Jump to content
PyroForum.nl

Mijn Eerste Shell


Boemsel

Recommended Posts

Jeeeeeehhh

Mijn eerste mortier!! en ik ben er erg trots op!

Chrysanthemum_of_Mystery.mp4

Let niet op het "stomme" commantaar van een vriend van mij! (of lach erom :huh: )

Het ging ook niet helemaal goed. De stars bleven branden tot dat ze de grond raakten.
(of boom waar ze nog een keer helemaal uit elkaar spatten) :o
Gelukkig was het erg nat!

Volgende keer maar wat S toevoegen.

Vriendelijke groeten,

Boemsel

Edited by Tyneman
Link to comment

Even een opmerking, ik heb een hekel aan mensen die een mortier zeggen tegen een shell :o .
Als je de mortier wegschiet is er iets zwaar misgegaan :huh: .
Das hetzelfde als mensen die zeggen noou kenker m'n eerste buskruiD KNALd hoeren hard.


Voor de rest is dat een mooi eerste poging :D Wat is je plan met je S?

Link to comment
Das hetzelfde als mensen die zeggen noou kenker m'n eerste buskruiD KNALd hoeren hard.

LOL :D but true I guess.

Je moet echt wel een betere cameraman zoeken als je nog meer gaat maken hoor. :huh:
Veel is er niet te zien maar het zag er toch nog wel mooi uit, ze bleven inderdaad wel lang branden zo te zien. :o


Keep up the good work!
Link to comment

Ik zou eerder denken dat het 'vijzel kwaliteit' sterren zijn, oftewel sterren met veel te grove houtskool. Dan krijg je een hele lange hangtime en veel te snel brandende sterren, en dat is precies waar dit op leek.

Voor een eerste keer is dit niet heel slecht. Probeer nu eens zwavel te krijgen, dan kun je echt mooie dingen gaan maken.

Link to comment

Miech daar zou je eens een verdomd goed punt kunnen hebben!

Heb het filmpje net frame per frame bekeken en je kan duidelijk zijn dat je (Boemsel) C nog VEEL te grof is. Bij de lift kan je duidelijk grove C zien zitten. Heb even 2 frames uitgeknipt en als attachment bijgevoegd. Ook bij je stars is dat zoals duidelijk te merken. Je kan wel de stars zien door de duidelijke individuele lijnen maar nadat je camera hersteld van het schokken zie je enkel nog een zee van grove C.

Probeer om te beginnen je C maar eens compleet airfloat te millen. Je hangtime wordt wel korter maar je krijgt een veel mooiere staart!

Link to comment
Miech daar zou je eens een verdomd goed punt kunnen hebben!

Heb het filmpje net frame per frame bekeken en je kan duidelijk zijn dat je (Boemsel) C nog VEEL te grof is. Bij de lift kan je duidelijk grove C zien zitten. Heb even 2 frames uitgeknipt en als attachment bijgevoegd. Ook bij je stars is dat zoals duidelijk te merken. Je kan wel de stars zien door de duidelijke individuele lijnen maar nadat je camera hersteld van het schokken zie je enkel nog een zee van grove C.

Probeer om te beginnen je C maar eens compleet airfloat te millen. Je hangtime wordt wel korter maar je krijgt een veel mooiere staart!


Klopt allemaal wat jullie zeggen!
Maar het is een begin. (het is mijn eerste)

Voor het meal powder heb ik mijn eigen Koolstof gemaakt.
Vurenhouten balkjes in een blik verwarmed daarna kapot geslagen met een hamer.

Mijn ballmill was nog niet helemaal goed geconstrueerd dus ik denk dat hij niks fijner kan malen.
Net aan mengen :o

Voor de stars heb ik gewoon houtskool van de barbequi gebruikt dit kan je bij de karwei nog steeds krijgen.

Omdat ze zo langzaam branden ga ik de volgende keer zwavel (S) toevoegen.

Inplaats van Chrysanthemum of mystrie ga ik denk ik Chrysanthemum 6 compo maken(dit moet ook feller zijn dus beter te zien op de camera.)

Ik krijg straks ook kaliumchloraat en german black wat ik samen met meal powder en ricehuls als break charge wil gaan gebruiken.

Maar ik ben er nog een beetje bang voor.
Het is best wel instabiel volgens mij en het mag niet in aanraking komen met mp ivbm zwavel.

Hebben jullie nog tips?

Vandaag stond er ook weer een ongeluk in de krant ergens in zuthpen.
Bekende hier?

Sorry ik zal het voortaan cylindrical aerial shell noemen.
Maar het blijft eigenlijk een bierflesje(als vorm) met een paar a4tjes erom heen gewikkeld en een beetje houtlijm.

Vriendelijke groeten,

Boemsel
Link to comment
Sorry ik zal het voortaan cylindrical aerial shell noemen.
Maar het blijft eigenlijk een bierflesje(als vorm) met een paar a4tjes erom heen gewikkeld en een beetje houtlijm.


Alleen shell snappen de members met een IQ van 60+ hier ook wel hoor haha :huh: .
Ik moet zeggen dat ik het wel geinig vind dat je zoiets voor elkaar hebt gekregen zonder zwavel :D .
Toch moet je wel zorgen dat je dit krijgt om verder te kunnen. Ik ben wel benieuwd naar je compo's die je gebruikt hebt. Voor de lift en je stars, de break, enz.
Ik hoop ook dat de titel van dit topic ook nog aangepast word, want het lijkt wel iets "klungelig" :o .
Link to comment

MENSEN MENSEN

Ik heb helemaal nooit gezegt dat ik geen zwavel gebruik.
Alleen in met star compo gebruik ik geen zwavel van daar ook Chrysanthemum of Mystery:

Potassium nitrate 45
Charcoal (Pine airfloat) 50
SGRS or Dextrin 5

Voor mijn mp gebruik ik natuurlijk wel gewoon zwavel....
En voor de mensen die het nog niet helemaal begrijpen was ik nu ook van plan om in mijn stars ook zwavel tegebruiken zoals Chrysanthemum 6:

Potassium nitrate 55
Charcoal (Airfloat) 33
Sulfur 7
SGRS or Dextrin +5

Groeten,

Boemsel

Voor xxxjanusxxx:

Mijn meal bestond dus uit vurenhouten houtskool met een hamerplat gemaakt.
En volgende de basic gemilled.

Potassium nitrate 75
Charcoal (Airfloat) 15
Sulfur 10

Hellaas was mijn blokker weeg-schaal 5k/1g van een 10tje helemaal preut. (heb inmiddels een knappe pocket van 500g / 0,05g)

Mijn mijn stars met de houtskool van de karwei.
Met de standaart Chrysanthemum of Mystery mix.
Gepummed met een spuit van de apotheek. (zeg dat je jonge vogeltjes hebt)
5cc 10cc en 20cc alle drie voor 90 cent.

De shell en vol met stars en als burst ook gewoon helemaal vol gestort met mp.

Grootte visco-lont van midden uit naar lift en beetje gegokt naar burst.



Groeten

Boemsel

Edited by Boemsel
Link to comment

Ik moet zeggen dat je voor iemand die net kennis heeft gemaakt met de pyrotechniek al goed op weg bent.
Leuk om je zo enthousiast bezig te zien.

Ik raad je aan om ergens timefuse vandaan te halen en anders spolettes te gaan maken. Met visco valt niet te timen in shells en als je kijkt naar de veiligheid is het eigenlijk "not done". Bovendien is het maken van blackmatch/quickmatch simpel en het werkt een stuk fijner. Over de assemblage er van moet je maar even rondkijken, al lijkt me dat voor jou geen probleem aangezien je eerste shell al de lucht in is gegaan.

Een ritje naar de hobbywinkel voor div soorten en maten karton is ook zeker de moeite waard. Je omschrijft de wand van je shell als "een paar a4tjes met houtlijm" en om teleurstellingen te voorkomen moet je echt gaan kijken voor karton. Een mooie case former ter vervanging van je bierflesje zou ook op je verlanglijst moeten staan. Goed gereedschap is het halve werk. (cliché maar keihard de waarheid).

Had je trouwens de moeite genomen om het meal powder voor de lift charge te granuleren? Rice hulls werken voor de burst prima, net als corn cob maar dat is iets dat je zelf moet uitvinden wat je het makkelijkste vind.

Ik mis spiking! Het spiken van een cillindrische shell is niet voor niets! Het is ter versteviging van je wand zodat de shell de lancering overleeft. Bovendien bevorderd het de kracht en en de symmetrie van je burst.

Ik hoop trouwens dat je niet zo makkelijk bent met dat "gokken" als je je bezig houd met het maken van flash... Goed om te horen dat je bang bent voor flash! Daar heb je een hele goede rede voor en ik hoop dat je er een gezonde afgunst voor blijft houden (niet te natuurlijk, maar je moet er niet vertrouwd mee raken)

Het is best wel instabiel volgens mij en het mag niet in aanraking komen met mp ivbm zwavel.


Ho stop, ga je eerst wat beter verdiepen in de basis. Zorg dat je begrijpt waarom je gewaarschuwd word voor de combinatie van zwavel en kaliumchloraat.

Het is echt belangerijk dat je weet waar je mee bezig bent want met deze hobby kunnen fouten je leven kosten, om fouten zoveel mogenlijk te voorkomen moet je jezelf voorzien van kennis over hetgeen waar je je mee bezig houd. Vraag jezelf af of je niet iets te hard van stapel loopt met als eerste project een shell... Probeer je eerst met wat kleinere dingen bezig te houden en zo je ervaringen uit te breiden.

Zo, en nu ga ik lekker slapen. Edited by Amateur
Link to comment
Ik raad je aan om ergens timefuse vandaan te halen en anders spolettes te gaan maken. Met visco valt niet te timen in shells en als je kijkt naar de veiligheid is het eigenlijk "not done". Bovendien is het maken van blackmatch/quickmatch simpel en het werkt een stuk fijner. Over de assemblage er van moet je maar even rondkijken, al lijkt me dat voor jou geen probleem aangezien je eerste shell al de lucht in is gegaan.


Daar ben ik het niet mee eens, mijn multibreak was ook grotendeels getimed met visco en het resultaat is niet verkeerd vind ik. Het enige wat verkeerd ging was dat mijn beraqs niet aangingen (hadden net voor de bottom shot moeten afgaan) maar dat kwam omdat ze tussen de slowflash zaten en niet tussen de pulverone. Ik denk dat ze uitgeblazen werden omdat slowflash opgesloten behoorlijk wat kracht heeft. Edited by ExplosiveCoek
Link to comment

Het verschil tussen time fuse en visco, is dat (ge-cross-match-te) time fuse altijd aan gaat, en geprimede visco meestal. Het is in principe een onacceptable risico als je een dud shell niet terug kunt vinden, omdat een eventuele vinder geen idee heeft van wat er voor kracht in zit.

Ik zeg overigens niet dat timen met visco slecht is, maar dat timen met time fuse gewoon veel beter is.

Link to comment

Het zal ongetwijfeld mogenlijk zijn maar ik wijs meer naar het feit dat je wellicht een 3" shell kan timen met visco, alleen de vraag is of je dat dan ook met een 8" wil doen. Over meerslagen heb ik het ook niet gehad en ik heb ook geen ervaringen met het timen er van met visco.

Dus om de risico's terug te brengen naar een acceptabel niveau adviseer ik boemsel om timefuse of spolettes te gebruiken.

Mijn excuses voor de onduidelijkheid.

Link to comment

Goede raad is goud waard :huh:

Wat voor een hoeveelheid lift had je hiervoor gebruikt? wat woog de shell?
Volgens mij was het een aardige knal namelijk :o.

Maak pulverone van je meal, dat bespaard volgens mij ook aardig wat mp als burst, en het is efficienter.
Verder lijkt me zo'n gesplitte visco verbinding mij een beetje onzuiver.
Probeer eens je visco te primen met bp/nc lak en haal het voordat het droog is snel door een beetje pulverone.
maargoed een spolette is net zo makkelijk te maken.

Link to comment

Uuuuhh jah ik had het een beetje gegokt.
Ik dacht laat ik maar een hoop erin doen.

Ik heb wel gelezen dat je ongeveer een 10de van het gewicht van je shell in lift moet doen.

Maar sinds het meer green powder was dan meal powder is heb ik gewoon een bakje vol gedaan.

Ik dacht hoe hoger hoe beter :o

Groeten

Boemsel

Link to comment
  • 1 month later...

Ook ik heb nu eindelijk de smaak te pakken wat betreft shells!
Gisteravond mijn eerste 3" afgestoken, helaas te weinig lift gebruikt!



Let please niet op het commentaar van degene die zich nu een trotse vader noemt! ;)

Link to comment

@Coek: als je die van mij bedoeld; nee het was een sferische shell!

@KClO3: ik denk dat ik sowieso netter en meer moet gaan pasten, het leek echt helemaal nergens op (althans niet op een net gepaste shell!).

Link to comment

Bedankt voor de complimenten! Ik ben nu ook maar eens begonnen met het uitproberen van 3-strip pasting, weliswaar met gom tape maar dat kan ik inderdaad wel weer compenseren met slow-flash! ;)

Link to comment
  • 2 weeks later...

de 3 strip methode is in prencipe niet nodig. Teminste, dat doe ik niet want dat duurt mij toch echt veel te lang.

Ik wikkel gewoon stroken gom tape van ongeveer 2.5 / 3 cm breed, en ongeveer 70 cm lang. Nat om mijn shell. Met mijn ballshells werkt dit echt altijd en heb in prencipe nog nooit echt een slechte break gehad.

In mijn ogen kan je beter een hele dikke laag wat slordiger om je shell hebben, dan een te dunne laag die er heel netjes omheen zit.

Edited by Pyrofanatic
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...