Jump to content
PyroForum.nl

Knaller


ZeRo_C

Recommended Posts

Je kan van ammoniumnitraat gemengd met benzine/diesel (spiritus?) ook explosieven maken, dat is veel gebruikt. Ook door die vent in amerika die een bus met die zooi opblies en 160 mensen de dood injaagde, ja.  
Mijn vraag: Kan je dit ook in knallers gebruiken? Ik denk het wel, als je hem maar snel aansteekt zodat de huls niet slap wordt. Iemand ook enig idee of dat erg gevaarlijk is (druk waarbij het ontbrand enz.) en wat dan de verhoudingen zijn?

Voor ANFO heb je een booster en det. nodig.
Dit wil jij allemaal gaan proppen in een kleine knaller van 6cm lang en met een diameter van 2cm ?

Denk eens na.
Link to comment
  • Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik ben nu 80 gram buskruit aan het maken, best veel eigelijk. Hopelijk is de kwaliteit goed genoeg om er een flinke knaller mee te maken. Ik moet toch nog even wachten want waarschijnlijk kan ik maandag pas snelcement halen.

Je moet het wel persen onder hoge druk dan he, anders heb je MP, daarmee zul je wel knallers kunnen maken maar je moet dan wel hele sterke eindstoppen maken!
Link to comment

Wat versta je onder hoge druk ? Rammen met een hamer zeker niet he ?
Maar even on topic.

Hier een knaller van mij. Er zit whistle in uit commerieel vuurwerk, ongeveer 5 gram. Binnekort ( na de meivakantie ) maak ik mijn eigen whistle :P .
Hier een foto:
href>

Beide eindstoppen zijn van WC papier+houtlijm, een beetje aangeduwt. Zoals je ziet is de rechter eindstop wat minder lang dat de linker. De lonte gaat rechstreek in het kruit. De eindstoppen zijn nu droog, maar ik heb er toch nog even wat 1 seconde lijm op gedaan zodat ze nu echt kei en kei hard zijn, athans de lijm dan, maar ze zitten dus wel goed vast. De huls is ook erg stevig.
Helaas komt het resultaat niet op film :P maar ik zal wel vertellen hoe die ging.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment
Wat versta je onder hoge druk ? Rammen met een hamer zeker niet he ?


Nee, je kan wel, als je geen hydraulische pers hebt een andere constructie maken: Neem een stevige buis(je) en twee andere staven die daar precies in passen. Schuif de ene buis aan een kant naar binnen, giet dan de meal erin, en doe dan de andere staaf in de lege kant vaan de buis. Doe dit tussen de bankschroef. Draai het ontzettend hard aan, en dan pers je je al redelijk je MP naar BP denk ik.
Link to comment

Oke bedakt voor de tip NG :P .
Het resultaat van de knaller: niks, de lonte stopte met branden zodra hij door de huls ging. Toen ik hem na een uurtje open sneed, zag ik dat alle whistle ( wat wit it ) bruin geworden was :shock: ! Dit komt denk ik omdat de lijm in het kruit gaat zitten. De huls WAS ook heel erg hard, maar hij was ook helemaal zacht geworden door de houtlijm.
Oftewel, die WCpapier+houtlijm methode van eindstoppen maken, doe ik nooit meer, werkt voor geen ene flikker :evil: .
Dus het word even wachten op mijn snelcement.

Link to comment

Hey mensen ik heb een vraagje.
Ik heb zelf een huls gerold van kraft papier.
De diameter is 2,5 cm , en de huls is 12 cm lang.
nou is mijn vraag, ik ga er 10 gram whistle in doen.
Maar mijn want dikte van mijn huls is 1cm.
Kan die 10 gram whistle + snelcement eindstoppen de huls wel versnipperen?

Link to comment
Hey mensen ik heb een vraagje.
Ik heb zelf een huls gerold van kraft papier.
De diameter is 2,5 cm , en de huls is 12 cm lang.
nou is mijn vraag, ik ga er 10 gram whistle in doen.
Maar mijn want dikte van mijn huls is 1cm.
Kan die 10 gram whistle + snelcement eindstoppen de huls wel versnipperen?

Makkelijk, als je de eindstoppen goed vast maak en dan spiken.
red hij goed, gaat het om commercieel whistle mix of zelf gemaakt?
Link to comment

Ik heb vandaag snel cement bij de gamma gekocht, en ik vind het heerlijk spul ! Ik heb er al een zeer mooie knaller mee gemaakt, en hij ging echt lekker hard :P .
Ik kan niet wachten tot na de vakantie dat ik er mijn nieuwe ladingen in kan doen.....whistle en zeer goede flash !

Jullie krijgen het te zien !

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb nu 2 hulzen van elk 10 cm lang, en erg dik en stevig. Ik beide zit nu een snelcementen-eindstop van ong 4 cm lang. ID van de hulzen is 18 mm.
Ik de ene komt vandaag nog wat KNO3 : S : Al = 5:3:2 flash, wat erg langzaam brand maarja je weet maar nooit he :wink: . In de andere komt maandag wat KMnO4 : Al : S = 5:4:1 flash. Zelf ben ik ook erg benieuwt naar de knal :wink: .

Link to comment
  • 2 weeks later...

Bunhead, als je het vergelijkt met de burnrate van whistle en flash, is het meteen duidelijk! Een hoopje van 1 g whistle/snelle flash zie je niet eens verbranden, zo snel gaat dat. Zn zelfde hoopje met sterretjeskruit brand erg lang door, dus dat word niks lijkt me. Tevens word bij zowel whistle als flash de gehele vaste stof omgezet in gas, waardoor het z'n grote druk opwekt, dat de huls uiteen klapt. Bij sterretjes blijft er natuurlijk een gigantische hoeveelheid vaste stof achter, dus ontstaat er niet zoveel gas....

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nou was mn vader toevallig bezig met het vullen van scheuren in de muur. Ik zag op de doos staan dat het niet krimpt als het droogt, en het is op basis van gipt. Het is ook niet extreem duur. Het was gatenvuller van ''alabastine''. Nou vroeg ik me af of dit goed spul zou zijn om stoppen te maken. Lijkt me wel.
Heeft iemand dit wel eens geprobeerd, of heeft iemand hier een idee over?

Link to comment

Ik heb het nooit geprobeert, ik werk zelf met snelcement ( een aanrader! ). Maar dat het niet krimt als het doorgt klinkt goed.
Verder zou ik het gewoon eens proberem, rol een huls en laat die een dag drogen, en doe dan je alabastine er in en laat het drogen ( ik weet niet hoe lang dat spul moet drogen ) en probeer het er maar eens uit te rammen :( .
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die ervaring hebben met dit spul. Je kunt proberen of het werkt, maar ik zou gewoon een doos snelcement kopen, wel zo makkelijk :wink: .

Link to comment

Jep. Cement is zowiezo beter dan gips.

Ik heb hier nog een leuk filmpje, ik wou het in de FOTO VIDEO sectie plaatsen maar daar vond ik geen geschikte topic en ik denk niet dat de mods willen dat ik een nieuwe aanmaak, dus doe ik het maar hier.

Deze knaller bewat 3 gram KClO3:Mg:S:C = 40:32:16:12 . Goed gemengt. Maar nu is mijn Mg zo'n beetje op, dus ik had het met Al geprobeert, precies dezelfde verhoudingen alleen dat brannde nogal langzaam, daar heb ik een fontein van gemaakt ( zie ''sier '' en dan ''fonteinen en meer '' )

Hier is de film:
http://rapidshare.de/files/22165202/KClO3-...3_gram.mpg.html

Huls was 4mm kraft papier met houtlijm. Dit was mijn hardste knaller ooit, op eentje na. En als ik naga hoe hard dit knalde met slechts 3 gram..... :twisted:

Groetjes, Yellow :wink:

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...