Jump to content
PyroForum.nl

Rocket Tools


Warcore

Recommended Posts

De lont is gewoon quickmatch, kun je trimmen op lengte dus dat is niet zo'n probleem :). Ik pers eigenlijk nooit bentoniet meer erop, gewoon 2x de ID persen aan whistle fuel. Heb je een langere fluit en geen gekloot met eindstoppen doe je nog in moet boren.

Ben ook zeker wel benieuwd, daar moeten we flink wat test gewicht op zetten :P.

Link to comment

Netjes rock,mooi om te zien ook allemaal.
Is dit allemaal RVS. 304 of 316
En is dit ook nog na behandeld met een slijtvaste laag.?

@Coek Whahahaa nou snap ik em ,wat je gister zei dus daar ging je die 4 inch voor maken.
Whoei word nu wel heel benieuwd hoe dit gaat aflopen. :P
Wel ff filmen he. En kijk uit met weglopen van je device. :)

Edit >>>Wat ik doe is in het laatste schepje whistle druk ik een staafje en dat laatste restje druk ik aan met mijn rammer.
Hierna doe ik een schepje Bento er boven op en druk/pers ik hem na met mijn rammer.
Daarna draai ik het staafje er voorzichtig uit. Zo hoef je ook niet in je mix te boren.
Als niet gesnapt teken ik het voor je uit.

Edited by Lontje
Link to comment

Dat kan ook idd, maar ik heb tot nu toe eigenlijk nog nooit een eindstop nodig gehad bij de kleinere kalibers pijlen. Je moet niet vergeten dat je delay portie eigenlijk ook gewoon een grote eindstop is, en die power van je core is al vrij snel weg terwijl je dan toch nog behoorlijk wat delay over hebt om de resterende 'end burner' druk op te vangen.

LOL @ 't weglopen van je device XD! hahaha

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Afgelopen week werd ik geroepen door mijn draaibank ;) .
Hij had mij al zolang niet gezien. He baas wat dacht je van nog een keer een overtreffende trap?

Ja ik had net buis binnen met een id van 28,5mm dus moet daar natuurlijk ook whistle in.
Ik verwacht daar gemakkelijk een 6 incher mee te liften. Ik heb het Ener zien doen met een id van 24 dus..............
Er was toevallig een as uit een machine gelopen met een diameter van 28+mm. Die gleed in de buis. Dus dat was makkelijk even een setje maken.
Daarom ook de lichte beschadigingen op de rammers.

Hieronder een paar foto's

Edited by Rocketier
Link to comment

Dat ziet er zoals anders weer klassewerk uit. Ik zie dat men hier niet bang is van een lange core te nemen voor whistle. Worden deze dan onderaan ontstoken of midden in de core? Ik veronderstel dat je ze niet helemaal in de core kan ontsteken om cato te vermijden.

Link to comment

Ik heb mijn eerste whistles gemaakt met fuse in de core gestoken en dan met een stukje tape aan de stok gebonden.
Om de fuse op zijn plaats te houden een klein stukje zacht keukenpapier in de opening gestoken.
EM vertelde het van mogelijke cato's. De laatste die ik heb gedaan zijn vast gebonden aan de stok en dan omhoog stekend langs de motor.
Uiteindelijk blaast de lont de vonken in de motor en liftoff. Dit werkte ook prima.

Edited by Rocketier
Link to comment

Ik deed het in erste instantie ook altijd zo, maar is in principe helemaal niet nodig, waarom ook? Je werkt soms met super krachtige brandstoffen, een brandend stukje visco is er niets bij. Dus gewoon visco even een stukje dubbel vouwen en in de core steken.

Link to comment
Ik deed het in erste instantie ook altijd zo, maar is in principe helemaal niet nodig, waarom ook? Je werkt soms met super krachtige brandstoffen, een brandend stukje visco is er niets bij. Dus gewoon visco even een stukje dubbel vouwen en in de core steken.

Ik ben geen Whistler, maar volgens mij doen ze dit om te voorkomen dat de grain te snel helemaal ontbrand en een CATO veroorzaakt. Is dit in de praktijk dan niet zo?
Link to comment
Grain te snel ontbrandt? Wat is een grain? Er zit toch een core in die uiteindelijk in zijn geheel ontbrandt.

De grain is de geperste brandstof in de motor zelf.

van wikipedia :

Design begins with the total impulse required, which determines the fuel/oxidizer mass. Grain geometry and chemistry are then chosen to satisfy the required motor characteristics.

The following are chosen or solved simultaneously. The results are exact dimensions for grain, nozzle, and case geometries:

* The grain burns at a predictable rate, given its surface area and chamber pressure.
* The chamber pressure is determined by the nozzle orifice diameter and grain burn rate.
* Allowable chamber pressure is a function of casing design.
* The length of burn time is determined by the grain 'web thickness'.

The grain may or may not be bonded to the casing. Case-bonded motors are much more difficult to design, since the deformation, under operating conditions, of the case and the grain must be compatible.

Common modes of failure in solid rocket motors include fracture of the grain, failure of case bonding, and air pockets in the grain. All of these produce an instantaneous increase in burn surface area and a corresponding increase in exhaust gas and pressure, which may potentially induce rupture of the casing.
Link to comment

Ja ok Grain = Brandstof, maar deze term word niet echt gebruikt in pyro. Maar los daarvan, de brandstof zelf brandt veel sterker dan een stukje visco. Als je raket door een stukje visco cato't doe je iets fout en daarmee bedoel ik niet het visco in de core steken.

Probeer het een beetje simpel te houden in deze hobby waar mogelijk, beter een aantal tests doen ipv voor safe gaan na wat theoretisch denkwerk. Praktijk en theorie komen vaak toch heel anders uit.
Ga maar eens 50 lontjes op die manier aan je raket maken, ben je wel even bezig. Zo zijn er meer voorbeelden op te noemen in pyro die een stuk simpeler kunnen.

Link to comment
Probeer het een beetje simpel te houden in deze hobby waar mogelijk, beter een aantal tests doen ipv voor safe gaan na wat theoretisch denkwerk.

Ben ik met je eens, dit is ook alleen wat ik heb gelezen. Zoals gezegd ben ik niet bezig met whistle dus kan ik geen praktijkervaring delen.
Maar ik kan me volgens mij ook herinneren dat mensen hier problemen hadden met CATO's door fusing of ik ben heel erg in den war.

O/T, waarom heb je die groundshell niet meer op vimeo staan? Die was echt heeel vet!
Link to comment

Ik denk dat ook veel van die verhalen naar boven komen omdat menig hobbyist te gierig is om een degelijke pers te kopen en daardoor een paar verkrachte whistle pijlen maakt (wss ook slechte tube versteviging etc etc). Als je rocket dan CATO'ed gaat die natuurlijk niet zeggen dat hij te crappy is om geld uit te geven en gaat nieuwe redenen verzinnen om zich er onder uit te lullen. Zo gaat 't heel vaak namelijk haha.
Hierdoor komt er vaak foute informatie op fora zoals deze, omdat de mensen die 't wel weten zich eraan kapot ergeren dat de noobies 't denken beter te weten en daardoor de 'experienced guys' hun mond houden ;) .

In principe geeft je core pas maximale thrust als deze helemaal ontbrand is, er zit nog een fractie van een seconde tussen ontsteking door de visco, en totale ontbranding van de core. In de tussentijd is dat stukje visco er al LANG uitgeblazen (zie video's op pyrobin.com vertraagde whistle pijlen genoeg daar van Dan Thames).

Rocketier, nice man :P! Core had wss nog wel wat langer gekund (wat ik via PM toen al aangaf), maar dit zal zeker al wel 'blazen' :P!

Link to comment
  • 1 year later...

Ik wil voor deze vraag geen nieuw topic beginnen, dus zet ik hem lekker hierbij.

Ik heb a.s. donderdag een draaibank tot mijn beschikking en wi graag wat rockettools gaan maken.
Mijn twijfels gaan over de materiaalkeuze. Bbij W... pyrotools zijn in de black powder rocket kit de rammer gemaakt van Aluminium en de spindel van RVS. Zijn hier andere alternatieven voor? En is deze combinatie van aluminium en RVS met een speciale reden gedaan?
Ik hoop dat iemand nog ff kan reageren vóór donderdag en voor mij een eventuele blunder kan voorkomen :lol:.

Link to comment

Bedankt voor de snelle reactie Rocketier. Dan zal ik maar eens wat rvs rondstaf gaan regelen.

Als je weinig ervaring hebt met draaien of je bijtel's en boren zijn niet scherp,
kan je beter voor een ander materiaal gaan zoals Aluminium of zelf Messing met ongeveer 2,5% Lood (daardoor verspaant het beter).
Als ik jou was zou ik voor Aluminium gaan, werkt heerlijk en gaat lang mee. Als je Messing gaat gebruiken moet je wel even de corrosieweerstand opzoeken want volgens mij is die niet echt uitstekend voor jouw doeleinden. Edited by lychees
Link to comment
  • 3 weeks later...

Na chronisch tijd tekort en 3 weken verder heb ik dan eindelijk mijn core burner tools af.



Onder in de spindel zit een M10 draad voor de spindel op een platform te draaien.
Kan niet wachten om hem uit te proberen! Misschien dit weekend maar even wat tijd vrijmaken.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...