Jump to content
PyroForum.nl

Flash Cracker


Charcoal

Recommended Posts

Omdat ik mijn knallers eigenlijk nooit groter maak dan 25/30 gram was ik toch wel eens benieuwd hoe een 100 gram knaller klinkt / voelt :rolleyes:
Bij deze het resultaat :)

Het was zeker een leuke knal, met een gigantische drukgolf, maar ik denk toch dat het eenmalig was. Ik heb liever 4 knallers van 25 gram, dan één grote..

Ook voelde ik me niet echt veilig tijdens het maken, en met het idee dat er zo'n device in huis ligt :blush:

Flash is 65/35 Kclo4/Al, in batches van 10 gram gediapeert

ID 40mm
OD 60mm
Lengte 95mm

EDIT: Mijn excuses voor de slechte kwaliteit van de film, had helaas geen goede camera bij me :(

Mijn_film.wmv

Edited by gamekeeper
Link to comment

Met 25 gram ben je je hand ook kwijt hoor, en dat zal het gunstigste geval zijn.
Nu zal het met KClO4 wel meevallen, het gevaar, maar als je toch gaat twijfelen:
Niet aan beginnen.

En waarom trouwens 25 grammers? In vlinders en nitraten zit ook maar een grammetje of 2-3.
Het is vrij simpel om zelf flash te maken dat superieur is aan de rotzooi die je in de standaar illegale knallers vindt.
Wat dus betekend dat je met niet meer dan 5gram flinke dreunen kan veroorzaken.

Ik zeg het maar even, want ik heb zelf namenlijk ook een aantal 20 grammers gemaakt afgelopen O&N.
Ondanks dat de drukgolf logischerwijs intenser is, klinkt de knal zelf niks beter dan die van een 5 grammer.

Geen zeikpost hoor, was een leuke knal.

Link to comment
Ik maak meestal een hoop verschillende kalibers :) van 2 tot 25 gram.

Het verschil tussen 5 en 25 vind ik (ook qua aantal decibels) erg groot, maar boven de 25 gram houd het een beetje op qua geluidssterkte, alleen de druk neemt toe.


Dit verhaal klopt niet. Tuurlijk word het geluid wel harder, je moet alleen dan wat verder weg gaan staan. Je oren kunnen namelijk boven een aantal db's het verschil niet meer waarnemen.
Link to comment

Dan zal dat het zijn :)

Ik heb zelf het gevoel dat het op een gegeven moment een beetje ophoud.. Zo hadden we afgelopen oudejaarsnacht wat zwaardere salutes geschoten, eerst een Atomyc 80 (200 gram flash) en daarna een Cobra 100 (700 gram flash).. Het verschil in luidheid was niet ontzettend veel groter, natuurlijk meer druk, en meer echo omdat het geluid verder weg komt..

Link to comment
  • 3 months later...

Ik heb zelf ook 100grammers,
en zwaarder gemaakt.
Persoonlijk deel ik je mening wat 100gr en 30 gr betreft dat je beter 3 a 4 van 30 kan hebben dan 1 van 100...
Vind de spectaculariteit eromheen leuker als de knal die de 100gr produceert zoveel harder gaat het niet naar mijn mening...
Of je moet weer een stap zwaarder gaan.
Maar dat brengt ook weer meer risico's met zich mee..

Moet wel zeggen , je hebt er een leuk bouwseltje van gemaakt haha ;)

Link to comment
×
×
  • Create New...