Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

Stinkbommen maken deel uit van het assortiment van vele feestwinkels. Ze bestaan meestal uit een ampul met daarin een sulfidezout, bijvoorbeeld ammoniumsulfide.

Bron

Ja dat zou prima kunnen! Maar ik denk niet dat ze H2S zullen gaan verwerken in stinkbommen aangezien het niet voor niets als zeer Toxisch aangeschreven staat... ^_^
Link to comment

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Benzolift vs Black Powder (Pulverone)

Wat heeft jullie voorkeur en waarom?

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Ik kan geen redene bedenken waarom je benzo-lift wil gebruiken.

Als je ziet naar dat het leeuwendeel van de pyrotechniekers (zowel pro's als amateurs) Buskruit of pulv gebruik is het wel duidelijk welke de bovenhand haald.

Ik denk zelf omdat Pulv. velen malen goedkoper is, maar als ik hier en daar filmpjes bekijk moet wel hele goed BP hebben wil je in de buurt komen van Benzolift kwa snelheid. Dus vandaar deze vraag.....
Link to comment

@ Pyromaniak: Bij de verbranding van buskruit onder lichte druk ontstaat kaliumsulfide. Dit ontleedt onder invloed van onder andere vocht tot waterstofsulfide, en dat ga je ruiken. Die ammoniumsulfide stinkbommen vormen ook gewoon waterstofsulfide, want ammoniumsulfide is niet heel erg stabiel. Omdat waterstofsulfide oneindig veel harder stinkt dan de gevormde ammoniak ruik je die laatste niet.

Link to comment

--------------------------------

Ik kijk hier net uit mijn raam, en er worden 3 shells afgevuurd. Met een C-based effect, een ruby red en een glitter. Allemaal 3 inch, en duidelijk zelf maak dat zag je aan de break. Owh ja het was zeker ook een flashbreak.

Heb je vandaag geschoten? Pm me dan ^_^.

-------------------------------

Edited by danny db
Link to comment

Ik ook niet. ^^
Het doet me altijd deugd om mensen in mijn omgeving onze hobby te zien beoefenen. :P
Helaas is dat erg zeldzaam.

Ik heb iemand op youtube gezien die nogal aparte dingen vertoond:
- Hij vult altijd maar 1 hemi, en doet een lege hemi erbovenop (en niet ivm symmetrische break)
- Hij gebruikt benzolift, met een ratio van 1/6 van het gewicht van de shell

Ja logisch, als je shell 2x zoveel oppervlakte heeft voor zijn gewicht komt hij niet hoog. ^_^

Link to comment
Ik ook niet. ^^
Het doet me altijd deugd om mensen in mijn omgeving onze hobby te zien beoefenen. :P
Helaas is dat erg zeldzaam.

Ik heb iemand op youtube gezien die nogal aparte dingen vertoond:
- Hij vult altijd maar 1 hemi, en doet een lege hemi erbovenop (en niet ivm symmetrische break)
- Hij gebruikt benzolift, met een ratio van 1/6 van het gewicht van de shell

Ja logisch, als je shell 2x zoveel oppervlakte heeft voor zijn gewicht komt hij niet hoog. ^_^



Rare manier van shells maken, heb je die link? En ik zou het wel heel erg leuk vinden als hier een pyro zou wonen. Toen ik in Alphen a/d/Rijn was zag ik wel 2 pijlen de lucht in gaan in het midden van het jaar die volgensmij wel zelf gemaakt waren, een groene volgensmij en een D1Glitter.
Link to comment

Ik heb een korte vraag :blush: ,

Ik heb vandaag 25 KG 35% waterstofperoxide gehaalt (uit de sloot gevist en in een jerrycan gedaan :blush: ).

Mijn moeder die er veel verstand van heeft heeft me gezegt dat dit een heel sterk zuur is veel te gevaarlijk om op stal (waar ik werk) te bewaren. Het zou kunnen ontploffen als je de dop vastdraait en het kan spontaan ontploffen in vuur en ook laat het dingen spontaan in de brand vliegen. en kan het de huid kapot oxideren ;) .

Na een beetje research heb ik het volgende rijtje gemaakt over waterstofperoxide oplossingen,

3% - Niet corrosief kan voor bijna alles worden gebruikt.

9%-19% - heel licht corrosief word gebruikt om haar te bleken.

20%-25% - Kan schade aan de huid aanrichten bij korte blootstelling kan ontploffen als een crofty-bom als het in een doorzichtige fles word bewaard in licht en afgesloten.

30%-50% doet schade aan de huid bij contact werkt zeer oxideerend, nog gevoeligen voor ontploffing (in een fles) als hierboven genoemt.

50%-80% zeer zware oxidator zeer corrosief kan gebruikt worden als oxidator in raketten. Produceert bij langeblootstelling aan licht/warmte een uitstoot van stoom en zuurstof die niet ophoudt.

80%-99% Is een zwaar explosief op zichzelf. Produceert bij langeblootstelling aan licht/warmte een uitstoot van stoom en zuurstof die niet ophoudt.

Kunnen jullie me meer uitleggen over de gevaren en risico's die aan 35% waterstofperoxide gebonden zitten?

Hans,

Link to comment

Ja, ik weet het de hoeveelheid is niet normaal,

Maar er is een goed reden voor (vindt ik), ik heb het van een landbouwberdrijf waarin ze het verkopen in vaten van 25KG (dit kost me echt helemaal niks €12,50) maar je hebt gelijk de hoeveelheid is niet normaal maar de prijs was zo verleidelijk :blush: .

Ik heb veel rescearch gedaan naar het product geloof me ik heb me kapot gezocht.

Maar nu hoor ik van mijn moeder deze verhalen en ik wou graag weten of jullie ooit een ongeluk hebben gehad met waterstofperoxide 35%, of enige tips. Mijn moeder was er echt heel bang voor dus nu weet ik het ook niet meer zeker.

Hans,

Link to comment

Waterstofperoxide is geen zuur in ieder geval. Een 35% oplossing is behoorlijk stabiel, maar moet altijd de mogelijkheid hebben om langzaam te kunnen ontgassen. Waterstofperoxide ontleedt namelijk langzaam tot water en zuurstofgas. Wat echter een probleem zou kunnen vormen met waterstofperoxide is wanneer het te warm wordt of wanneer er katalysatoren in terecht komen die de ontleding katalyseren.
In het eerste geval verloopt de zeer langzame ontleding die normaal plaatsvindt een heel stuk sneller, wat een exotherm proces is en wat de oplossing in het meest extreme geval tot koken zou kunnen brengen. Onder hoge temperatuur is waterstofperoxide opeens heel wat oxiderender, wat in dit geval mogelijk tot brand zou kunnen leiden.
Wanneer er metalen of zouten van veel metalen in je waterstofperoxide terecht komen, zullen deze in veel gevallen de ontleding katalyseren. Dit is ook weer een exotherm proces, en kan hetzelfde resultaat hebben als hierboven.
Verder katalyseren nagenoeg alle zuren het oxiderend vermogen van waterstofperoxide. Zure oplossingen van waterstofperoxide zouden in staat moeten zijn een aantal organische materialen te doen ontbranden, en in de stal die jij noemt zou dat een behoorlijke schade veroorzaken.

Samenvattend kan waterstofperoxide dus veilig opgeslagen worden, zolang er geen vervuiling in terecht komt en het koel blijft. Ook moet er altijd de mogelijkheid zijn voor in het vat ontstaan gas om te kunnen ontsnappen.

Overigens vindt ik 25 liter waterstofperoxide wel een beetje heel erg veel, zeker als het 'massa-ontsmettingsmiddel-kwaliteit' is. Ik zou het ook liever voor het beoogde doel gebruiken dan voor welke synthese dan ook. (Haalt zich de foto's van de met bloed besmeurde bolstaande ramen voor zich...)

Link to comment

Luchten is inderdaad een must. Ik heb letterlijk een keer een blauwe plek op mijn hand gehad van lab grade 30% H2O2 in een schone glazen stopfles. Na 1 jaar opslag op een koele plek zonder licht, haalde ik de dop van de fles, waarna deze er echt keihard afknalde, en na mijn hand ook het plafond nog aandeed. Nog een jaar laten staan en de fles was gegarandeerd geknapt. Het voordeel van jerrycans is dat er er van de buitenkant prima kan zien hoeveel druk er op staat. Bij druk gaan de wanden bol staan, en vervolgens de bodem, waardoor hij niet meer rechtop kan staan. Als de wand nog redelijk indrukbaar is, is het goed. Ik zou elke maand even het deksel losdraaien.

Link to comment

Ik was eigenlijk benieuwd naar je eigen plan van aanpak, ik zou proberen om er een ventiel op te zetten of iets in die richting, de luchting loopt dat continu en er is dan ook geen druk opbouw mogelijk.

Waar je natuurlijk ook nog rekening mee moet houden is dat de massa van jou H2O2 25 kilogram is en niet enkele honderden grammen zoals bij Leander het geval was! Hierdoor zal er natuurlijk meer O2 en H2O ontstaan omdat de reactie op grotere schaal verloopt, am I right?

Kan je trouwens nog op de volgende vraag antwoord geven?

Wat ga je in vredesnaam met 25 kg waterstofperoxide doen?
Edited by lennard
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...