iemand ook hoe het komt dat stars in "Krachtige" shells zo kort en laat branden?
De stars die ik in een 3 Inch deed waren nog groter dan in een 2 Inch. Maartoch brandde de stars van de 2 Inch veel langer. In de 3 Inch zat een flash booster, en was erg dik gepaste. De 2 inch had geen flash booster en was niet erg gepaste.

De stars uit de 3 Inch brandden ook pas op het laatste moment. Dus na de break vliegen ze eerst en dan pas worden ze duidelijker.
Heeft iemand hier enig idee over?

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...