Jump to content
PyroForum.nl

Starmine: Firefly Met Crackling

Sobrero

Recommended Posts

Posted (edited)

Nou, ik had 'n surplusje van (het primair explosief) basisch loodstyphnaat en ik zat te denken aan een creatieve manier om ervan af te geraken. Het idee was als volgt: van de BLS korrels maken en daarrond een sterrencompositie rollen. Zo gezegd, zo gedaan:
Bij 't BLS werd een 'geschikte' hoeveelheid nitrocelluloselak toegevoegd; de resulterende soort pasta werd gecut in individuele korrels van zo'n 1,5mm diameter.
Dan werd de firefly compositie bereid (Skylighter), en om de BLS/NC-korrels gerold (met de hand :huh: ) tot ronde stars van zo'n 8mm diameter.
Na een week drogen op de chauffage, heb ik met negen zulke sterren 'n mini-starmine gemaakt:

crackling_firefly_starmine.wmv

Het resultaat mag er zijn vind ik :o. De crackling vind ik wel geslaagd, en ook het firefly effect is duidelijk aanwezig: de 'transformatie' van oranje vonken in zilveren fonkelingen.

Dit was uiteraard maar een leuk uitprobeersel -- primaire explosieven hebben om evidente redenen eigenlijk niets te zoeken in pyrotechniek.

Edited by Sobrero
Posted

hee

Als ik starmines maak worden het gewoon BP sterren maar daarom heb ik hier veel respect voor hoor.
PS: ze blijven mooi hangen en ze gaan mooi hoog, mijn complumenten.
greetz

Posted

Ok ik ben het zat, ik kijk in 4 topics en in alle vier staat een inhoudloze prutspost met een grammatica van lik m'n hol van onze 14 jarige HAVO student. Ik zou op school nog even na vragen wat leestekens zijn en hoofdletters zijn, wellicht handig straks met je examen.

*REPORT*

Posted (edited)

Ok, mijn excuses voor mijn spelling. Ik zal voortaan beter nadenken over wat ik post. Het was namelijk wel wat aan de korte kant en het sloeg ook niet echt ergens op.

Als de edit knop nog beschikbaar was had ik mijn post aangepast.

Je hebt gelijk, maar zelf voeg je ook weinig toe aan de post.

Mijn excuses.

-Sep-

Edited by sepulta
Posted

Tegen commentaar van iemand die gelijk heeft én ook nog een report heeft geplaatst ingaan heeft weinig nut.

Zelf vindt ik het een mooi resultaat, ik wil voor O&N een cake bouwen, dit lijkt me een leuke compo om een paar mortiertjes mee te vullen :o (wel zonder crackling)

Bij skylighter wordt gesproken over "firefly aluminium" wat voor een soort Al is dit (mesh waarde, flake of spherical?) Ik neem aan dat de Al vrij grof moet zijn omdat anders het effect niet zo lang blijft hangen. Heb je de sterren verder nog geprimed ofzo, of gaan ze vrij gemakkelijk aan?

Posted

Firefly aluminium is inderdaad nogal grof (klik): 10-12 mesh (partikelgrootte van ong. 1,5mm). En toevallig had ik daar wat van liggen (ik denk dat ik ooit fijne aluminiumkrullen in een blender gedaan heb, wat de blender trouwens niet veel goeds heeft gedaan).
Hoe moet ik uitmaken of het flake, spherical,... is? Ik heb 'n microscoop, ik zal er eens naar kijken :o. Het zal wel flake zijn, zoals ook bij skylighter vermeld staat.

Ik heb ze inderdaad geprimed met meal. Ik denk dat firefly sterren niet moeilijk te ontsteken zijn, maar ik prime toch steeds voor de zekerheid.

• Topics

• Hey Boem, Goed weer wat van je te lezen. Wat ik nog doe zie je hierboven. Maar het stelt weinig meer voor. Achja, binnenkort mag er helemaal niks meer. We gaan het wel meemaken. Blijf rustig je ding doen, een leuke fontijn zonder strafblad is veel beter dan een dikke shell met.
    • Wat Tyneman zegt: zo klein mogelijk maken met een hamer. Ik zou een hand-moker-tje gebruiken vanwege het gewicht en het relatieve grote slagoppervlak. Daarna door de zeef, z.n. nogmaals 'hameren', weer door de zeef, en dat herhalen zo vaak als nodig, voor je eigen gevoel. Dan drogen, dan in de ballmill. Het zal overbodig zijn te zeggen dat je het spul niet binnenshuis in een oven wil drogen die je ook voor maaltijdbereiding gebruikt, hoewel dat een persoonlijke keuze kan zijn. Ik denk dat (als het probleem niet al is opgelost) wanneer het spul mechanisch tot (zo klein mogelijke) 'deeltjes' is gereduceerd, een dag in de brandende zon, komend voorjaar, uitgespreid in een dunne laag, het nu en dan omscheppend, voldoende is alvorens het de mill in gaat. Het is overigens niet zo dat barium nitraat erg hygroscopisch is (waarmee ik niet zeg dat het niet vochtig kan zijn, wanneer niet goed opgeslagen). De hoofdreden dat het spul 'klontert' is door agglomeratie. Het spul zakt onder zijn eigen gewicht in elkaar. Om een analogie te gebruiken: doe je ogen dicht, ga terug naar je kindertijd en voel het 'zachte zand' van het strand onder je voeten. Graaf je kuil: de dichtheid van het zand wordt 20-30cm dieper al snel groter; uiteindelijk wordt 'zacht zand' (zand)steen. Het feit dat de ball mill 'kleine harde balletjes' produceert kan ook te maken hebben met hoe die geladen is (zowel met de hoeveelheid media, als de hoeveelheid 'spul', als de mill-tijd, als de rotatiesnelheid). Een goed functioneerde ball mill zou geen probleem moeten hebben deze 'kleine harde balletjes' weer tot stof te reduceren.
    • Ehm, ... de beste wensen, alsnog, mede liefhebbers (in deze bizarre tijden)! Lang geleden dat ik hier geweest ben. Ben hier eigenlijk al met al niet lang geweest, destijds; ik kwam te laat, met alle restricties m.b.t. chemicaliën die toen al hun intrede hadden gedaan. Ben (een beetje) met de hobby opgehouden. Het een 'misdadiger' zijn gaf me (uiteindelijk) alleen maar stress, wat niet de bedoeling kan zijn van een hobby. Opgehouden trouwens in die zin dat ik niets meer 'in de lucht' doe, of dingen die geluid maken: geen vuurpijlen met header, geen 2 en 3" ball shells, geen mines meer; 'knallers' om de knallers heb ik nooit gemaakt, hebben/hadden niet mijn interesse. Geen zin meer om als een dief in de nacht naar het natte bos te gaan. Heb 'alles' de deur uit gedaan; alles in die zin de dingen die je niet in bezit mag hebben, ik slaap er beter om. Heb nog wel KNO3 en S bewaard en wat metaal 'poeder' om een paar keer per jaar een fontein en sterretjes te kunnen maken; houtskool komt uit de houtkachel, zolang je die 'in dit land' nog mag gebruiken, maar dat terzijde. Blablabla. Voor wie dit leest, en nog wat 'erover' wil babbelen: wat doe jij nog?
    • Duvel! Goed te zien dat je nog leeft man!
  • Who's Online (See full list)

• There are no registered users currently online
  • Create New...