Jump to content
PyroForum.nl

Camera


Heb je een camera ?  

83 members have voted

  1. 1.

    • Ja, ik kan er alleen filmpjes mee maken.
      6
    • Ja, ik kan er alleen foto's mee maken.
      3
    • Ja, ik kan er en foto's en filmpjes mee maken.
      62
    • Nee, ik heb geen camera.
      12


Recommended Posts

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kijk nou, Bunhead leeft nog. ;)
Long time no see. Erg nette camera heb je daar! Maar werkt ie niet met die hele dure 8"DVDtjes?
Laat snel eens iets zien.
Gr33tZ


Ja, ik heb de laatste tijd bijna geen tijd meer om op GK te zitten.
Ik heb het erg druk met school en ik doe nu vooral aan waterraketten lanceren.

Ik heb m'n DCR-HC17E verkocht, en heb nog wat meer geld gespaard, maar nu heb ik eindelijk genoeg :D .

Idd, die DVd'tjes zijn **** duur!
€13 voor 1 DVD-RW'tje.
Wel handig is dat ze dubbelzeidig zijn (2×30min.=60min.).

Ik zal binnenkort nieuwe video's posten, met raketten van me die meer dan 300m hoog gaan!

dr B
Link to comment

Ik heb een Canon AE-1 uit 1983. Daar kun je echt prachtige foto's mee maken, alleen je moet ze eerst scannen voor je ze ergens wilt posten.

@SoulPredator: Je kunt waterraketten ook uit een buis met gesloten einde lanceren. Dan krijgen ze een soort boost, maar 300 meter lijkt me inderdaad wat veel (vanaf de grond lijkt het heel vaak hoger).

Link to comment
  • 1 year later...

Hey,

Ik heb op het moment de "canon A610" deze is al een keer uit m'n zak gevallen, en tijdens het filmen van een vuurpijl is er karamel op de lens gekomen(ik had hem onder de vuurpijl gelegd :P )

Nu is mijn doel om voor 14 augustus(vuurwerk scheveningen) een HDD camcorder te hebben, mijn budget ligt rond de 300/400 euro (Ik heb ook nog 100 euro voor mijn hobby nodig ;).)
- Is het slim om HDD te nemen?
- Heeft er iemand nog verdere tips waar ik op moet letten?

Mvg,
Keesiej

Edited by keesiej
Link to comment

Ik zal kijken of mijn budget dat toestaat, zal wel lukken denk ik. Anders kijk ik m'n ouders even lief aan ;). Maar heb je nog een idee wat voor camera goed zal zijn voor een beginnent filmer?(wel 2 jaar gefilmd met fotocamera)

Eisen:
- Dolby digital
- HDD (of is dit geen goede keus?)
- 300/400 euro
- Lange "stand by tijd"

Mvg,
keesiej

Edited by keesiej
Link to comment

Ehm, wat bedoel je precies met "Dolby Digital"?

En verder: Ik zelf heb alleen ervaring met MiniDV, maar weet wel dat HDD's vooral bedoeld zijn voor Japanners in Disney Land...
Als je (verstandig) MiniDV kiest, kan ik je de Panasonic NV-GSxx aanbevelen: die dingen zijn top!
Veel handmatige instellingen: dat kan nog wel eens ontbreken bij sommige camera's, en de auto-functie wil je dus echt niet hebben! Ook vooral bij vuurwerk, omdat het er dan niet uit komt te zien.
Daarnaast hebben de meeste types van de NV-GSxx-serie een microfoon-ingang (heel zeldzaam bij consumenten-camera's), dus dan zou je er in de toekomst ook nog een externe microfoon bij kunnen kopen. (Goede kwaliteit microfoon is er al voor €120,-)

EDIT:
Je zou bijvoorbeeld kunnen gaan voor de Panasonic NV-GS 230...

Edited by morpheus
Link to comment

Heel erg bedankt. Dan ga ik nu even zoeken hoe dat Mini DV nou precies werkt. Met dolby digital bedoelde ik de geluidskwaliteit;)

En die AUTO-functie bij vuurwerk is toch zo slecht omdat hij scherpstelt op het vuurwerk en dat dan het vuurwerk al is verdwenen? dus dat hij zegmaar de hele tijd aan het scherpstellen is?

Edited by keesiej
Link to comment

Bedankt;) maar wat houdt mini DV nu precies in, en hoe krijg ik het op de computer? Is dat een soort schijfje of een bandje? Ik denk dat ik dan de vakanties maar ga hard ga werken om toch nog misschien 500 euro voor een camera(en accesoires) bij elkaar te krijgen. Misschien doe ik er dan gelijk maar een externe microfoon en statief bij.

Mvg,
Keesiej

Edited by keesiej
Link to comment

Mini-DV is een bandje voor 60 min video. Ongeveer 2x zo klein als een casettebandje. Huidige prijs (MediaMarkt) €15,- voor 5 bandjes.

Nadeel van MiniDV is dat het allemaal wat langer duurt als je het op de pc wil gaan bewerken.
Het beeld overzetten op de pc gaat namelijk 1:1 (dus als je 5 minuten video op de pc wil zetten duurt dit 5 minuten).
Ik doe dit altijd met USB...

EDIT:
Het is een lichte camera, dus kan je gewoon een fotocamera-statief gebruiken. Volgens mij €35,- bij de MediaMarkt... ;)

Edited by morpheus
Link to comment
Guest Richard

Ik kan hier volledig over meepraten! Zelf heb ik de Panasonic NV - GS 500. Gekocht samen met 5 jaar garantie. Een top camera, veel instelmogelijkheden en opnames van DVD kwaliteit. Ik heb de camera specifiek gekocht voor het filmen in het donker.

Voordat ik deze camera koos heb ik eerst een dure JVC met een harde schijf gehad. De filmkwaliteit was bagger maar daar in tegen het geluid beter dan die van de panasonic. Let op, 'beter dan'. De geluidskwaliteit van de panasonic is ook goed.

Data overdracht kun je overigens beter met FIREWIRE doen, dit is veel beter voor het behoud van je opnames. Met usb krijg je webcam kwaliteit. Een firewire kabel kost 20,- en een kaartje ook zoiets. In de meeste computers zit er standaard een firewire aansluiting. De firewire aansluiting lijkt wat op die van de USB maar heeft twee aangeschuinde kanten aan één zijde.

Als je wat dieper in de buidel tast heb je een 3CCD zoals die ik heb, een normale camera heeft 1CCD. Bij een 3CCD heb je drie kleurensensoren die elk hun eigen kleur verwerken. Dat resulteert in veel meer scherpte en heeft extra voordeel in het donker. Een 1CCD heeft maar één kleurensensor die alle drie de primaire kleuren moet verwerken...

Tip van flip:

Voor het handmatig scherpstellen in het donker dient men een lichtpunt (lantaarnpaal, zaklamp etc) ter hoogte van het af te steken object op de zoeken en daar vervolgens helemaal op in te zoomen. Stel scherp totdat er zich een soort van ster vormt met scherpe punten. Zoom weer uit en filmen maar!

Link to comment

Heel erg bedankt voor alle tips. Ik zie dat de "Panasonic NV GS 230" Een 3CCD is. Maar meen je dat nou echt dat als je het via USB overzet dat je dan webcamkwaliteit krijgt ;) ? En voor het geluid ga ik dan natuurlijk sparen voor een externe microfoon, Zodat jullie over een tijdje prachtige filmpjes met mooi geluid te zien krijgen :P . Maar hoe zit het met de geluidsruis van deze camera ZONDER externe microfoon? Ik heb nu een camera die dat wel behoorlijk heeft. En neemt hij de basstonen goed op of hoor je alleen de wat hogere tonen?

Mvg,
Keesiej

Link to comment

Ik heb inmiddels een half jaartje een Samsung S730 (in het zwart). Hiermee kun je ook filmen op best goede kwaliteit. Het enige nadeel is dat het geluid wegvalt als je zoomt, maar ik gebruik die zoom toch vrijwel alleen voor foto's. Alle filmpjes hier op het forum zijn met die camera gemaakt trouwens. Je hebt op de hoogste kwaliteit 15 minuten nodig om een kaartje van een GB vol te krijgen.

Link to comment

Ok heeft deze de functie om een externe microfoon aan te sluiten? Ik weet eigenlijk niet wat voor ingang ik kan verwacten om mijn microfoon in te pluggen moet ik dan zoiets verwachten?
Zou dit een goed microfoon zijn, en kan ik genoegen nemen met een goedkopere van 30 euro?

Alvast bedankt,
Keesiej

Edited by keesiej
Link to comment
Met usb krijg je webcam kwaliteit.
Dan heb jij 't waarschijnlijk nooit met USB geprobeerd! :P USB 2.0 is ruim voldoende; zelfde kwaliteit als met firewire...

Ik weet eigenlijk niet wat voor ingang ik kan verwacten om mijn microfoon in te pluggen
Is idd gewoon een 3,5mm Jack (de "standaard audio-aansluiting").

Zou dit een goed microfoon zijn, en kan ik genoegen nemen met een goedkopere van 30 euro?
Ik vind hem er zelf nogal klein uitzien... ;):)
Ik heb zelf de Rode Videomic. Daar kan ik iig van zeggen dat het goed geluid geeft.
€30,- lijkt me daar eigenlijk ook nog veel te weinig voor...
Link to comment

Haha jij moet natuurlijk alles weer professioneler :) Maar maakt grootte altijd uit? €109 euro ligt namelijk nogal boven mij budget ;) Ik kan altijd nóg een betere microfoon kopen. Hoe is de geluidskwaliteit van de "Panasonic NV GS 230" zonder externe microfoon? Weet je misschien van hoeveel tot hoeveel Hz hij opneemt?

EDIT: Nog een vraagje :P: Kan je die miniDV bandjes leegmaken en dan nog een keer gebruiken?

Mvg,
Keesiej

Edited by keesiej
Link to comment

Ik wilde al een tijd een Canon XL2S kopen, omdat ik dan ook de objectieven van een vriend van me kan lenen. Deze camera is volledig instelbaar en semi-prof, dus lekker aan ringen draaien. Hier heb ik redelijk wat ervaring mee, aangezien ik vroeger in mijn tienertijd nog wel eens wat kunstfilmpjes maakte met mijn Bolex H-16 REX-5 16mm, en nog twee andere super 8mm filmcamera's. Heerlijk, je draait je zoomring helemaal open, en in no-time ben je volledig ingezoomd, in tegenstelling tot zo'n traag zoommotortje. Ik heb wel eens het genoegen gehad met de XL2S te filmen, en het is echt een super ding.

Helaas heb ik toen besloten naar de Verenigde Staten te gaan op vakantie, en nu heb ik geen geld meer voor die monstercamera, dus moet ik het doen met mijn wat oudere Sony DCR-HC 19 miniDV videocamera. Een heel fijn ding trouwens. Goede glazen Carl Zeiss lens, en daar heb ik ook een extra groothoek opzetlensje bijgekocht, zodat je wat meer kan zien. Alles is snel instelbaar (focus en belichting door op het touchscreen aan te klikken waar je op wilt focussen of wat je uitgelicht wilt hebben). Het geluid van de zoommotor is helaas best goed te horen als je aan het filmen bent, en deze camera heeft geen audio ingang.

Meestal film ik mijn pyrocreaties echter met mijn fototoestel (Kodak Easyshare V1008), omdat die makkelijker snel in mijn broekzak verdwijnt. De filmpjeskwaliteit hiervan laat helaas nogal wat te wensen over. Het is echter wel eenvoudiger met overzetten naar de PC. Gewoon het kaartje in de cardreader in plaats van de firewire kabel en dan maar alles in realtime overzetten.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...