Jump to content
PyroForum.nl

Meal rocket


Recommended Posts

Ja ik besef me nu ook dat ik inderdaad beter geen vertraging had kunnen gebruiken.
Het ontwerp van de motor heb ik gisteren nog getest. Deze pijl heeft een 4mm kortere core dan die van gisteren, de meal komt van dezelfde batch dus een cato lijkt mij in ieder geval uitgesloten. Bovendien heb ik geloof ik nooit gezegd dat het ontwerp van de motor nog nooit getest is.. Natuurlijk snap ik je kritiek wel als ik inderdaad zomaar random een pijltje zou maken en er een 2'' header op zou zetten. Ik mag dan geen jaren pyro-ervaring hebben, maar ik test wel gewoon mijn pijlen voordat ik er iets opzet. :D En ik let er natuurlijk wel op dat mijn publiek (inclusief ik) op een grote afstand staat als het pijltje de lucht in gaat. Ook 17-jarigen hebben een verantwoordelijkheidsgevoel hoor.:D

En ik denk heus wel na over kritiek en ik doe er vaak ook wel wat mee hoor, ik zit hier heus niet op het forum om alleen maar andere mensen te bekritiseren.

Link to comment
  • Replies 337
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hm, ik meende ergens gelezen te hebben dat je het enkel met 1.5 cm als core had getest. Maar goed. Als je hem wel hebt getest heb ik natuurlijk niets gezegd :D. Wat kunnen je pijlen ongeveer tillen?

Leeftijd heeft er niet zoveel mee te maken, volwassen mensen kunnen net zo goed in hun snelheid/nieuwsgierigheid wat kleine foutjes maken. Daarvoor zijn we hier iid op een forum, dan kun je elkaar waarschuwen.

3 seconden is bij mij de totale delay ongeveer vanaf ontsteking core tot effect bij 16mm rockets, iets langer kan wel. Als je shell goed vast blijft zitten en je rocket z'n moment daardoor houdt kan 't mss wel werken, we'll see :D. Wel filmen iig haha.

Link to comment

Even alles nog nagemeten want ik raakte zelf ook helemaal in de war met al die afmetingen... Deze pijl heeft een core van 32mm. De pijl die ik gister getest had had een core van 35mm. Bij deze pijl met header erop heb ik dus de core 3mm korter gemaakt, gewoon om er 100% zeker van te zijn dat hij niet cato'd. Ik ga er niet vanuit dat de stuwkracht van de pijl hierdoor zo erg afneemt dat hij opeens niets meer omhoog kan krijgen. Maar ik denk dat ik zo nog even een identiek pijltje maak, en dan dummy-gewicht erop zet tot hij ook precies 122 gram weegt. *gaat weer saai een pijltje rammen*. :D

En ik zal hem zeker filmen.:D

Edited by Sharkie
Link to comment

Mooi ik lees dat je er goed mee bezig bent!

Nog een kleine opmerking dat ik heb ondervonden, pijlen met dezelfde afmetingen zijn niet altijd dezelfde pijlen. Ik had laatst aan cato omdat ik een schepje te veel per keer schepte! Dus goed consistent werken alhoewel het mss minder uitmaakt bij 16mm.

Naar mijn gevoel kan je de afmetingen nog iets maximaliseren maar zit je toch al zeker op een goede waarde! Wel is het raar dat je maar 10mm stop gebruikt?!

Link to comment
Nog een kleine opmerking dat ik heb ondervonden, pijlen met dezelfde afmetingen zijn niet altijd dezelfde pijlen. Ik had laatst aan cato omdat ik een schepje te veel per keer schepte! Dus goed consistent werken alhoewel het mss minder uitmaakt bij 16mm.

Ik denk ook dat voor complete consistentie je zult moeten persen (@Sharkie btw).Want tenzij je een robot bent sla je niet 2 keer precies met de zelfde kracht hence is je grain ook niet volledig consistent geconsolideerd (wat een managementbrabbelingen,mijn excuses). Ik heb overigens geen praktijkervaring met rockets maar ben me aardig aan het inlezen voor ik volgende week m'n pers ga halen :D Edited by sjeef1
Link to comment

Zojuist even getest, het gewicht kan hij makkelijk aan, mijn motortje is echter wel veel te kort.... Maar nu je het zegt, die 10mm stop... het zou zomaar kunnen dat de nozzle er gewoon uit is geblazen. Maar ik neem aan van niet, dat had ik dan wel duidelijk gehoord. Bovendien heb ik hard genoeg geramd zodat het pvc bij de nozzle helemaal ging uitzetten zegmaar.

In ieder geval de motor was wel belachelijk snel opgebrand, dus volgende keer maar wat langere motortjes. Maar het is goed dat ik nu voorbereid ben voor straks, dat ik weet wat de pijl ongeveer gaat doen. De volgende keer maak ik maar een iets langere nozzle en langere motor.

Nu eten en daarna de pijl afsteken.
Wish me luck. (A)
Heel hoog zal hij niet komen, hopen dat de shell in ieder geval nog goed lukt.

En ja, ik ga op een enorme afstand staan.
:D

Link to comment

Als ik het goed versta had je 2cm boven op je core, dit zou toch op zen minst 2" moeten branden. We zullen zo meteen het filmpje maar eens goed bekijken :D.

En sjeef daar heb je gelijk in maar het gaat hier over zeer kleine marginale voordelen die niet veel invloed gaan hebben gezien dat je met een 16mm werkt.

Edited by danny db
Link to comment

Net terug, was echt vet.:P En inderdaad, ik had ongeveer een 2cm 'coreloos' stukje motor boven de core zitten. Maargoed, hij ging perfect de lucht in, maar brandde echt weer ontiegelijk kort. Misschien nog niet eens een seconde. (camera is 30 fps, pijl brandt 25 frames dus hij brandt 5/6 seconde) Desondanks ging hij hoog genoeg. De shell daalde inderdaad nog een seconde ofzo, maar hij ging uiteindelijk ongeveer af op dezelfde hoogte als waar de pijl stopte met branden. De break was niet super, had wel wat harder en ronder gemogen, maar het is mijn eerste cannister dus ach, ik ben sowieso tevreden. De sterren zijn ook prima gelukt naar mijn idee. :D

En zou mijn meal dan misschien wat langzamer moeten? Het is 6 uur gemillde wilgenmeal.. In de motor zat 14 gram meal. (steeds per anderhalve gram ofzo in het pvc buisje geramd). Dan is 5/6 seconde wel wat kort lijkt mij. Ik kan ook wel motortjes van 25g ofzo gaan maken maar als ik zie met welke rotvaart die pijl de lucht in ging dan denk ik dat een pijl van 25g echt veel te hoog gaat.. Somebody???

Nu even het filmpje uppen op youtube, dan edit ik hem zo even in deze post. :D

http://www.youtube.com/watch?v=bwQWAybJI14
Niet helemaal tevreden met mijn camera opeens...
Ik denk dat ik al weet waar het aan ligt.. De camera stond op superbloem.:P Alleen voor filmen van dichtbij dus, en ik heb over het hoofd gezien dat hij op superbloem stond.

Edited by Sharkie
Link to comment

Danku. Ik had trouwens nog die pijl van vanmiddag teruggevonden, en de nozzle zat er nog gewoon in dus daar ligt het niet aan. Binnenkort zal ik eens de stuwkracht van mijn pijltjes onderzoeken.

Gisteren trouwens nog iets afgestoken, het past misschien niet helemaal in dit topic maar ik edit hem er maar even bij anders spam ik het hele forum plat met weer een nieuwe post.:D
http://www.youtube.com/watch?v=xotRuzG3iR0

Edited by Sharkie
Link to comment

Ja hij gaat goed (mooie sterren ook), maar ik zie dat hij toch nog wel wat te laag komt hoor.

Ik raad je aan je endburner stage (gedeelte boven de core) enkele cm's langer te maken. Je moet zeker niet vrezen dat hij te hoog gaat komen, dan natuurlijk wel de vertraging weg laten.

Ook in je achterhoofd houden dat een 16mm eigenlijk bestemd is om 3inch te tillen en dus het gewicht niet geschikt is voor de maat die je nu gebruikt.

Link to comment

Ja iets hoger had inderdaad nog wel gemogen. De sterren waren tot mijn verrassing ook best mooi, ik had ze eerst te vochtig gemaakt en heb er toen iets van 15% meal bijgedaan om het vochtpercentage wat omlaag te brengen. Heeft prima gewerkt!:D En ik ga de komende week dan nog wat pijltjes testen met een 1.5 cm ofzo langere endburner stage, de core laat ik dan nog voorlopig hetzelfde. De vertraging laat ik voortaan inderdaad ook weg ja en dan zet ik er wel een keer zo'n plastic rocket header van PS op of ik maak nog een keer een cannister.

EDIT:
Gewoon, omdat ik zin had om nog wat te maken.



Ik heb de 'vertraging' nu dus op deze manier gedaan. Ik zet de shell direct op de motor, als de motor is opgebrandt steekt hij vanzelf de pulverone aan die in dat buisje op het plaatje zit, deze leidt naar het midden van de shell en boem, you've got yourself a friggin' nice shell. :D

Deze 2'' heeft trouwens een ring van 10mm slowgold sterren, van dezelfde batch als de pijl van gister. Heeft geloof ik 3 a 4 lagen gomtape paste en 1g flashbooster, dus ik ga er vanuit dat het effect niet zo rommelig is als bij de pijl van gister. :P
Gaat als het goed is morgen de lucht in.

En als ik eindelijk eens goede BM heb gebruik ik hier uiteraard BM voor..:P

Edited by Sharkie
Link to comment

En ik heb weer een pijltje klaarliggen voor vanavond. Motortje heeft 30mm core, 4.5mm venturi en is 1cm langer dan de vorige motor, dus zou als het goed is wat langer moeten branden. De header is 2'' met een slowgold ring (10mm), 1 gram 7/3 flashbooster. De 2''er heb ik met 3 lagen gomtape gepaste (van lont tot lont).

Edited by Sharkie
Link to comment

Ben zelf ook benieuwd.. Mijn oude (zeer goede) bentoniet was op, nooit ook maar een enkele nozzle gehad die eruit is gevlogen. Zojuist van die nieuwe kattenkorrels gekocht, maar is toch anders dan mijn oude bento. Veel lichter maar moeilijker om fijn te krijgen. Dus, als mijn nozzle het houdt wordt het denk ik een prima pijltje.:D

Link to comment

Ik liep toevallig ergens in het donker en ik zag een bijzonder fenomeen aan de horizon verschijnen.

http://www.youtube.com/watch?v=8aVY6umoEAU

Ik dacht, hee, dat zijn niet-geprimede sterren... 2 zijn niet aangegaan, de rest jet op het einde een beetje in het rond.
Maargoed, de timing enzo was wel perfect. Mijn camera is trouwens niet echt geschikt voor vuurwerk, de kleuren waren in het echt veel feller/mooier/duidelijker. En ik had hem speciaal hiervoor gekocht dusja, balen.:D 120 euro..

Hij had trouwens ook wel wat lager mogen breaken wat mij betreft.. Volgende keer dus toch maar een wat kleiner motortje.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...