Jump to content
PyroForum.nl

Legendary Smoke Bomb


smoketheplanet

Recommended Posts

Hey allemaal,

Deze rookbom is al een paar weken oud.
Het was 100g kaliumnitraat, 100g suiker en 30g paraffine, geloof ik. De casing was een leeg kattenvoerblikje, kwestie van recyclatie :huh:. Als lont een goed oud sterretje.

Klik hier voor de rookbom?

Jullie denken waarschijnlijk wat een rare link, dit is gewoon omdat er iets mis is met mijn editting software. En ik wil hem niet on-ge-editted op youtube zetten.


Voilà nu wil ik jullie mening horen van mijn project :o .

Greets, smoketheplanet

Link to comment
Leuk gedaan,binnenkort met kleur? :huh:



Ik zou wel willen, maar zoals gezegd heb je daar heel dure exotische chems voor nodig :o .
Maar door de paraffine word het brandproces toch enorm vertraagd en wordt het dus minder warm.

Zou het niet kunnen door een verfpoeder toe te voegen dat er dan toch gekleurde rook vrijkomt? Of verbrand het verfpoeder gewoon in het brandproces i.p.v. verdampen?
Link to comment
Zou het niet kunnen door een verfpoeder toe te voegen dat er dan toch gekleurde rook vrijkomt? Of verbrand het verfpoeder gewoon in het brandproces i.p.v. verdampen?


Lolz, check de topics over dit. Gekleurde rook met kaliumnitraat rookbommen is NIET m.b.v. zogenaamde organische verf of 'dye'.
Link to comment

Het probleem is dus dat jij niet zeker weet of hij z'n compo uit dat pannetje wel heeft gebruikt en of het wel de chems waren die hij zegt dat het zijn.

Gekleurde rook zul je helaas moeten maken met bijv. Rhodamine en KClO3 o.i.d.. Er zijn wel compo's over, maar het zijn meestal exotische chems die verijsd zijn.

Link to comment
Het probleem is dus dat jij niet zeker weet of hij z'n compo uit dat pannetje wel heeft gebruikt en of het wel de chems waren die hij zegt dat het zijn.

Gekleurde rook zul je helaas moeten maken met bijv. Rhodamine en KClO3 o.i.d.. Er zijn wel compo's over, maar het zijn meestal exotische chems die verijsd zijn.



Snif, snif:wacko:. Dit is deprimerend. Waarom zeggen ze dat ze 'dyes' gebruiken als het daar niet mee werkt?
Ik heb ook al verschillende filmpjes gezien die die methode gebrobeerd hebben en zwaar gefaald hebben. Het was gewone rook...
En hierboven is ook al vermeld dat het niet gaat :o .

Welke randdebielen houden zich daarmee bezig om leugens op het internet te zetten :huh: !!
Link to comment
Ik wil geen wijsneus ofzo uithangen,maar op youtube en op 'chemicalsites' staat toch de benaming dyes.
Hoe verklaar je dit?

Grtz Bert



Lol! Als je alles zomaar gaat geloven dat op het internet staat ben je niet echt goed bezig. :o

Feit: Die kerel zegt dat hij 'organic dye' oftewel organische poederverf heeft gebruikt.
Feit: Talloze andere mensen hebben dit geprobeerd en ze hebben allemaal gefaald.
Feit: Wat die kerel beweert klopt niet, je kan geen gekleurde rook maken met zogenaamde 'dye'.

Waarschijnlijk een feit: Kerel heeft much fun om te zien hoe hele communities zitten te zoeken achter het geheim om met 'dye' gekleurde rook te maken terwijl hij het gewoon uit zijn duim heeft gezogen. :huh:

Als ik nu een filmpje van een salute post en ik zeg dat het sas gemaakt is met zand, citroensap en paraffinekorrels. Ga je dan ook geloven (en beweren) dat dit mogelijk is?
Link to comment

Ik heb ook even rondgesnuffeld om gekleurde rook te kunnen maken, maar ik kom nergens iets tegen dat geschikt zou kunnen zijn. Indigo is wel een pigment dat veel gebruikt wordt en ook wel aan te komen valt, maar ik heb ook rhodamine (O) en auramine zien staan bijvoorbeeld. Ik denk dat ik hier meer moeite voor moet doen om te bemachtigen.
Indigo wat ik zo snel al gevonden hebt kost overigens bijna 11 euro per 50 gram. Een compositie van lancaster voor blauwe rook :
KClO3: 7
Lactose: 5
Synthetische indigo: 8
Dat is 40% indigo! Duur grapje dus :huh::o .

Hierin weet ik niet of indigo reageert of dat het pigment eruit "stuift". Zo goed ben ik niet in chemie.

EDIT:

Indigo is een donkerblauw kristallijn poeder dat smelt rond 390-392 °C.

Hoe heet zou KClO3/lactose branden? Misschien stuift het toch wel en zou dat principe met andere pigmenten toegepast kunnen worden. Edited by xxxjanusxxx
Link to comment

De indigo sublimeert. Dat is dat een vaste stof direct overgaat in een gas. In de lucht rijpt het weer tot minuscule deeltjes samen, en zo krijg je een gekleurde stofwolk. Deze heb ik geprobeerd met natuurlijk indigom et enig succes, synthetische indigo werkt schijnbaar stukken beter. Hij stinkt trouwens wel als een malle :o .

Link to comment
×
×
  • Create New...