Jump to content
PyroForum.nl

Gerbs


Tyneman

Recommended Posts

Om met O&N iets simpels te maken welke toch een beetje de aandacht trekt ben ik ook weer eens begonnen aan een paar gerbs.

Mede door het enthousiasme van Snooby heb ik deze week weer wat testjes gedaan.

 

Hier een rode en een blauwe gerb. Beiden met Ti voor de vonkjes.

 

 

Beiden zijn 14mm id, 4mm nozzle, ong 50mm fuel, bevatten ong 10g compo per stuk.

Brandtijd ong 12 seconden.

 

 

Blue Gerb Composition Ratio
Ammonium perchlorate, 200 micron 0.38
Black copper oxide, or red 0.16
Titanium 0.13
Parlon 0.12
Aluminum, 325 mesh fine flake 0.10
Hexamine 0.08
Airfloat charcoal 0.03
Total 1.00

Red Gerb Composition Ratio
Strontium nitrate 0.44
Parlon 0.17
Magnalium, 200 mesh 0.17
Titanium 0.13
Red gum 0.09
     
     
Total 1.00
 

 

Gefilmt overdag met dit heerlijke zonnetje, maar het idee is te vatten. Zeker weer eens wat anders dan de BP met Ti of Fe fonteintjes. Ook de groene variant eens fiksen. Dan is er door te combineren zelfs een regenboog te maken.
Link to comment
  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Zeer mooi, zeker die rode !
Zelf overdag mooie felle kleur.

Ik zou zelf ook graag eens een gerb maken, maar dan 1 die enkele meters hoog spuit...
Helaas heb ik hier geen geschikte tubes voor, of pers om eindstoppen te maken :(

Ik zal het maar houden bij mijn kleintje fonteintjes, klein maar fijn :)

Link to comment

Hmmm, op het filmpje lijkt zijn piek iets van 2m, maar snachts of in real life zie je waarschijnlijk wel dat het hoger was.
Met groot bedoel ik iets van een 5tal meter... Maar ja, dat is iets voor later, de bombettes gaan nu zo lekker !

Hou ons op de hoogte, ik wil ze wel es in actie zien in het donker.

Link to comment

Worden de kleuren zoals paars simpel weg gemixt door blauw en rood in een bepaald verhouding?

Ik dacht namelijk dat paars een eigen recept had maar niet blijkbaar..

Er zijn een heleboel formule's (eigen recept) voor paars.

Paars word vaak gemaakt doormiddel van een mengsel van een rode en blauwe kleurdonor zoals bijv strontiumcarbonaat en koperoxide in 1 formule.

Het is dan ook niet vreemd dat een mengsel van een blauwe en rode formule paars oplevert.

Verder heb je kleuren die je op beide manieren kunt maken zoals geel, (door rood en groen te mixen, of door een formule met gele kleurdonor te nemen)

Je kunt niet alle formule's klakkeloos met elkaar mengen, maar bepaalde formule's zoals die in het Veline kleur systeem zijn er voor gemaakt, die kan je dus wel mengen.

Link to comment

He, ik wil het ook zien !

Ik ga men restje micro stars ook eens in een gerb stoppen, ben benieuwd naar het effect.

Het enige waar ik voor vrees is dat de stars er niet uit gaan komen, maar tegen de nozzle gaan blijven zitten en daar opbranden...

Je kan natuurlijk conische gerbs maken maar zo hulzen heb ik niet, en dat rammen lijkt me ook niet praktisch.

Jullie enthousiasme is aanstekelijk !

Link to comment

×
×
  • Create New...