Jump to content
PyroForum.nl

Combi cracker?


Charcoal

Recommended Posts

Goedenavond!


Ik heb de hele avond gezocht, maar vond helaas geen antwoord op mijn vraag :)



Ik wil als experiment flash knallers (met 10 gram flash bijvoorbeeld) met een fontijn maken.

Hoe kan ik dit nou het beste doen? De manier die mij het meest logisch lijkt is bijgesloten in de bijlage.



Ik wil het liefst zo min mogelijk vertraging tussen de fontijn en de knal..

Dit zou betekenen dat ik de fontijn en eindstop in één zou moeten maken, maar dit betekent ook dat als de fontijn opgebrand is er nog weinig stop over is, en er dus weinig druk op de flash staat?

Moet bovenop de fontein ook nog een eindstop met nozzle maken? Om zo druk op te bouwen in de fontijn?

Wat is volgens jullie de beste manier om dit te doen?


Alvast bedankt!

Grt, Charcoal

Link to comment

Het lijkt me wel wat gevaarlijk dat je met zo weinig ervaring zoiets wil maken. Als je dit inzicht niet hebt en dan nog eens snel-cement wil gebruiken EN er nog eens een apart topic voor aanmaakt...

Enfin, als je het toch wil doen. Het ontwerp dat je wil voor ogen houden is dat van een omgekeerde rocket.

Eindstop, Sas, eindstop met doorvoer, flash, smeltlijm.

Edited by danny db
Link to comment

Als je de snelcement eindstoppen weglaat is het idee best uitvoerbaar. Ik ken zelf van verhalen uit mijn omgeving meerdere ongelukken van (in dit geval) commerciële flashknallers met snelcement stoppen. Zoiets kan letterlijk een deuk in een auto schieten. Zorg er ook voor dat je doorlonting met een dusdanige vertraging verloopt dat al je fontijnmix is opgebrand voor je knaller gaat. Dit voorkomt wegschieten van half smeulende hete resten.

Link to comment

Bedankt voor de duidelijke reacties!

Ik maak eigenlijk altijd mijn knallers met dubbele cement eindstoppen, dat is tot nu toe (gelukkig) altijd goed gegaan, maar zal ik dan vanaf nu mee stoppen!

Waarom ik hier een nieuw topic voor open is omdat hier gewoon heel weinig over te vinden is, en dat ik denk dat dit best een leuk experiment kan zijn voor iemand die nog niet lang met de hobby bezig is (welliswaar met niet teveel flash dan)

Ik ga er zo een maken, eindstoppen voor de verandering met hotglue :) Het is dus wel de bedoeling dat ik een nozzle maak in de bovenste stop?

Link to comment

Ik zou zelf eerst de fontijn/vlammix erin rammen of persen dan pas de flash erin gieten en de onderkant dichten met stukje gomtape. veilige knaller en gaat gewoon goed doe zelf ook wel vaker. Ik maak meestal me vlammix nat icm dextrine en pers het dan, dan zit lekker vast en brokkelt het ook niet zo snel los.
Vind inderdaad wel dat je snel aan de slag gaat met meteen flash? En zoals de meeste zeggen je hebt geen eindstoppen nodig met beetje leuke flash. Daarom dicht ik het dus met alleen stukje papier.

Link to comment

Ik denk dat de timing beter gaat als je de visco niet laat doorlopen.
De fonteinmix steekt de flash wel aan.( als er maar een klein gaatje zit in je plug van de flash , al dan niet gevuld met een beetje sas)

Dan is het principe gelijk aan wat danny al opmerkte : vuurpijlen en ook aan nitraatjes en dus was er al veel over te vinden op het forum.
Ikzelf als fonteinen man zou het maken met een en dezelfde sas ( en heb dit al gemaakt) gebruikmakend van sassen die mits niet goed aangestampt of geperst knallen, wat dus een kwestie is van opbouwen van je fontein.( een fontein deel hard aangestampt en knal deel losser gevuld)( hoewel het ook richting starmine effect kan gaan dan) Maar dit terzijde.

Voor jou een tip van de simpelste manier. je neemt een kant en klare flash knaller ( bv 8 cm ).. je knipt de lont heel kort weg. Je rolt er een stuk 'kraft'papier omheen van een langere lengte ( bv 16 cm) en vult de bovenkant op met fonteinsas.

Leuk verhaaltje : mijn zoontje van 6 maakte dit zo al op zijn niveau dan .. een rotje met een a4 omheen gerold en de bovenkant opgevuld met kruit van sterretjes of van papa.
Is geen vergelijk maar wel hetzelfde principe.

M.V.G. Jason

Link to comment
×
×
  • Create New...