Jump to content
PyroForum.nl

wetenschap voor dummies


wat vind jij het leukste wetenschaps TV-programma?  

51 members have voted

  1. 1.

    • Brainiac
      13
    • Test Case
      4
    • Mythbusters
      34


Recommended Posts

op de site staat ook nog je fout van Ba(NO2)3...

ff verbeteren, ziet er nogal nietswetend uit...

als je trouwens al een beetje scheikunde gehad hebt zal je DVD ook wat interessanter worden :wink:

Mzzls
Stijn

ps:
er staat ook iets over een rookbom met NH4NO3 en CaCO3... wat moet je met calciumcarbonaat???

Link to comment
  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb sterk het vermoeden dat jullie denken dat het kruit van sterretjes enkel uit bariumnitraat bestaat, correct me if I'm wrong. :?

Ik vind het al aardig dat jullie een aantal fatsoenlijke chemische formules kennen (voor jullie leeftijd), maar jullie hebben nog een lange weg te gaan.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Volgens mij zijn ze 12/13 ofzo, nog geen scheikunde gehad dacht ik, asl je het nu over dr. Bunhead hebt, de rest staat wel in de poll.

Als je alleen een basis kennis hebt:
Dan lijkt het me handig dat je eerst een heleboel extra basis info verzamelt, een beetje koolstofchemie, en gewoon veel dit forum lezen.

Wat trouwens onmisbaar is als je explosieven of pyrotechnische mengsels wilt maken: MOLBEREKENINGEN, want je wil natuurlijk niet onnodig zuren of stoffen verspillen door een verkeerde berekening.

Link to comment

Haha grappig man. En ik las op je forum ergens '' Blijf contact houden met je DSV-klasgenoten na de basisschool '' , ik zeg je, dit gebeurt toch niet. Iedereen gaat naar een andere school, krijgt andere vrienden, jij zelf ook dus je hebt ook geen behoefte meer aan ze. Zo ging het bij mij. Ik heb nu met niemand van mijn basischool meet contact, maar ik heb ook een hoop nieuwe vrienden leren kennen dus :wink:

Link to comment
Wat trouwens onmisbaar is als je explosieven of pyrotechnische mengsels wilt maken: MOLBEREKENINGEN, want je wil natuurlijk niet onnodig zuren of stoffen verspillen door een verkeerde berekening.


Vandaag een toets over gehad :D
(hoofdstuk 3, rekenen in de chemie)
Wel vette k.u.t toets: iedereen zo van "is het niet 6vwo ipv 4vwo?"
Link to comment

Haha, ik kan je nog wel een examenopgave Sk12 VWO6 geven, daar kwam ik vorig jaar echt niet uit. Het ging over de productie van Fluor of een product met fluor. Maar idd, molberekeningen zijn SAAI en VERVELEND, maar wel essentieel.

Wij hadden trouwens een tentamen met een beetje extra koolstof chemie erbij (om het tentamen op te vullen), was leuk, waren een stuk of wat opgaven over explosieven :D

Onderandere reacties met NG e.d ook isomeer...ik was de enige die de 'echte' structuur deed omdat niemand wist dat N in C3H5N3O9 N+ was, wat ze wel hadden kunnen weten omdat het glyceryltriNITRAAT was en dat bestaat onderandere uit een N+ ion. Hopelijk krijg ik bonusputen :D

Link to comment
  • 2 weeks later...

Wetenschap Voor Dummies heeft een nieuw grappig experiment: hoe ver kan een doorstuur-email gaan? :D

Dit stuk heb ik van m'n site gecopieerd:

Vrijwilligers gezocht!
WVD zoekt vrijwilligers voor een nieuwe (interactieve) mythe!
We gaan namelijk uittesten hoe ver een doorstuur-email gaat.
Het werkt als volgt: WVD stuurt de e-mail naar persoon A, en die schrijft netjes in een vakje z'n naam, de datum en een berichtje voor persoon B, (want pers. A stuurt de mail naar persoon :D en zo gaat dat door.
MAAR elke keer dat iemand de e-mail doorstuurt, moet hij hem ook naar ons sturen, naar: [email protected] .
Zo kunnen wij zien hoeveel mensen hem hebben doorgestuurd.
Aanmelden kan via: [email protected] .
Als je nog vragen hebt, kun je die daar ook kwijt.
In princiepe worden de eerste 5 gekozen, maar er zijn uitzonderingen.
En als je meedoet mag je de e-mail maar 1x verzenden!!
Aanmelden kan nog tot 1 mei 2006.
Als je je aanmeldt, moet je je aan deze regels houden:
1. Je moet de e-mail verzenden met de volledige tekst van WVD er nog in.
2. je moet je naam, de datum en een berichtje voor een volgende persoon.
3. stuur de e-mail naar iemand door die NIET meteen de e-mail de prullebak ingooit, maar ook echt aan zulke experimenten meedoet.
4. Dit is een serieus experiment, dus doe ook serieus mee en verpest het niet voor de rest!!
groeten van WVD.
22-04-2006


Dus zijn er mensen die mee willen doen aan dit digitale experiment? :(
Vragen en reacties zijn welkom. :wink:

Link to comment
Ik zou het anders aanpakken....


hoe dan , en dit staat er in de e-mail:

Een vriend/familielid/kennis van u genaamd WVD heeft u deze e-mail gestuurd. Hij doet (net zoals U) mee aan een interactief experiment van Wetenschap Voor Dummies (www.wetenschapvoordummies.tk) .
Wetenschap Voor Dummies (WVD) test deze keer namelijk uit hoe ver een doorstuurbericht gaat.
Daarvoor moet U deze e-mail naar iemand doorsturen die zo’n e-mail niet meteen wegdoet, maar stuur deze e-mail naar iemand die altijd wel met zoiets meedoet en te vertrouwen is.
Hoe?:
Hieronder staat stap voor stap beschreven wat U moet doen.
1. Vul hieronder bij ‘Vul hier in’ de datum, Uw naam, Uw e-mail en een berichtje voor de volgende die dit bericht ontvangt in, zodat wij weten hoeveel mensen het doorstuur-bericht hebben ontvangen.
2. verander de dikgedrukte naam op regel 1 in uw naam.
3. Kies een persoon uit die zo’n e-mail niet meteen wegdoet, maar stuur deze e-mail naar iemand die altijd wel met zoiets meedoet en te vertrouwen is.
4. Stuur deze e-mail naar:
-het uitgekozen persoon.
-Wetenschap Voor Dummies: [email protected]

Vul hier in:
Hieronder vult U de datum, Uw naam, Uw e-mail en een berichtje voor de volgende die dit bericht ontvangt in, zodat wij weten hoeveel mensen het doorstuur-bericht hebben ontvangen.

en daaronder staan dan invulvakjes.
Link to comment

Stuur hem naar mij en je hebt binnen een dag een mail-bomb in je box.
En er zullen er waarschijnlijk veeeel meer zijn als ik.
Mensen zitten ECHT niet te wachten op het volgende mailbox-vervuilende kettingbriefje.

Wees slim, jaag niemand tegen je in het harnas en zie af van dit (imho stupide) idee.

Gr33tZ

Link to comment

Ik krijg echt veelste veel van die dingen van vrienden, laatst was er een, dat als je de e-mail doorstuurt naar 15 andere mensen, je een gartis ipod zou krijgen, van een zogenaamd sbs6 programma dat voor meer bekentheid wilde zorgen.
En een die ging over msn, dat je ervoor zou moeten gaan betalen, maar als de de mail naar 10 mensen stuurt, blijft het voor jou gratis.
Ik word gek van die dingen. :evil:

Link to comment
  • 4 weeks later...

dr.bunhead, ik vind het een beetje flauw om dit te zeggen, maar waarom heb je links naar dit forum gecensureerd op je eigen forum (http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=wvd&t=548251)?
Je probeert van hieruit leden te werven, maar links naar dit board mogen niet?

En je hebt het op je site telkens over copyright etc, maar http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=wvd&t=520445 lijkt toch verdacht veel op de regels hier.
Het kan zijn dat je ze gewoon heel goed vond en daarom ctrl-c ctrl-v hebt gedaan, maar het is hoe dan ook enigzins ironisch om deze overeenkomst te zien.

Link to comment

Echt waar, voor dit lijkt me de beste term die ik ken "n00bish"...
Ik bedoel, is het niet heel typisch, dat mensen die zelf nog niet zoveel kennis hebben soms over proberen te komen als een prof (bijvoorbeeld met een DVD :) ), en dingen zegt die niet kloppen zonder er überhaupt "volgens mij" bij te zeggen, omdat je denkt dat het anders niet professioneel genoeg overkomt?
Ik zou me gewoon op me eigen niveau houden als ik jou was en zoals je al merkt zijn er bijna alleen maar negatieve dingen gepost, dat zal toch wel een reden hebben denk ik.

Link to comment
Wel echt Yskoud afgemaakt Treelover...in de chemsectie...hehe.

Hehe ik zit het nu te lezen :)
-reageert met water: ja, absobeert een beetje

-reageert op vuur: (1+2) met O2 als kathalysator

OMG, en dan vond ik dat ik nog weinig kennis van scheikunde had :D
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...