Jump to content
PyroForum.nl

Meningen van vrienden, ouders , vriending etc.


User1

Recommended Posts

Ik ben weleens benieuwd hoe het zit met de omgeving van He'ers en pyro's.

Mijn huidige vriendin vind het allemaal wel leuk en zit er weleens naast als ik nog even een reactie aan het afronden ben :lol: .
Mijn vorige vriendin had zwaar problemen met het feit dat theo HE's maakte, die was als de dood.
Het thuis front is inmiddels aan het idee gewend en heeft er niet echt problemen mee.
Zo heb ik daar ook een lab en dat is echt prima.
Een vriend van mij gaat regelmatig mee als theo iets gaat detten :P

M'n pa daarintegen ( wie ik nauwelijks zie ) heeft bestwel wat kennis rondom scheikunde en heeft er behoorlijk problemen mee als theo zich met dergelijk materialen bezig houd.


Ik denk dat veel angst ontstaat doordat mensen bang zijn voor het onbekende.
Dat iets snel een "bom" is :) .
En mensen snel je kennis/ervaring en methodes onderschatten.

Link to comment

Mijn ex (ben vrijgezel atm! :)) had er ook geen problemen mee aangezien ze wist dat ik wist waar ik mee bezig ben.
Bij mij thuis zit het net zo, iedereen is het gewend en genieten ook zij keer-op-keer van mijn shells.
Wat vrienden betreft is het echt een ramp, ik krijg meestal op school te horen van: "Hé Lennard! Gaan wij nou nog eens samen een bom maken ofzo?".
Meestal bedoelen ze daar shells mee, maar ze hebben geen flauw idee hoe lang het duurt om een shell te bouwen/laten drogen en hoe saai het is om alleen maar toe te kijken! :lol: Ook heb ik pas nog eens hetvolgende filmpje opgestuurd gekregen via msn met het idee om dit eens met 1 KG 70/30 flash te doen...

Wat familie betreft heb ik ook wel eens problemen, bijvoorbeeld met dat jochie uit eden dat gewond is geraakt met het maken van een pijpbom rond kersttijd. Dit heeft voor mij een grote ingreep gehad op de kerstavond met de familie. Ik heb ruim een uur een verschrikkelijk moeilijke discussie gehad met 2 ooms en mijn opa. De enige argumenten die zij leverden waren: "Je zegt dat je weet waar je mee bezig bent, en jij doet het ook nooit fout. Totdat het wel eens fout gaat en je een hand en vingers verliest."

KR, Lennard

Link to comment

Vaak is het taalgebruik wat je kiest zeer bepalend voor de reactie die je krijgt. Dit vooral omdat veel mensen geen flauw benul krijgen van wat je doet. Het gevaar dat men ziet in pyrotechnische activiteiten hangt inderdaad vaak meer af van iemands vooroordelen dan van de daadwerkelijke mate van verstand en veiligheid die je beheerst of handhaaft.

Link to comment

Dat merk ik ook ja, het is maar net hoe je het brengt. Niet veel mensen weten dat ik het doe, er wordt vaak ook wat lacherig over gedaan. Mijn vriendin zegt b.v. 'wat moet ik nou tegen vriendinnen zeggen? dat de hobby van mijn vriend vuurwerk maken is?'.
Vuurwerk maken klinkt idd wat dom :) Dommer dan wat het in werkelijkheid is, pyrotechniek. M'n pa was eerst bang
dat ik alleen knallers zou gaan maken, maar toen hij zag dat ik vuurpijlen maak vond hij het ineens interesant :lol: M'n moeder is alleen maar bezorgt, dat zal een feest van herkenning voor velen zijn denk ik!

Link to comment

Bij mij zijn het meestal gemengde soorten reacties, bij mij op school vragen mijn klasgenoten meestal op een normale manier of ik nog ergens mee bezig ben, maargoed dat komt doordat zij natuurlijk ook andere interesses hebben en zelf ook wel wat verstand van zaken hebben. Mijn andere vrienden hebben het ook wel eens over bommen, ik leg ze dan gewoon uit dat dat niet mijn hobby is en dat ik bezig ben met chemie en pyrotechniek en dat ik dan verrandwoordelijk handel en zeker niet aan bommen doe.

Een reactie heeft ook zeker per persoon te maken, opleiding, interesses en kennis spelen ook een rol, mijn ouders zijn ook af en toe wat bang of bezorgd te noemen. Als ik de achtergrond theorie ergens van uit leg en ik uitleg wat ik precies aan het doen ben kijken ze er heel anders tegen aan.

Edited by pyrobass
Link to comment

Ik vind dit altijd zeer hinderlijk, ik kan uren tegen mijn moeder aan staan praten over hoe het in elkaar steekt en dat het niet eens zou KUNNEN knallen omdat er niet genoeg drukopbouw plaatsvind. Ze zal alleen haar neus ophalen, een soort "hmff" geluid maken en vervolgens NOG zorgelijker kijken.

Mijn vader vind het opzich wel oké alleen soms draait hij door om niks: hij werd laaiend omdat er een lege (excl. eindstop) casing maar incl. lont in de woonkamer lag, toen ik in de keuken bezig was.

Voor de rest betrek ik mijn vrienden er niet zo bij, en degenen die ik erbij betrek hebben er dan wel geen verstand van maar die zijn niet tè "enthousiast".

Edited by Hardcore Bob
Link to comment

Mijn moeder heeft er ook idd problemen mee. Ik probeer het zelfs niet eens uit te leggen want dat weet ze dat het nog erger is. Mijn moeder flipt zelfs door als ik bijwijze van spreken een lont in de tuin afsteek. Mijn vader heeft trouwens precies dezelfde mening als mijn moeder alleen vindt hij het mider erg. Mijn vader zegt vaak dat ik moet ophouden met bommen maken.

Uitleggen tegen mijn vader vindt ik trouwens zinloos want dan kan ik net zo goed tegen een muur praten :) . Vrienden vinden het wel lachen en hebben begrip voor wat ik doe alleen, de term bom wordt ook nog al vaak gebruikt bij hun.

Ik heb trouwens al vaak flinke ruzie gehad met mijn ouders en wordt bijna het huis uitgestuurt :lol: . Hebben jullie daar nooit last van?

Moreno

Link to comment

Nee, ik ben ook pas 15 en heb daar gelukkig geen last van! :lol:
Ik heb ook geen flauw idee wat voor dingen jij bouwt (shells, pijlen, knallers e.d.), dus ik kan er ook niet over oordelen!

En ik praat ook zo min mogelijk in ons "jargon" tegen vrienden en familie. Er is een lid in mijn familie die wel degelijk een kennis heeft van pyrotechniek: De balistische eigenschappen van BP. Omdat hij zelf vaak kogels e.d. maakt voor zijn hobby moet hij deze kennis verplicht hebben.

Lenn

Link to comment

Bij mij thuis zit het goed en ook niet zo goed; mijn ouders betalen af en toe m'n chemicaliën en zijn er graag bij wanneer ik iets de lucht in schiet.

Mijn moeder is wel nogal bezorgd en ook mijn vader, die mij eerst verboden heeft om meer dan 10g explosief per keer te laten ontploffen :lol:. Ik zei dan: Pff, met 1g HE kan het ook flink mislopen hoor! Reactie: OK, dan zul je het met minder dan 1g moeten doen :P:).
Maar ach, ik test toch op een paar honderd meter van het huis, achter een bos, dus ze horen toch niet of ik nu 0,5 of 20g laat ontploffen. Voor grotere dets moet ik wel wachten tot beide het huis uit zijn...

Mijn vader heeft wel enige scheikundige kennis (en heeft zelf ook een beetje aan pyro gedaan in zijn jonge jaren) en is wel geïnteresseerd in wat voor 'n syntheses ik aan het uitvoeren ben.

Ik vertel wel aan goede vrienden wat deze hobby van mij is en zoal inhoudt. Meestal geeft dat een stomverbaasde en geïntrigeerde reactie. Ik vind het wel vervelend om steevast te moeten uitleggen dat ik geen 'bommen' maak.
Mijn vriendin houdt wel van de pyrotechnische kant in mij en minder de HE-kant, maar ze vindt het allemaal wel spannend :P.

Link to comment

@ Moreno, er hangt veel af van hoe je het aanpakt. Het blijkt me dat je aanpak niet rustig is, hoe meer druk je zet hoe tegenovergestelder het gedrag wordt in dit geval het verbieden van je hobby.
Dus je moet de elastiek een beetje meer ontspannen :lol:.

Ik heb redelijk veel geluk thuis en zeker bij m'n vriendin die vindt het zalig om af en toe vuurwerk te bekijken. Voor de rest als het op vrienden aankomt, zeg ik het alleen tegen de mensen die ik kan vertrouwen en die het begrijpen.

Link to comment

Hoe zit het verder eigenlijk met het leren kennen van nieuwe mensen die meteen naar je hobby vragen? Ik heb al menige discussies met dames gehad dat ik gevaarlijk of niet gevaarlijk bezig ben en dat het idioot is wat ik doe. Dus bij deze ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen!

Link to comment

Gewoon eerst je andere hobbies bespreken en pyrotechniek hooguit noemen als 'sterke interesse in experimentele scheikunde en natuurkunde'.

Mijn ouders vinden het allemaal wel best gelukkig. Een vriending ( :lol: ) heb ik niet, dus daar hoef ik me niet druk over te maken.

Link to comment
"Kun je daar dan ook bommen mee maken?"
-Oh, kom op; Hoe vaak heb ik nou niet uitgelegd dat... [insert betoog over waarom mijn hobby geen 'bommen maken' is]
"Ok.."
-Fijn
"..maar kun je er nou bommen mee maken?"
[...]

"Kan dat niet zomaar ontploffen?"



"Als ik maar kan doen alsof ik van niets weet." en een hoop zorgelijke blikken bij de ene, en zekere interesse naar kleine proefjes (Composities testen en ontwerpen bijv.) bij de andere ouder.
Verder merk ik dat de meeste mensen van mijn leeftijd of overdreven snel onder de indruk zijn en (vaak) met domme voorstellen komen of er gewoon weinig van geloven, ach ja


Om toch nog even op ouders terug te komen: De baard van een zekere member bleek ooit een grotere reden tot paniek te zijn voor mijn moeder dan ~65 gram CuO thermiet.. I.O.W: Pyrotechniek is a-okay, maar de vago's die er aan doen... ^^ Edited by Pjee
Link to comment
@ Moreno, er hangt veel af van hoe je het aanpakt. Het blijkt me dat je aanpak niet rustig is, hoe meer druk je zet hoe tegenovergestelder het gedrag wordt in dit geval het verbieden van je hobby.
Dus je moet de elastiek een beetje meer ontspannen :).



Hoe moet ik het dan aanpakken? Moet ik een keer rustig praten met mijn ouders? Gaat toch niet werken. Als ik een keer vraag of ze eens willen kijken wat ik gemaakt heb zeggen ze meteen NEE. Mijn moeder blijft liever op de bank zitten en mijn vader zegt "Jah je neemt het toch wel op met de camera. Dus dan kijk ik wel". Ik begin bijna jaloers te worden op mensen hier, die "normale" ouders hebben.:lol:
(Dus ouders met belangstelling). Heeft misschien iemand suggesties hoe ik dit aanpak.

Moreno
Link to comment

Ik heb zon zelfde probleem al eens behandeld op hslab, het valt niet op te lossen. Nou is mijn vraag nog niet beantwoord: wat zijn je creaties, wees aub wel eerlijk!

Als je ouders het niet willen, willen ze het niet. Het enige wat ze proberen is het beschermen van jou tegen het voor jou onbekende!

Lenn

Link to comment
Om toch nog even op ouders terug te komen: De baard van een zekere member bleek ooit een grotere reden tot paniek te zijn voor mijn moeder dan ~65 gram CuO thermiet.. I.O.W: Pyrotechniek is a-okay, maar de vago's die er aan doen... ^^
Baard is wel een groot woord voor mijn sik. :lol:
Link to comment
Ik heb zon zelfde probleem al eens behandeld op hslab, het valt niet op te lossen. Nou is mijn vraag nog niet beantwoord: wat zijn je creaties, wees aub wel eerlijk!

Als je ouders het niet willen, willen ze het niet. Het enige wat ze proberen is het beschermen van jou tegen het voor jou onbekende!

Lenn


Mijn creaties zijn Shells en als ik zin heb af en toe pijlen. Knallers doe ik niet aan. Vind ik saai. Onbekende? Welke onbekende? Ik ken de gevaren. Of andere dingen zoals in aanraking met Politie. Het zijn allemaal risico's bij deze hobby. Edited by Moreno666
Link to comment

Sorry, ik had het idee gekregen dat jij zo'n k3wl was die alleen knallers maakt! :lol: Met het onbekende bedoelde ik dus chemische incompatibiliteiten e.d.

Maak eens een mooie shell voor je ouders of iets in de richting, dwing ze desnoods mee te komen! :)

Lenn

Link to comment

@ Moreno, Als je zo begint aan een gesprek dan zal het zeker uitdraaien zoals je nu zegt (self fulfilling profecy).
Je ouders zijn uiteindelijk alleen maar bezorgd, en geloof me want dat weet ik aan ondervinding, liever ouders die bezorgd zijn dan ouders die zeggen je doet maar. Ik zou als ik jouw was niet te veel in conflict treden, en gewoon je ding doen zodat ze er gewoon aan kunnen worden, en dan heb je de ruimte om te laten zien dat je bekwaam genoeg bent. En dan gaat elke ouder uiteindelijk wel komen kijken

lennard discusier je hierover met dames? haha, je zou ze beter versieren met je vuurwerk 'kijk es schat wat ik gemaakt heb voor je" :). Das toch de redenen dat we vuurwerk maken; meisjes scoren :lol:
(dan moet ik denken aan een filmpje van yellow haha geweldig)

Edited by danny db
Link to comment
Guest Goner

Whaha, dat laatste doe ik genoeg hoor! :lol:
Maar meestal als ik uit leg wat mijn hobby is loopt het uit tot een discussie,
dus mijn hobby wordt dus maar iets om te bewaren voor later in zo'n gesprek! :)

Link to comment

Mijn ouders vinden het wel leuk. Meestal zeggen ze:" Begin een handeltje met je spulletjes kun je leuk geld verdienen" :lol: Voor de rest vinden ze het leuk. Soms wel van die droge grapjes , dat ik niet de buren moet opblazen Enzo :P Maar ze kunnen er zeker mee leven :)

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...