Jump to content
PyroForum.nl

Kogel/star-molen


Boemsel

Recommended Posts

...Is dit een grap?

Koop een mortier en vijzel of een koffiemolen voor zulke dingen! En als je hem blijft gebruiken: koop meer media!

/Ik heb het filmpje niet helemaal af gezien om eerlijk te zijn, ik ging er van uit dat hij het ding met de hand zou rollen of iets in die richting en drukte hem weg... :blush:
Het is inderdaad een grappig concept, hoe lang doe je er over een batch meal?

En zeikerd is misschien niet helemaal het juiste woord moreno, ik ben gewoon "lichtelijk op mn teentjes getrapt" vanwege dat hele kewl gebeuren van de laatste tijd...

Edited by lennard
Link to comment
  • Replies 216
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

haha dit milled sneller (2x op zijn minst) dan een trommel op rolletjes halfvol met lood :blush:

think about it...tis een bol he en geen trommel dus alles valt naar het diepste punt...

meer mill media heeft in dit geval dus geen enkel voordeel.

btw als ik em in een hoek van 45 graden zet en het deksel verwijder heb ik gelijk een kleine star roller en hulls coaten gaat ook er ook uber mee :blush:

Edited by azure
Link to comment

nou de motor is eigenlijk perfect omdat je dus geen kilo's lood hoeft te roteren en deze motortjes gemaakt zijn om op lage toeren en met behoorlijke torque te draaien.

ik moet alleen nog een voedinkje van 18V riggen zodat ik die accu niet na een uur of wat meer hoef te chargen.

simpel doorlussen vanaf de standaard lader naar de polen van de boor lukt me tot nu toe nog niet. Er zal wel een of andere beveiliging opzitten.

Link to comment

Kennen jullie die ballmill van een autoband .. die is pas vet.Staat ook ergens op You tube!
Anyway zo,n klein kogelmolentje kant en klaar kopen heb je voor een paar tientjes.
Mijn grote is met een motor van een oude vacuumpomp.. mischien dat jullie daar ook aan kunnen komen, die pompbehuizing gaat er altijd eerder aan dan de motor zelf.


Jason

Link to comment

Die staat inderdaad ook op Passfire, het lijkt me trouwens niet heel praktisch om hem als ballmill te gebruiken vanwege airfloat deeltjes!

Waarschijnlijk is je meal na het millen 15 gram lichter omdat de airfloat koolstof op mysterieuze wijze verdwenen is... :blush:

Link to comment

Met trots presenteer ik mijn Ballmill.





Gemaakt van een plank met wieltjes eronder.
De wieltjes verplaatst zodat er een PVC buis op kon.
De motor komt uit een oude discobal.
Als ik weer eens bij de sloop kom, wordt deze nog vervangen.

De inhoud bedraagt ongeveer 1,5 liter en draait met 70 a 80 rotaties per minuut.

Edited by Kauyon
Link to comment
  • 1 month later...

Ik heb een kapotte stofzuigermotor aan de praat gekregen en ben al een tijdje aan het rondneuzen op dit forum om verder te komen met een kogelmolen. Ik heb alleen nog steeds geen idee. Hoe zal ik de overbrenging doen en waarop zal ik de bus laten rollen. Ik las dat sommige mensen voor een ketting als overbrenging kiezen en sommige mensen voor een band/snaar. Ik zou niet weten waar ik voor moet kiezen en ik vraag me af hoe ik aan een gelagerde as kan komen waar ik ook de ketting/band/snaar op over kan brengen.

Heeft iemand tips? (ik kan er echt niet tegen dat ik geen meal kan maken en ik schaam me best voor het stellen van zulke beginners vragen, maar 'k ben best een beetje wanhopig.)

:D :lol:

Link to comment

Als je voor een kleine kogelmolen gaat (zeg trommel + media 1.5 kilo) dan heb je zeker geen ketting nodig maar is een snaar voldoende.
Ook hoef je niet te lageren, ik heb mijn 6mm messing asjes gewoon rechtstreeks in het underlayment, wel met lagervet overigens!
Omdat er nauwelijks kracht op de assen staat slijt er ook niets.
Mij gedachte was, als het slijt zet ik er lagertjes van oude skates in maar dat hoeft dus gewoon niet.

Overigens denk ik dat een stofzuiger motor niet ideaal is. Die dingen zijn iets van 1400W of zo! Een 100W motortje is voldoende.

Edited by pdfbq
Link to comment

Mooie assen kun je uit printers slopen! Die zijn perfect recht en bevatten vaak ook nog rubberen rollers. Die kun je inderdaad zo kant en klaar zonder lagering gebruiken. Qua overbrenging zou ik voor een band gaan. Ik gebruik al twee maanden een stuk dubbelgevouwen duckt tape, en het werkt prima. Kettingen zijn veel meer maatwerk.

Link to comment

Ik wil het toch een keer proberen met deze stofzuigermotor. Het is wel een semi-industriële stofzuiger, dus ik ga er vanuit dat wel een beetje bestand moet zijn tegen langdurige belasting. We zullen zien hoe snel hij heet wordt.

Leg je de aandrijfband direct om het ruwe deel van de printeras?
Ik heb hier nog een kapotte printer staan, maar daarbij wordt de as aangedreven via een dun tandwiel en ik denk niet dat de as van de stofzuigermotor daar makkelijk(en duurzaam) op kan aansluiten.

Link to comment

Wanneer je een electromotor neemt, zal deze typisch ergens tussen 1000 en 1500 rpm draaien. Wil je dit terugbrengen tot een bruikbaar toerental van 60-100 RPM voor je kogelmolen, dan heb je afhankelijk van de diameter van je trommel en rollers een behoorlijke overbrengingsverhouding nodig. Gewoonlijk is dus de diameter van je aandrijfasas zo'n factor 10 groter dan de primaire as van je motor. Direct overbrengen op een asje van 6mm dik gaat vast iets opleveren, maar geen bruikbare kogelmolen. :lol:

Link to comment

Even een snelle reply. Je moet i.d.d. zoals Leander zegt wel ff rekenen. Maar wat Leander in zijn snelhied vergeet is de vertraging die je van je as naar je trommel krijgt ook moet meenemen, das vaak al een factor 10.

Edited by pdfbq
Link to comment

Ok, ik snap dat ik ervoor moet zorgen dat de trommel de goede snelheid krijgt door het aanpassen van de overbrenging. Dit kan door wielen met een gleuf voor de aandrijfband erin op de assen te monteren.
Waar vinden jullie zulke wielen(of heeft dit een andere naam?) en hoe zet je zoiets vast op de assen?

Link to comment

Figuurzagen. 3 cirkels waarvan er een kleiner is dan de andere en dan op elkaar plakken. Passer gaatje gebruiken om gat te boren. Ik heb de as beetje gevijld en dan spijker op die plek tussen as en poeli getimmerd.

Edited by pdfbq
Link to comment
  • 1 month later...

Ziehier mijn kogelmolentje waar ik onlangs over sprak:



MOV03386.MPG

Hier een filmpje van de eerste testrun, de trommel ligt er niet heel stabiel op maar deze trommel is dan ook bedoelt als sterrenmolen dus deze komt nog vast te liggen. De test is met 2 liter glazen knikkers.

MOV03384.MPG

De sterrenmolen heeft een inhoud van 11 liter, de molen zelf zal een inhoud hebben van 25 liter. Deze zal worden gevuld met 15 liter keramische media.
De aandrijving gebeurt door een 1,5 kW motor 930 RPM 3 fasenmotor (3 polenparen), dit prachtexemplaar is minstens 15 jaar oud maar die dingen zijn niet stuk te krijgen. Dit zou kunnen vervangen worden door een gewone eenfasige motor. De motor van 2 kW werkte blijkbaar niet meer.
Ik heb dit alles (media inclusief) verkregen voor iets minder dan €100 (lageringen + assen + poelies + molen + riemen zijn nieuw gekocht aan de inkoopprijs van groothandels). Moest ik alles nieuw gekocht hebben zou dit neerkomen op €350 à €500. De media heb ik kunnen regelen bij een vriend.

De molen zou moeten sterk genoeg zijn om ongeveer 100 kg rond te slingeren. Het zal wel nog een tijdje duren voordat ik voor een prijsje aan messingen of loden media kan geraken.

Edit: ben ik de enige die problemen heeft met te reply'en in firefox?

Edited by bonkers
Link to comment
Guest Goner

Ziet er prima uit! Maar nog een dingetje:

De sterrenmolen heeft een inhoud van 11 liter, de molen zelf zal een inhoud hebben van 25 liter. Deze zal worden gevuld met 15 liter keramische media.


Waarom zou je media willen hebben in een sterrenmolen? Of heb je het hier over de cores?

En dat van Firefox klopt, maar dat is allen als je op "ADD REPLY" klikt, met "FAST REPLY" zal je verder komen! :lol:
Het probleem komt door het updaten van Firefox naar 3.6:
IP board: RTE and Firefox 3.6 Patch
Link to comment

Ik testte gewoon het geheel door knikkers in mn sterrenmolen te gooien. De trommel die ik zal gebruiken als kogelmolen zelf is ongeveer 2,5 keer langer dan de sterrenmolen met zelfde diameter, dus deze zal veel stabieler liggen.
Ik zal dus de kogelmolen vullen met 15 liter media, niet de sterrenmolen :lol:
foto van afgewerkte sterrenmolen:

Link to comment
  • 3 weeks later...

Hier mijn afgewerkte kogelmolen + brandtest.

Het is een 16 liter trommel aan 72 rpm gevuld met 8 liter 'keramische kegels' (±20 kilo + 0,5 kg meal)
Dit werkt verbazingwekkend goed: de brandtest die je ziet is slechts na 2 uur millen.
Momenteel draait deze met 1 kg meal.
Ik heb nog een extra deksel liggen voor de ton waarvan ik de bolvormige zijde heb uitgesneden. Het deksel heb ik dan vol gaten geboord. Deze heb ik er met epoxy terug op gelijmd met de bolle kant naar buiten. Zo kan ik heel gemakkelijk de media van het meal schijden.

Produce.wmv

Link to comment

Ziet er uit als de 6 L trommel die ik ook heb, en daar gaat al 1kg meal in.. Weliswaar met 8-9 uur millen dan maar m'n chems die erin gaan zijn verre van airfloat.

De diameter van die dingen is ongeveer 20 cm right? Dan is 72 RPM echt veel te snel, 55-50 RPM komt al meer in de buurt.

Mja, als het werkt.. Who gives a shit :lol:.

Link to comment

De trommel waarover jij spreekt heb ik ook liggen denk ik.
Dit is een grotere variant ervan, ø25 cm ofzo. met een hoogte van 35cm.
Er past iets meer dan 16 liter water in.
Mijn KNO3 is de korrelgrootte van gewone kristalsuiker, zwavel is als bloem en mijn houtskool is behoorlijk grof, net als kleine kiezels met zand ofzo :lol:

Ik hoor mijn kegels goed vallen dus over het toerental ben ik gerust, vooral omdat ik hiermee in no time zeer degelijke meal maak.
Ik weet dat ik hiermee 2,5 kg kan maken maar dat vind ik toch een beetje overkill.
Dan liever 1 kg per run in de helft van de tijd.

Edited by bonkers
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...