Jump to content
PyroForum.nl

Mijn eerste pijl.. Hulp gevraagd.


Recommended Posts

Ik wist dat vuurpijlen trial and error waren... maar ik ben best teleurgesteld na vandaag.

De bedoeling is om een leuk raketje te vinden (met een beetje kracht) om een payload mee te nemen natuurlijk.

Vandaag geen liftoff, wel een luide knal.
Hieronder de specs: Graag ideeën en/of feedback. Alvast bedankt!

- Standaard BP 75-15-10
- 14mm inner core
- Lengte pijpje 100 mm
- Dikte wand pijpje 1,5 mm
- Stoppen van gemalen kattengrit, 15 mm dikte

Core geboord met een 5mm boortje. Ja, is zonde, wil voorlopig even boren totdat ik een leuke pijl "vind".

Ik vermoed dat mijn core niet breed genoeg was.. Wat denken jullie?

FF

Oh ja, alles gemilled in mijn zelfgemaakt mill.

- 10+15 gedurende 3 uur
- die 25 + 75 gedurende 8 uur

Link to comment

Je maakt één pijltje..................die zegt boem. En je geeft het nu al op! Ik wens je prettige wedstrijd dan.

Zal je een beetje helpen.

1 Stop met boren niet wachten tot je iets vind. Boren is gewoon K.U.T. 

2 Je hebt de verkeerde brandstof verhouding als je met nozzle werkt.

3 Je hebt nog niet genoeg geoefend.

Maar bovenal: Lees de topics over de pijlen eens door hier staat genoeg informatie.

Veel succes met lezen en oefenen!

Link to comment

Wat ook nog een aanrader is vanaf mijn kant is om te investeren in een rocket tool. Ik weet het voor die 50 euro kan je ook een hoop bier drinken, maar het is de investering zeker waard. Als je hem netjes behandeld gaat hij je leven lang mee. Met een tool zijn de afmetingen van de raket telkens hetzelfde. De grote van de nozzle, de lengte van de core ect. Hierdoor is de enige variabele die overblijft je buskruit zelf. Nu kan je verschillende soorten buskruit maken en testen wanneer je veel kracht hebt, maar de pijl niet ontploft.

In het begin dacht ik vaak dat BP zo snel mogelijk moest zijn voor een goed resultaat. Dit is dus niet waar. Als je raketten maakt met nozzle en core gebruik je juist een wat tragere mix. Ik gebruik zelf voor dit soort raketten een mix van 60 30 10. En dat is dan niet eens in een ballmill geweest! Lekker goedkoop, snel te maken en een zeer mooi resultaat.

Het vervelende blijft dat je in nederland niet echt makkelijk even wat kan testen. Het mooiste is als je een dag lang een raket kan maken en meteen testen. Vervolgens iets aanpassen en weer testen. De laatste tip van de dag: Houd je expirimenten bij in een boekje of maak er filmpjes van. Zo weet je welke combinaties wel en niet werken.

Link to comment

We kunnen geen advies geven zonder te weten wat er plof deed. Waren het de eindstoppen of juist de tubing die de druk niet aan kon??

Als je nozzles eruit klapten dan iets bredere nozzle pakken, voor meal raad ik 0.5 x ID (inner diameter tubing) aan. 7 mm boor/nozzle opening voor bijv. 14 mm ID.

Klapt je tube, dan heb je een zwakke tube want met deze specificaties ben je er nog lang niet qua power. Er valt meer te halen met deze fuel/core verhoudingen. Wat voor tube heb je gebruikt, karton en was deze commercieel of zelf gerold? PVC? Deze laatste is niet aan te raden maar werkt wel makkelijk. Kijk uit met CATO's ivm scherven pvc die mogelijk kunnen optreden.

Boren is last, zeker om goed te centreren, maar handig om een eerste indicatie te krijgen qua wat je pijl wel en niet kan. Heb genoeg 16 mm pijlen met 8mm boortje van 10 cm uitgeboord destijds met 6-3-1 brandstof. Die 6-3-1 fuel vond ik niks, dus terug gegaan naar meal met kleinere core, scheelt persen en dus constructietijd voor het bouwen van een pijltje. Had er toen veel om te maken dus ja, op dat moment was dat relevant.

Mocht je betrouwbaarder willen werken schaf een rocket tool aan, en pas daarop je rocket fuel dan aan. Geef eventueel bij de maker aan wat voor afmetingen je wenst m.a.w. wat voor brandstof je wilt gaan gebruiken.

Succes!

Link to comment

Bedankt voor jullie advies allemaal. Ik neem het allemaal in me op.

Een tool komt er nog. Budget is niet zo zeer een probleem. Mss dat ik zelfs liever een bestaande tool namaak.

Zoveel mogelijk "zelf doen" vind ik leuk.

 

Zoals eerder gezegd wil ik "klein" blijven. Klein vuurwerk, kleine hoeveelheden. Ik haal tot nu toe veel voldoening uit het maken en testen.

 

Ik heb weer enkele dingetjes klaarliggen. @EC: Ik ging deze keer idd voor een 7mm.

Foto's en of filmpjes volgen (hopelijk, want ik heb geen goede camera).

Voor de rest noteer ik alles zo goed mogelijk: Compo's, maten, lengtes.

Het doel is om een goed resultaat te bekomen en dit uiteindelijk te kunnen blijven herhalen.

Nogmaals bedankt heren.

Edited by FascinatedFire
Link to comment

Heren, mijn oprechte excuses voor het ontbreken van de foto's.

 

Nog steeds dezelfde specs:
- Compo 65/25/10
- Lengte 100mm
- Stoppen 15mm kattengrit
- ID 14mm
- Dikte wand 2mm
- Geramd, geboord, 6mm


Het resultaat was niet mis. Vloog ongeveer 15m hoog om dan een hoekje van bijna 90° te maken. Daarna vloog hij volgens mij nog eens 25-30 meter verder. Helaas geen beelden. Doe ik volgende keer wel, beloofd. Dan neem ik iemand mee.

Aan wat kan dit liggen? Heb de pijl helaas niet kunnen recoveren. De lengte/gewicht van de stek heb ik gebaseerd op het evenwicht: Vinger achter de motor en dan gebalanseerd.

Tips/suggesties zijn welkom. :)


Edited; Voor testdoeleinden gebruik ik de "Chinese paper style" lontjes. Vind ik leuk om te maken. Behoorlijk betrouwbaar.

Edited by FascinatedFire
Link to comment

Ik heb nog eenzelfde pijl liggen (zelfde specs). Zou deze met een dummy payload (vb 30gr) eerst meer druk opbouwen om dan wel recht omhoog te schieten?

Ik heb een beetje gelezen en lees hier 2 voorkomende oorzaken: De core is te lang of de compo is niet goed.

Alvast bedankt voor de tips.

Link to comment
On 15-5-2016 at 10:09 PM, FascinatedFire said:

et resultaat was niet mis. Vloog ongeveer 15m hoog om dan een hoekje van bijna 90° te maken. Daarna vloog hij volgens mij nog eens 25-30 meter verder.

Wat ik denk, De pijl heeft genoeg kracht tijdens het branden van de core. Zodra het voorbij de core brand heeft de pijl geen kracht meer. Vandaar da hij dan afbuigt en met minder kracht vooruit vliegt. Uiteraard blijft het lastig om de exacte reden te vinden aan de hand van een verhaal.

Hoe dan ook, mijn advies uit mijn vorige post blijft staan. Als je de pijlen allemaal mechanisch gezien hetzelfde kan maken is de enige variabele nog het BP.

Link to comment

@hardbassbv
Bedankt voor de reply. Het doel is uiteraard ze "mechanisch" hetzelfde te krijgen. De tool komt er, zeker weten.

@Rocketier:
Ik dacht ook aan een motortest.. Maar wou toch nog eerst de 2e pijl testen.


Opnieuw getest vandaag. Eén woord: Wow!

Had er een dummy-lading van ~28 gram op geplaatst. Snel en kaarsrecht omhoog, ik verschoot er zelf van. Ben niet zeker van de hoogte, het was in ieder geval heel erg hoog. Mogelijk is de stok afgebroken bij de eerdere test.

Ik ga nu proberen om hetzelfde resultaat enkele keren te herhalen alvorens ik "verderbouw". Dan volgt ook een tooltje.

Sorry voor het slechte beeldmateriaal. De pijl is ook alles behalve mooi. Afwerking moet sowieso beter. Het oog wil ook wat natuurlijk.

Ik stop voorlopig even met testen. Vooral een "veilige" plaats vinden is moeilijk.



Video om een idee te krijgen (kwaliteit verloren gegaan bij het knippen en uploaden):

 

 

Link to comment

Hahahahha WOW coole reactie. Ik kan het mij levendig voorstellen. Zo'n pijltje haalt overigens zeker wel de 30 tot 40 meter.
 Zorg dat je idd niet gepakt wordt. zolang je er nog geen knallende kop op zet zal het wel mee vallen allemaal.
 Ziet er veel belovend uit in ieder geval.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Even een oude topic oprakelen. Ik heb advies nodig.

 

Ik heb wegens tijdgebrek weinig kunnen proberen de laatste maanden. Ipv onmogelijke doelen na te streven en snel-snel te willen werken heb ik een makkelijker doel voor ogen: Een vijftal simpele pijltjes met een knalletje.
Mijn familie en ik hebben al enkele jaren een traditie om wensen op commerciële vuurpijlen te schrijven. Dat kan natuurlijk ook met is natuurlijk nog leuker met zelfgemaakte pijlen.
 

De compo en afmetingen voor de pijl etc zijn voldoende getest. De "payload" vormt een probleem.
Ik probeer al een tijdje de "probleempijl" (zie eerste post in topic) na te bootsen, maar zonder geluk.

Compo BP 75/15/10; 14mm pijp (1,5mm dik); Zeer goed geramd, met klein 5mm gat en een "core" tot halverwege de BP. Ik krijg steeds meer een vuurpijl dan een knalletje.


Enig advies iemand? Hoeft echt geen luide knal te zijn.

Link to comment
10 minutes ago, Andres said:

Dus je pijl vliegt wel mooi de lucht in, maar je salute doet het niet? 
Hoe is je salute opgebouwd? Wat meer informatie en eventueel wat beeldmateriaal zou van pas komen.

Bedankt voor je reply. Nog geen salute gemaakt. Ik probeer eerst "op de grond" iets te doen knallen.. De testen met de pijltjes zijn vrij goed: Ik kan minstens 25 gram mee de lucht insturen. Moet toch genoeg zijn?

Nog even meer stats voor het "knalpijpje" tot nu toe:

Compo BP 75/15/10; 14mm diameter pijp (1,5mm dikke wand); Zeer goed geramd, met klein 5mm gat en een "core" tot halverwege de BP; Stoppen van kattegrit 15mm "lang"; Lengte pijpjes geprobeerd: 6cm, 11cm

Edited by FascinatedFire
Link to comment

5mm is geen klein gat. Dat gebruik ik voor fonteinen en die knallen gelukkig nooit. 

Probeer eens een gaatje waar net aan je lont in past. (2mm max, gewoon ff proppen met dat lont) Dan die core helemaal van voor naar achter. Je gebruikt hopelijk wel papier voor je pijpjes, geen PVC? PVC geeft namelijk heel valse splinters die ze op een röntgen foto niet gaan vinden.

Ook kan je je tube vullen met meal (pulverone liefst) en stevig spiken. Dan zal ie echt wel boem doen.

Link to comment
10 hours ago, Tyneman said:

5mm is geen klein gat. Dat gebruik ik voor fonteinen en die knallen gelukkig nooit. 

Probeer eens een gaatje waar net aan je lont in past. (2mm max, gewoon ff proppen met dat lont) Dan die core helemaal van voor naar achter. Je gebruikt hopelijk wel papier voor je pijpjes, geen PVC? PVC geeft namelijk heel valse splinters die ze op een röntgen foto niet gaan vinden.

Ook kan je je tube vullen met meal (pulverone liefst) en stevig spiken. Dan zal ie echt wel boem doen.

Bedankt voor het advies. Ik probeer de volgende keer een zo klein mogelijk gat met een volledige "core".

Ik gebruik inderdaad papier; PVC is idd levensgevaarlijk.

10 hours ago, Tyneman said:

Ook kan je je tube vullen met meal (pulverone liefst) en stevig spiken. Dan zal ie echt wel boem doen.

Heeft pulverone als voordeel dat je niet hoeft te rammen/persen?

Link to comment
  • 2 weeks later...

Zojuist ook mijn eerste (wc-rol) vuurpijl afgestoken.

- Compo 65/25/10 (volgens proces uit "klap op de vuurpijl")
- Lengte 100mm
- Stoppen 10/15mm klei
- ID 15mm
- Dikte wand 2mm
- lading: 10g, licht geramd, nozzel geboord, 5mm, core 5cm

totaal gewicht:20.2g (zonder stok)

 

Resultaat: leuk filmpje, alleen de vuurpijl staat er niet echt op......

Pijl ging maar traag omhoog, bijna slowmotion, maar wel bijna recht omhoog, na een metertje of 12 viel die naar beneden en brandde daar verder uit.

Totale brandduur iets van 4 seconden.

Conclusie: ontwerp met wc-rolletje lijkt te werken, vrij veel finetuning nog nodig voordat ik er een bolpijl van kan maken......

Kortom: ik krijg hem wel omhoog, maar daar is alles ook alles mee gezegd.

Link to comment

De teleurstelling blijft duren.. Nog enkele dagen te gaan en nog steeds geen knal te krijgen.

 

Lengte 50mm
ID 14mm
Stoppen 15mm
BP 20mm 75/15/10 geramd 1/8e tea spoon
Core 2mm (net genoeg voor lont), volledige geboord
 

BP heeft 12 uur gemild. Core was net groot genoeg voor lont.. Het was een mooie fontein, helaas geen knal.
Stoppen waren prima, hebben de druk goed weerstaan.

- Zou mijn BP niet goed zijn? Te weinig BP? Te grote ID?

- Wat zit er in commercieel knalvuurwerk? Ik had vroeger als kind wel eens een doosje "bamboo crackers"; Mini pijpjes, kort lontje, leuke knal.

Link to comment
×
×
  • Create New...