Jump to content
PyroForum.nl

Flash


pyromania

Recommended Posts

  • Replies 451
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ok bedankt ik heb even gekeken en heb er inderdaad wat boorzuur gevonden en gekocht. Nu heb ik alleen nog een vraag is kaliumchloraat even sterk als perchloraat flashes? En mocht ik er een mooie flash van kunnen maken welke verhouding raden jullie mij aan, er staat namelijk geen formule met kaliumchloraat in de compositie database. Ik gebruik aluminium (german dark)

Link to comment

KClO3................ 7
German Dark..... 3

Zou ik gebruiken.
Verder heb ik geen ervaring met Kaliumperchloraat, maar het schijnt wat minder snel z'n zuurstof af te geven en daardoor wat minder krachtig te zijn. Ik weet dit echter niet zeker.
Met KClO3 zul je goede resultaten boeken, let alleen wel op, want het blijft flash en het is instabiel spul. Perchloraat is echter een stuk veiliger.

Link to comment

Ik heb met de TOA gepraat, en die heeft schijnbaar ook zekere hobbies. Hij stelde de volgende compositie voor, om een snellere en fellere flash te krijgen:

Kaliumperchloraat 30 German Dark 10 Magnesiumpoeder 10

Kaliumchloraat	  30



Omdat ik geen magnesiumpoeder heb, zou ik iemand willen verzoeken om deze compositie te testen, want het klinkt wel interessant.

Link to comment

Waneer men eventjes de moeite neemt om een fatsoenlijke reactievergelijking op te stellen, komt men tot de volgende conclusie... :P

Uitgaande van de reactie 3KClO4 + 8Al ==> 3KCl + 4Al2O3, is kaliumperchloraat-aluminium flash perfect gebalanceert in de (mol)verhouding 3:8, oftwel 65% KClO3 en ~34% Al.

Bij kaliumchloraat krijg je de reactie 3KClO3 + 6Al ==> 3KCl + 3Al2O3, en is de (mol)verhouding 3:6, oftewel 72% KClO4 en 28% Al.

Link to comment
Bij kaliumchloraat krijg je de reactie 3KClO3 + 6Al ==> 3KCl + 3Al2O3, en is de (mol)verhouding 3:6, oftewel 72% KClO4 en 28% Al.

Bij die vergelijking kom ik toch echt tot een percentage van 69% KClO3 en 31% Al...
Dit geeft in massadelen:
3 * 123 = 369 deel KClO3
6*27 = 162 deel Al
Wat tot de volgende massapercentages leidt:
369/531*100 = 69%
162/531*100 = 31%
Link to comment

Klopt! Haastige spoed is zelden goed, zeggen ze.. :P


Die compositie van Miech lijkt me erg interessant! Theoretisch gezien zou het best een sneller flitspoeder op kunnen leveren. De ontsteekbaarheid word door het magnesiumpoeder verhoogt, zonder dat je brakke compromissen gaat sluiten door bijvoorbeeld zwavel toe te voegen. Ik denk niet dat een mengsel van chloraat en perchloraat weinig verschil in prestatie gaat maken, maar het maakt de compo wel gevoeliger.

Link to comment
KClO3................ 7
German Dark..... 3

Zou ik gebruiken.
Verder heb ik geen ervaring met Kaliumperchloraat, maar het schijnt wat minder snel z'n zuurstof af te geven en daardoor wat minder krachtig te zijn. Ik weet dit echter niet zeker.
Met KClO3 zul je goede resultaten boeken, let alleen wel op, want het blijft flash en het is instabiel spul. Perchloraat is echter een stuk veiliger.


Wat is onstabiel, als kaliumpermanganaat?

Verder als ik zo kijk komen de antwoorden wel een beetje op dezelfde formule neer ong 70/30.
Dat ga ik dus maar eens proberen.
Link to comment

Nee eerder als stikstoftrijodide :P . Er wordt bedoeld dat het gevoeliger is voor schokken en frictie dan flash op kaliumperchloraat basis. Niet dat het zomaar opeens afgaat, al blijft dat altijd een risico bij goede flash. (Zomaar in de ruime zin van het woord...) Als eerste flash zou ik je kaliumperchloraat/aluminium aanraden, die is het veiligste bij toch nog een zekere kracht en ontsteekbaarheid.

Link to comment

Mooie dag vandaag, dus weer tijd voor pyro :P

Ik heb een idee:
Als je nou eens wasbenzine bij je flash mix (met uitzondering van de KNO3 versie) doet, en die in een mortar and pestle doet en dan malen om te zorgen dat je een betere flash mix krijgt.
Zou dit gevaarlijk zijn?

Ik zou graag de mening van andere forum-members willen zien voordat ik dit ga uitproberen.

Link to comment
Mooie dag vandaag, dus weer tijd voor pyro :P

Ik heb een idee:
Als je nou eens wasbenzine bij je flash mix (met uitzondering van de KNO3 versie) doet, en die in een mortar and pestle doet en dan malen om te zorgen dat je een betere flash mix krijgt.
Zou dit gevaarlijk zijn?

Ik zou graag de mening van andere forum-members willen zien voordat ik dit ga uitproberen.


Waarom zou je wasbenzine bij je flash mix willen doen het enige dat je extra krijgt is een extra lange droogtijd.
Link to comment
Lijkt me niet dat het veel zin heeft. Ik denk dat het alleen een troep in je vijzeltje wordt. Proberen kan geen kwaad btw, die wasbenzine is bij een normale temperatuur binnen de kortste keren weg.


Zodat je het goed kan mengen in een vijzel.
Bij de KNO3 variant heb ik een groot verschil gezien tussen diaperen en 10 minuten goed malen/mengen in een vijzel.
Misschien zou dit ook werken bij KMnO4 flash.
Zwavel en de meeste oxidatoren (dit weet ik eigenlijk niet zeker) lossen op in benzine. Als je er benzine bij doet zodat de zwavel en de oxidator oplossen (bij de flash mixen met zwavel), en dan laat drogen zouden deze twee stoffen misschien op moleculair niveau met de metaalpoeder samenmengen.
Maar het ligt ook het aan de oplosbaarheid van de stoffen.
Link to comment

Wat is dan vervolgens de toepassing hiervan? De zwavel zal uitkristaliseren in vrij grote kristallen. Ook bij snelle afkoeling is het niet mogelijk om fijnere zwavel te krijgen dan je met gewoon vijzelen of millen kunt bereiken. Daarnaast de oplosbaarheid van je oxidator onbekend en is dus nooit te berekenen hoeveel oxidator er in oplossing blijft.
Kijk ook even naar buskruit. Hierbij is de CIA methode veel meer werk, en levert zeker geen betere meal op dan bij de standaart kogelmolen methode.

Link to comment

KMnO4 geeft een vreselijke troep als er wat vloeibaars bij komt. Drop maar eens een klein beetje in water, het word helemaal paars. Mijn mening is dat je beter alles appart fijn kan maken en dan toch gewoon diaperen.

Link to comment

Het was gewoon een idee dat in mij opkwam omdat bij mij tussen diaperen en goed malen in een vijzel bij KNO3 flash een zichtbaar verschil leverde in brandsnelheid.
Ik wilde hier i.p.v. water wasbenzine gebruiken om oxidatie van aluminium te voorkomen.
Ik had altijd gedacht dat zwavel oplost in benzine (ik zou het niet weten waarom). Mijn excuses hiervoor.

Link to comment

Maar dan krijg je naar mijn iedee veel te grote kristallen... Die zou je dan eigenlijk weer fijn moeten malen, en dan is dus al je werk voor niets geweest. Verder snap ik niet waarom dit eigenlijk allemaal nodig is. Ik heb hele goede (snelle) flash gemaakt met KMnO4, S en Al (250 mesh troep) gewoon door te diaperen. Volgens mij heeft het niet veel nut om het op de CIA-achtige manier te gaan doen...

Link to comment

Ik ook, desnoods de componenten apart millen, dat werkt ook wel.
De KMnO4 een tijdje in de ball mill in een kleine hoeveelheid, ondertussen kan de zwavel in mortiertje fijn worden gemaakt en gezeefd worden met het metaalpoeder. Later gewoon de kaliumpermanganaat erbij zeven en diaperen.

Prima flash, alleen niet lang op te slaan.
Heeft iemand al ervaring met de hoeveelheid tijd die je hebt totdat het (werkelijke) kwaliteitsverlies krijgt?

Link to comment

×
×
  • Create New...