Jump to content
PyroForum.nl

Flash 'Commerciële knallers'


Pyro_Freak

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb de volgende vraag, mede omdat ik hier nieuwschierig naar ben geworden:
Is er iemand die weet wat voor flash er precies wordt gebruikt in de knallers die voor commerciële doeleinden zijn bedoelt ?
Wordt hier voornamelijk kclo3 of kclo4 in de flash gebruikt ?
Ik hoop dat iemand hier een duidelijk antwoord op kan geven.
Ik kon dit helaas niet duidelijk op het forum terugvinden en vandaar hier de vraag.

Alvast bedankt voor alle antwoorden !


Groeten,

Pyro_Freak

Link to comment

wat voor knallers bedoel je dan?
nitraten en vlinders enzo? (het illegale dus)
of bedoel je de in nederland verkrijgbare rotjes, daar zit een of ander zielig sloom buskruit in.

ik heb een keer een airbomb(klein 1 shot mortiertje) opengemaakt en daar zat helemaal geen burst in alleen kleine stars die voor de knal zorgde.

Link to comment

KClO4 is gewoon duurder dan KClO3, dat is de enige reden dat het gebruikt word. KClO3 heeft wel een lagere activeringsenergie, maar KClO4 heeft een hoger zuurstofgehalte, waardoor de voor en nadelen elkaar zo'n beetje opheffen in het geval van GD flashes. Eventueel word nog wel eens bichromaat toegevoegd aan zwavelloze KClO4 flashes, aangezien dit op een veel lagere temperatuur al zuurstof afgeeft en zo de reactie op gang helpt. Als je KClO4 tot je beschikking hebt zou ik zeker geen KClO3 gebruiken voor flash. Vooral in combinatie met reactieve metaalpoeders zoals MgAl of ongecoate aluminium is dat ronduit gevaarlijk.

Chinese rommel bevat bijna altijd chloraat, terwijl degelijk vuurwerk van bijvoorbeeld Duits fabrikaat alleen maar KClO4 gebruikt. Dit komt omdat bijvoorbeeld Duits of Belgisch vuurwerk nog wel aan bepaalde veiligheidseisen moet voldoen, terwijl chinees vuurwerk daar totaal niet door gebonden word, en zij dus voor het goedkoopste en gevaarlijkste alternatief gaan. Het gaat dus niet om 'beter of slechter', maar meer om veiligheid en bijbehorende wetgeving wat de doorslag geeft.

Link to comment

Buitenlandse ploppers halen hun klap vooral uit een grote naverbanding. In termen van luidheid scoren ze daarom goed, maar die flashes zijn totaal niet snel of brisant. Een goed beginpunt voor een luidruchtige flash is 66/33 kaliumperchloraat met fijn aluminium naar keuze, en dan stapsgewijs de kaliumperchloraat vervangen voor zwavel. Op een gegeven moment heb je dan trage baggerflash die retehard knalt. Zo kwam ik uit op grofweg de volgende compositie:

40 Kaliumperchloraat
35 Aluminium (40/60 mengsel van bright en GD)
25 Zwavel

Hard en goedkoop zullen we dit maar noemen. Verder komen de mooiere knallen doorgaans van magnalium. Simpelweg 50/50 mengen met kaliumperchloraat geeft een hele aardige flash met een hoge geluidsdruk en lekker in het gehoor liggende knal. In goedkoop vuurwerk gooien ze daar dan uiteraard weer strontgoedkope zwavel bij, en dan heb je ongeveer de standaard mix voor het gros van de vlindertjes en nitraten.

Link to comment

Het verschil tussen KClO3 en KClO4 Al flash is niet zo heel veel vind ik zelf. KClO3 gaat heel iets zachter. Magnalium flash is zeker een topper!! Alleen het gebied van 55% tot 65% KClO4 knalt echt super, maar vind 50/50 aanzienlijk minder hard hard gaan.

Link to comment

Ja dat zie ik inderdaad ook pas net!

Ik heb deze via google gevonden: Link

Mortieren
Mortierbommen
Afsteken van mortierbommen uit mortieren
Mijnen en waterbommen
Verschillende kalibers
Kleine mortieren


Geniaal dat de deskundigen niet de officiële benamingen gebruiken... :lol: Edited by lennard
Link to comment

Dankje.

Idd, wat een klapkutten, mortieren? Gaan ze een uitgebrijd verslag over een glasvezelbuis maken ofzo? :lol: , En mortierbommen? Dan gaan ze zeker ook laten zien hoe je een mortier opblaast :). Mijnen en Waterbommen? HHmm, weten ze zeker dat ze dit verslag niet hebben omgewisseld met een militair verslag? :P

Link to comment

ik heb net de verklaring van die link van lennard gelezen, tering wat staat daar veel in, echt al het iligale vuurwerk dat je je kan wensen staat hier beschreven. In heel veel flashes zit ook bariumnitraat, en crackling maken ze hier met koperoxide, loodoxide en kaliumnitraat?? En ze maken gele stars met Kaliumperchloraat, bariumnitraat, strontiumnitraat en magnesium?? Echt rare compo's, maar wel leuk om een keer uit te proberen.

EDIT ff de naam van lennard verandert :lol:

Edited by Weirdo
Link to comment

Naar mijn idee slaan veel compo's helemaal nergens op! Ik begin me nu ook echt af te vragen hoe serieus we rapporten van de VROM moeten nemen...

PS het is btw lennard met een D.... :lol:

Edited by lennard
Link to comment

Het zal zeker niet onjuist zijn qua chloraten en zwavel in 1 comp. Het is schinees spul, en dit is het goedkoopst, bij KCLO3 S compos zal ook geen open lucht in het hulsje zitten, de compo kan er niet in bewegen, dus daarom zal het ook niet afgaan als je het laat vallen ofzo.
(Voor alle O&N n00bs) Ook een goede reden om die troep niet open te pulken als je geen doodswens hebt.

Link to comment

Onwijs handig document van het VROM.
Zelf schrik ik ook erg van de samenstellingen die er in bijv. in de rollen zitten.
Als je bedenkt dat dit allemaal naar de consument gaat !
Laat dit inderdaad een waarschuwing voor iedereen zijn, maak absoluut geen vuurwerk open !
Verder bedankt voor de vele nuttige reacties van iedereen, echt top.

Groeten,

Pyro_Freak

Edited by Pyro_Freak
Link to comment
Naar mijn idee slaan veel compo's helemaal nergens op! Ik begin me nu ook echt af te vragen hoe serieus we rapporten van de VROM moeten nemen...

PS het is btw lennard met een D.... :)



Moet je ook niet doen, zitten veel fouten in hoor, ook kwa afmetingen enzo. Je ziet wel gelijk dat die italiaanse en spaanse knallers een heel stuk beter in elkaar zitten kwa compo's als de rest.
Link to comment
  • 1 month later...
×
×
  • Create New...