Jump to content
PyroForum.nl

red ruby en emerald green


Recommended Posts

P.S: Vreemd hoe je wel aan bijvoorbeeld ammoniumperchloraat, maar niet aan een 'basisstof' als PVC kan komen...


Hij zij toch dat hij ze van [...] haalde? Daar haal ik ook altijd mijn AP. En als het de handelaar is die ik denk dan heeft hij ook parlon en pvc. Edited by gamekeeper
geen bronnen!
Link to comment
  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb wat veiligere comps gevonden.

Hardt Green Star #4
Barium nitrate 30
Potassium perchlorate 44
Red gum 13
Charcoal airfloat 4
PVC 5
Dextrin 4
Add 25% alcohol / 75% water

Shimizu Blue #1
Potassium perchlorate 60.8
Copper carbonate 12.3
Parlon 13.1
Red gum 9
Dextrin 4.8
Add 25% alcohol / 75% water

Purple star #4

Preparation:
Potassium perchlorate.............................64.0
Red gum...........................................9.5
Copper(II)oxide...................................5.2
Strontium carbonate...............................7.8
Parlon............................................8.7
Soluble glutinous rice starch.....................4.8
Kan ik hier Soluble glutinous rice starch vervanger door iets anders?

Veline's orange star

Potassium perchlorate.............................55
Calcium carbonate.................................15
Parlon............................................15
Red gum...........................................9
Magnalium (50/50), 200 mesh.......................6
Dextrin...........................................+4

Zijn dit ook mooie kleuren?

Edited by midge
Link to comment

Het blijft gewoon testen of de compo's goed zijn. Bij iedereen pakt het anders uit. Zorg er iig voor dat alles goed gemalen is! Koffiemolen op z'n minst, dat was bij mij een wereld van verschil. En chloordonors blijven een must!

Link to comment

Ik zou me eerst eens gaan verdiepen in KNO3 based stars, voordat je met perchloraten en MgAl gaat ouwehoeren. TT, glitter en wat streamers zijn een heel goed begin!
Als ik dit allemaal zo lees, heb je (nog) geen besef van eventuele gevaren. Wel mooi voor je dat je die chems kunt krijgen, maar ik heb de indruk dat je te hard van stapel loopt.
't Klinkt misschien betweterig, maar 't is 100% goed bedoeld.

Link to comment

Jullie hebben gelijk.
Ik heb gisteren 150 gram houtskool in de ball mill gedaan en vandaag ga ik daar c8 van maken.
Ook is mijn pulverone nu af en ik heb er een tennisbal gevuld met stenen 30 meter mee omhoog geschoten naar mijn vaders zeggen.
Misschien dat ik over een jaartje als ik wat meer ervaring heb wat stars met perchloraten ga maken.
Bedankt voor alle hulp.

Link to comment
Guest Goner

Dat is toch al redelijk hoog voor je eerste pulver! Misschien is het beter om gewoon houtskool in een blender te doen en die houtskool een paar uurtjes met de zwavel te millen en daarna even kaliumnitraat erbij.

Geeft een even goed/beter vonken effect naar mijn idee!

Link to comment
Dat is toch al redelijk hoog voor je eerste pulver!

Vond ik ook dat gaf echt een goed gevoel en mijn vader was ook helemaal verbaasd.
Bedoel je met KNO3 erbij ook nog in de kogelmolen of niet? Geeft het een leuk effect om er nog wat grotere stukjes houtskool bij te doen?
En misschien als het helemaal klaar is nog wat flake aluminium of titanium? Ja ik weet dat ik dat beter niet kan doen. :D :D Edited by midge
Link to comment
Guest Goner

Ja de kaliumnitraat mill je er ook nog even bij, het moet uiteindelijk een matte kleur hebben. Stukjes koolstof kan je erbij doen, dit zorgt voor een langere brandtijd maar ook voor grotere vonken. Titanium kan je er ook nog bij doen maar doe dan maar een paar %, mijn eerste shell had 10% waardoor er geen C6 meer te zien was! :D

Link to comment

Weet iemand misschien hoelang c8 stars moeten drogen. Want ik heb ze nu al drie dagen laten drogen maar als ik ze aansteek brand er een laagje om de stars heen weg en blijft er een zwart blokje over. Als ik het losse poeder aansteek geeft het allemaal gouden vonken.
Weet iemand hoe dit komt? Ik heb de stars met 6% dextrine en water gebonden.

Link to comment

Een week of twee zou ruim voldoende moeten zijn. Laat ze op het moment dat ze droog zijn in ieder geval nog een dag extra drogen voor je ze afvuurt, dat kan nooit kwaad. Uiteraard is voorgaande volledig afhankelijk van jouw persoonlijke variabelen, en kunnen we er dus eigenlijk niet veel zinnigs over zeggen.

Link to comment
  • 1 month later...

Even iets totaal non-topic, maar het is stom om hier een nieuw topic over te maken:

Ik wil binnenkort nieuwe chems gaan kopen voor bv ruby red en emerald green,
maar ik wil van alles in een keer veel kopen ivm verzendkosten.
Het totale bedrag komt op ongeveer 200 euro uit inclusief verzendkosten, maar
mijn ouders (en ik) vinden het nogal een groot bedrag.

Ik wil dus vragen of dit bedrag wel normaal is (voor hoeveel euro kopen jullie als een grote inkoop doet?).

Loveforpyro.

Link to comment
Guest Goner

Nou is 800 we heel veel voor een beginner voor een jaartje normale pyro (paar uur pyro-en per week).

Ik kwam begin dit jaar op €250,- maar ben nu bijna door een paar oxidatoren (vooral KNO3) omdat ik gewoon absurd veel in mijn werkplaats heb gezeten!

Link to comment

Ik had een bestelling van slechts 80 euro waar ik heel lang plezier van heb gehad. Let erop dat je wel alle chems op elkaar aanpast, dus bijvoorbeeld 2 kg KClO4 en 500 gram SrNO3, omdat je KClO4 veel meer gaat gebruiken dan SrNO3.
Doordat ik dit heb gedaan zijn mijn chems nu allemaal tegelijk op gegaan. Het hangt ook af van wat voor shells/pijlen je gaat maken. In een 3" stop je makkelijk 100 gram aan sterren per shell. Voor een 2" maar 30-50 gram.

(als je veel ruby/emerald gaat maken koop dan wel wat meer barium en strontiumnitraat omdat 50% van de compo daaruit bestaat :D )

Edited by Bass
Link to comment
Guest Goner

Begrepen!

Dan een andere vraag:
Ik gebruik de prime van Bleser die te vinden is in de 5e post van dit topic, hoe dik maken jullie de laag prime?

Afgelopen keer dat ik een batch emerald green en ruby red maakte heb ik veel te veel prime gebruikt, de sterren waren bijna rond (terwijl ze waren gepumpt!), daardoor konden er echt veel te weinig sterren in een shell!

Link to comment
  • 4 years later...

Hallo,

Ik had een vraag over de ruby red compositie.

In deze compositie zie ik 2 opvallende binders en 1 minder opvallende.

Namelijk, Redgum, Dextrin en Parlon

Nu de vraag,

Redgum lost op in alcohol parlon in aceton en dextrine in water.

Nu kan ik natuurlijk een mix maken van water alcohol en aceton, maar gaat het water dan niet reageren met de magnalium die in de mix zit?

Link to comment

Gewoon 75% water 25% alcohol gebruiken.

Zolang je dextrine gebruikt als binder zul je geen aceton nodig hebben. Emerald green heb ik al vaker gemaakt en dit gaat gewoon perfect.

Betreft de reactie denk ik niet dat je je hier zorgen om hoeft te maken. Magnalium is vrij stabiel en kan gewoon met water worden gebonden.

De sterren na het binden goed drogen en ook goed droog bewaren hierna, dan is het risico op ongewenste reacties nihil.

Link to comment
  • 4 months later...

Ik heb een (voor mij) onbekend probleem met mijn ruby red. Een tijdje geleden heb ik de standaard composities voor ruby red en emerald green gemaakt met het idee om daar colour changing stars van te maken.

Dit heb ik zo'n 2 weken geleden gedaan door eerst een groene core te rollen van zo'n 5-7mm in doorsnede, daar omheen een laagje prime en daar dan weer een dikke laag ruby red. Wegens tijdgebrek moest ik het primen van het rood eventjes laten wachten.

Dus de volgende dag gooi ik mijn stars op een krant en in ene breekt van een heel aantal de rode laag eraf en dan bedoel ik echt alleen de rode compo.

Toen heb ik het maar een tijd laten drogen zonder prime aangezien die stars het nooit overleven. Nu ben ik 2 weken verder en zijn de stars helemaal droog maar nog steeds is het rood zeer fragiel, ik hoef de stars maar heel iets in te knijpen en het brokkelt af en dan hou ik een kleine emerald kern over met prime :/

Verder branden de stars prima.

Dit is iets wat ik nog nooit eerder mee gemaakt heb en dit is niet de eerste keer dat ik deze compo's maak.
Is er misschien iets speciaals wat gedaan moet worden voor 2 kleuren stars wat ik wellicht niet gedaan heb?
Ik rol mijn stars altijd met 75/25 water/ spiritus en gewoon met de hand in een beslagkom. Gewoonlijk krijg ik daar mooie ronde en keiharde stars van (ook ruby red)
Iemand een idee?
Edited by Pyromaniak
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...