Jump to content
PyroForum.nl

Rocket Tools


Warcore

Recommended Posts

Dom dom dom van mij. Ik heb niks getest, en dus ook niks gefilmd, want er zit een productiefout in kwam ik achter :D. Mijn ontwerp was een beetje fout, de spindle wordt in het houdertje geplaatst, maar niet vastgezet. Dus, ik was een motertje aan het maken, alles mooi gevuld en geramd, wil ik de spindle eruit halen, lukt dat niet. Met een tang zitten porren en knijpen enzo, gaat heel mijn nozzle naar de knoppen. Kortom: aanstaande woensdag gaat het terug naar de fabriek ... en dan hoop ik dat ze in het weekend weer heb, want dan moet ik toch echt aan de slag.

Link to comment
  • 2 months later...

Zo, vandaag een ontwerp voor nieuwe rocket tools naar de fabriek (de instrumentmaker op mijn stage) gestuurd. Zie hier:

Het betreft drie spindles, waarvan allen 25mm diameter (mijn standaard koker maat), twee met zonder core, 8mm en 10mm nozzle. Eentje met core van 50mm + 25mm nozzle van 8mm. Die eerste twee zijn eigenlijk alleen voor fonteinen met trage sas (8mm) en snelle sas (10mm) en die met core is voor raketten. De spindles kunnen door middel van een verzonken schroefje op de basis gemonteerd worden. Ook zijn er twee bijpassende rammers bij besteld. Allebei met een 75mm lang gat erin, zodat de spindle er mooi in past. De rammer voor het stuk na de spindle (gewoon een staaf aluminium) heb ik al. Dit alles wordt gratis gemaakt, en hopelijk ook snel, als de instrumentmaker tijd heeft... Het liefst heb ik ze morgen al, want mijn vriendin is zaterdag jarig, en ik ben heel wat van plan. Dan zijn wat handige tools wel fijn natuurlijk. Mocht iemand mij nog aanpassingen aanbevelen, dan graag snel, want waarschijnlijk gaat de instrumentmaker ze morgen maken, helemaal gratis uiteraard ;).

Link to comment
Guest Richard

Ja, de spindles moeten conisch zijn. Doe je dit niet, dan zijn deze niet te verwijderen uit je rockettool na het rammen. Tenminste als je goed hard ramt, zijn ze er niet uit te krijgen. Insmeren met Vasaline of soortgelijken heeft weinig zin...

Link to comment

Na deze handige tips, heb ik het ontwerp een beetje aangepast, en nog ruim op tijd aan de instrumentmaker doorgegeven. Hij had helaas niet op korte termijn tijd, omdat hij nu een wat grotere reactor aan het bouwen was. Helaas moet ik voor mijn vriendin dus nog gaan boren, morgen ochtend. Om even een impressie te geven wat ik ga maken: 14 kleine rode fakkels in een gevormd frame, en drie fonteinen: \|/.

De nieuwe ontwerpen voor de tools zijn vrijwel hetzelfde, alleen lopen de cores taps toe. Bij de korte cores, loopt de diameter van 8 naar 6 mm en van 10 naar 8mm. Bij de lange core, loopt de diameter van 8 naar 4 mm.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 7 months later...
  • 1 month later...

Ik wil een rocket tool laten draaien voor 16mm PVC. Ik heb hiervoor een conceptje getekenend. Hoewel ik wel enigzins verstand heb van motormaten, heb ik dat niet van maatgevingen aan rocket tools. Vandaar dat jullie input vandaag meer dan welkom is. Dit is in samenwerking met Miech tot stand gekomen, en is ontworpen voor 60/30/10 meal.



Dan nog wat vragen:

Hoeveel rammers heb je nodig? De sets op wolter pyrotools hebben allemaal minimaal 3 rammers. Is dit echt nodig? En welke maten zou je ervoor kunnen gebruiken?

Verbeterd een conische nozzle je motorprestaties, en zo ja, waarom?

Gaan rammers icm een spindle echt vast zitten? Er zijn sets te koop met gaten waar je een staaf doorheen kunt drukken, zodat je je rammer makkelijker uit je motor en van je spindle af krijgt. Is dit nodig, of duidt dit eerder op een onvakkundig gefabriceerde spindle? :lol:

Link to comment

Doe niet zo gierig en koop gewoon 8oz BP tools van rich wolter bijvoorbeeld, die past in een 3/4" pvc. Tenzij je half gebakken kwaliteit wilt natuurlijk, dan kan je ze beter zelf ontwerpen en door een particulier oid laten draaien.
Zal rich wolter onvakkundig gefabriceerde spindles leveren denk je? Die rammers hebben ook allemaal een gat.

Bovendien krijg je uitleg bij de tools meegeleverd van de meeste Amerikaanse leveranciers.

Link to comment

Voor zo'n rocket tool ben je al gauw 140E kwijt inclusief verzenden. Ik geloof niet dat je bijzonder gierig hoeft te zijn om zo'n product van de hand te wijzen. Voor hetzelfde geld maak ik zo'n 1000 pijltjes met de hand, inclusief materiaalkosten. :lol:

Ik denk inderdaad dat ik ze gewoon zelf ga ontwerpen. Het probleem is alleen dat veel professionele makers niet zo makkelijk specifieke maten en clues vrijgeven, wat natuurlijk best logisch is. Aangezien ik geen draaibank heb, zal alles dus wel in 1x goed gedraaid moeten worden. Of dat haalbaar is, is inderdaad nog even de vraag.

Link to comment

Een conische nozzle is zeker handig om je spindle los te krijgen uit je bentoniet, maar of het de thrust ook ten goede komt weet ik niet. Tekening 2 gaat niet werken omdat je de core niet recht kunt blijven houden, omdat je gelijk met de schuine zijdes begint. Voor 16mm PVC moet je het materiaal ook gewoon uit 16mm assen laten draaien.

Link to comment
  • 2 months later...

De lente van je spindle bepaald het reactieoppervlakte dat je brandstof heeft. Met dezelfde venturi- en corebreedte, kun je dus meer kamerdruk opbouwen als je een langere spindle zou gebruiken.
De breedte van de spindle bepaald het reactieoppervlakte (en dus de kamerdruk en acceleratie) op t=0. Een kleine diameter spindle zal een raket geven die eerst wat rookt op de grond en daarna kalmpjes opstijgt, terwijl een grotere diameter een pijl geeft die plotseling zeer snel accelereert. De eerste setup zal echter hoger komen.

De lengte van een spindle heeft vooral te maken met de gebruikte brandstof. Waar Whistle bijvoorbeeld milimeters nodig heeft kun je bij KN/suiker al gauw een volledige core nemen van 15cm nemen. Meal en 70/30 KN/C zitten hier wat tussenin. Hier zul je je dus eerst op moeten bezinnen.

Link to comment
Guest Goner

Ziet er ook erg goed uit! Neem aan dat je hem zelf gaat draaien?

Ga ook eens wat lezen, zodat je de spindle geen "staafje" of iets in die richting hoeft te noemen! :D

Link to comment

Zo heb hem even verbetert:


Is hij nu wel goed?


@Lennard: Ik ga hem zelf niet draaien, iemand in de familie heeft een draaibank op het werk
staan.
De termen van een rocket ken ik alleemaal wel (behalve dan een core,is dit het gat in de propellant?), maar ik noem het een "staafje"
enzo omdat de maker niet weet wat een spindle is (teminsten dat neem ik aan).

Loveforpyro.

EDIT: Wat voor een metaal zou ik gebruiken? Ik zat te denken aan messing of RSV.

Edited by loveforpyro
Link to comment

RVS is mijns inziens het beste, maar neem dan wel een vonkvrije legering. Messing is taai maar wel zacht, dus dan worden je rammer en spindle krom. Zorg dat je rammer makkelijk in je buisje kan vallen, de exacte maten van buisjes varieren nog wel eens namelijk. Voorgaande zin gaat niet op als je PVC casings gebruikt.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...