Jump to content
PyroForum.nl

Knaller


ZeRo_C

Recommended Posts

  • Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Natuurlijk, beetje hete lijm, en een goede (ijzere) rammer, lukt het al gouw mee.
Welke SAS gebruik je?


Toch niet ook een ijzeren huls he :wink: .

@Duvel: als je Whistle aanperst krijg je een sloom brandend sas(geschikt voor pijlen&rocket's), Flash is wel goed te gebruiken.

groeten Tommy
Link to comment
Tevens word bij zowel whistle als flash de gehele vaste stof omgezet in gas, waardoor het z'n grote druk opwekt, dat de huls uiteen klapt. Bij sterretjes blijft er natuurlijk een gigantische hoeveelheid vaste stof achter, dus ontstaat er niet zoveel gas....


Welk gas zou zich dan vormen bij de verbranding van flash ??
Er ontstaat daarbij geen gas , bij wistle mix wel ten dele.

Bij flash : Zeer snelle verbranding door de enorme warmte ontwikkeling,welke de lucht doet uitzetten en een knal geeft (bv net als bij bliksem)
Link to comment
Welk gas zou zich dan vormen bij de verbranding van flash ??
Er ontstaat daarbij geen gas , bij wistle mix wel ten dele.

Bij flash : Zeer snelle verbranding door de enorme warmte ontwikkeling,welke de lucht doet uitzetten en een knal geeft (bv net als bij bliksem)


Ik zou niet weten welk gas zich vormt bij de verbranding van flash, maar er ontstaat toch zeker wel gas. Steek maar eens ene hoopje flash aan. Daar komt echt wel gas bij vrij.

"Bij whistle mix wel ten dele."

Bij whistle mix wordt alle vaste stof omgezet in gas.
Link to comment

Ik heb toen een paar gram KNO3 flash in een plastic buitsje van zo'n 8 cm gedaan (4 cm ID) en daar kwam hendig veel gas uit gespoten toen het aangestoken werd. Erg zwart wel, want het plastic begon natuurlijk te verbranden. Nadat het opgebrand was, was het buisje net klei zo zacht. Maar komt weldegelijk gas bij vrij.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nieuw design cracker!

Met oud en nieuw had wat crackling mines gehaald om de crack microstars uit te halen, en deze zaten in mooie ronde groene bolletjes.
Inclusief gaatje voor lont etc.. Perfect voor een knaller dus!

Mooi, papieren zakje in gedaan met lontje erdoor, zakje gevuld met 2 gram KMnO4 flash (#9).
En omdat ik niets beters te doen had heb ik hem maar voor 100% gespiked!

Ziehier het resultaat:




De knal was écht hard, en nét aan de lage kant, mooie dreun die je overal hoort dus.

gr.
Stijn

Link to comment
  • 2 weeks later...
Ik zou niet weten welk gas zich vormt bij de verbranding van flash, maar er ontstaat toch zeker wel gas. Steek maar eens ene hoopje flash aan. Daar komt echt wel gas bij vrij.
"Bij whistle mix wel ten dele."
Bij whistle mix wordt alle vaste stof omgezet in gas.


Flash powder bestaat uit bv KClO4 en Aluminium en geeft na de verbranding aluminiumoxide en kaliumchloride (KCl) in de vorm van rook . rook deeltjes zijn vaste stoffen .

Tijdens de verbranding van flash zijn de ingrediënten tijdelijk gasvormig maar het eindresultaat va nd everbranding levert alleen vaste stoffen op . Als bv raket brandstof is flash powder dus niet geschikt .

Ammoniumnitraat 85% met 15% houtskool geeft een kruit dat helemaal niet rookt tijdens de verbranding omdat er alleen gassen ontstaan .

Bij wistle mix ontstaat er gas en vaste stof , er komt ook rook vanaf ,dat is dus de vaste stof.
flash powder verbrand met zeer veel hitte waardoor de reactie (zeker in een huls ) zeer snel verloopt ,en daardoor is het zeer krachtig . Er bestaan flash powders die aan de open lucht zonder verpakking al een knal geven als je het aansteekt (gewoon een los hoopje op tafel zeg maar )
Link to comment

Rook kan toch ook een vloeistof zijn :)
En zolang flash toch maar snel genoeg opwarmt om z'n eigen eindproducten op te warmen om gas te ontwikkelen komt er toch ook gewoon een druk waarmee je iets vooruit kan stuwen.
EDIT:
Trouwens, wat ontstaat er nou bij wistle?
Want de Natriumbenzoaat, NaC7O2H5, verbrand dus... (anders zou er toch geen KClO4 bij zitten voor de zuurstof)
Dus dan krijg je iets van
KClO4 -> O2
NaC7O2H5 + O2 -> iets van natrium oxide met water en koolstofdioxide ofzo of wat kan er nog meer van komen...?

Link to comment
Rook kan toch ook een vloeistof zijn :)


Om maar ff te mierenneuken: nee, rook kan geen vloeistof zijn. Rook is juist de benaming voor vaste stof deeltjes verspreid in een gas. (o.i.d.) Als het om vloeistof deeltjes gaat wordt het een nevel genoemd. :P
Link to comment
Om maar ff te mierenneuken: nee, rook kan geen vloeistof zijn. Rook is juist de benaming voor vaste stof deeltjes verspreid in een gas. (o.i.d.) Als het om vloeistof deeltjes gaat wordt het een nevel genoemd. :)

Volgens de engelse wikipedia:
Smoke particles are actually an aerosol (or mist) of solid particles or liquid droplets that are close to the ideal range of sizes for Mie scattering of visible light. This effect has been likened to three-dimensional textured privacy glass—the smoke cloud does not obstruct an image, but thoroughly scrambles it.
Link to comment

Ik zeg gewoon wat ze mij vroeger verteld hebben. :) Nja, in het engels hebben ze geen specifiek woord voor nevel en daarom vallen beide dingen onder dezelfde naam denk ik. Kan ook anders zijn. De termen die ik gebruikte heb ik ook het vaakst horen gebruiken, dus ik neem aan dat het dan zo is. Kan anders zijn natuurlijk.

Link to comment

Als ik nevel intyp op interglot.com krijg ik als vertalingen, haze, mist en fog.
Maarja dat is niet zo boeiend denk ik, het ging me erom dat als een stof bij de temperatuur dat het ontstaat gas is, het niet veel uit zal maken dat het dat bij kamer temperatuur niet is, je kunt niet zeggen, stikstof is een gas, nja, bij kamertemperatuur is het dat wel, maar het zou ook een vaste stof kunnen zijn.

Link to comment

Je krijgt inderdaad vertalingen als haze, mist en fog, omdat dat nevels zijn. :P Maar er is geen specifiek woord voor iirc. Dat wou ik maar zeggen. :P

Sorry voor het mierenneuken en off-topic gedoe, nu maar terug on-topic zeker.

Nog snel ff:

het ging me erom dat als een stof bij de temperatuur dat het ontstaat gas is,


? :)
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...