Jump to content
PyroForum.nl

Ik vraag me af...


pyromuis

Recommended Posts

  • Root Admin

Leveranciers was alleen zichtbaar maar niet toegankelijk voor leden zonder 'Leveranciers' rechten. Ik heb een nieuwe categorie aangemaakt bedoeld voor gebruikers met meer (bewezen) praktische ervaring op het gebied van pyro/chems. Leveranciers is niet meer zichtbaar nu, HE heb ik daar ook onder gezet.

Link to comment

Zal ongetwijveld jammer zijn,maar het getuigd naar mijns inziens wel van een stukje verantwoording.

Er staat ook bij>>met meer (bewezen) praktische ervaring.
Dus lijkt het me na goedkeuring van een van de Mods dat dit toegankelijk word gemaakt voor de serieuze mensen op Pyro-vlak.

Er zijn eendagsvliegen genoeg. ^_^

Goeie zaak lijkt me. ;)

Link to comment
Dus lijkt het me na goedkeuring van een van de Mods dat dit toegankelijk word gemaakt voor de serieuze mensen op Pyro-vlak.

Ja, nadat je er zelf mee komt middels PM, het word niet zomaar uit het niets geactiveerd, even een berichtje sturen en jezelf laten beoordelen door een mod/admin dus.
Eenzelfde systeem wordt op APC ook gehanteerd.
Link to comment

Uiteraard snap ik deze maatregel.
Zeker omdat er mensen zijn niet niet precies weten waar ze aan beginnen, zo zie je op internet genoeg mensen die eventjes met 80gr primair een boom proberen op te blazen.

Wel een nadeel is dat als mensen met HE willen starten, en geen goede correcte informatie kunnen vinden, ze zelf gaan modderen.
En dat is nou juist wat al die ongelukkige situaties creëert.
Aan de andere kant is het ook zo dat als mensen niet van het bestaan af weten ze er ook niet mee gaan rotzooien.

Wat dan voor mij persoonlijk geld,
Op dat subforum heb ik veel kunnen leren, ook qua veiligheid. Zelf denk ik dan ook dat als ik daar niet heb gezocht ik nu relatief onveilig bezig geweest zou zijn.
Persoonlijk vind ik de chemie veel interessanter dan pyro. En dan zowel als HE als algemenen dingen.

Verder zal ik aan een mod vragen of hij mij capabel genoeg vind om te mogen mee discussiëren in de HE sectie.
Mocht dat niet zo zijn, is het jammer maar helaas en zal ik ergens anders mijn informatie vandaan moeten halen.

Link to comment
Wel een nadeel is dat als mensen met HE willen starten, en geen goede correcte informatie kunnen vinden, ze zelf gaan modderen.
En dat is nou juist wat al die ongelukkige situaties creëert.
Aan de andere kant is het ook zo dat als mensen niet van het bestaan af weten ze er ook niet mee gaan rotzooien.


Daar heb je een punt. ^_^

Ik had het nog niet helemaal zo bekeken.
Nu heb ik totaal ook niks met HE`s,vind "persoonlijk" HE`s ook weinig van doen hebben met een mooi stuk pyro, maar uiteraard ieder zijn ding.

Vrij lastig dit.
Link to comment

Ik vind het in het geheel niet slecht dat het achter een deurtje zit. Ik kijk er op de volgende manier naar:
Dit forum is naar mijn mening nog veel te open. Dat betekend dat elke newbee, meestal de jongste, hier informatie zoekt over het maken van eigen knallers.
Kijk en als er dan ergens een topic staat die over nog hardere klappen gaat is dat natuurlijk nog stoerder. Dit zijn de gasten die de informatie toevallig lezen.
Zeg maar de "gelegenheidsdief". Dit zijn de gevaarlijkste. Als er gasten zijn die bewust gaan zoeken naar de syntheses kunnen die, met de juiste zoektermen, op het hele internet terecht. Als die zich op een gegeven moment registreren zich voorstellen en dan kunnen zij op aanvraag en na welbevinden van de mods toegang krijgen.

Edited by Rocketier
Link to comment

Het is misschien wel handig om duidelijk kenbaar te maken dat deze sectie er is, voor de aanwas van (de spaarzame) serieuze HE members.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het jammer vind dat mensen geen gebruik meer kunnen maken van de vele waarschuwingen.
Daarintegen vind ik het wel weer goed, aangezien het toch een hoop informatie bevat die gebruikt zou kunnen worden voor zaken die niet deugen.

Voor iedereen die aan HE wil beginnen toets "insert polyol here" en iets van KNO3 suiker in op Youtube :( :(

Edited by High Density
Link to comment

Ook al ben ik pas net actief op dit forum vind ik dit een goede keuze. Er zijn genoeg HE's die relatief makkelijk te maken zijn en er zijn ook genoeg jongeren die zich hierdoor laten verleiden zonder eerst onderzoek te doen of tests of wat dan ook. Op deze manier kun je nog enigzinds voorkomen dat ze kant en klare informatie kunnen opvragen en het bevorderd op die manier ook om zelf op onderzoek uit te gaan en meer te leren over HE m.b.t. veiligheid.

Link to comment

Leveranciers was alleen zichtbaar maar niet toegankelijk voor leden zonder 'Leveranciers' rechten. Ik heb een nieuwe categorie aangemaakt bedoeld voor gebruikers met meer (bewezen) praktische ervaring op het gebied van pyro/chems. Leveranciers is niet meer zichtbaar nu, HE heb ik daar ook onder gezet.

Ik neem aan dat GK (en/of het moderating team) bij het verbergen van de HE sectie een afgewogen beslissing heeft gemaakt. Mag ik hier dan ook uit hun mond de argumenten voor horen?

Persoonlijk vind ik het maar onzin. Afschermen van de HE sectie resulteert in (nog!) kleinere bezoekersaantallen en minder nieuwe topics. Hierdoor kan de sectie over de komende periode van 1-2 jaar behoorlijk doodbloeden. Ik vind dat zelf geen wenselijke situatie, maar misschien past dit gevolg wel erg goed in gamekeepers straatje. Hij heeft in het verleden al eerder voorgesteld de HE sectie te sluiten. Wellicht dat hij dit over 1-2 jaar nogmaals probeert onder het motto: 'De HE sectie wordt nauwelijks meer gebruikt, laten we die maar weghalen'. Hij zal er dan alleen niet bij vermelden dat hij hiervoor zelf (mede)verantwoordelijk is geweest (door de sectie af te schermen).

Ik denk dat iedere maatregel die de bezoekersaantallen en forumactiviteit (op de langere termijn) negatief beïnvloedt, een domme beslissing is. Daarom ben ik van mening dat we niet te snel zaken moeten gaan afschermen. Ik heb weinig behoefte aan flamewars of uitgebreide discussies. Wel ben ik van mening dat wanneer je iets afkondigt dat gevolgen heeft voor een grote groep gebruikers, je bereid bent uit te leggen waarom je dit doet. Graag reactie. Edited by Leander
Link to comment

Ik denk dat dit mischien juist een stimulerende werking zou kunnen hebben op de HE sectie. Met het oog op het huidige "klimaat" was ik bijvoorbeeld nogal terughoudend in het posten in de HE sectie aangezien het gewoon open en bloot toegankelijk (lees zichtbaar) was.

Edited by sjeef1
Link to comment
  • Root Admin

Bezoekersaantallen zijn niet de belangrijkste bepalende factor voor het beleid op pyroforum. In mijn ogen is HE een secundair onderwerp van dit forum, en in combinatie met de bijbehorende extra risico's (in vergelijking met pyro) vind ik dat hier iets meer verantwoordelijk mee omgegaan moet worden. De vereisten minimaal 18jaar en bewezen praktische ervaring met pyro/chems zijn wat mij betreft het minste wat je mag verwachten en volstrekt redelijk voor gebruikers die zich met he bezig willen houden. De scheiding tussen theorie en praktijk vind ik onzin, aangezien zo goed als alle topics praktisch van aard zijn. Op dit moment hebben 40 gebruikers toegang tot Afgeschermd, wat volgens mij het grooste deel is van de actieve bezoekers van dit forum.

  • Upvote 1
Link to comment

Ik zie het probleem eigenlijk niet.
Men heeft al te gemakkelijk toegang tot informatie over het maken van explosieven.
Reken er maar op dat de bunkerbuster in Rittem (zoiets?) ook een aantal maal langs pyroforum gesurft is, idem met het overgrote deel van de HE k3wls in Nederland en Belgie.
Niet bepaald reclame voor het forum lijkt me.

Met een dergelijke barriere zorg je er voor dat de kiddo's die binnen een dag een bom willen maken geen moeite doen om toegang te krijgen,
waar fatsoenlijk geinterresseerden dus zonder onnozel gezeik kunnen discussieren.

Prima beslissing lijkt me zo.

Link to comment

Als je bang bent voor teruglopende bezoekers voor HE of pyro zou het misschien een goede beslissing zijn om een newbiesectie op te richten.
Daar zouden bijvoorbeeld korte vragen topic's in kunnen staan.
En regels wat betreft gevoelige primary's ect bovenaan.
En als topic's de foute kant op gaan deze meteen onzichtbaar verwijderen of verplaatsen.

Het is moeilijk om iemands kennis te peilen zonder dat hij post's kan maken lijkt me.

Link to comment

Je kunt natuurlijk de HE sectie zichtbaar laten en toegankelijk maken met rechten hiervoor.
Te verkrijgen bij GK en of Mods.

Met een dergelijke barriere zorg je er voor dat de kiddo's die binnen een dag een bom willen maken geen moeite doen om toegang te krijgen


Althans niet hier op het Forum,waar er "verantwoordelijker" mee om gegaan word zoals GK ook al zei.
Als deze "kiddo`s" een bom willen maken is 5 minuten internet genoeg.

Een beetje serieus member pik je er zo uit en kan je de rechten verlenen.

een newbiesectie op te richten.


Op zich wel leuk idee,maar dat geeft over het algemeen mensen die snel wat vragen en weer verdwijnen.(Te lui om zelf wat research te doen.)
Ik denk dat je er snel zat van bent om steeds maar weer de zelfde vragen te beantwoorden door te weinig research van hun kant. ^_^

Het is moeilijk om iemands kennis te peilen zonder dat hij post's kan maken lijkt me.
:D

Logisch lijkt me.
Vaak is de beginpost (voorstel-post.) voor mij al voldoende om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt.

Of misschien wat democratischer een poll voor de afgeschermden onder ons. -_- Edited by Lontje
Link to comment

Als je jezelf wilt bewijzen moet je dan een filmpje op het forum openbaar zetten of mag je ook wat foto's en filmpjes naar een mod sturen via pm of mail of links sturen dat ze het kunnen bekijken. Natuurlijk kun je nooit bewijzen dat jij het bent maar ik wil liever niks hier op het forum zetten kwa foto en filmpjes.

Link to comment

Een beetje jammer dat je eerst moet weten hoe je een relatief veilige device kan maken voor dat je mag leren hoe dat kan.

Verder denk ik dat als iemand wil beginnen met HE dat juist dan zoon subforum handig kan zijn.
Ook kun je van te voren niet weten hoe serieus iemand is.
Iemand kan universitair scheikunde hebben, en vervolgens alles slopen wat hij tegen komt.
Terwijl iemand die niet veel kennis heeft van chemie er juist weer verantwoord mee om gaat.
Daarnaast ligt de verantwoording bij de gene die de device maakt en "gebruikt", en niet bij dit forum.

Ik denk dat HE afschermen net zoveel nut heeft als pyro verboden maken in Nederland.
Als iemand wil weten hoe hij een device kan maken komt hij er toch wel achter.
En dan heb ik liever dat dat via dit forum is dan via youtube.

  • Upvote 1
Link to comment

Ook ik vind het erg jammer dat de HE hoek nu onzichtbaar is, was leuk om eens in rond te neuzen. Maar met enkele jaren pyro hobby ben ik nog niet op het punt beland dat ik me met HE bezig wil houden. Uiteraard verschilt dit per persoon. Juist om deze reden kan ik er ook achter staan dat niet voor elke nieuwkomer alles te lezen is over HE's.

Wel vind ik ook dat er een "HE do and don't" topic zichtbaar zou moeten zijn die wijst op alle gevaren, zonder inhoudelijk in te gaan op andere zaken. Op deze manier kun je toch een stukje veiligheid inbouwen zonder dat newbees meteen aan de slag kunnen. Als ze dan ergens anders op het web wel info kunnen vinden, dan in ieder geval met wat begeleidende veiligheid uit bovengenoemde topic.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...